PDA

View Full Version : Goed alternatief Diego Deluxe Tremelo



rhcp_schipper
15 augustus 2007, 16:51
Hallo Mensen,

Ik ben nog steeds bezig een nieuwe tremelo te zoeken voor mijn Lc Strat.

Nu wil ik eigenlijk graag een diego deluxe Tremelo Chroom hebben, maar bij tonefactory en back & Forth duurt het nog heel lang voordat ze deze weer binnenkrijgen. En ik wil eigenlijk mijn strat binnenkort weer in gebruik gaan nemen.

Is er iemand hier die een goed alternatief hierop weet. Het moet dus wel een vintage style tremelo zijn(zes punts bevestiging), en een beetje in dezelfde prijsklasse.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Tim

Nielsje
15 augustus 2007, 17:17
Ha! Weet je dat ik precies hetzelfde dacht? en ineens is het topic er :). Bij rockinger hebben ze hem in de uitverkoop, voor 39 euro daar. Mooie prijs, maar dan komen er wel 12.90 euri verzendkosten bij.

http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG071&product=1615C%2F1615G

Daar was ik dus iets minder blij mee. Nu is het wel zo dat naleveringen bij TF gratis worden geleverd, maar het is dus onbekend wanneer ze er weer zijn, jammer. Ik zat over na te denken om er ook een in m'n squier te schroeven.

Dus Niek, als je het leest, aanmaken met die hap :)

rhcp_schipper
15 augustus 2007, 17:28
Ha! Weet je dat ik precies hetzelfde dacht? en ineens is het topic er :). Bij rockinger hebben ze hem in de uitverkoop, voor 39 euro daar. Mooie prijs, maar dan komen er wel 12.90 euri verzendkosten bij.

http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG071&product=1615C%2F1615G

Daar was ik dus iets minder blij mee. Nu is het wel zo dat naleveringen bij TF gratis worden geleverd, maar het is dus onbekend wanneer ze er weer zijn, jammer. Ik zat over na te denken om er ook een in m'n squier te schroeven.

Dus Niek, als je het leest, aanmaken met die hap :)


Ja echt wel klote ja.

Orgasmocaster
15 augustus 2007, 18:00
Wat lees ik nou? hebben die dingen een aluminium block?

Als ik het goed begrijp is de tremblock mede verantwoordelijk voor het typische strat sound. en tot zovel ik weet waren die altijd van (hardened) steel gemaakt. ik heb ze ook gezien van brass, cold rolled steel, titanium etc, maar nooit aluminium..

Ik kan dr helemaal naast zitten hoor, maar zuigt dat geen toon?

Nielsje
15 augustus 2007, 18:25
Volgens mij valt dat wel mee. Het gaat een beetje om de cominatie van massa en stijfheid van het materiaal. Of een stalen blok koud danwel warm gewalst is maakt volgens mij geen klap uit voor het materiaal. Het materiaal hardenen maakt volgens mij ook geen klap uit, dat doe je normaal als het onderdeel van metaal slijtvast moet zijn, nou, daar merk je weinig van bij zo'n blok, hooguit de gaatjes waar je veren in gaan..

Maar een 1:1 vergelijk heb ik nooit gedaan, wellicht dat Fred Dons of G.G. ooit een Diego hebben uitgerust met een stalen blok?

Samder
15 augustus 2007, 18:33
Ik vind die Diego Tremolo maar helemaal niks. Tremolo arm zit gewoon vast, en r ontstaat al snel speling (irritante speling!!) Voor de rest vind ik het aluminium blok ook niks, voelt zo goedkoop aan..

Nielsje
15 augustus 2007, 18:41
huh? je bent de eerste met klachten volgens mij op dit forum..

Maar als je d'r vanaf wil, ik heb nog wel een genuine squier trem, ruilen? 8-)

Hendriks
15 augustus 2007, 18:41
Is dit iets: http://store.guitarfetish.com/wivitrpoarst.html

Met stalen blok en binnen een paar dagen thuis.

peterjasper
15 augustus 2007, 18:57
Een brug van Callaham misschien, ziet er wel goed uit.

http://www.callahamguitars.com/

Orgasmocaster
15 augustus 2007, 19:05
Ik ben inderdaad heel benieuwd of iemand dit ooit eens heeft getest!

Tone Snobs gaan inderdaad voor de Callaham Trem, of DeTemple. maar alleen een detemple block kost al iets van 300$!

De Wilkinson VSV schijnt ook een goed alternatief te zijn voor 6 holes.

Wheelie
15 augustus 2007, 19:15
Ik vind die Diego Tremolo maar helemaal niks. Tremolo arm zit gewoon vast, en r ontstaat al snel speling (irritante speling!!) Voor de rest vind ik het aluminium blok ook niks, voelt zo goedkoop aan..

Ben ik het eerlijk gezegd mee eens. Heb dezelfde ervaring.

Nielsje
15 augustus 2007, 20:16
Dit is ook nog een leuk GFS alternatief:

http://store.guitarfetish.com/viusaststsat.html ben alleen bang dat hier een gewone schroefdraadarm bij zit..

vosarnout
15 augustus 2007, 20:23
Sander de Gier heeft een erg goede Wilkinson trem in de aanbieding. €75,- .. Wellicht iets boven budget, maar ook wel kwalitatief een flinke verbetering.

www.degiergitaarbouw.nl

rhcp_schipper
15 augustus 2007, 22:11
Sander de Gier heeft een erg goede Wilkinson trem in de aanbieding. €75,- .. Wellicht iets boven budget, maar ook wel kwalitatief een flinke verbetering.

www.degiergitaarbouw.nl


Ik wil graag een met vintage saddles. Maar wel bedankt voor de tip:)

rhcp_schipper
15 augustus 2007, 22:13
Die Tremelo van guitarfetisch lijkt mij wel een hele goede kandidaat.

Maar hoe zit dat met bestellen bij guitarfetisch? Invoersrechten enzo? Kan iemand mij dat in het kort uitleggen. Ik heb in ieder geval wel paypal!

Nielsje
15 augustus 2007, 22:27
G.G. heeft daar volgens mij eens een heel uitgebreide 'how to' over geschreven. Moet je ff zoeken.

Ik vind die van guitarfetish ook interessant, mede omtrent de wachttijden van de Diego. Maar ik zou toch nog wel ff graag wat bevindingen over die trem willen weten. De trem is (inclusief verzendkosten) ongeveer even duur als die van TF. Maar als die pook echt los gaat zitten, dan is de keuze niet zo moeilijk. Verdorie, ik was net zo weg van die Diego. Mede omtrent de schroeven met gleufje enzo, maar die kan je ook los kopen.

Hendriks
15 augustus 2007, 22:31
Die Tremelo van guitarfetisch lijkt mij wel een hele goede kandidaat.

Maar hoe zit dat met bestellen bij guitarfetisch? Invoersrechten enzo? Kan iemand mij dat in het kort uitleggen. Ik heb in ieder geval wel paypal!
Als je Paypal hebt is het een fluitje van een cent , bestellen (Airmail), betalen en binnen een paar dagen heb jij je tremelo . Het betalen wijst zich ook vanzelf,

rhcp_schipper
15 augustus 2007, 22:33
Als je Paypal hebt is het een fluitje van een cent , bestellen (Airmail), betalen en binnen een paar dagen heb jij je tremelo . Het betalen wijst zich ook vanzelf,


Verder geen gezeur met invoersrechten enzo? Gewoon betalen, en klaar.

G.G.
16 augustus 2007, 00:40
Heb nog nooit een stalen blok op een diego geschroefd. Vond wel dat er een klankverschil zat tussen een standaard squier trem en de diego. De diego heeft een net ietsjes sprankelender geluid.

Wat betreft de speling in de arm. Speling heb ik niet (maar er zit een heel klein imbusje aan de zijkant (al geprobeerd Samder?)).

Mooi vind ik de schroeven met het gootje en de zadeltjes. Zadeltjes zien er vintage uit, maar hebben een kleine V-vorm waardoor de snaar perfect in positie blijft.

Mijn volgende zelfbouw komt gegarandeerd weer een Diego op, al maken ze hem 2x zo duur.

Nielsje
16 augustus 2007, 01:28
Tja, ik blijf zwaar geintresseerd, als een van de posters hierboven van zijn Diego afwil, dan houdt ik me warm aanbevolen :)

G.G.
16 augustus 2007, 01:45
Tja, ik blijf zwaar geintresseerd, als een van de posters hierboven van zijn Diego afwil, dan houdt ik me warm aanbevolen :)

heb er eentje te koop staan, hoogste bod is momenteel €175



















krijg je wel een complete gitaar erbij :soul:

Hendriks
16 augustus 2007, 07:32
Verder geen gezeur met invoersrechten enzo? Gewoon betalen, en klaar.

Inderdaad , betalen en klaar

Nielsje
18 augustus 2007, 22:51
Bumperdebump

Heeft de TS al een goeie vervanger, of een andere leverancier gevonden?

fred dons
19 augustus 2007, 08:29
ik zit ook nog steeds op de diego te wachten (staat al sinds maart in backorder), ik heb verder ook een callaham, haar trem, fender met staal blok, gotoh met staal blok, wilkinson (en alle floyd varianten) maar de diego is mijn favoriet, in tegenstelling tot wat je zou verwachten klinkt een alu block wel heel erg goed en werkt de trem als geheel wel heel erg prettig (voor een vintage trem heel stabiel)
een wiebelende arm zou niet mogelijk moeten zijn bij een Diego omdat net zoals GG al zegt er bij de vintage arm een imbusje zit om de arm vast te zetten en bij de floyd arm een ringetje om hem vast te zetten

but eniewee het beste (en best betaalbare, anders zou ik de Wilki VSV noemen) alternatief qua 6 point trem vind ik de gotoh, die heeft een staalblok en als je er de rockinger/diego trem schroeven bij koopt (met notch in de schroef) kun je hem net zo stabiel krijgen als de diego

Nielsje
22 augustus 2007, 12:46
Bumperdebump

een idee zou kunnen zijn om meerdere diego's bij de rockinger te bestellen, en de verzendkosten te delen. Maar dan heb je uiteraard het probleem dat er niemand bij elkaar in de buurt woont, zodat je alsnog met 'verzenden ' binnen nederland blijft zitten.

Zag net dat TF een nieuwe brug (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_91_171&products_id=3374) aanbied, volgens mij dezelfde die ook al bij GFS gespot is:

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/WVC3.JPG

Maar goed, deze heeft niet de zadeltjes met het 'groefje' en je moet dus ook nog weer es gaan jagen naar die tremschroeven van diego.. Prijs van 42 euri lijkt me allerzinds redelijk.

fred dons
22 augustus 2007, 17:15
ik zag dat de diego tremelo met de floyd arm in de aanbieding was voor eur 39 bij Rockinger, ze hadden er btw nog maar 2 (en hadden is hier het keyword :D )

Nielsje
22 augustus 2007, 17:26
ik zag dat de diego tremelo met de floyd arm in de aanbieding was voor eur 39 bij Rockinger, ze hadden er btw nog maar 2 (en hadden is hier het keyword :D )

Okee fred, dat is niet lief!

Maar goed, ik had het ook wel kunnen doen, heb twee trem's nodig eigenlijk, maar ik vind de verzendkosten zo hoog. Heb je enig idee wat de reden is waarom ie zo slecht leverbaar is? Had hem laatst nog ergens gezien op ene andere duitse shop, maar daar kostte ie ook al 63 euro.

Het is niet eerlijk...
Volgens mij hebben ze de golden lefty nog wel op voorraad bij TF, maar daar heb ik twee keer niets aan..

fred dons
22 augustus 2007, 17:41
Okee fred, dat is niet lief!

Maar goed, ik had het ook wel kunnen doen, heb twee trem's nodig eigenlijk, maar ik vind de verzendkosten zo hoog. Heb je enig idee wat de reden is waarom ie zo slecht leverbaar is? Had hem laatst nog ergens gezien op ene andere duitse shop, maar daar kostte ie ook al 63 euro.

Het is niet eerlijk...
Volgens mij hebben ze de golden lefty nog wel op voorraad bij TF, maar daar heb ik twee keer niets aan..

pm je adres maar, ik heb er zelf maar 1 nodig en ik wist dat je naar 1 op zoek was (ik denk dat ik hem begin volgende week wel in huis heb)

hij is zo moeilijk leverbaar omdat de versie met de floyd arm uit de productie is gegaan en hij alleen nog maar geleverd gaat worden met de push-in arm
en die van de tonefactory was de versie met de floyd arm

Nielsje
22 augustus 2007, 17:43
je hebt pm :)

Nielsje
22 augustus 2007, 22:25
Was nog ff aan het zoeken, en sinds de opruiming bij Rockinger echt op is, hebben ze de nieuwe versie op de site staan, meteen voor 49 euri..

Fred was echt mooi op tijd :)

G.G.
22 augustus 2007, 23:48
Volgens mij hebben ze de golden lefty nog wel op voorraad bij TF, maar daar heb ik twee keer niets aan..

Weleens een lefty op een rechtshandige gehad? Heerlijk, ik wil niets anders meer.

Nielsje
22 augustus 2007, 23:59
Weleens een lefty op een rechtshandige gehad? Heerlijk, ik wil niets anders meer.

Nope, nooit geprobeerd, wil ik nog es proberen, als het wat is, komt het wellicht op m'n zelfbouw/assembleer strat.


edit: deze dus
http://img182.imageshack.us/img182/2669/stratuv2.png

G.G.
23 augustus 2007, 00:27
Nope, nooit geprobeerd, wil ik nog es proberen,

Als je een keertje in Rotterdam bent.... dan kan je er bij mij eentje uitproberen, en misschien heeft B2_the_a na morgen ook een strat met een lefty Diego.

Nielsje
23 augustus 2007, 10:35
Goed plan, ik woon vlak bij, dus een meeting is altijd te regelen :)

Nielsje
18 september 2007, 16:59
Zo, bumpen die handel!

Ik heb een tijdje terug een Diego ontvangen via Fred Dons, en hij zit erop!
Het heeft me behoorlijk wat werk gekost, omdat de gaten gevuld en opnieuw geboord moesten worden (ivm spacing).
Uiteraard heb ik hier geen foto van.

Vanmiddag de trem uitgelijnd, gaten geboord en trem geïnstalleerd. Snaren erop, stemmen, proberen!
in eeste instantie leek m'n trem heel erg onstabiel, omdat alwel de veren de trem achterover trokken, maar snaren hem nog niet in evenwicht houdden. (typo?) Na het stemmen, en de brugzadels grofweg op de goeie hoogte te hebben gezet, viel me op dat de hele brug te laag is voor m'n gitaar, met als gevolg dat de snaren keurig overal aanlopen. Nu kan je de hele brug wel verhogen d.m.v. de schroeven, maar mooi vind ik dit niet. Bovendien heb ik het idee dat de schroeven niet zo extreem goed zijn, met een keurig passende schroevendraaier beginnen de kopjes nu al minder mooi te worden. Bovendien heb ik de brug het liefst tegen de body aan, zodat als er een snaar breekt er niets aan de hand is. Met een zwevende brug kan dit niet, tenzij ik zo'n trem-blocker installeer. De 3 veren die erbij kwamen, zijn naar mening iets te soft, dus ik ga nog sterkere exemplaren monteren.

Nu postieve dingen: 't ding heeft echt een heerlijke arm, geen speling, wat je meteen merkt als je er per ongeluk tegen aan komt. Verder klinkt ie inderdaad erg goed, beetje scherper dan m'n vorige. En lekker stemvast geheel heb ik nu. De looks zijn ook goed.

ik zal vanavond nog even prutsen met de hoogte instellingen etc, maar vind het jammer dat het niet in een keer goed gaat :(. Zal ik dan misschien een te dikke hals hebben, waardoor een standaard trem niet past? Ik weet het ff niet, mocht iemand nog een idee hebben, vuur maar!

Mr.Fingers
18 september 2007, 17:04
ik zal vanavond nog even prutsen met de hoogte instellingen etc, maar vind het jammer dat het niet in een keer goed gaat :(.

Dat is normaal hoor dat het nooit van de eerste keer goed gaat. Het is gewoon een kwestie van aanpassen en aanvoelen...

Over die aanlopende snaren, wat je ook kan overwegen, is "neck shimming", dat doe je bij een telecaster als je een bigsby erop zet, en dan kantel je de neck een klein beetje (ik bedoel echt een KLEIN BEETJE --> fractie van millimeters), in jouw geval moet de kop van de hals ietsjes naar boven komen, en dat kan je doen, door de 2 schroeven aan de neckplate, die het dichts naar de kop staan een ietsje los te schroeven (kwartslagje???), dan veranderd de hoek tussen de hals & de body, en heb je misschien geen aanlopers meer...

Maar vraag het voor de zekerheid nog eens even rond, ik wil de verruïnering van uw gitaar niet op m'n geweten hebben

fred dons
18 september 2007, 17:10
ik zou in ieder geval even kijken of je neck nu niet te recht is (hij moet een klein beetje relief hebben), aangezien er al een vintage brug opgezeten heeft ga ik er van uit dat je neck niet te dik is, kijk in ieder geval hoe hoog je je zadels kunt zetten en check je neckpocket om te kijken of er misschien niet al een shimmetje inzit (zo ja, er uit halen)

Mr.Fingers
18 september 2007, 17:11
ik zou in ieder geval even kijken of je neck nu niet te recht is (hij moet een klein beetje relief hebben), aangezien er al een vintage brug opgezeten heeft ga ik er van uit dat je neck niet te dik is, kijk in ieder geval hoe hoog je je zadels kunt zetten en check je neckpocket om te kijken of er misschien niet al een shimmetje inzit (zo ja, er uit halen)

Dat ik daar niet eerder op gekomen was :satisfie: :)

Lexvandoef
18 september 2007, 17:14
Zittie trouwens op je Fender of je squier? Ben een beetje de draad kwijt bij jou en al die strats die er zijn/komen :chicken:

Nielsje
18 september 2007, 17:18
@ Lex, hij zit op m'n Fender. Op de squier komt wellicht zo'n Wilkinson trem, wil die ook proberen.

@Fred, zit in ieder geval geen shim in. heb de zadeltjes al op z'n hoogst staan (wel met een boogje zeg maar) en de neck ziet er inderdaad behoorlijk recht uit. Zal zo ff meten of ie niet te recht is.

G.G.
18 september 2007, 23:51
@ Lex, hij zit op m'n Fender. Op de squier komt wellicht zo'n Wilkinson trem, wil die ook proberen.

@Fred, zit in ieder geval geen shim in. heb de zadeltjes al op z'n hoogst staan (wel met een boogje zeg maar) en de neck ziet er inderdaad behoorlijk recht uit. Zal zo ff meten of ie niet te recht is.

Neck inderdaad ietsjes shimmen, kop naar voren en de brug laten zakken.

Nielsje
19 september 2007, 00:02
Ha, toeval dat je net reageerd, zat net te kijken :)

Was nog niet toegekomen aan het hele meet gebeuren, wel wat gespeeld. Snaren lopen vooral aan op posities 12-17. En met benden raak ik ze kwijt.
Wel even gekeken net, volgens mij loopt m'n hals behoorlijk recht, vind dat wel mooi :). morgen ff een stukje fineer er tussen steken, heb wel een klein stukje wat ik mooi kan gebruiken. Is dat niet slecht voor je eventuele sustain? Ik bedoel, minder contact oppervlak toch?

Hendel staat nog wel een eind 'omhoog', hier moet ik nog wel ff aan wennen, vind wel dat ie superfijn is!! weet nu ook waarom er waarschijnlijk nu een plug-in versie komt ipv die met het floyd wieltje-> dat floyd wieltje laat volledig intoneren bij de hoge e niet helemaal toe, mocht dat mogelijk zijn. Ja, of je krijgt je arm er nooit meer af..

Wil er misschien toch zo'n trem-blocker inzetten, vind het wel een gave tool . Goh, wat fijn zeg! Heb nog nooit een strat gehad die zolang stemvast bleef! Nu nog een opvul blokje van hout een keer maken, maar dat heeft niet zo'n haast. Ondanks de afstelprobleempjes die ik nog moet afhandelen, ben ik een zeer blij man!

Wil m'n Squier ook gaan voorzien van een nieuwe trem, maar of dat een Diego wordt, of een Wilkinson weet ik nog niet (die moet ik tenslotte ook proberen voor slechts 36 euri). En dan nog het dillemma links/rechtshandig. Hebben jullie ook al zo'n medelij met mij? :satisfie:

Lexvandoef
19 september 2007, 00:45
Nee, gewoon spelen met die hap :stop:

Neem je hem morgen mee Niels? :stop: Ik zou trouwens een linkshandige wilkonson proberen op je Squier. Het schijnt dat dat ergonomisch best wel lekker speelt voor een rechtshandige, heeft te maken met de positie van de tremolohendel. Over stemvaste strats gesproken, yeah, probeer die van mij ook maar eens te ontstemmen :hippie:

Ohja, mailtje, goed nieuws :cooler:

Nielsje
19 september 2007, 15:48
Zo, brug plat op m'n body geschroeft, en de neck geshimt met een stukje fineer van een 0.5 mm dik. Bespeelbaarheid is terug :). Moet eigenlijk nog wel eventjes de actie perfect instellen, maar met m'n verkouden harses eigenlijk weinig zin in nu. Hij speelt, de rest komt later wel :) Moet wel wennen aan het dunne 'spleetje' wat ik nu zie bij de neck/body verbinding ,maar dat gaat wel over denk ik.

Heb er nu 4 veren in zitten, vond 5 toch iets te veel van het stugge. Wellicht dat ik in de toekomst zo'n tremblock tool wil proberen. Iemand er hier ervaring mee? Lijkt me wel geinig, kan ik ook eens met een zwevende brug spelen en dergelijke.