PDA

View Full Version : Verschil Overdrive / Distorsion?



loona
20 januari 2003, 10:05
Wie kan mij dat vertellen?
Misschien met wat voorbeelden van bekende nummers.

Sjaak
20 januari 2003, 12:31
Tja vind ik een beetje moeilijk uit te leggen. Heb je een pedaal of op de amp iets ofzo?

RadiuS
20 januari 2003, 13:11
Overdrive klinkt veel softer als distortion, distortion is strakker en moderner. Overdrive klinkt ouderwetser. Probeer anders een keer in een muziekzaak de Boss OS-2 Overdrive/distortion uit daar hoor je precies wat t verschil is.

Mitch
20 januari 2003, 14:23
Het verschil tussen overdrive en distortion wordt voornamelijk bepaald door de housoort van de body.........oh nee, wat dom !!!!!!
[zie topic "Les Paul ontvangen" bij Elektr. git.]

Opvallende vraag, maar goed: overdrive is het 'randje' scheur wat je krijgt als een versterker zo hard staat dat -ie gaat oversturen (= in overdrive raakt). Tegenwoordig kan je dat met gain in de voortrap prima regelen en heb jer aparte kanalen voor op je versterker of je pakt een pedaaltje om het na te bootsen, maar vroeger kon je dus alleen je versterker erg hard zetten voor dat geluid.
Distortion is letterlijk vervorming. In principe is dit een effect wat je op je signaal zet. Maar in de volksmond noemt men een lichte scheur overdrive en een zware scheur distortion (beter: high gain).

De Boss OS-2 laat inderdaad horen hoe een matige overdrive en een slechte distrtion klinken.
(verwend, ik weet 't :grin:)

Ic3gl0vE
20 januari 2003, 21:57
overdrive: bijv. ac/dc sound
distortion: bijv. metallica sound

Negative K3 fan
20 januari 2003, 22:04
ACDC was eigelijk al behoorlijk high gain, ik denk dat je beter kunt zeggen dat SRV en BB king overdrive zijn...