PDA

View Full Version : Marshall JCM2000



Pim_Rashness
15 augustus 2007, 18:39
Beste mensen,

ik wil een top kopen voor mijn JCM900 LEAD 1960 buikkast, en ik zit te denken over een Marshall JCM2000.

Hebben jullie met dit ding ervaring, of zou je iets anders aanraden?

Ik speel op een Epiphone Les Paul Standard, en een hele hoop effectenpedaaltjes.

Alvast bedankt. :satisfie:


Pim

zjanke
15 augustus 2007, 19:43
Welke JCM2000? Een TSL60 een TSL100, een DSL?

Mitch
15 augustus 2007, 19:45
Ondanks die hele hoop effectpedaaltjes heb ik 'm toch maar even in Moderne Versterkers gezet ;)

Magic Bean
15 augustus 2007, 21:28
Wat voor stijl muziek speel je?

Pim_Rashness
15 augustus 2007, 21:34
UHm..Ik denk de TSL60 of 100

Ik speel in een pop/rock bandje, met een beetje funky invloeden zegmaar :soul:

Nielsje
15 augustus 2007, 21:43
Ik heb de DSL 100 staan, de TSL heeft naar mijn mening te veel knoppen en te weinig sound.

Nooit problemen met de mijne gehad. Verdraaid cleane clean voor een marshall. De lead kanalen zijn wel 'fuzzy' en ook alleen geschikt voor lead, niet echt voor zwaar akkoorden werk ofzo, te weinig ballen naar mijn mening. Ook kom het lead kanaal pas op echt volume tot z'n recht. Het clean/overdrive kanaal vind ik erg fijn en is best allround. Als je het cleane kanaal helemaal opendraaid gaat ie lekker scheuren. Het overdrive kanaal benaderd een jcm 800 een beetje. Jammer genoeg alleen schakelbaar tussen clean en lead, of drive en lead, niet tussen clean en drive.
Verder nog een midscoop en een deep switch, gebruik ze beiden niet. Aparte reverb op elk kanaal, werkt redelijk goed.

Doet het goed in bandwerk. Mijn vraag aan jou is, waarom wil je een marshall?

Rormo
15 augustus 2007, 21:56
UHm..Ik denk de TSL60 of 100

Ik speel in een pop/rock bandje, met een beetje funky invloeden zegmaar :soul:

Als ik jou was zou ik lekker voor de DSL (50) gaan. 50W komt beter tot zijn recht dan 60 of 100. Bovendien vinden de meeste mensen de DSL beter dan de TSL. Dit is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak, maar het is wel de overheersende mening. Ik ben het eens met het bovengenoemde fenomeen van al die knopjes op de TSL. Leuk al die knopjes, maar niet erg gebruiksvriendelijk. Het is nogal ingewikkeld terwijl een amp niet ingewikkeld hoeft te zijn. De DSL heeft maar 10 knoppen en dat is prima. Lekker overzichtelijk en simpel.

De TSL is toch net iets ruiger dan de DSL en gaat wat mij betreft meer richting hardrock, terwijl de DSL meer pop/rock/classic rock is.

casper innosence
15 augustus 2007, 22:40
Nou ik kan je zeggen dat de DSL PRIIIMA is voor de hardere rock soorten. Al ist weer niet alles voor (alles behalve power) metal. Ik heb ehm zelf gebruikt in een punk/hc band en onze 2e gitarist gebruikt ehm nu.

Over het cleane kanaal kan ik je weinig vertellen, want dat gebruiken we niet. (Daarbij vind ik bij veel amps de overdrive met een terug gedraaid gitaar volume + minder hard aanslaan een mooiere clean geven, maar dat is mijn mening).

Het verstandigste is gewoon testen. Probeer de DSL50/100 en TSL 60/100 langs elkaar op jou kast. Die marshalls zijn redelijk te vinden. Wellicht is de nieuwere JVM iets? in prijs ietsjes duurder (over nieuw gesproken). Alleen nog nauwelijks 2e hands te vinden denk ik.

Succes dr mee iig

Piekhaar
15 augustus 2007, 22:55
Wij hebben ook een DSL 100 in de band, scheurt prima (we spelen punk). Alleen inderdaad niet op laag volume. Vandaar dat er bij ons ook een Koch Loadbox tussen staat, zodat je wel de sound hebt, maar niet de ruzie met de geluidsman :).

Overigens vind ik de TSL 100 zelf minder klinken, maar dat zal wel smaak zijn.

Offtopic:
Heej Casper, tot 28 september!

Magic Bean
16 augustus 2007, 10:15
Ik heb een DSL 50 en gebruik hem in een progressive rock/metal band. Extreme gain heeft hij niet, maar met de juiste buizen en gitaar krijg je er echt wel een goede metalsound uit.
Voor het echte lompe scheurwerk heb ik nog een extra pre-amp (Peavey Rockmaster).

Voor jouw stijl zou ik zeker kijken naar een DSL 100 of 50. Overigens gebruik ik alleen crunch en lead. Clean maak ik met mijn volumeknop.

bass blom
16 augustus 2007, 10:26
ik ben hardstikke wijs met mijn TSL60 :rockon:

yhcmarc
16 augustus 2007, 10:57
Ik ben blijkbaar een van de weinigen hier die de TSL over het algemeen beter vind klinken dan een DSL, en dan heb ik het vooral over het Crunch kanaal.

Pim_Rashness
16 augustus 2007, 12:17
Ik heb de DSL 100 staan, de TSL heeft naar mijn mening te veel knoppen en te weinig sound.

Nooit problemen met de mijne gehad. Verdraaid cleane clean voor een marshall. De lead kanalen zijn wel 'fuzzy' en ook alleen geschikt voor lead, niet echt voor zwaar akkoorden werk ofzo, te weinig ballen naar mijn mening. Ook kom het lead kanaal pas op echt volume tot z'n recht. Het clean/overdrive kanaal vind ik erg fijn en is best allround. Als je het cleane kanaal helemaal opendraaid gaat ie lekker scheuren. Het overdrive kanaal benaderd een jcm 800 een beetje. Jammer genoeg alleen schakelbaar tussen clean en lead, of drive en lead, niet tussen clean en drive.
Verder nog een midscoop en een deep switch, gebruik ze beiden niet. Aparte reverb op elk kanaal, werkt redelijk goed.

Doet het goed in bandwerk. Mijn vraag aan jou is, waarom wil je een marshall?

Omdat ik het zware geluid, wat er in marshalls zit gewoon mooi vind. En in combinatie met mijn les paul komt dat helemaal mooi uit denk ik..De distortion die in zo;n marshaal jcm2000 zit is ook gewoon vet :p

bass blom
16 augustus 2007, 12:34
Omdat ik het zware geluid, wat er in marshalls zit gewoon mooi vind. En in combinatie met mijn les paul komt dat helemaal mooi uit denk ik..De distortion die in zo;n marshaal jcm2000 zit is ook gewoon vet :p

ik ken de DSL niet maar bij mij kwam de TSL60 na een tijdje min of meer versterkerloos leven als opvolger, goedkopere vervanger :( van een dual rectifier..
en hij heeft meer dan voldoende distortion, zeker weten.
de clean, crunch en lead overlappen elkaar lekker.
het is wel ff volgelen met het instellen van de verschillende volumes.
en wat voor en hoeveel speakers je er aanhangt maakt nogal wat uit.

Agent_Smith
16 augustus 2007, 12:42
Ik heb de DSL 100 staan, de TSL heeft naar mijn mening te veel knoppen en te weinig sound.


+1. DSL !! Ik heb mijn TSL60 zo snel als ik kon opgeruimd voor een DSL50. 1000x beter imo.

Geronimo
16 augustus 2007, 13:41
De andere gitarist uit mijn ouwe band had zo'n tsl 100. Heeft ie na twee maanden ingeruild.

We speelden ruige metal, en daar was ie dus niet zo geschikt voor. Ik was er iig niet erg van onder de indruk.

Misschien dat ie voor pop/rock wel voldoet, maar ik denk dat er wel wat beters voor te krijgen is.

Pim_Rashness
16 augustus 2007, 14:03
Oke, dus wat ik zo hoor gaat de DSL voor de TSL. Ik denk dat ik dat een DSL50 neem, want dan presteert ie op laag volume ook goed toch?


bedankt iig!

Rormo
16 augustus 2007, 18:16
Hij zal op laag volume iig beter presteren dan de 100W broer. Het blijft lastig (ik heb hem zelf ook). Hij klinkt super op laag volume, maar harder is het nog beter, iets wat je thuis nooit zult bereiken.

Nielsje
16 augustus 2007, 18:18
daarentegen kan je dus met de 100 watter het 'clean' beter behouden. t'is maar net wat je wenst.

Pim_Rashness
16 augustus 2007, 18:45
Tsja, clean moet ook echt clean zijn, zonder crunch randje zegmaar, op hard en zacht volume...dusja...

ik ga van de week wel s naar de muziekwinkel om wat uittesten denk ik!

Rormo
16 augustus 2007, 22:15
Voor Marshall begrippen is de clean van de DSL heel clean. En er zit een gain knop bij, die gewoon helemaal laag draaien en volume omhoog.

Highroller
17 augustus 2007, 07:30
Ik zou zeker ook eens wat ander merken aan de tand voelen. Er is meer dan Marshall ! Kijk ook eens naar Koch, Engl, of Brunetti, klinkt naar mijn smaak toch beter dan de moderne MArshalls. I.g.v. van Marshall zou ik zo'n 30th anniversary model op de kop proberen te tikken. (Klinkt echt veel beter dan die TSL's en DSL's). 50 of 60 watt is trouwens zeer verstandig en maakt voor je clean echt geen donder uit trouwens.

pol
17 augustus 2007, 08:33
Hij zal op laag volume iig beter presteren dan de 100W broer. Het blijft lastig (ik heb hem zelf ook). Hij klinkt super op laag volume, maar harder is het nog beter, iets wat je thuis nooit zult bereiken.

Ik zou toch eerder voor de 100 watter gaan, klinkt voller met meer punch.
Voor laag volume koop je toch geen top + 4 x 12 ?

Moet er wel bijzeggen dat ik meer van een strak geluid hou, en eindtrapvervorming maar niets vind.

Hydra
17 augustus 2007, 08:35
Ik heb zelf ook een dsl 100, en het clean blijft behoorlijk lang clean, zelf nog nooit meer nodig gehad dan dat.

Het rare van de Dsl is wel dat ie (zijn avond) moet hebben vaak klinkt ie echt te gek op gainkanaal en soms blijf ik draaien en zoeken en is het zozo en speel ik alleen maar over de analogman ds1. Heb lang gedacht dat het gewoon aan mezelf lag maar sprak laatst iemand die hetzelfde met zijn DSL heeft.

Misschien dat meer mensen daar ervaring mee hebben..

Verder een lekkere amp alleen mis ik af en toe wel gescheiden toonregeling.

Nielsje
17 augustus 2007, 08:40
Ik heb zelf ook een dsl 100, en het clean blijft behoorlijk lang clean, zelf nog nooit meer nodig gehad dan dat.

Het rare van de Dsl is wel dat ie (zijn avond) moet hebben vaak klinkt ie echt te gek op gainkanaal en soms blijf ik draaien en zoeken en is het zozo en speel ik alleen maar over de analogman ds1. Heb lang gedacht dat het gewoon aan mezelf lag maar sprak laatst iemand die hetzelfde met zijn DSL heeft.

Misschien dat meer mensen daar ervaring mee hebben..

Verder een lekkere amp alleen mis ik af en toe wel gescheiden toonregeling.

Mjah, een beetje. Ik heb het met het lead kanaal, dat klinkt af en toe echt goddelijk, maar vaak fuzzy en rommelig. Gebruik ik dan ook niet, meestal alleen clean kanaal, en dan gewoon hard aanslaan op m'n gitaar. Heb nog wel eventueel een clean booster en een dod 250 erbij voor 'hulp'.

Rormo
17 augustus 2007, 13:48
Ik heb zelf ook een dsl 100, en het clean blijft behoorlijk lang clean, zelf nog nooit meer nodig gehad dan dat.

Het rare van de Dsl is wel dat ie (zijn avond) moet hebben vaak klinkt ie echt te gek op gainkanaal en soms blijf ik draaien en zoeken en is het zozo en speel ik alleen maar over de analogman ds1. Heb lang gedacht dat het gewoon aan mezelf lag maar sprak laatst iemand die hetzelfde met zijn DSL heeft.

Misschien dat meer mensen daar ervaring mee hebben..

Verder een lekkere amp alleen mis ik af en toe wel gescheiden toonregeling.

Mja daar kan ik me wel in verplaatsen. Aan de andere kant, ik kan dat in de oefenruimte op andere versterkers ook hebben. Hangt toch ook af met je eigen gevoel op dat moment en of je gitaar wel precies hetzelfde staat (tone, volume) en wordt gebruikt.

pol
17 augustus 2007, 13:55
kan ook puur aan je oren liggen, ik vind dat sommige dagen gewoon niks goed klinkt, meestal gaat het dan na een paar pinten een stuk beter :p

Pim_Rashness
17 augustus 2007, 15:41
Nou weet ik t helemaal niet meer :p

Marc Oblivian
17 augustus 2007, 16:01
Is toch duidelijk? Pinten drinken!!!
Is een Silver Jubilee niks voor jou???
Schijnt wel een goede Marshall te zijn met een goed clean (scheur is ook goed)

Gibsonman
17 augustus 2007, 17:48
TSL100 klinkt inderdaad beter dan TSL60 maar kweenie waarom.

Jim Haagmans
18 augustus 2007, 15:07
ik heb zelf een dsl401 (weliswaar de combo) maar ik vind de distortion gewoon helemaal niets. Clean is idd ok maar zonder pedaaltjes word ik er niet blij van. Ben dan ook al een tijd aan het kijken voorietsanders. (if only I had the money)

face the waste
18 augustus 2007, 19:28
effe een offtopic vraagje

hoe komt het dat ik in mijn dsl 100 maar 3 pre amp buisjes zie zitten?
waar is de andere?

Jimwoud
18 augustus 2007, 19:37
effe een offtopic vraagje

hoe komt het dat ik in mijn dsl 100 maar 3 pre amp buisjes zie zitten?
waar is de andere?
Waar heb je hem voor het laatst gezien?

face the waste
18 augustus 2007, 20:04
ik heb hem de rniet uitgehaald hoor, is het niet zo dat je bij een jcm 2000 de 4de lamp nuiet kan zien zitten?

Jimwoud
18 augustus 2007, 20:25
ik heb hem de rniet uitgehaald hoor, is het niet zo dat je bij een jcm 2000 de 4de lamp nuiet kan zien zitten?
Was ook een geintje.

Ik zou zeggen schroef de achterplaat er eens af dan kun je het vast wel zien.

andoni
18 augustus 2007, 20:27
De 4e buis die je niet ziet is eigenlijk de buis op positie 1. Omdat hier het signaal binnenkomt is deze buis het gevoeligst voor invloeden van buitenaf die ruis en feedback veroorzaken. Omdat wat te verminderen doen ze er een metalen kapje met een veer in errond. Maar hij is er dus wel, zit gewoon in metalen cilindertje.

face the waste
18 augustus 2007, 20:39
ah ok

bedankt!

Rormo
19 augustus 2007, 13:54
ik heb zelf een dsl401 (weliswaar de combo) maar ik vind de distortion gewoon helemaal niets. Clean is idd ok maar zonder pedaaltjes word ik er niet blij van. Ben dan ook al een tijd aan het kijken voorietsanders. (if only I had the money)

Dinsdag nog bij Feedback op de 401 gespeeld omdat ik ff snel wat pedaaltjes wilde testen. En ik vond dat ding zwaar tegenvallen. Niet te vergelijken met mijn DSL 50....

Jim Haagmans
19 augustus 2007, 15:39
Dinsdag nog bij Feedback op de 401 gespeeld omdat ik ff snel wat pedaaltjes wilde testen. En ik vond dat ding zwaar tegenvallen. Niet te vergelijken met mijn DSL 50....

vandaar dat ik ook wat anders wil. krijg er ook nauwelijks een fatsoenlijk solo geluid uit. Maar ik ging er vanuit dat er weinig verschil was met een dsl50, maar als ik jou zo hoor is die dus toch een stuk beter?

Rormo
19 augustus 2007, 18:55
Ja! Ik snap niet dat ze beide DSL heten want ik vind ze niet op elkaar lijken qua geluid. Althans... ze lijken niet meer op elkaar dan elke andere Marshall buizenbak.

De DSL 50 en 100 versie zijn stukken beter. Maar ja, daar betaal je natuurlijk ook veel meer geld voor, mede omdat je dan een cabinet moet kopen.

fweijers
20 augustus 2007, 01:55
Ik hen een JCM2000, DSL100 en ben erg tevreden. Er is alleen 1 jammer dingetje: ik vind het cleane kanaal erg goed, maar ook het crunch geluid (via knopje) van dit kanaal vind ik heel erg mooi. Jammer dat je niet kan schakelen tussen beide ... alleen al het volumeverschil tussen beide standen is zo heftig dat je tijdens een optreden nooit aan dat knopje wilt zitten!

Zijn er anderen die naast clean en lead ook een tussenmaat gebruiken?
Hoe lossen jullie dit op? Ik gebruik meestal een distortion pedaaltje (zilveren marshall bluesbreaker) om een tussengeluid te creeeren. Maar zo'n pedaaltje over het cleane kanaal haalt het eigenlijk niet bij de andere 2 standen (clean en lead).

Rormo
20 augustus 2007, 11:51
Tsja ik heb hetzelfde probleem. 2 opties: Zoals je zelf al zegt clean goed instellen en dan een pedaaltje voor je crunch. Ik gebruik er een BOSS SD-1 voor, dit klinkt opzich heel goed. Een TS-9 zou dit werk ook goed doen denk ik.
Andere optie is om de crunch gewoon in te stellen zoals je hem wilt en dan clean te creeeren door wat zachter aan te slaan en aan je volume op je gitaar te draaien. Ik gebruik niet zo veel echt 100% clean, dus ik ga meestal voor de laatste optie.

Jim Haagmans
23 augustus 2007, 10:32
zo'n 50 watter blijft ook echt wel meer dan lang genoeg clean, denk dat je in totaal ook een vetter geluid eruit haalt. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van testen.

Pim_Rashness
27 september 2007, 17:06
OKe bedankt allemaal!

ik heb nu dus een jcm 900, alleen dit is mijn eerste buizen versterker. Hebben jullie mischien tips voor mij hoe ik 'm het langste heel hou?:p zoals:

Eerst standby aan zetten, dan pas de hoofschakelaar aanzetten?
Eerst even op laten warmen zegmaar?
En van head naar buikkast, niet zomaar een gitaarkabel maar een speakerkabel ofzo?

bedankt alvast!
pim

Jimwoud
27 september 2007, 17:17
OKe bedankt allemaal!

ik heb nu dus een jcm 900, alleen dit is mijn eerste buizen versterker. Hebben jullie mischien tips voor mij hoe ik 'm het langste heel hou?:p zoals:

Eerst standby aan zetten, dan pas de hoofschakelaar aanzetten?
Eerst even op laten warmen zegmaar?
En van head naar buikkast, niet zomaar een gitaarkabel maar een speakerkabel ofzo?

bedankt alvast!
pim
LET OP!! Eert hoofdschakelaar en daarna van stand by af.

Nielsje
27 september 2007, 17:18
Ik hen een JCM2000, DSL100 en ben erg tevreden. Er is alleen 1 jammer dingetje: ik vind het cleane kanaal erg goed, maar ook het crunch geluid (via knopje) van dit kanaal vind ik heel erg mooi. Jammer dat je niet kan schakelen tussen beide ... alleen al het volumeverschil tussen beide standen is zo heftig dat je tijdens een optreden nooit aan dat knopje wilt zitten!

Zijn er anderen die naast clean en lead ook een tussenmaat gebruiken?
Hoe lossen jullie dit op? Ik gebruik meestal een distortion pedaaltje (zilveren marshall bluesbreaker) om een tussengeluid te creeeren. Maar zo'n pedaaltje over het cleane kanaal haalt het eigenlijk niet bij de andere 2 standen (clean en lead).

Jammer eigenlijk he? En dan hebben ze er wel een überpraktische (not) schakelbare reverb op zitten, heb liever de clean/crunch schakelbaar. Misschien dat Chris hem wat kan modden? en dan met een betere mastervolume, zodat het volume hetzelfde blijft. Zou echt beter zijn.

Ik PM hem wel even :)

Pim_Rashness
27 september 2007, 17:47
LET OP!! Eerst hoofdschakelaar en daarna van stand by af.

Dus;

Aanzetten: eerst standby, dan hoofschakelaar
Uitzetten:eerst hoofdschakelaar, dan standby

?

Jimwoud
27 september 2007, 17:55
Dus;

Aanzetten: eerst standby, dan hoofschakelaar
Uitzetten:eerst hoofdschakelaar, dan standby

?
precies andersom

Pim_Rashness
27 september 2007, 18:33
Kijk, is maar ff goed dat ik het vraag :p

Rormo
27 september 2007, 18:39
Jammer eigenlijk he? En dan hebben ze er wel een überpraktische (not) schakelbare reverb op zitten, heb liever de clean/crunch schakelbaar. Misschien dat Chris hem wat kan modden? en dan met een betere mastervolume, zodat het volume hetzelfde blijft. Zou echt beter zijn.

Ik PM hem wel even :)

Laat maar horen wat er uit die PM komt. Ik ben zeker ook geinteresseerd als dat mogelijk is. Beide kanalen zijn super en het is heel jammer dat het niet schakelbaar is.

Momenteel hangt het van de muziek af die ik speel. In mijn rockbandje staat hij op een milde crunch en als ik dan wat meer nodig heb zet ik mijn SD-1 er overheen. In mijn pop/blues band staat hij op clean en als ik dan crunch wil zet ik de SD-1 aan. Dat werkt opzich goed, maar het is niet optimaal naturlijk.

fweijers
1 juni 2008, 18:36
Hoi,

is er nog een mod voor de DSL100 gevonden (voor het clean/crunch probleem)?

P.S. TSL100 is waarschijnlijk het enige antwoord :)

Magic Bean
1 juni 2008, 20:28
Ik heb er destijds ook naar zitten kijken, maar het is kennelijk niet mogelijk binnen de schakeling van de DSL.
Anders hadden modbedrijven als FJA er al lang eentje gedaan.

Mijn oplossingis altijd mijn volumeknop geweest. Ik vond het clean op het crunch kanaal toch altijd lekkerder, zodoende.
Desnoods knal je een AB-box tussen je gitaar en de amp. De B kant knal je dan gewoon direct in de eindtrap: tada, clean geluid. Chorusje en EQ ertussen en het is nog veelzijdiger ook!

fweijers
19 januari 2011, 00:34
Hoi,

is er nog een mod voor de DSL100 gevonden (voor het clean/crunch probleem)?

P.S. TSL100 is waarschijnlijk het enige antwoord :)

http://www.gsharp.co.uk/footswitch.html

big dooley
19 januari 2011, 08:40
zo.... dus necro-posten doen we hier ook al? :D

Nocki
19 januari 2011, 16:24
Hihi. Nog geen maand terug wilde ik hier ook wat posten maar het was al zo'n oud topic dat ik niet meer durfde... :)
Altijd leuk om een topic weer uit het graf te zien herrijzen...

fweijers
21 januari 2011, 21:33
Haha necro-posten!

Yep, dat is alleen toegestaan wanneer er iets nieuws te melden valt.

big dooley
22 januari 2011, 11:02
Haha necro-posten!

Yep, dat is alleen toegestaan wanneer er iets nieuws te melden valt.

ik kan me nog herinneren, dat die goser iets van anderhalf jaar geleden met zijn mod kitje op de proppen kwam op het marshallforum... zo te zien heeft ie er een kleine business aan overgehouden :)

fweijers
22 januari 2011, 23:04
Of het een grote business is weet ik niet. In ieder geval heb ik die kit besteld.
Het is zeker wel heel knap dat hij dit voor elkaar heeft gekregen, ik heb de vraag op heel wat forums zien staan.

Ik zag dat die gast ook nog andere mods heeft, dus wellicht toch een leuk business-je.

YannickH
23 januari 2011, 11:07
ik heb de dsl100 en ik ben er nog altijd erg tevreden over.
als je de juiste overdrive pedaal ervoor hangt is het een superhead voor zijn geld!
ik heb er altijd de mxr zakk wylde overdrive voorhangen en als ik over men malmsteen strat speel heb ik de dod YJM308 overdrive er voorhangen.