PDA

View Full Version : Welke Telecaster



Elke
15 augustus 2007, 19:38
Hoi,

Ik "speel" nu al een tijdje op de Les Paul van mijn vriend maar ik ben eigenlijk opzoek naar een gitaar met "single coils". :)
Dan nog liefst een Telecaster, mijn vriend heeft me aangeraden van niet te duur te beginnen.
Ik heb al enkele interessante dingetjes gezien.

-Fender Lite Ash Telecaster (made in Korea)
Nu deze vond ik persoonlijk niet slecht spelen maarja ik ken er dan ook niet veel van :p, mijn vriend was niet 100% overtuigd van deze gitaar.

Nu hebben we ook al veel goeds gehoord over de London City Telecaster?
In Belgie zijn er helaas weinig winkels die deze aanbieden, laat staan op stock hebben.Dus kunnen we deze niet echt testen. :mad:
Wat denken jullie hiervan?

En tenslotte heb ik ook een Richwood Telecaster aangeboden gekregen met USA tele pickups.Mijn vriend wil deze wel eens gaan testen maar zou het de moeite waard zijn?

Alvast erg bedankt!
Mvg Elke

Danielovich
15 augustus 2007, 19:40
2e hands usa standard
kun je soms al voor 500,- kopen

Danielovich
15 augustus 2007, 19:46
wat is je budget?

Elke
15 augustus 2007, 19:51
Budget ligt rond de 500€ maar hoe minder hoe beter natuurlijk. ;)

Luke-wannabe
15 augustus 2007, 19:52
Knappe jongen die voor 500 euro een USA Tele kan kopen!

Reb
15 augustus 2007, 19:56
Knappe jongen die voor 500 euro een USA Tele kan kopen!

Ben ik toch een hele knappe jongen (was dan wel een strat, maar toch) 8-)

Elke: ik zou eens op Ebay gaan kijken als ik jouw was. Heb je als je goed zoekt (vooral duitse Ebay) vaak hele mooie instrumenten voor hele mooie prijzen

Hendriks
15 augustus 2007, 19:57
Blade Delta , Diego ,Rockinger , Swing,etc,etc

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 19:57
Hoi,
Nu hebben we ook al veel goeds gehoord over de London City Telecaster?
In Belgie zijn er helaas weinig winkels die deze aanbieden, laat staan op stock hebben.Dus kunnen we deze niet echt testen. :mad:
Wat denken jullie hiervan?

En tenslotte heb ik ook een Richwood Telecaster aangeboden gekregen met USA tele pickups.Mijn vriend wil deze wel eens gaan testen maar zou het de moeite waard zijn?

Alvast erg bedankt!
Mvg Elke

ik heb zelf een Richwood uit de vintage serie. Keurig afgewerkt, echte houten body, lekkere nek, blijft op stemming. Ik heb er Fender custom shop pu's laten inzetten en dat is toch echt wel een goede gitaar. Absoluut niet beperkt tot beginners. Ik heb ze gekozen uit een 4-tal richwoods en nog enkele Squiers en de Richwood liet deze ver achter zich.

Mijn makker had een Mexicaanse tele uit de classic 50's serie. We hebben met enkele gitaristen deze beide tele's vergeleken en ze klonken erg gelijkend.

Hier een sampletje van mijn Richwood, het laatste stukje staat de switch op de 4de stand, wat een humbucker geluid met meer output creëert.

http://media.putfile.com/tele-new

Elke
15 augustus 2007, 20:49
ik heb zelf een Richwood uit de vintage serie. Keurig afgewerkt, echte houten body, lekkere nek, blijft op stemming. Ik heb er Fender custom shop pu's laten inzetten en dat is toch echt wel een goede gitaar. Absoluut niet beperkt tot beginners. Ik heb ze gekozen uit een 4-tal richwoods en nog enkele Squiers en de Richwood liet deze ver achter zich.

Mijn makker had een Mexicaanse tele uit de classic 50's serie. We hebben met enkele gitaristen deze beide tele's vergeleken en ze klonken erg gelijkend.

Hier een sampletje van mijn Richwood, het laatste stukje staat de switch op de 4de stand, wat een humbucker geluid met meer output creëert.

http://media.putfile.com/tele-new
Dat klinkt helemaal niet mis, dus zo'n Richwood die wat bijgewerkt is met nieuwe pickups..valt wel aan te raden?


Verder bedankt voor de tips iedereen! :)
En deze : Blade Delta , Diego ,Rockinger , Swing zitten allemaal rond de 500€.
Zijn deze dan beter dan een Fender mexico/korea Tele?


Groetjes

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 21:21
Ik heb geen ervaring met Blade en die andere merken, kan ik dus niets zinnig over zeggen. Maar mijn Richwood klinkt veel beter dan de Fender Squier waarmee ik ze vergeleken heb (zullen wel made in Korea of Taiwan zijn?) vergeleken en die klinken veel minder.

Toen ik mijn Richwood ging kopen heb ik mijn makker zijn Mexicaanse tele uit de fifties classic serie meegenomen (+/- 6 à 700 euro nieuw) en beide gitaren liggen heel dicht in elkaars buurt. Zowel qua vorm, bespeelbaarheid en sound. Naderhand heb ik in mijn Richwood duurdere Fender pick ups ingestoken en dat geeft ze toch nog wat meer definitie en karakter.

Persoonlijk ben ik wel erg te spreken over mijn Richwood tele omdat ze klinkt zoals een Fender telecaster. Als je daarentegen een Stagg Les Paul naast een Gibson les Paul zet, dan zien beiden er wel hetzelfe uit, maar qua sound hebben die niet veel gemeen.


Als ik van jou was, zou ik er eens enkele gaan uitproberen.

Danielovich
15 augustus 2007, 21:22
ik heb 500 euro geboden op een usa tele en ik kon m voor dag bedrag vanmidag nog ophalen, maar k heb er van afgezien

Nielsje
15 augustus 2007, 21:26
huh? want?

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 21:30
ik heb 500 euro geboden op een usa tele en ik kon m voor dag bedrag vanmidag nog ophalen, maar k heb er van afgezien


een Amerikaanse tele??? No way !! Of je bent gek of die gitaar is niet correct. In België is er een illuster figuur die ook "Amerikaanse" tele's verkoopt voor 500. ZIjn gewoon Richwood's met een Fender logo op. De brug is niet "string through the body" en er zijn nog wel enkele herkenningspunten.

drap
15 augustus 2007, 21:33
Mwah, een Fender Highway 1 tele is echt wel voor beneden de €500,- te krijgen tweedehands, net als de American Standard. De Highway 1 vind ik persoonlijk wel een aanrader voor de topicstarter. Als je die tweedehands kan krijgen, doen. Ik heb tot nu toe niks dan lof over dat ding gelezen, met name de upgrade versie.

Danielovich
15 augustus 2007, 21:34
orgineel met papieren. maar k heb t geld nog niet :P k wou kijken of ik m voor dat bedrag zou kunnen krijgen.

Nielsje
15 augustus 2007, 21:35
orgineel met papieren. maar k heb t geld nog niet :P k wou kijken of ik m voor dat bedrag zou kunnen krijgen.

Fijn is dat, je gaat toch niet proberen een gitaar te krijgen voor geld wat je niet hebt?

Danielovich
15 augustus 2007, 21:36
drap? ik had nog een vraagje. Voor hoeveel heb jij je 62 telecaster gekocht ik wil er ook 1 halen en modificeren.

RolandT
15 augustus 2007, 21:41
Nu hebben we ook al veel goeds gehoord over de London City Telecaster? In Belgie zijn er helaas weinig winkels die deze aanbieden, laat staan op stock hebbenIk heb mijn LC Tele (http://www.10pont.net/comet4.jpg) bij Van Gorp (http://www.muziekcentrumvangorp.nl/pagina/?identifier=home) in Roosendaal gekocht (half uurtje van Antwerpen, net over de grens) voor 249 euro (http://www.muziekcentrumvangorp.nl/catalogus/detail.php?ID=9716). Er is ook een LC dealer in Leuven (http://www.leo-caerts.be/newsite/view.php?productID=257&scID=2&catID=1).

drap
15 augustus 2007, 21:50
drap? ik had nog een vraagje. Voor hoeveel heb jij je 62 telecaster gekocht ik wil er ook 1 halen en modificeren.

Ik heb 'm destijds geruild tegen een Epiphone Les Paul Custom met een klein bedragje bijbetalen. Geen idee dus wat die dingen vandaag de dag moeten kosten. Als je er eentje zoekt, er zijn wat Engelse webshops die ze nog verkopen, ik weet alleen de namen zo niet uit m'n hoofd van dergelijke sites

Danielovich
15 augustus 2007, 21:53
musicstore heeft em voor 649 staan maar ze zijn vast wel goedkoper te krijgen denk ik.

drap
15 augustus 2007, 21:55
musicstore heeft em voor 649 staan maar ze zijn vast wel goedkoper te krijgen denk ik.

Als dat een nieuwe is dan is het best een redelijke prijs hoor. Tweedehands zou ik het er ook niet voor geven.

Danielovich
15 augustus 2007, 22:34
ja oke maar ik wil em modificeren he. andere hals, humbucker in plaas van lipstick element andere brug met 6 zadels een pre amp een een switch om de preamp aan en uit te zetten een switch om de humbucker te splitten en een knop om de gain van de distortion te bepalen. dus dit word een duur geintje:P

drap
15 augustus 2007, 22:38
Als het om het Andy Summers geluid is kan je die humbucker net zo goed achterwege laten. Hij speelt eigenlijk 99,9% met z'n brugelement bij The Police. Om over de techniek van Summers nog maar te zwijgen :) Maar serieus, als je HET geluid van je held zoekt ga je steeds weer merken dat het het net niet is. Been there, done that.

Danielovich
15 augustus 2007, 22:43
t is vooral ook om de humbucker te doen want ik speel ook rock n roll, andy summers is mn lievelings gitarist, zo kwam ik ook op het idee zijn gitaar te kopieren want met alle electronica is het gewoon een veelzijdige gitaar geworden wel handig dus.

kenx
15 augustus 2007, 22:45
fender telecaster mexico bij www.musicstore.com

vulvasonic
15 augustus 2007, 23:07
ja oke maar ik wil em modificeren he. andere hals, humbucker in plaas van lipstick element andere brug met 6 zadels een pre amp een een switch om de preamp aan en uit te zetten een switch om de humbucker te splitten en een knop om de gain van de distortion te bepalen. dus dit word een duur geintje:P

Dat IS geen lipstick element.
Voor lipstick elementen moet je bij Danelectro wezen. En die dingen heten zo, omdat ze daadwerkelijk een afdekkapje hadden van een lipstick. De telecaster heeft GEEN, ik herhaal GEEN lipstick element!
:)

MarkV
15 augustus 2007, 23:32
Persoonlijk ben ik helemaal weg van mijn Baja: http://www.fender.com/products//search.php?partno=0141502389

Mexicaanse Tele ontworpen door de Fender Custom Shop. Maar de nek is vrij dik en dat moet je dus wel liggen. Daarnaast verschilt de kwaliteit nogal van de baja's. De desert sand modellen (alhoewel het alleen de kleur betreft) lijken lichter te zijn qua gewicht over het algemeen en hebben een betere resonantie.

Zoals altijd en ik denk persoonlijk zeker bij de wat goedkopere gitaren: goed testen! De Baja is er voor ruim 600 euro.

Neals
16 augustus 2007, 00:07
Ik doe de suggestie Japanse Tele, zijn wel 2e hands, maar doet niet onder voor een USA.

Elke
16 augustus 2007, 00:51
Bedankt voor de reacties :), heb al even rondgekeken op Marktplaats,Kapaza en 2de hands maar erg veel Tele's, ook binnnen mijn prijscategorie, zjin er niet te vinden. :(

Oh, nog iets, iemand tips om een echte Fender te herkennen?
http://images.kapaza.be/photolarge/6013120_2.jpg
Ik heb deze aangeboden gekregen maar de verkoper weet niet zeker of het een Fender is aangezien er geen serienummer opstaat. :


Groetjes :hippie:

Nielsje
16 augustus 2007, 00:55
Lijkt me een RI als ik het zo zie.

Fenders hadden pas vanaf 1976 het serienummer op de headstock staan.
De meest betrouwbare datum om fender te dateren, is de datum die op hals staat (hals losschroeven, daar vind je een code)

Er zijn verschillende coderingen geweest, maar als het een RI, staat er denk ik iets in de trant van: "Dec 9 1992"of whatever. Verder staat er een code op de body, en je kan het herkennen aan de onderdelen die gebruikt zijn.

Bij jou gitaar weet ik het zo niet, er staat "custom telecaster" en ik ben niet zo thuis in de tele's, maar het lijkt me geen custom.. heb je meer foto's?

Elke
16 augustus 2007, 01:03
Lijkt me een RI als ik het zo zie.

Fenders hadden pas vanaf 1976 het serienummer op de headstock staan.
De meest betrouwbare datum om fender te dateren, is de datum die op hals staat (hals losschroeven, daar vind je een code)

Er zijn verschillende coderingen geweest, maar als het een RI, staat er denk ik iets in de trant van: "Dec 9 1992"of whatever. Verder staat er een code op de body, en je kan het herkennen aan de onderdelen die gebruikt zijn.

Bij jou gitaar weet ik het zo niet, er staat "custom telecaster" en ik ben niet zo thuis in de tele's, maar het lijkt me geen custom.. heb je meer foto's?
http://images.kapaza.be/photolarge/6013120.jpg
http://images.kapaza.be/photolarge/6013120_3.jpg

Meer zijn er niet. :(
Alvast bedankt he!

Nielsje
16 augustus 2007, 01:16
Pff.. behoorlijk wazige foto's :)

in ieder geval geen RI, want deze heeft 22 frets. Vind het wat vreemd dat je toets een donkere kleur heeft dan je headstock (eerste foto) alsof er een slabboard maple toets op zit. Wel weer vintage kluson style tuners (geen oogje, maar een sleufje). Logo kan een losse sticker zijn.

wat moet ie kosten? Misschien staat er ook wel een nummer op de neckplate. Het zou wel eens een mexicaan kunnen zijn, daar staat ook niet altijd op dat ze uit mexico komen, maar dan vindt ik die tuners weer wat vreemd.

nou ja, ik ben geen tele kenner :)

bass blom
16 augustus 2007, 01:20
ik ben ook geen kenner maar volgens mij is dat een neppert.
dat lettertype custom heb ik zo nooit gezien..

edit: of wel? vaag, wordt geen fender genoemd :D

http://www.stringedheaven.com/guitars/guitar11/guitar11.htm

Elke
16 augustus 2007, 01:36
Pff.. behoorlijk wazige foto's :)

in ieder geval geen RI, want deze heeft 22 frets. Vind het wat vreemd dat je toets een donkere kleur heeft dan je headstock (eerste foto) alsof er een slabboard maple toets op zit. Wel weer vintage kluson style tuners (geen oogje, maar een sleufje). Logo kan een losse sticker zijn.

wat moet ie kosten? Misschien staat er ook wel een nummer op de neckplate. Het zou wel eens een mexicaan kunnen zijn, daar staat ook niet altijd op dat ze uit mexico komen, maar dan vindt ik die tuners weer wat vreemd.

nou ja, ik ben geen tele kenner :)
Het was me ook al opgevallen dat de toets donkerder is
Koper vraagt 300, maar nog bespreekbaar aangezien hij zelf niet weet of het een Fender is.Ik kan eens gaan kijken het is toch in de buurt.
Maar waar moet ik dan allemaal op letten?
Neckplate en neck moeten dus losgevezen worden?

Kakihara
16 augustus 2007, 07:45
Leo Caerts in Leuven en Bebop in Gent hebben alvast London City gitaren. Ik weet niet of dat in de buurt is ...

Luke-wannabe
16 augustus 2007, 07:54
Het is geen Fender denk ik. Want er staat custom telecaster op. En een Tele custom ziet er zo:
http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/thumbs/1960%20Fender%20Telecaster%20Custom%20Sunburst_3.J PG
(met binding)
of zo uit:
http://www.guitarbroker.com/8510.jpg
(andere pickguard en configuratie.)

q-elvis-p
16 augustus 2007, 07:55
of een tweedehands squier... die hebben er ook hele goede gitaren tussen zitten! gewoon samen met die vriend van je gaan kijken, als hij er wel verstnd van heeft!

heavy-metal-thunder
16 augustus 2007, 12:14
http://images.kapaza.be/photolarge/6013120.jpg
http://images.kapaza.be/photolarge/6013120_3.jpg

Meer zijn er niet. :(
Alvast bedankt he!


is duidelijk fake. Deze gitaar is van het type Richwood maar met een Fender logo op. Hier in België loopt een louche persoon rond die Fender strats en tele's aanbiedt voor "Made in USA" maar ze zijn nep. Een tele usa (en ook een Mex) hebben altijd string through the body (de snaren lopen door de body). Hij heeft er ook al eentje aangeboden waar de gaatjes (ferules ofzo genaamd) aan de achterzijde v/d body zelf waren geboord. Bij Fender is dat zeer netjes afgewerkt en gelakt. Een Custom heeft volgens mij bindings op de body.