PDA

View Full Version : Fender clean en Marshall scheur? Dat kan toch?



the sure thing
14 augustus 2007, 21:16
Waaorm die EEUWIGE zoektocht naar één amp die beide iconen vertegenwoordigt? Ik bedoel: koop een 2e hands combo JCM800 en een 2ehands Fender blues deluxe. Koop ook een 2ehands splitpedaal. Voor
EUR 1.300 ben je dan klaar (en dan neem ik het geld nog ruim). Zet de 2 versterkers naast elkaar en je hebt wat iedereen wil: het mooiste clean en een lekkere scheur. Waarom toch alles in één amp zoeken als je allebei wilt? Zoveel extra sjouwen voor een optreden is dat toch ook niet? En die extra mic om je 2e versterker uit te versterken, kan ook t probleem niet zijn. Waarom zie ik dit toch zo weinig bij optredens?

heavy-metal-thunder
14 augustus 2007, 21:19
jep, vb. Eric Johnson doet het zo: een Jmp met 4*12 cab en een Fender twin voor clean. The best of both worlds.

Toch een opmerking: dé Marshallsound komt maar zelden uit een 1*12 combo.

zjanke
14 augustus 2007, 21:56
Ik doe het met een JCM800 en een Mesa blue angel. Giteren voor de eerste keer met deze combi gespeeld (vorige week een marshall 4140 geruild voor die mesa) en ik wil voorlopig inderdaad niks anders










:sssh:effe kijken hoe lang ik dit kan volhouden. Niks anders meer, yeah right

Borus van den Brand
14 augustus 2007, 22:04
Waaorm die EEUWIGE zoektocht naar één amp die beide iconen vertegenwoordigt? Ik bedoel: koop een 2e hands combo JCM800 en een 2ehands Fender blues deluxe. Koop ook een 2ehands splitpedaal. Voor
EUR 1.300 ben je dan klaar (en dan neem ik het geld nog ruim). Zet de 2 versterkers naast elkaar en je hebt wat iedereen wil: het mooiste clean en een lekkere scheur. Waarom toch alles in één amp zoeken als je allebei wilt? Zoveel extra sjouwen voor een optreden is dat toch ook niet? En die extra mic om je 2e versterker uit te versterken, kan ook t probleem niet zijn. Waarom zie ik dit toch zo weinig bij optredens?

Misschien hebben sommigen het geld niet om er (gelijk) twee te kopen... Denk je dat iedereen zo even 1300 euri kan missen? Dat is voor 'n hoop mensen nog best 'n bedrag hoor!

dePerik
14 augustus 2007, 22:10
:dontgeti: Oh, ik dacht dat we het weer over Rivera's gingen hebben

brunodb
14 augustus 2007, 22:11
Mijn eerste Rivera komt er nochtans toch aan hoor :p

dePerik
14 augustus 2007, 23:36
Mijn eerste Rivera komt er nochtans toch aan hoor :p
...Ja, daarom.... (en NIETS ten nadele van een Rivera, 'k wou da'k er één had)

Lexvandoef
14 augustus 2007, 23:45
Ik doe het idd ook zo met mijn JMP 2203 combo en mijn Vox AC15. A/B ervoor en gaan. Tis veel sjouwen, maar het gaat prima en klinkt heerlijk.

marc_o
14 augustus 2007, 23:47
Koop een Rivera.

heavy-metal-thunder
14 augustus 2007, 23:48
Omdat ik tegenwoordig in een poprockband zit, kom ik erg goed aan mijn trekken met een Mesa boogie Lone Star. Clean is op Fender niveau, goede reverb en het overdrive kanaal kan heel vet klinken voor lead. Enkel voor begeleiding in powerchords is het opletten geblazen dat het zijn definitie niet mist.

ColourofFire
15 augustus 2007, 00:20
Not again :(

K word gek van iedereen die maar "marshall scheur" en "fender clean" wil... Er word hier maar gedaan alsof dat the tone of all tones is.

marc_o
15 augustus 2007, 09:15
Voor sommigen wel, voor jou blijkbaar niet. Niks ergs aan toch?

brunodb
15 augustus 2007, 10:26
mensen zoeken altijd naar best of both worlds aja :-)

Of wil jij geen tijger in bed die lekker kookt :p

Butger
15 augustus 2007, 11:18
Nee, ik heb liever Marshall clean en Fender drive :roll:

Zoiets als een zeekoe in bed die nooit kookt.

Rutger
15 augustus 2007, 11:21
mensen zoeken altijd naar best of both worlds aja :-)

Of wil jij geen tijger in bed die lekker kookt :p

Heb ik al!

Nou die Rivera nog

marc_o
15 augustus 2007, 11:46
Heb ik al!

Nou die Rivera nog


Geef mij geld, krijg jij een Rivera.

brunodb
15 augustus 2007, 11:50
verkoop je jouw fandango ofzo? :p

marc_o
15 augustus 2007, 12:03
verkoop je jouw fandango ofzo? :p

Alles is te koop hoor, eerst zelf nog wat rondshoppen, en dan zien welke ik eventueel weg zal doen. Fandango is wel erg goed namelijk...dus zal zoektocht worden. Ik zou denk ik eerder de Knucklehead weg doen, maar er zijn niet veel tops die zich daarmee kunnen meten, dus ook dat zal flink zoeken worden.....

brunodb
15 augustus 2007, 12:13
Waarom is alles eigenlijk te koop? ik dacht da je zo tevreden was over je rivera stuff.

Ik heb net gisteren een rivera fandango 55 watt top besteld

marc_o
15 augustus 2007, 12:40
Ik ben heel tevreden hoor, maar als ik beter kan gaan, waarom niet? Zoals ik al schreef zal een versterker héél erg goed moeten zijn eer ik 'm zou ruilen voor die van mij.

een Fandango top joh? Geweldig, waar heb je die besteld en wat moest ie kosten?

brunodb
15 augustus 2007, 12:44
Besteld bij Leo Caerts in Leuven (België)

Ga er wel minimum 3 maanden op moeten wachten. prijs hangt een beetje af van wat ik ga inruilen en wat ze mij daarvoor gaan geven. prijs van de top zal zo ergens rond 1500 euro schommelen

marc_o
15 augustus 2007, 12:48
Besteld bij Leo Caerts in Leuven (België)

Ga er wel minimum 3 maanden op moeten wachten. prijs hangt een beetje af van wat ik ga inruilen en wat ze mij daarvoor gaan geven. prijs van de top zal zo ergens rond 1500 euro schommelen


Jee, dat is best nog lang, maar hadden ze bij Limit niets meer staan dan? Die wil van zijn spullen af omdat ie gaat sluiten....

brunodb
15 augustus 2007, 12:56
Heb naar Limit gebeld in eerste instantie. had enkel nog oudere rivera's. geen fandango's of knuckleheads en dergelijke. maar die kerel zei dat hij het niet uit het hoofd wist en vroeg me te mailen.

Vervolgens heb ik een mailtje gestuurd. dat is ondertussen vijf dagen geleden en ik heb nog altijd geen antwoord gekregen. dan maar naar leo caerts gemaild met de vraag of zij aan rivera konden geraken. kreeg vrij snel reactie van leo caerts dat zij er wel konden aan geraken maar dat de leverancier ook zonder fandango's zat en dat het drie maanden wachten ging zijn

brunodb
15 augustus 2007, 12:57
dat die gast van Limit moet sluiten verbaast me niets. zo kortaf aan telefoon en niet eens de moeite nemen om op een mailtje te antwoorden waar hij zelf achter vroeg. pffff

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 13:55
Not again :(

K word gek van iedereen die maar "marshall scheur" en "fender clean" wil... Er word hier maar gedaan alsof dat the tone of all tones is.

tja, maar omgekeerd is het toch ook niet zo lekker? Een twin reverb vind ik niet zo'n mooie disto hebben en het marshall clean ben ik ook niet voor te vinden. Ik geef eerlijk toe, als er morgen een versterker is die het clean heeft van een goeie fender (organisch, sprankelend, helder maar niet schel) en de scheur geeft van een Marshall 2203. En dan nog een aparte toonregeling voorziet en bij voorkeur nog een of andere boostfunctie heet, dan ga ik hem meteen halen (als hij betaalbaar is, handig in gebruik, goed klinkt op repetitieniveau....)

marc_o
15 augustus 2007, 14:06
Nou, kom de Fandango maar testen hoor, is echt wat je zoekt als ik het zo lees...

heavy-metal-thunder
15 augustus 2007, 14:14
en wat kost ie??

ColourofFire
15 augustus 2007, 22:19
tja, maar omgekeerd is het toch ook niet zo lekker? Een twin reverb vind ik niet zo'n mooie disto hebben en het marshall clean ben ik ook niet voor te vinden. Ik geef eerlijk toe, als er morgen een versterker is die het clean heeft van een goeie fender (organisch, sprankelend, helder maar niet schel) en de scheur geeft van een Marshall 2203. En dan nog een aparte toonregeling voorziet en bij voorkeur nog een of andere boostfunctie heet, dan ga ik hem meteen halen (als hij betaalbaar is, handig in gebruik, goed klinkt op repetitieniveau....)

Ik kan prima leven met mijn engl, met fuzz factory ervoor. Clean is wel donker, maar met de gedeelde eq kun je toch makkelijk een instelling vinden waarop alles goed te harden is, alleen het lead kanaal klinkt dan bagger, maar dat gebruik ik toch nooit. Het is niet alsof goed gitaargeluid alleen maar bestaat uit marshall drive en fender clean. Zelfs fender clean kan weetikveel wat zijn. Een bassman is clean heel anders dan een twin, etc. K vind het een beetje papagaaiengedrag dat iedereen er naar opzoek is.

the sure thing
15 augustus 2007, 22:35
Mijn punt is: koop twee versterkers: een voor clean en een voor scheur. Dan hoef je geen compromissen te sluiten. En dat is goedkoper dan een amp van HOOK, Brunetti, Bogner, enz.

marc_o
16 augustus 2007, 09:22
Ik kan prima leven met mijn engl, met fuzz factory ervoor. Clean is wel donker, maar met de gedeelde eq kun je toch makkelijk een instelling vinden waarop alles goed te harden is, alleen het lead kanaal klinkt dan bagger, maar dat gebruik ik toch nooit. Het is niet alsof goed gitaargeluid alleen maar bestaat uit marshall drive en fender clean. Zelfs fender clean kan weetikveel wat zijn. Een bassman is clean heel anders dan een twin, etc. K vind het een beetje papagaaiengedrag dat iedereen er naar opzoek is.

Je zal best blij zijn met je ENGL (hoewel blij, eigenlijk kraak je 'm flink af), maar daar gaat het niet om. De topicstarter wil een Marshall en een Fender, A/B ertussen en combineren. Dat jij dat nou niet helemaal top vindt, doet niets af aan het feit dat hij dat wel vindt. Dat er héél veel verschillen in Fenders en marshalls onderling zitten, kan ik alleen maar beamen.

ColourofFire
16 augustus 2007, 11:11
Je zal best blij zijn met je ENGL (hoewel blij, eigenlijk kraak je 'm flink af), maar daar gaat het niet om. De topicstarter wil een Marshall en een Fender, A/B ertussen en combineren. Dat jij dat nou niet helemaal top vindt, doet niets af aan het feit dat hij dat wel vindt. Dat er héél veel verschillen in Fenders en marshalls onderling zitten, kan ik alleen maar beamen.
Het gaat mij er niet om dat hij dat niet zou moeten doen, het is alleen een beetje lame hoe iedereen maar doet alsof fender clean en marshall crunch de ideale tone is, terwijl er heel veel anders is wat ook goed klinkt, of misschien wel beter, maar daar zijn ze te short-sighted voor, want ze moeten allemaal fender clean en marshall crunch, ipv dat ze gewoon met een wat neutraler idee naar een amp op zoek gaan. En k kraak men Engl niet echt af, ik besef gewoon dat het geen hele speciale amp is, ik ben er verrotte blij mee, maar k hou er ook rekening mee dat hij zijn beperkingen heeft.

marc_o
16 augustus 2007, 11:19
Het gaat mij er niet om dat hij dat niet zou moeten doen, het is alleen een beetje lame hoe iedereen maar doet alsof fender clean en marshall crunch de ideale tone is, terwijl er heel veel anders is wat ook goed klinkt, of misschien wel beter, maar daar zijn ze te short-sighted voor, want ze moeten allemaal fender clean en marshall crunch, ipv dat ze gewoon met een wat neutraler idee naar een amp op zoek gaan. En k kraak men Engl niet echt af, ik besef gewoon dat het geen hele speciale amp is, ik ben er verrotte blij mee, maar k hou er ook rekening mee dat hij zijn beperkingen heeft.

Dat is geen lame-gedoe, dat is puur smaak-afhankelijk. Er zijn absoluut versterkers met heel andere, wellicht betere prestaties, maar wie zijn wij om een ander te vertellen dat zijn idee of smaak niet okay is? Dat zou hetzelfde zijn een ander te overtuigen dat hij geen spruitjes lust, terwijl hij ze lekker vindt. Er is ook geen ideale tone, want die is voor iedereen anders.

ColourofFire
16 augustus 2007, 11:24
Dat is geen lame-gedoe, dat is puur smaak-afhankelijk. Er zijn absoluut versterkers met heel andere, wellicht betere prestaties, maar wie zijn wij om een ander te vertellen dat zijn idee of smaak niet okay is? Dat zou hetzelfde zijn een ander te overtuigen dat hij geen spruitjes lust, terwijl hij ze lekker vindt. Er is ook geen ideale tone, want die is voor iedereen anders.
Jamaar het probleem is dat veel mensen (niet alleen hier, ook op andere fora en in real life) denken dat zodra je een amp met fender clean en marshall crunch hebt je er helemaal bent. Kuddegedrag enzo...

Rutger
16 augustus 2007, 11:25
Ik vind het ook wel erg generaliserend... er zijn hier genoeg gitaristen die naar een heel ander geluid op zoek zijn. Er is een groepje die van de klassieke sounds houd, maar er zijn er nog meer die gewoon een degelijke moderne amp willen hoor

Kim Wilson
16 augustus 2007, 11:29
Jamaar het probleem is dat veel mensen (niet alleen hier, ook op andere fora en in real life) denken dat zodra je een amp met fender clean en marshall crunch hebt je er helemaal bent. Kuddegedrag enzo...
Zou kunnen, maar ik ben zelf ook wel liefhebber van beide sounds. Ik hoor graag een vette AC/DC klank en ook een lekkere licht overstuurde Fender amp. De rest boeit me niet zo. Nu moet ik zeggen, bij Mooi Wark heeft één van de gitaristen een Brunetti, en die klonk ook wel heel erg dik. Goeie crunch.

marc_o
16 augustus 2007, 11:31
Jamaar het probleem is dat veel mensen (niet alleen hier, ook op andere fora en in real life) denken dat zodra je een amp met fender clean en marshall crunch hebt je er helemaal bent. Kuddegedrag enzo...

Dat is toch geen probleem? Laat ze dat denken, leren en erachter komen dat er meer is, of misschien ook niet...
We zijn allemaal onderhevig aan kuddegedrag, en jij ook. Misschien is jouw kudde kleiner.

waar het uiteindelijk om gaat is dat een ieder lekker zijn eigen zoektocht moet maken naar een geluid wat bij hem past.
Ik heb ook al vanalles gehad:
Peavey's, Hiwatt, 5150's, 3 Rivera's, 3 Engls, Johnsson moddeling, Koch, Vox, Marshall Racksysteem en ik vergeet vast nog wat.

de klassieke rocksounds blijven voor een hoop mensen enorm in trek, en ze zijn niet voor niets klassiek natuurlijk, de meesten hier zijn ermee opgegroeid.

Nielsje
16 augustus 2007, 11:32
Zou kunnen, maar ik ben zelf ook wel liefhebber van beide sounds. Ik hoor graag een vette AC/DC klank en ook een lekkere licht overstuurde Fender amp. De rest boeit me niet zo. Nu moet ik zeggen, bij Mooi Wark heeft één van de gitaristen een Brunetti, en die klonk ook wel heel erg dik. Goeie crunch.

"Ik bin zo geil as'n bossie siepels in augustus......"

brunodb
16 augustus 2007, 11:48
"Ik bin zo geil as'n bossie siepels in augustus......"


what the fuck?

Kim Wilson
16 augustus 2007, 11:50
what the fuck?
Mooi Wark? Niet mee bekend?

http://www.youtube.com/watch?v=y3mk7521Byg
http://www.youtube.com/watch?v=2MLmjfBmn-U

brunodb
16 augustus 2007, 11:55
nee, die zijn gelukkig niet tot bij ons in België verzeild geraakt :p

heavy-metal-thunder
16 augustus 2007, 12:48
Ik kan prima leven met mijn engl, met fuzz factory ervoor. Clean is wel donker, maar met de gedeelde eq kun je toch makkelijk een instelling vinden waarop alles goed te harden is, alleen het lead kanaal klinkt dan bagger, maar dat gebruik ik toch nooit. Het is niet alsof goed gitaargeluid alleen maar bestaat uit marshall drive en fender clean. Zelfs fender clean kan weetikveel wat zijn. Een bassman is clean heel anders dan een twin, etc. K vind het een beetje papagaaiengedrag dat iedereen er naar opzoek is.

ik speel in een all round poprockband, dat gaat van funky strummetjes tot nummers van AC/DC. Heel uitzonderlijk iets heavier, vb. een Metallica'tje ofzo. Het heeft niets met kuddegedrag te maken, maar als ik die 2 sounds goed uit mijn bak krijg, dan zit ik toch heel goed??

q-elvis-p
16 augustus 2007, 13:48
ik speel in een all round poprockband, dat gaat van funky strummetjes tot nummers van AC/DC. Heel uitzonderlijk iets heavier, vb. een Metallica'tje ofzo. Het heeft niets met kuddegedrag te maken, maar als ik die 2 sounds goed uit mijn bak krijg, dan zit ik toch heel goed??

ja vind ik ook... én een stuk praktischer dan twee versterkers... ik heb nu een vox ac15 en zou graag een jcm 800 erbij willen... alleen ik woon in en appartement in de stad met weinig ruimte om nog een kast in huis te zetten.
twee versterkers is wel goedkoper en je kan zo helemaal zelf samenstellen natuurlijk! pfff wordt weer veel gear:P!

eigenlijk wil ik ook niet van de vox af... dus ik moet er wel eentje bijkopen!!!