PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 sl-x defect + aantal vragen



Sarco
14 augustus 2007, 20:57
Ik heb deze amp nog geen maand en hij laat me al in de steek, jammer want hij klinkt echt vet. Het is waarschijnlijk mijn eigen schuld daar de amp het toch al redelijk hard te verduren gekregen heeft.

Het probleem is dat ik gewoon geen geluid meer heb, niks, zelfs geen geruis. Als ik mijn boel op de fx return inplug heb ik wel klank, dus de poweramp lijkt me wel in orde. V1 t.e.m. V3 lichten ook niet op dus het zal hem puur in de preamp zitten volgens mij.

Nu heb ik hier een search gedaan en mogelijks heeft het iets met de brugcel (gelijkrichter in de brug) ofzo te maken, als dat mijn probleem is zal de reparatie waarschijnlijk redelijk eenvoudig zijn.

Nu heb ik wel nog een paar vragen:
1) Gaat een head langer mee als je er een flightcase voor hebt? Ik merk toch dat ik er steevast in slaag om mijn spullen altijd ergens tegen te stoten als ik ermee rondloop.. Zo'n flightcase kost toch direct rond de 200 euro (wat ik redelijk veel vind), is dit het waard?

Nu ik toch naar een tech moet:
2) Welke lampen raden jullie aan in een JCM 900 sl-x. Een mooi middengebied met een stevige, strakke lowend en juist genoeg hoog om door de mix te komen is een beetje wat ik zoek van klank.. Gain heeft deze versterker zeker genoeg.

3) Welke mods kunnen er zoal gedaan worden op dit type versterker? Dingen zoals een push/pull bassboost, contour switch, ingebouwde noise-gate..
Wat ik tof zou vinden is om op één of andere manier te kunnen schakelen tussen de lompe vette klank die hij nu had (heel vet voor rock) en een veel strakkere klank meer geschikt voor metal of voor leads.. Er zit toch al een switch op tussen 2 mv's dus zou dit niet mogelijke zijn?

Gelukkig heb ik mijn dual reverb nog niet verkocht en heb ik dus nog een backup, maar de sl-x is wel een stuk vetter!

Squier4ever
14 augustus 2007, 21:42
proficiat!
zelf geen ervaring met die dingen maar als ik de verhaaltjes moet geloven heb je nu zowel de allervetste als de allerslechtste 900 in je collectien.
verder heb ik niks toe te voegen :D

zjanke
14 augustus 2007, 21:50
mijn deel van de info (http://www.thomann.de/thoiw7_rockbag_rb23500_ampheadtrolley_prodinfo.htm l)

Ik heb mijn (eigenlijk slecht passende) flightcase verkocht aan de andere gitarist in mijn band (zijn versterker is iets groter en past er perfect in) en voor een beetje meer voor allebei mijn versterkers een combouitvoering van deze tas gekocht. Ik ga er toch niet mee vliegen en dan lijken me dit verdomd makkelijke handtasjes

AART
14 augustus 2007, 23:02
Heb ik ook gehad.

JHet is de brugcel(ac/dc, gelijkrichter).

Zoek eens op een oude thread van mij waarin ik problemen had met mijn SL-X.\
Josh Vandenberg legt het probleem perfect uit.

Edit, found:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=38562&highlight=SL-X+probleem

ben vanhoof
14 augustus 2007, 23:06
een case kost idd wel wat geld. Ik heb er zelf eentje gemaakt van hout om mijn head samen met mn rack effectenunit makkelijk te kunnen vervoeren. Langs de voor en achterkant is hij open maar de head zit wel iets of wat vast, en hij is beschermd tegen stoten.
Mss is zoiets een goedkopere oplossing...

http://i185.photobucket.com/albums/x218/benvanhoof/DSCN2177.jpg

AART
14 augustus 2007, 23:11
Ik denk het zeker te weten ,het is hetzelfde als bij mij .

meet maar eens op de buisvoetjes tussen pool 4,5 en 9 .moet 6 volt rust zijn .

gewoon je brugcel veranderen/vernieuwen en de elco van 10000uF.

Is een bekend euvel van die dingen .Waarschijnlijk print onderbreking of kortsluiting van elco of kapotte brug .gewoon eerst die dingen vervangen en de print met zilverdraad versterken . zijn maar 4 baantjes .

mal anders maar of zo.

Dat dus.

Kijk even of je eerste 3 preampbuizen branden - NIET DUS - ok, dit is je probleem. Volg de instructies van Josh op in dat topic en je bent er.

AART
14 augustus 2007, 23:15
Heb je btw een foto van je SL-X? Liefst ook van de bovenkant, ik heb mijn oude ooit verkocht(incl 2x12 ex jmp combo verbouwd tot kast) aan een belgische handelaar. Vraag me af of jij die nu hebt(zou wel weird zijn omdat het in mijn oude verbeterd was)..

Braindead
15 augustus 2007, 00:24
Misschien een beetje een duh opmerking maar als je de versterker maar eventjes laat afkoelen (de buizen) nadat je er mee gaat sjouwen ( en overal tegenaan stoten) zal dat al iets beter zijn voor je buizen :-)

Ik heb een ander probleem met mijn eveneens erg vette sl-x. De mijn schakelt af en toe uit zichzelf van het ene naar het andere kanaal. Ik dacht eerst even dat ie stoorde, maar toen draaide ik de volumes van beide kanalen op dezelfde stand en toen hoor de ik amper nog het overschakelen. Beetje weird, ik weet het.
Vreemd is dat het lampje van het andere kanaal niet gaat branden. Verder draait ie prima en heb ik geen problemen dus vind het wel vreemd.


Weet iemand raad?

AART
15 augustus 2007, 01:22
schaakeling na laten kijken.

Waarschijnlijk een relais kapot ofzo?

Sarco
15 augustus 2007, 12:05
Dat dus.

Kijk even of je eerste 3 preampbuizen branden - NIET DUS - ok, dit is je probleem. Volg de instructies van Josh op in dat topic en je bent er.

Ok merci, ik zal het niet zelf doen maar aan de beschrijving te zien zal het me niet zoveel kosten.

Ik zal trouwens vanmiddag eens proberen een foto te nemen van m'n sl-x!

Sarco
15 augustus 2007, 12:07
Misschien een beetje een duh opmerking maar als je de versterker maar eventjes laat afkoelen (de buizen) nadat je er mee gaat sjouwen ( en overal tegenaan stoten) zal dat al iets beter zijn voor je buizen :-)

Ik heb een ander probleem met mijn eveneens erg vette sl-x. De mijn schakelt af en toe uit zichzelf van het ene naar het andere kanaal. Ik dacht eerst even dat ie stoorde, maar toen draaide ik de volumes van beide kanalen op dezelfde stand en toen hoor de ik amper nog het overschakelen. Beetje weird, ik weet het.
Vreemd is dat het lampje van het andere kanaal niet gaat branden. Verder draait ie prima en heb ik geen problemen dus vind het wel vreemd.


Weet iemand raad?

Daar heb je een goed punt maar ik probeer hem toch altijd zo lang mogelijk nog te laten staan na een optreden of repetitie dus dat zit wel goed bij mij denk ik!

I.v.m. jouw probleem, ben je zeker dat hij wisselt tussen de kanalen, misschien heb je gewoon volume-drops en dan zou het wel eens aan de eindbuizen kunnen liggen..

AART
15 augustus 2007, 13:09
Ok merci, ik zal het niet zelf doen maar aan de beschrijving te zien zal het me niet zoveel kosten.

Ik zal trouwens vanmiddag eens proberen een foto te nemen van m'n sl-x!


:) mooi zo.

brunodb
15 augustus 2007, 13:14
een jcm 900 SL-X kan niet van kanaal wisselen want het is een 1-kanaals bak. hij heeft wel twee volumeknoppen waar je tussen kan switchen. ik weet het, mieren neuken enzo. maar juist is juist

heb ier ook nog een 900 SL-X staan, die heeft een ander probleem, als hij op kamervolume(luid kamervolume weliswaar) gebruikt wordt geen enkel probleem. op repeteervolume, een probleem met de input, geluid valt soms weg.

Sarco
15 augustus 2007, 13:19
Ok, met kanalen switchen bedoelde ik dus tussen de mv's switchen!

De foto's:
http://users.fulladsl.be/spb3725/JCM/

AART
15 augustus 2007, 14:25
mooie bak. Niet mijn oude btw, die had een stukje tolex dat kapot was op de bovenkant naast het handvat.

brunodb
15 augustus 2007, 15:04
blijven de meest ondergewaardeerde marshalls naar mijn smaak. geweldige leadsound. vooral met een strat. en stukken lekkerder klinken dan de gewone jcm900's. ook al wordt hij niet meer gebruikt, mijn broer doet hem nooit weg.

Braindead
15 augustus 2007, 15:22
TJa ik weet het ook niet zeker, ik dacht dat ie van de ene volumeknop naar de andere switched (1 kanaals dat wel). Want als ik de volumes gelijk zet is er niks aan de hand. tja het kunnen natuurlijk ook de eindbuizen zijn... Soms doet hij het wel, en soms niet. Heb er niet heel veel last van.

Trouwens een tip aan de sl-x gebruikers. Ik hoor vaak mensen die de sl-x met el34 buizen preferen. Ik heb de 5881 en klonk altijd zeer goed alleen vond ik hem wat aan de schelle kant(vooral met soleren) . Ik heb nu andere preampbuizen erin laten zetten en speel sinds kort op een mesa boogie 2x12 met v30s. Wat een enorm verschil! Hij heeft echt een onwijs vette midden pomp met low end gekregen zelfs op laag volume! Ik wist echt niet wat ik hoorde toen ik hem voor het eerst aansloot. Ik gebruik nog wel een eq pedaaltje om te tweaken en te boosten maar wat een megavet geluid nu. Probeer echt eens v30s met deze amp! Ik weet zeker dat ie dan absoluut met de jcm 800 kan concureren, en voor mij is ie zelfs beter vanwege de ruimere hoeveelheid gain waar ik gewoon van houd.




I.v.m. jouw probleem, ben je zeker dat hij wisselt tussen de kanalen, misschien heb je gewoon volume-drops en dan zou het wel eens aan de eindbuizen kunnen liggen..

bass blom
15 augustus 2007, 15:33
dat had ik ook met V30's :P

Braindead
15 augustus 2007, 15:46
dat had ik ook met V30's :P

Heb jij ook een sl-x?

bass blom
15 augustus 2007, 15:50
nee, maar ik heb die V30 ervaring twee keer gehad.
1 keer toen ik mn rectifier verkocht.. snik (die gast die hem kwam halen had een mesa cab bij zich)
en onlangs toen mijn zwager een harley beton 412 V30 kocht.
ik meteen erheen met mijn TSL60 en ik hoorde exact dat wat ik hoorde toen ik de recto op de mesa V30 cab hoorde.
3 weken later had ik mijn eigen HB :D :rockon:

AART
15 augustus 2007, 16:17
Je moet eens een topic openen over die HB van je, veel mensen zijn daarin geinteresseerd maar er zijn maar weinig mensen die er een hebben.

mooi reviewje zou niet misstaan.

bass blom
15 augustus 2007, 16:41
tja wat moet je er verder over zeggen?
het is een kast met 4 speakers en handvaten en wieltjes :D
hij mist die gleuven voor de poten van de amp, ok, heb ik twee van die stukjes schuim van flightcasen op gelegd.
leuk zou zijn als er iemand met een mesa of bogner of engl kwam om te vergelijken.
(of is dat dan iets voor de almere meeting.. ik weet nog niet of ik werken moet die dag, anders kom ik eventueel en neem ik hem mee.)
zien of het nou echt zoveel scheelt.. 1300? voor de mesa tegenover 350 voor dit ding..

AART
15 augustus 2007, 16:52
tja wat moet je er verder over zeggen?
het is een kast met 4 speakers en handvaten en wieltjes :D
hij mist die gleuven voor de poten van de amp, ok, heb ik twee van die stukjes schuim van flightcasen op gelegd.
leuk zou zijn als er iemand met een mesa of bogner of engl kwam om te vergelijken.
(of is dat dan iets voor de almere meeting.. ik weet nog niet of ik werken moet die dag, anders kom ik eventueel en neem ik hem mee.)
zien of het nou echt zoveel scheelt.. 1300? voor de mesa tegenover 350 voor dit ding..

1100 tegen 350 :satisfie:

Scheelt je dus 750 euri's.

Hopelijk klinkt die HB dan een beetje. Ik ben nog altijd huiverig met die kloonmerkjes.

bass blom
15 augustus 2007, 17:13
ja het is bizar, thomann verkoopt de V30 ook los voor 129 euro :D
mij boeit het niet zo dat er geen marshall logo op zit en dat ie 1.6 cm ipv 1.8 triplex, berken of niet is..
als je opneemt of live speelt op een PA dan is de microfoon(s) ervoor belangrijk en reken maar niet
dat die enig verschil tussen berken en populier? oppik(t)ken.
de wielen zijn wellicht wat goedkoop dus je moet er niet mee over de kasseien racen :D
sorry voor topickaap ;)

Sarco
15 augustus 2007, 17:17
Doen jullie maar, het interesseert me wel. Ik ben het een beetje beu om m'n Peavey 4x12 te sleuren en ik dacht eraan misschien een HB 2x12 met V30's te kopen :)

bass blom
15 augustus 2007, 17:19
ja wellicht is 2 212's nog lekkerder :P

AART
15 augustus 2007, 17:43
ja het is bizar, thomann verkoopt de V30 ook los voor 129 euro :D
mij boeit het niet zo dat er geen marshall logo op zit en dat ie 1.6 cm ipv 1.8 triplex, berken of niet is..
als je opneemt of live speelt op een PA dan is de microfoon(s) ervoor belangrijk en reken maar niet
dat die enig verschil tussen berken en populier? oppik(t)ken.
de wielen zijn wellicht wat goedkoop dus je moet er niet mee over de kasseien racen :D
sorry voor topickaap ;)


Laatste OT: zou je een pic van de binnenkant kunnen maken, daar is het hout te zien en de kwaliteit van de constructie. Wel interessant.

bass blom
15 augustus 2007, 18:00
ja had ik ook al aan gedacht, maar zoveel schroeven man pfff ff tellen..
21 stux 8)
maar schroefboor staat toevallig net te laden voor een lampklusje bij oude moeder dus wieweet krijg ik de geest vanavond :D

en over de HB212 was toch een topic?

Braindead
15 augustus 2007, 19:39
Jeeh Bass, damn , wat een moment moet dat geweest zijn toen die gast met de rectifier en een mesa cab langskwam en die rectifier meenam.... Maar goed ik zal het er maar niet verder over hebben. Die HB bevalt dus goed? Tja v30's :) ....

In ieder geval was het bij mij ook vaag. Ik had die 5150 vooral gekocht omdat het geluid van de sl-x gewoon iets miste. Later bleek dat samen te hangen met die kutmarshall kast. Ja, nu ie verkocht is mag ik dat wel zeggen :p In ieder geval was ik meteen helemaal in de wolken met de 5150 over de mesa. Einde verhaal dacht ik. Ik had immers mijn sound gevonden... Totdat ik op een middag even mijn sl-x over die mesa gooide. Echt een eureka moment. Een aha Erlebnis of whatever you wanne call it. (En ik neem het Marshall nog steeds kwalijk dat ze die kasten met g12t75 speakers on every fucking stage zetten. :( )

Maar goed, aangezien er al een sl-x is gepost kan ik weinig anders dan dit topic maar ff om te dopen in een post je sl-x topic

http://www.freewebs.com/dudebraindead/Img_2193Freewebs1.jpg

bass blom
15 augustus 2007, 20:01
je de tranen sprongen wel ff in mn broekje als het ware :D
maar ik verdiende hem niet, had hem in 95 gekocht, hooguit 2 keer mee opgetreden en in 2002 had ik geld nodig en stond ie stof te happen.
enige glans kreeg ik terug doordat ik niet veel later die gast met mijn recto op tv zag :rockon:
ik had daarvoor heel even zo'n blauwe kast, kutding, later een zwarte met G12M70's er in, daar heb ik later 2 van geruild voor G1265's.
tijd lang om en om in twee 212 cabs gehad, later soort bij soort gezet, dat was wel beter.
maar de HB doet het veeeeeeeeeeeeeel meer voor mij :D

Sarco
15 augustus 2007, 20:14
http://www.freewebs.com/dudebraindead/Img_2193Freewebs1.jpg


Nice, die moeten echt supervet klinken samen!

cardinal
15 augustus 2007, 21:31
heb ik ook gehad, stof in de effects/return was de oorzaak. Doet het weer als een zonnetje.

Braindead
15 augustus 2007, 22:24
Vast wel, maar ik heb nog niet over beide tegelijk gespeelt. MOet ik nog eens doen :)


Nice, die moeten echt supervet klinken samen!

Braindead
15 augustus 2007, 22:25
Dat lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk vanwege de leeftijd van de amp. ZAl eens kijken of ik wat met perslucht kan doen. Thnx!


heb ik ook gehad, stof in de effects/return was de oorzaak. Doet het weer als een zonnetje.