PDA

View Full Version : Butsen op body opvullen/egaliseren?



Speeddemon
14 augustus 2007, 23:16
Mensen, is het mogelijk om butsen of lichte krasjes op een gitaar te egaliseren of op te vullen, zoals je kan doen bij GSM-schermpjes?

Ik overweeg een 2e hands zwarte Les Paul Custom te kopen, welke her en der wat 'dings' heeft en als dit met één of ander auto-middel (polish) ofzo mooi te krijgen is, zou dat natuurlijk erg fijn zijn.

Wiellem
14 augustus 2007, 23:18
Dat vroeg ik me nou ook af :)

Maar ik denk dat je de gitaar dan opnieuw moet lakken?

drap
14 augustus 2007, 23:27
Er is wel een middeltje voor diepere krassen weg te poetsen. Is van Fender volgens mij.

zjanke
14 augustus 2007, 23:30
Als de krassen/butsen etc niet door de lak heen zijn, dan kun je het proberen met een polijstmiddel als commandant. Wel zo fijn mogelijk en rustig aan te werk gaan

Nellyrocks
14 augustus 2007, 23:31
Grotere gaten gewoon met houtprut en, in jou geval, zwarte hoogglanslak.
Eigenlijk vind ik wel dat een goede gitaar wat battlescars verdient. Oudere mensen krijgen toch ook rimpels?

Eko
14 augustus 2007, 23:44
De meeste mensen die gebruikte gitaren kopen vinden het minder erg om dings en scratches te zien dan dunne plekken van de Commandant. Wees dus voorzichtig. Een gitaar van enkele jaren oud zonder plekken is eerder verdacht.

Speeddemon
14 augustus 2007, 23:46
Grotere gaten gewoon met houtprut en, in jou geval, zwarte hoogglanslak.
Eigenlijk vind ik wel dat een goede gitaar wat battlescars verdient. Oudere mensen krijgen toch ook rimpels?
Vind ik normaal ook geen probleem, maar als bijvoorbeeld een strapbutton verplaatst is, zou ik 't wel mooi vinden het oude gat op te vullen en mooi te maken. Maar gewoon met een spuitbus zwarte hoogglanslak eroverheen, dat bladdert toch gelijk, of moet je de body dan lokaal opschuren en alles eromheen afplakken?

G.G.
15 augustus 2007, 09:24
Zoek eens op "secondelijm". Als je mij ff jij email adres PM't, dan stuur ik je ff een toepasselijke Trade Secrets Newsletter van Stew Mac toe waarbij ze kleine butsjes in een Lp wegwerken.

Speeddemon
15 augustus 2007, 13:19
Zou nagellak funest zijn of ook werken voor zoiets?

Nobler
15 augustus 2007, 16:33
Grappig inderdaad, de een is druk bezig zijn nieuwe gitaar kunstmatig te verouderen, terwijl anderen hun oude gitaar willen opknappen en hem er als nieuw laten uitzien. Mismatch van vraag en aanbod blijkbaar.

FruscianteFan
15 augustus 2007, 16:46
Zou nagellak funest zijn of ook werken voor zoiets?Trust me, nagellak krijg je er niet netjes op. Zeker zwart is haast onmogelijk om er netjes op te krijgen.

Overigens blijft nagellak op gitaren veel langer zitten dan op nagels, tenminste op plekken waar niets tegenaan komt.

Speeddemon
15 augustus 2007, 16:55
Grappig inderdaad, de een is druk bezig zijn nieuwe gitaar kunstmatig te verouderen, terwijl anderen hun oude gitaar willen opknappen en hem er als nieuw laten uitzien. Mismatch van vraag en aanbod blijkbaar.
Ik heb reliccen altijd bullshit gevonden. Wannabe-mojo is het; je gitaar eruit laten zien alsof ie 40 jaar oud en bespeeld is, terwijl ie net uit de fabriek komt.

Ik heb 1 van m'n Burny's origineel gelaten (verweerde gouden hardware), maar m'n #1, een early 80's crème (ondertussen vanille geel) LPC heb ik alle hardware (op 3 potmeters na) van vervangen, en alles wat daar nu aan slijt, is WEL mijn eigen mojo.

@FruscianteFan; ik heb ondertussen wel veel ervaring met precies lakken, verf goed aanbrengen etc. Het gaat mij met name om van die diepe butsen zoals vaak rond de headstock, waar je het hout al ziet. Die wil ik restaureren.

Danny Drug
15 augustus 2007, 17:03
Grappig inderdaad, de een is druk bezig zijn nieuwe gitaar kunstmatig te verouderen, terwijl anderen hun oude gitaar willen opknappen en hem er als nieuw laten uitzien. Mismatch van vraag en aanbod blijkbaar.

ja dat is inderdaad grappig

Ik laat me gitaren zoals ze zijn, als er een but inkomt? prima..

me gibson heeft ook al wat sporen, sommige zouden me ervoor straffen door me benen te breken.

Ik vind het wel prima, omdat ik weet dat deze gitaar toch niet meer weg gaat.