PDA

View Full Version : pedaal uit usa onopgemerkt meenemen in koffer?



josh
15 augustus 2007, 16:24
Ik ga volgende maand naar Amerika en ik vroeg me af of het mogelijk is om een gekocht pedaal uit een Amerikaanse winkel gewoon mee te nemen in je koffer zonder dat dit opgemerkt wordt door douane bijvoorbeeld. Mensen met ervaring of kan het problemen veroorzaken, kosten etc?

Dribbel_
15 augustus 2007, 16:28
Als het maar niet mooi nieuw in de verpakking zit

Mitch
15 augustus 2007, 16:31
Invoerrechten zijn te vinden op www.douane.nl
Houd er rekening mee dat er dan nog een boete bovenop komt als ze je toevallig pakken en je had gezegd dat je niets aan te geven had.
Maar ach, vierkant metalen object, verstopt in een koffer, mowh... doen ze vast niet moeilijk over :D

q-elvis-p
15 augustus 2007, 16:32
gewoon doen en koop er meteen een gitaar, meestal kan je gewoon doorlopen of je hebt het zogenaamd van tevoren in nl gekocht en meegenomen...

als ze er naar vragen: nee hoor heb niks aan te geven met een grote glimlach!

Harry
15 augustus 2007, 16:44
en Sinterklaas bestaat!!





nee Elvis, ik denk niet dat dat lukt.....

Rutger
15 augustus 2007, 16:48
Misschien als je t ding uit elkaar sloopt en de onderdelen door je koffer heen gooit.

Al hoewel zo'n doosje met draadjes wel wat verdacht is natuurlijk....

Speeddemon
15 augustus 2007, 16:57
Het lukt als je zelf Amerikaan bent en in NL woont. De 2e bassist van een oude band van me kon dat zo doen; die kwam uit Oklahomah City, maar woonde ondertussen in A'dam.

q-elvis-p
15 augustus 2007, 17:02
hehe sinterklaas?

ik ben nog nooit aangehouden bij de douane! En heb al heel wat spullen wereldwijd verzameld! En anders stuur je m op als gift!

future2future
15 augustus 2007, 17:09
Gewoon uit de verpakking halen, en ook niet de verpakking in dezelfde koffer stoppen, gewoon weggooien. dan zou het in principe geen probleem moeten zijn.

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 17:58
in 2004 ben ik naar de States geweeste en heb gewoon een laptop en een Mass attentuator meegebracht (naar België).

Dit jaar heb ik een telecaster gekocht. Een familielid die in de States op bezoek was, heeft ze gewoon meegebracht en kon zo de douane passeren. De gitaar zat in een Fender tweed case (die er nog nieuw uit zag) en kon gratis mee met de bagage.

Misschien had ik geluk? Maar een pedaal meebrengen gaat echt geen probleem geven.

Dirk_Hendrik
15 augustus 2007, 18:19
En anders stuur je m op als gift!

Yeah right. En ik woon op de planeet Opsiwon.....

Roro92
15 augustus 2007, 18:44
En anders moet je over een klein kutbedrag invoerrechten betalen, daar zal je niet dood aan gaan.

Dribbel_
15 augustus 2007, 18:48
Yeah right. En ik woon op de planeet Opsiwon.....

Beetje rare reactie
Maarja dat is opzich een goede optie bij een gift betaal je niet die belastingen

Dirk_Hendrik
15 augustus 2007, 19:03
Beetje rare reactie
Maarja dat is opzich een goede optie bij een gift betaal je niet die belastingen

Nee. Da's geen rare reactie. Het idee dat ik op een andere planeet woon en hier zit te gitaarnetten is net zo raar als de harnekkige misvatting dat je met een "gift" markering geen invoerrechten betaalt. Zou mooi zijn maar de Douane niet zo stom.

Doe anders eens een seach op dit forum op douane of gift. Is genoeg over geschreven

zjanke
15 augustus 2007, 19:40
Ik wou er net iets van gaan zeggen :angry:

Zoek effe op www.douane.nl (http://www.douane.nl) en zonder al te veel moeite vind je de volgende info:

gift is echt geen vrijstelling (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-03.html#P25_2612)
Nee meneer de douanebeambte, die atoomboom is echt een gift, gekregen van Sadam zelf en dus wil ik geen belasting betalen. (geloven ze vast wel :cheerup: )

overtredingen bij internet aankopen (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-06.html#P62_6476)

Overtredingen als je het zelf meebrengt (http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-20.html#P342_27589)

Wat en hoe controleren ze? (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-02.html#P21_2036)

q-elvis-p
15 augustus 2007, 20:08
grappig had laatst de douane gebeld en mij werd verteld dat giften belasting vrij zijn...

als je wordt gepakt zal je indd moeten betalen... wegens tekorten wordt er weinig gecontroleerd alleen uit de carribean heel veel vanwege drugs...

zjanke
15 augustus 2007, 20:10
wegens tekorten wordt er weinig gecontroleerd alleen uit de carribean heel veel vanwege drugs...

Nog zo'n fabeltje... Iedereen die ze willen controleren wordt er echt wel uit gepikt.

Dirk_Hendrik
16 augustus 2007, 08:34
als je wordt gepakt zal je indd moeten betalen... wegens tekorten wordt er weinig gecontroleerd

Grappig. Mijn praktijkervaring van de afgelopen maand is eerder dat alles werd gecontroleerd.

josh
16 augustus 2007, 08:43
bedankt voor de reacties. Ik zal nog eens op mn gemakje kijken of de invoerrechten mij de moeite waard zijn. Het is me nu wel duidelijk dat het 'even' meenemen van een pedaal uit amerika niet zo makkelijk is en extra kosten met zich mee kan brengen.

erwin_ve
16 augustus 2007, 09:03
Eerlijk duurt het langst; van de douane-site (http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-06.html#P115_7012):

Beperkte belastingvrije invoer van goederen uit landen buiten de Europese Unie;
Als u meer wilt meenemen(vrijstelling sigaretten, drank e.d.), dan betaalt u belasting over het deel dat uitkomt boven het maximum. Alle andere goederen, waar geen maximumhoeveelheden voor gelden, mag u tot een maximum van € 175 per persoon belastingvrij invoeren. Dit betekent dat als u een artikel koopt met een waarde van meer dan € 175, u bij terugkomst in Nederland over het gehele aankoopbedrag belasting moet betalen.

Voor een pedaal met aankoopbon is 175 euro wel een reeële vrijstelling.

q-elvis-p
16 augustus 2007, 10:11
mmm... ik heb nog nooit ergens last van gehad en ben nooit gepakt en heb nooit belasting betaald over een gift!

maar goed ik geloof best dat je gepakt kan worden...

ik vind het wel goed zo, als je mij niet gelooft heeft het weinig zin om hiermee verder te gaan...

deel alleen mijn ervaringen!!

succes met de invoer!

EuroCinema
16 augustus 2007, 10:29
Ik zou hier niet teveel over stressen. 175 is best veel voor een pedaal en anders betaal je een beetje belasting, big deal. Maar ik denk dat een verstopt metalen doosje met onduidelijke elektronica wel goed kan zijn voor een urtje of vier vertraging. ;)
Je weet nooit of ze je eruit pikken. Het helpt wel als je niet van top tot teen in nieuwe Hilfiger gestoken bent natuurlijk.

bass blom
16 augustus 2007, 10:38
op de koers van vandaag:

175.00 EUR

=

234.973 USD

zjanke
16 augustus 2007, 19:43
Vandaag uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de fysieke controle bij Transporteurs vervijfvoudigd gaat worden. Er zullen dus binnenkort wel minder dingen doorslippen....

Lexvandoef
16 augustus 2007, 19:46
Ik heb trouwens vorig jaar uit Singapore oa een nieuw stempedaal voor mijn gitaar meegenomen. Ik heb waarschijnlijk geluk gehad, maar we werden niet gecontroleerd oid.

DiscoFreq
16 augustus 2007, 21:11
Vandaag uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de fysieke controle bij Transporteurs vervijfvoudigd gaat worden. Er zullen dus binnenkort wel minder dingen doorslippen....
Tot voor een jaar of zo betaalde ik nooit douanekosten (in België), maar sindsdien op elk pakje van buiten de EU (telkens 9,90 euro, gelijk hoeveel het waard is!!!)... Soms houden ze zelfs 't pakje in en vragen een formulier in te vullen ivm de waarde (bij pakje dat voor meer dan 150 euro verzekerd was) en dan moest ik een pak meer betalen. Zal in NL ook wel zo streng worden...

B_2_the_a
16 augustus 2007, 21:17
dus gewoon een bon laten maken dat je pedaal maximaal 150 euro is ofzo, de rest op een apparte bon ;)
175 wordt erg ongeloofwaardig..

BamBuFan1
16 augustus 2007, 22:13
dus gewoon een bon laten maken dat je pedaal maximaal 150 euro is ofzo, de rest op een apparte bon ;)
175 wordt erg ongeloofwaardig..

Is het klassieke 'condoompje erom en doorslikken maar' geen optie?

B_2_the_a
16 augustus 2007, 22:27
Is het klassieke 'condoompje erom en doorslikken maar' geen optie?

opzich, als het een hammond a behuizing heeft is het niet erg...
maar een dl4 of een electric mistress lijkt me niet aangenaam!

Speeddemon
16 augustus 2007, 23:34
Grappig. Mijn praktijkervaring van de afgelopen maand is eerder dat alles werd gecontroleerd.
same here. Bitchez. :sneaky:

Chris Winsemius
17 augustus 2007, 00:32
Alles wat hier binnenkomt vanuit buiten de EU kost me ook gewoon invoer + btw + fee, part of the bizz :) Btw wordt later weer verrekend met de verkoop/etc. maar je mot het gewoon even dokken, net als bij inlandse aankopen alhier.

Heb weleens 'n gitaar zonder "gedoe" meegenomen uit de states maar ik had op de heenreis 'n andere mee en de terugreis was vlak na 9-11 zodat alle bagagegegevens pleite waren omdat we eigenlijk de 14e terug zouden gaan, vliegveld was dicht en 't werd de 18e.

Hier zie ik niemand over klagen: in de USA zijn transacties tussen verschillende staten aldaar btw-vrij (+/- 8% aldaar, prijzen worden voor iedereen altijd zonder btw vermeld daar), hier in de "verenigde staten van Europa" betalen particulieren wel btw over produkten uit 'n andere EU-staat....

schizo910
17 augustus 2007, 09:50
Volgende maand gaan we met de band in de states spelen. Ik neem mijn effecten los in de koffer mee en zal ze dus ook weer mee terug moeten nemen. Maar die dingen zijn zo afgetrapt dat ze vast niet geloven dat ik ze daar heb gekocht :D
Wat ik voor de zekerheid doe; even een aankoop bon laten schrijven door m'n gitaarshopvriendjes...

Raffel
17 augustus 2007, 10:53
ik zou er gewoon van uitgaan dat het niet lukt nieuwe producten NL binnen te krijgen, als het wel lukt kun je in je handjes wrijven.

schizo910
17 augustus 2007, 11:49
Ik zal het uitproberen als ik iets leuks tegenkom wat ik de moeite waard vindt. Ik zal het desbetreffende pedaal uit de verpakking halen even flink intrappen, beetje vies maken. Verpakking gebruik ik toch niet meer dus laat ik lekker achter, bonnen etc weggooien, heb je toch niets meer aan wat betreft garantie enzo.. of eventueel de bonnen per briefpost naar je eigen adres versturen.

Quink
17 augustus 2007, 12:05
Verpakking gebruik ik toch niet meer dus laat ik lekker achter, bonnen etc weggooien, heb je toch niets meer aan wat betreft garantie enzo.. of eventueel de bonnen per briefpost naar je eigen adres versturen.

Gewoon de doosjes én de verpakkingen, netjes in een doos verpakt, opsturen. Doos wel een beetje verzwaren, anders lijkt het niet echt. En dan groot op de doos schrijven: Att. douane: deze doos bevat géén gitaar effecten.
Eens kijken of ze daar uitkomen. :D

Edit: en uiteraard onder in de doos een briefje: "Tssk, toch kijken he. Ik zei het toch, géén effecten??"

schizo910
17 augustus 2007, 12:20
Haha, dat zou wel lachen zijn... jammer dat je die koppen er op het moment supreme niet bij kan zien :D

Wiellem
17 augustus 2007, 12:30
De vader van een vriend kon een jaar geleden een Nintendo DS en twee spellen meenemen uit Amerika, ook een bierkant ding in een doosje en niks hoven betalen.

Quink
17 augustus 2007, 12:34
ook een bierkant ding

Geen idee wat het is, maar krijg er wel dorst van... :chicken:

Speeddemon
17 augustus 2007, 14:00
Alles wat hier binnenkomt vanuit buiten de EU kost me ook gewoon invoer + btw + fee, part of the bizz :) Btw wordt later weer verrekend met de verkoop/etc. maar je mot het gewoon even dokken, net als bij inlandse aankopen alhier.

Heb weleens 'n gitaar zonder "gedoe" meegenomen uit de states maar ik had op de heenreis 'n andere mee en de terugreis was vlak na 9-11 zodat alle bagagegegevens pleite waren omdat we eigenlijk de 14e terug zouden gaan, vliegveld was dicht en 't werd de 18e.

Hier zie ik niemand over klagen: in de USA zijn transacties tussen verschillende staten aldaar btw-vrij (+/- 8% aldaar, prijzen worden voor iedereen altijd zonder btw vermeld daar), hier in de "verenigde staten van Europa" betalen particulieren wel btw over produkten uit 'n andere EU-staat....

Daar klaag ik over op feestjes enzo.
Het hele BTW systeem is belachelijk, vooral als je een producent bent, die halffabrikaten gebruikt. Want bij iedere 'wisseling' moet de kopende partij btw betalen, die ie vervolgens terugvordert van de belasting (m.a.w., de belasting is er geen cent rijker van geworden) en hij moet bij doorverkoop weer btw gaan vragen, die de volgende koper betaalt en DIE koper vordert die btw OOK weer terug van de belasting (zolang natuurlijk iedereen een btw nr heeft.)

Daarbij, als je als particulier iets koopt, waarom betaal je dan 19% btw met je loon, waar al minimaal 34% belasting van AF is gehaald?! :angry:

Pepe
19 augustus 2007, 18:55
wat je natuurlijk wel kan doen
je moet voor de douane een serienummer van je gitaar invullen -als je met apparatuur op tournee gaat- en wat ik dan deed was een seriennummer invullen van een plaatje dat ik los bij me had. In de states ruil je je oude gitaar in en schroeft het losse nummerplaatje erop. klaar. ( Dit werkt bij fenders beter dan bij Gibsons...)
Zeg er bij, ik zocht dan wel naar early seventies fenders, die zijn daar goedkoper en vooral veel voorkomender dan hier en ruilde een standaard fendertje in.

MarkS
20 augustus 2007, 00:40
De jongens van de directie kwamen een paar weken geleden probleemloos terug uit de VS met een paar iPhones. Het is denk ik gewoon een kwestie van geluk hebben.

gieros
25 september 2007, 21:44
ik heb tot op heden nooit problemen gehad. Alle pedalen die ik in het buitenland koop zijn wel 2de hands (excl verpakking) dus dan kan schelen. Check pawnshops voor moie vintage spul - vaak voor weinig

Dirk_Hendrik
25 september 2007, 22:50
Mwoah,

Ik stond er gisteren in eentje rond te kijken. Aardig maar weinig bijzonders.

Lexvandoef
26 september 2007, 13:17
Mwoah,

Ik stond er gisteren in eentje rond te kijken. Aardig maar weinig bijzonders.

Je moet wel geluk hebben met dat soort winkels hoor, er zit niet altijd wat bij.