PDA

View Full Version : Lo-Fi geluid



dano
14 augustus 2007, 22:10
mjup, zoals het intro van wish you were here van pink floyd. Beetje radioachtig geluid dus.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Kan dat met een equalizer?
Ben ooit een Lo-Fi pedaaltje tegengekomen die dit deed met je sound maar weet helegaar niet meer welke of wat dat was...

iemand misschien een idee?

cheers

the feable
14 augustus 2007, 22:29
Ik denk dat je met een EQ of een filter pedaal een heel eind komt!

dano
14 augustus 2007, 22:49
Ik denk dat je met een EQ of een filter pedaal een heel eind komt!


hm watvoor filter bedoel je?

the feable
14 augustus 2007, 23:30
een LO-Fi filter als ik me niet vergis, volgens mij Moog een goede, Korg heeft er ook een ik ben de naam even kwijt ( een groot blauw pedaal). Maar ik denk niet dat het snel zo zal klinken als WYWH van Pink Floyd, dat is echt studio filter en mix geluid. Als je een pedaal hebt gevonden laat je bevindingen eens horen want ik ben er ook wel benieuwd naar!

Edit The frostwave- Resonater zo heet het blauwe pedaal.

Line 6 heeft ook een uitgebreidt filter pedaal, ik wedet niet wat de mogelijkheden daarvan zijn.

Rouzy
14 augustus 2007, 23:31
misschien kan je een krakende LP plugin gebruiken in cubase die zat er dacht ik standaard bij het kraken kan je instellen... :D

the feable
14 augustus 2007, 23:32
Maar dat is live wel wat lastiger!

Rouzy
14 augustus 2007, 23:33
Maar dat is live wel wat lastiger!een laptop zou wel handig zijn bij een optreden doen mensen vaker :D

marc_o
14 augustus 2007, 23:57
PFFFFF!!


Lo-Fi, Hi-Fi......geef mij maar BiFi....da's een lekker worstje!

JER00N
15 augustus 2007, 00:02
Als je wat soldeerskills hebt kan je deze misschien proberen:

http://folkurban.com/Site/LofoMofo-724.html

birt
15 augustus 2007, 00:21
ik heb de lofomofo en gelijkaardige circuits gebouwd en was nooit tevreden. nooit een ECHT radio/telefoonachtig signaal. ik heb nu mijn eigen circuit ontworpen en dat is bijna klaar en zal gebouwd worden in een oplage van maximum 20 exemplaren (misschien nadien meer als ik de juiste onderdelen nog kan vinden)

je zal er random radio mee kunnen ontvangen, instellen hoeveel geruis en gekraak je wil gain, volume en eventueel een tone knop (daar moet ik nog even mee experimenteren)

rscalex
15 augustus 2007, 09:38
ibanez LF-7?

EuroCinema
15 augustus 2007, 10:03
Ehm ff logisch andenken: wat je zoekt is een combinatie van:
- het laag eraf
- een midhump
- slechte kwaliteit/beetje vervorming
Ik zou eens een stel envelope filters testen in extreme settings (weinig aanslaggevoeligheid, hoge Q). Denk dat je daar een heel eind mee komt. Dr Q (in de laag-af stand), Boss Autowah etc.

Paul Heetebrij
15 augustus 2007, 10:24
Het geluid doet een middengolfradio na.
Deze zenders werden rond de 4.5 KHz sterk afgekapt, omdat het signaal anders met een andere zender interfereerde. Ik gok dat je met een wah met het hoog dicht een aardig eind in de buurt kan komen. En draai je laag ook weg.

Een parametrische eq kan ook uitkomst bieden.

tubeonly
15 augustus 2007, 10:41
Volgens mij gebruiken ze voor de intro in deze track gewoon een oud (toen nieuw;-)) transistorversterkertje op laag volume, was in de 70s heel catchy ;) Ze gebruikten ook een Yamaha transistor leslie versterker, RA 200 / RA 100 voor leslie dingen op dark side of thee moon.

Ik behaal soortgelijke lofi effecten ook met een begin jaren tachtig ibanez gitaar. De humbucker op die gitaar kun je met een schakelaar in tegenfase (??) zetten waardoor je lofi krijgt. Dat gebruikte ik bijvoorbeeld vroeger voor de intro van smells like teenspirit. Ook leuk in lofi.

Andere oplossing is een fix wah gebruiken. Klinkt anders dan in wish you were here, maar kan ook lofi geven. Ik gebruik zelfs puur daarvoor een Jimi hendrix wah. Vreemd genoeg is dat een van de beste opties van dat ding.

Swan
15 augustus 2007, 11:04
. ik heb nu mijn eigen circuit ontworpen en dat is bijna klaar en zal gebouwd worden in een oplage van maximum 20 exemplaren

klinkt interessant! hou ons op de hoogte!

nielsduursma
15 augustus 2007, 11:13
Volgens mij gebruiken ze voor de intro in deze track gewoon een oud (toen nieuw;-)) transistorversterkertje op laag volume, was in de 70s heel catchy ;) Ze gebruikten ook een Yamaha transistor leslie versterker, RA 200 / RA 100 voor leslie dingen op dark side of thee moon.

Volgens mij gebruikte ze ten tijde van DSOTM nog de "echte" leslie's, die Yamaha leslie's zijn pas later in beeld gekomen dacht ik. (zo rond "The Wall")

'T intro van WYWH met die radiozenders hebben ze gemaakt met een autoradio dat weet ik wel, of ze ook daadwerkelijk daar die gitaar me hebben gedaan weet ik niet, lijkt me niet.

Verder kom je met een EQ wel in de buurt lijkt me.

Joey Handsome
15 augustus 2007, 12:52
klinkt interessant! hou ons op de hoogte!

+1 klinkt inderdaad niet verkeerd

dano
15 augustus 2007, 22:01
jeutje die The frostwave- Resonater brengt zo'n 800 dollar op?

http://www.frostwave.com/theresonator/

ho nee nog verkrijgbaar voor 350:P

Fuhgawz
15 augustus 2007, 22:22
ik heb de lofomofo en gelijkaardige circuits gebouwd en was nooit tevreden. nooit een ECHT radio/telefoonachtig signaal. ik heb nu mijn eigen circuit ontworpen en dat is bijna klaar en zal gebouwd worden in een oplage van maximum 20 exemplaren (misschien nadien meer als ik de juiste onderdelen nog kan vinden)

je zal er random radio mee kunnen ontvangen, instellen hoeveel geruis en gekraak je wil gain, volume en eventueel een tone knop (daar moet ik nog even mee experimenteren)

Klinkt goed! Maak je nog meer van dit soort dingen?

Anywho, toen ik nog een EQ pedaal had kon dmv slecht één schuifje omhoog te zetten en de rest omlaag ook een behoorlijk crappy lofi geluid krijgen.

birt
15 augustus 2007, 23:27
ach ja, uiteindelijk kan je met elk pedaal een crappy geluid krijgen. de vraag is of dat een bruikbaar crappy geluid is. dat is ook een vraag die ik me stel bij sommige boutique pedaaltjes

Damage Inc.
18 augustus 2007, 11:11
Equalizer of Ibanez LF7, is er speciaal voor gemaakt.

FruscianteFan
18 augustus 2007, 11:18
Volgens mij gebruiken ze voor de intro in deze track gewoon een oud (toen nieuw;-)) transistorversterkertje op laag volume, was in de 70s heel catchy ;) Ze gebruikten ook een Yamaha transistor leslie versterker, RA 200 / RA 100 voor leslie dingen op dark side of thee moon.Eigenlijk wel ironisch als je bedenkt dat de meeste gitaristen zo graag een goede buizenamp hebben.

Swan
18 augustus 2007, 11:29
Eigenlijk wel ironisch als je bedenkt dat de meeste gitaristen zo graag een goede buizenamp hebben.

niet relevant, en heet dit topic niet lo-fi geluid?

up-guitarman
18 augustus 2007, 15:50
Mja, de meeste gitaristen hebben liefst een goede buizenamp. Maar een lofi soundje is dan ook (normaal gezien) niet bedoeld om hele platen mee te vulle maar als toevoegsel. Idd niet echt relevant dus...

Had Ibanez ook niet zo'n lofi ding in de Tonelock series zitten? Ik dacht van wel. Of het ook wat is weet ik niet...

EDIT:

Equalizer of Ibanez LF7, is er speciaal voor gemaakt.

Die LF7 dus, dat is 'em !!!

Aimé
18 augustus 2007, 15:58
Op mijn kaosspad staan er verschillende :) superhandig