PDA

View Full Version : Een boek met alle toonladders



Gitaristje 18
14 augustus 2007, 20:48
Kennen jullie een goed boek waar een overzicht staat van alle toonladders in de vorm van tab of duidelijke hals schema's?
Ik zou eens een duidelijk overzich willen hebben van alle toonladders, zodat ik altijd iets bij de hand heb.

Dankjewel :satisfie:

gorgasm
15 augustus 2007, 03:05
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=C&scchnam=Major&get2=Get

-=JEROEN=-
15 augustus 2007, 15:59
leer de theorie achter toonladders en je hebt ze altijd bij je

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

:hippie:

Gitaristje 18
17 augustus 2007, 22:10
Ik ken de theorie al achter toonladders, harmonieleer enzovoort;).
Ben gewoon lui en wil ze ff bij de hand hebben:P.

Dankjewel :satisfie:

-=JEROEN=-
17 augustus 2007, 23:49
waarom?

:???:

Gitaristje 18
18 augustus 2007, 00:03
Nou het feit dat je de theorie erachter snapt betekend niet dat je dan gelijk de toonladders uit je hoofd kent. Je moet ze wel ff uit je hoofd leren, zodat je ze makkelijk kan gebruiken. Is natuurlijk wel makkelijker gedaan dan gezegd, aangezien het heel veel gewoon schuiven van de ladder is als je de pentatonische ladder wilt hebben van een andere toon.

DeiDRagonas
18 augustus 2007, 00:19
Nee man, dan snap je t niet.. Als je de theorie achter de diverse modi enzo echt begrijpt kun je elke ladder desnoods zo ff uitschrijven op een papiertje. Daar heb je echt geen boek met ladders voor nodig hoor. Misschien alleen voor de zeer ongebruikelijke ladders die niet in de gebruikelijke modi vallen.

Gewoon ff naar www.looknohands.com gaan en het allemaal even over schrijven of uitprinten. En dan nog zou ik t gewoon ff simpel zo noteren:

Algerian: 1,2,b3,4,#4,5,b6,7.

Goed weekend, Roy!

DeiDRagonas
18 augustus 2007, 00:24
Maar als je t echt wil hebben.... Kan ik t ff mailen ook. Heb hier wel een word file van alle modi. Niet de minder vaak gebruikte ladders dus.

-=JEROEN=-
18 augustus 2007, 02:33
als je begint met de C majeur toonladder uit je hoofd te leren, over heel de hals

en dan uit je hoofd leert welke intervallen er veranderen met de verschillende modi (dor=b3 b7, lyd=#4, mixo=b7, enz) dan kom je al een heel eind

voeg daar melodisch (b3) en harmonisch (b3 b6) aan toe, en nog wat andere leuke ladertjes zoals gypsy (b2 b6 b7) en je ziet dat het eigenlijk helemaal niet zo veel is om te onthouden (je hoeft alleen maar de veranderingen te weten)

en als je dan ook nog eens de ladders leert zien als vorm en niet als tonen, dan hoef je helemaal nix te schuiven, G mixo heeft dezelfde vorm als C mixo

en je kan het jezelf nog veel makkelijker maken als je iedere modus leert terug rekenen naar majeur (Gmixo=Cmaj, of Edor=Dmaj, enz)

iets ingewikkelder maar uiteindelijk nog veel makkelijker is om te leren hoe de intervallen liggen op je hals:

majeur vanaf E-snaar
e+----+----+----+----+----+----+
B+----+----+----+----+----+----+
G+----+----+----+----+----+----+
D+--6-+----+--7-+--8-+----+----+
A+--3-+--4-+----+--5-+----+----+
E+----+--1-+----+--2-+----+----+

majeur vanaf D-snaar
e+----+----+----+----+----+----+----+
B+----+----+----+--6-+----+--7-+--8-+
G+----+----+--3-+--4-+----+--5-+----+
D+----+----+----+--1-+----+--2-+----+
A+----+----+----+----+----+----+----+
E+----+----+----+----+----+----+----+

enz

gorgasm
18 augustus 2007, 04:13
Ik ken de theorie al achter toonladders, harmonieleer enzovoort;).
Ben gewoon lui en wil ze ff bij de hand hebben:P.

Dankjewel :satisfie:
maw je kent nix want je kan nix toepassen?

Gitaristje 18
18 augustus 2007, 13:05
Nee man, dan snap je t niet.. Als je de theorie achter de diverse modi enzo echt begrijpt kun je elke ladder desnoods zo ff uitschrijven op een papiertje. Daar heb je echt geen boek met ladders voor nodig hoor. Misschien alleen voor de zeer ongebruikelijke ladders die niet in de gebruikelijke modi vallen.

Gewoon ff naar www.looknohands.com gaan en het allemaal even over schrijven of uitprinten. En dan nog zou ik t gewoon ff simpel zo noteren:

Algerian: 1,2,b3,4,#4,5,b6,7.

Goed weekend, Roy!

Nee kijk ik kan snap het allemaal wel en ik kan het ook uitschrijven, maar ik ben gewoon lui;)

Maar als je dat word bestandje wilt sturen, graag:). Altijd handig.

-=JEROEN=-
18 augustus 2007, 14:16
zo lui ben je niet, anders ga je niet al die moeite doen om hier te posten, een bestand te printen en dat telkens met je mee dragen

ik ben het met gorgasm eens, je hebt de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt

neem ons advies, leer de theorie, die je claimt te kennen, toe te passen op je instrument, daar kom je een stuk verder mee dan uit een boekje spelen

:listen:

Reel Big Fish
18 augustus 2007, 14:23
Na wat kasten overhoop halen:

De ongelooflijke toonladder vinder
"Overzichtelijk Handboek Voor Meer Dan 1300 Gitaar Toonladders"

Hal leonard gitaar methode.

Gitaristje 18
18 augustus 2007, 19:15
Het is ook hoe je het bekijkt. Je kan alle pentatonische toonladders leren met de noten en dan ze "plaatsen" op je hals en dat je ze dan kent, of je kan het patroon op je hals leren spelen en dan tegelijkertijd de noten die daarbij horen leren.
Ik vind beide manieren niet veel meer werk dan de andere ten opzichte van elkaar.

EuroCinema
18 augustus 2007, 20:30
Poeh, ik weet ook niet uit mijn hoofd hoe al die modi van melodisch en harmonisch heten en wat je eraan hebt, hoor. Laat staan al die exotische ladders. :strat: Zo'n lijstje zou best handig kunnen zijn.

Frankiefrank2
19 augustus 2007, 17:14
je hebt sowieso geen moer aan theorie.. gewoon doen wat goed klinkt en je gitaar kennen.


Maar densondanks deze mening wil ik wel aan de theorie gaan beginnen.

begin tips??

-=JEROEN=-
19 augustus 2007, 18:30
je hebt sowieso geen moer aan theorie.. gewoon doen wat goed klinkt en je gitaar kennen.

Maar densondanks deze mening wil ik wel aan de theorie gaan beginnen.

begin tips??
tip: gewoon doen wat goed klinkt en je gitaar leren kennen :listen:

Frankiefrank2
19 augustus 2007, 18:33
sarcasme..
Maar ik kom nu wel op het punt dat mijn creativiteit enzo beperkt wordt door gebrek aan kennis van muziek theorie, er is meer om te verkennen, ik speel vaak hetzelfde, dezelfde licks en de zelfde technieken, ik zou graag meer willen leren. Dit idee heb ik al een jaar eigenlijk, alleen als ik dan weer eens zo'n theorie lesje bekijk zakt de moed me in de schoenen en ben ik bang dat het allemaal te ingewikkeld is. Dus hebje een beginners tip bijvoorbeeld?? Waar te beginnen? Hoe de motivatie hoog te houden enzo

Gitaristje 18
19 augustus 2007, 19:15
Maar hoeveel ken je theoretisch al?
Wat het leukste is als je theorie leert, is het pas opgedane leerstof in de praktijk brengen. Dus je leert, ik zeg maar wat, iest over arpegio's en van welk akoord je het arpegio in een muziekstuk je kan gaan soleren als je kijkt naar het akoordenschema van dat nummer. Het is dan erg leuk de slagpartij van dat nummer op te nemen en daarover heen te soleren en dan te luisteren naar je resultaat. Dan blijft de droge theorie les toch boeiend en praktisch.

Daarnaast heeft Jeroen ook wel gelijk hoor. Die regels met betrekking tot toonsoorten, toonladders, de akoorden die erbij horen enzovoort enzovoort hebben als uiteindelijk doel om muziek te maken dat goed klinkt. Wat je ook kan doen is zelf experimenteren en ontdekken wat mooi klinkt. Maar goed, theoretische onderbouwing is wel erg lekker om te hebben.

-=JEROEN=-
19 augustus 2007, 22:46
dat waren zijn eigen woorden, die ik naar hem terug gooide

grapje :D

waar te beginnen?

tja dat hangt af van wat je al weet en wat je wil weten

bekijk mijn lessen eens, en vertel me wat je al weet, en wat je graag zou willen weten/snappen

Gitaristje 18
19 augustus 2007, 23:56
Oh ja, nu zie ik pas dat dat zijn eigen woorden waren :D

Nou ja theorie is belangrijk, maar je moet je niet teveel vastklampen aan theorie en soms ook eens daar buiten gaan. Als het nou gewoon erg mooi klinkt, who cares.

Maar goed, een theoretische onderbouwing is, vooral als je zelf muziek schrijft, onmisbaar.

EuroCinema
20 augustus 2007, 09:40
Nou ja theorie is belangrijk, maar je moet je niet teveel vastklampen aan theorie en soms ook eens daar buiten gaan. Als het nou gewoon erg mooi klinkt, who cares.


Behalve free jazz en noise (en dan nog lang niet alles daarbinnen) ken ik eigenlijk geen muziek die theoretisch niet te onderbouwen is.
Theorie is alleen een beperking als je er maar een klein beetje van kent. Dan ga je denken dat er maar 1 ladder bij elk akkoord kan, etc.

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 14:35
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben het ook met je eens. Maar stel dat je je eigen muziek maakt en je ontdekt dat er iets goed klinkt, zonder dat je weet of het bij die toonsoort hoort of in de ladder hoort waar je in speelt. Zolang het goed klinkt is er niks aan de hand. Het moet dan wel echt goed klinken. Als ik soleer in de pentatonische toonladder van C en ik schiet ernaast en ik speel vals, dan hoor ik dat echt wel. Maar soms pak ik ook een toon die niet in de pentatonische maar wel in de diatonische zit. Als ik dat nou gewoon lekker vind klinken, dan laat ik die daar lekker.
Het gaat erom dat het goed klinkt en minder dat je de regeltjes heel erg strikt aan houdt.

EuroCinema
20 augustus 2007, 16:18
Yep. het zijn geen regels, maar hulpmiddelen he!

-=JEROEN=-
30 augustus 2007, 07:28
ik vond deze site vandaag

http://www.guitarchordsmagic.com/guitar-chord-charts/basic-jazz-guitar-chord-charts.html

dus ik dacht misschien is dit wat je zoekt

maar was even vergeten dat je toonladders zocht :satisfie:

bgcadmin
4 september 2007, 19:37
Hey,

Op www.belgianguitar.be (http://www.belgianguitar.be) heb ik een handig tooltje (Excel) staan die een toonladder toont en de posities op de neck, door gewoon een key (bv. C) en een akkoordformule (bv. dim7) op te geven.

Onder de rubriek Guitar Tools.

Mvg

Andy
The Belgian Guitar Community (http://www.belgianguitar.be)
(ook op deze site: riffs en composities met mp3-playback en professionele tab)

Ralfje
4 september 2007, 20:14
Ik wil ook graag electisch leren spelen, en improviseren. Ben momenteel nog bezig met akoestisch. Vorige week "Sailing" van rod steward mee genomen. Deze kon ik gaan tokkelen. Een leuke manier van muziek spelen. Vind het een beetje jammer een electrisch gitaar te kopen om liedjes na te tokkelen.

Maar de lerares weet niet zoveel van toonladders af, en kan me er niet goed bij helpen. Dus heeft ze een beetje tussen neus en lippen verteld hoe het moest. Ik snap er weinig van. Je moet toch bij een C-ladder, c,d,e,f,g,a,b spelen. En dan de snare die het dichtst bij elkaar liggen?

chubbyfan
4 september 2007, 20:18
lekkere lerares heb je dan,iemand die totaal niks van theorie weet moet geen les gaan geven :stop:

Ralfje
4 september 2007, 20:29
Nee, dat vond ik ook al. Ze zegt dat je telkens het zelfde patroon hanteerd, maar dat klopt toch helemaal niet? Als ik toonladder van de B wil leren is toch meteen de snaar ernaast de C. En als ik een C wil leren moet ik eerst een snaar overslaan om bij de D te komen, toch?

chubbyfan
4 september 2007, 20:49
ik denk dat je de lessen van jeroen maar eens door moet lezen,ik weet zeker dat alles dan duidelijk is

Ralfje
4 september 2007, 21:15
Ja, goede opmerking. Maar dat vind ik een beetje onoverzichtelijk. En niemand kan vertellen of ik het goed of slecht doe.

-=JEROEN=-
5 september 2007, 00:07
wat vind je onoverzichtelijk eraan dan?

ik denk trouwens dat je dingen door elkaar haalt!


als je een toonladder wilt leren kan dat op verschillende manieren:

- je kan puur 1 ladder op 1 positie leren spelen

http://img1.putfile.com/thumb/9/25818234296.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3412285)

- je kan diezelfde ladder per snaar of over heel de hals leren spelen

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=C&scchnam=Major&get2=Get

- je kan de theorie erachter leren begrijpen

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

en ik zal speciaal voor jou een kortere, éénvoudiger versie toevoegen :hippie:

- of je kan zo maar wat spelen, en als jij het goed vindt klinken, dan is 't ok

DeiDRagonas
5 september 2007, 00:47
@ topicstarter:

Had je nou nog wat aan die shizzle die ik je gestuurd heb dan??

Gitaristje 18
5 september 2007, 16:33
Jazeker:)

Ik dacht dat ik een mailtje had terug gestuurd, maar ik ben het kennelijk vergeten ofzo.

Bij deze alsnog, Dankjewel :satisfie:

Ralfje
5 september 2007, 17:05
Is het voor een electische gitarist interressant om akkoorden te spelen in plaats van toonladders?

DeiDRagonas
5 september 2007, 18:24
ELKE gitarist moet akkoorden EN toonladders kennen vind ik.
Electrisch of akoestisch.. maakt niks uit.

-=JEROEN=-
5 september 2007, 18:24
Is het voor een electische gitarist interressant om akkoorden te spelen in plaats van toonladders?
onder welke steen ben jij vandaan gekropen http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

DeiDRagonas
5 september 2007, 18:47
onder welke steen ben jij vandaan gekropen http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

Dat was het eerste wat ik ook dacht. Meestal is er veel minder voor nodig om bullshit antwoorden aan me te ontlokken. Waarom ik nog serieus geantwoord heb deze keer... beats me eigenlijk.

grt!

Ralfje
5 september 2007, 20:00
Nou, omdat akkoorden eigenlijk toch veelal voor ritme worden gebruikt? En niet voor inprovisaties?

Hoe kun je het beste toonladders leren?

Gitaristje 18
5 september 2007, 23:54
Nou, op de elektrische gitaar speel je zowel akoorden als toonladders enzovoort.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een metal gitarist zijn powerchords op een klassieke gitaar zien spelen omdat dat elektrisch niet zou kunnen.
Het verschil tussen elektrisch en akoestisch zit hem grotendeels op het technische gebied. Daarnaast kan je op een elektrische gitaar bepaalde technieken makkelijker of beter doen enzovoort, maar het is niet zo dat je op een elektrische gitaar niet akoorden kan spelen.
Jeroen kan je het beste vertellen hoe je toonladders kan leren, hij heeft ook een stuk op het forum met muziektheorie.

-=JEROEN=-
6 september 2007, 01:31
de beste manier om toonladders te leren is om ze te oefenen

"ja duh" hoor ik je denken, maar je zal je er over verbazen hoeveel mensen denken dat gitaar leren spelen vanzelf gaat

toonladders kan je op verschillenden manieren oefenen:
- door ze van laag naar hoog, en terug, in 1 bepaalde positie te spelen
- door ze van links naar rechts, en terug, te spelen
- door ze op gehoor te leren spelen
- door arpeggio's te spelen
- enz

gorgasm
6 september 2007, 08:59
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een metal gitarist zijn powerchords op een klassieke gitaar zien spelen omdat dat elektrisch niet zou kunnen.
uh??

En ik heb zo tgevoel é..moest je nu es gaan spelen? Je weet wel, akkoorden, of toonladders, of...stukje improviseren in verschillende toonaarden, hé? Zo n akkoordje spelen, wat nootjes ertussen, weer n akkoordje, weer wat nootjes. Allemaal in 1 toonaard
All-guitar-chords.com voor "alle" akkoorden-die-in-die-toonaard-behoren en bijhorende toonladders.

Gitaristje 18
6 september 2007, 15:17
Wat bedoel je nou helemaal met je berichtje :confused: ? Beetje warrig bericht en wat heeft het te maken met die opmerking die ik overigens spottend bedoelde?

gorgasm
6 september 2007, 23:22
ik dacht het al:)
wat ik bedoelde is dat je dit es moet proberen;
in C
Em g a d f b c Dm g a c e d f Am C e d e g c a d G F

De HOOFDLETTERS zijn akkoorden natuurlijk, de kleine gewoone losse tonen. Tgaat hier niet om wat je neemt, maar wat je doet, omdat als je zoiets doet moet je al je akkoord zien liggen(in** positie)na je akkoord komt weer je ladder, die je dan ook weer moet zien liggen.
Zoiets doen in 12 toonaarden.

Gitaristje 18
7 september 2007, 13:06
Oooooooooooh dat. Ja zeg dat dan;)
Ja het is inderdaad een leuke oefening. Ik zal hem binnenkort eens doen. Ik soleer al veel met de pentatonische toonladder van C, maar dat is voor mijn nummer waar ik mee bezig ben:). Maar dit is ook wel leuk, ga ik binnenkort ff doen;).