PDA

View Full Version : Neckplate schroef dolgedraaid



prs
14 augustus 2007, 19:29
Pfff, hals aan de body vastgemaakt, bleek de kwaliteit van de neckplate schroeven op zijn zachtstgezegd niet denderend te zijn (nota bene bij guitarfetish gekocht, wat niet wil zeggen dat het meteen goede kwaliteit moet zijn trouwens). Al tijdens het indraaien werd de kruiskop een rondje, alsof je met een mes door de boter heen glijdt, en nu ik 1 schroef wil uitdraaien pakt de schroevendraaier de schroef niet meer. Geen grip meer. Heeft iemand een idee hoe ik die schroef eruitkrijg?

G.G.
14 augustus 2007, 19:33
Pfff, hals aan de body vastgemaakt, bleek de kwaliteit van de neckplate schroeven op zijn zachtsgezegd niet denderend te zijn (nota bene bij guitarfetish gekocht. Wat niet wil zeggen dat het meteen goede kwaliteit moet zijjn trouwens). Al tijdens het indraaien werd de kruiskop een rondje en nu ik 1 schroef wil uitdraaien pakt de schroevendraaier de schroef niet meer. Geen grip meer. Heeft iemand een idee hoe ik die schroef eruitkrijg?

Spijker haaks op de kop lassen en dan los draaien. Of kop kapotboren, andere 3 schroeven losmaken, hals ervanaf. Steekt nu een lange schroef zonder kop uit die je met een tang kan verwijderen.

prs
14 augustus 2007, 19:37
Spijker haaks op de kop lassen en dan los draaien. Of kop kapotboren, andere 3 schroeven losmaken, hals ervanaf. Steekt nu een lange schroef zonder kop uit die je met een tang kan verwijderen.

De laatste methode (kop kapotboren) had ik nog niet aan gedacht inderdaad en lijkt me de gemakkelijkste manier.
Ik ga komende week maar even bij mijn gitaartechnicus langs, anders verziek ik straks nog meer :)

Dank!

EricSw
14 augustus 2007, 23:06
Goed passende schroevendraaiers kunnen dit soort ellende vaak voorkomen.
Bespaar nooit op een setje kwaliteits schroevendraaiers.

Tip:
Als een schroef erg vast zit pak dan een zo goed mogelijk passende schroevendraaier en doe wat kleppenslijp pasta op de punt.
Dit geeft net een beetje extra grip wat uitschieten en daardoor beschadigen van de schroef kan voorkomen.

guitarnijboer
14 augustus 2007, 23:17
Men zei vroeger altijd tegen mij:




Vast is vast!!

Edit: dit betekend dat waneer iets vast zit je het niet nog eens 'extra vast'hoeft te draaien. (zoals ik altijd deed en waarbij dan vaak schroeven afbraken of dol draaiden.....

Misschien heb je er iets aan.

Roro92
15 augustus 2007, 09:46
Idd, vaak lossen goede schroevendraaiers of bitjes dit op...Maarja, dat is achteraf. En achteraf kijk je een koe in de kont.

Parasite
15 augustus 2007, 15:24
Pfff, hals aan de body vastgemaakt, bleek de kwaliteit van de neckplate schroeven op zijn zachtstgezegd niet denderend te zijn (nota bene bij guitarfetish gekocht, wat niet wil zeggen dat het meteen goede kwaliteit moet zijn trouwens). Al tijdens het indraaien werd de kruiskop een rondje, alsof je met een mes door de boter heen glijdt, en nu ik 1 schroef wil uitdraaien pakt de schroevendraaier de schroef niet meer. Geen grip meer. Heeft iemand een idee hoe ik die schroef eruitkrijg?

Met een dremel (achtig apparaat) een sleuf slijpen in de kopen en dan met een platte schroevendraaier eruit draaien.

BamBuFan1
15 augustus 2007, 16:00
Met een dremel (achtig apparaat) een sleuf slijpen in de kopen en dan met een platte schroevendraaier eruit draaien.

Zo doe ik het ook altijd.

fred dons
16 augustus 2007, 08:10
ik ook :D

btw ik doe tegenwoordig ook een beetje kaarsenwas op de schroefdraad, hierdoor pakt de schroef ook makkelijker in het hout

prs
16 augustus 2007, 12:51
ik ook :D

btw ik doe tegenwoordig ook een beetje kaarsenwas op de schroefdraad, hierdoor pakt de schroef ook makkelijker in het hout

Goede tip! Thanks...

espike
17 augustus 2007, 14:13
ik ook :D

btw ik doe tegenwoordig ook een beetje kaarsenwas op de schroefdraad, hierdoor pakt de schroef ook makkelijker in het hout

Mij is altijd geadviseerd dit met groenezeep te doen, omdat vet en was organish is, en om die reden kan gaan rotten, en vergaan

no 1 hops
17 augustus 2007, 14:58
en gewoon goed voorboren voorkomt al veel ellende.
er is trouwens een speciaal hulpsetje op de markt.
daarmee draai je een schroefdraad in de vastzittende schroef/bout en met een speciale bit (waaraan ook een schroefdraad zit)draai je in die schroefdraad en dan doordraaiende draai je de schroef of bout eruit.
(uit een provak folder)

BamBuFan1
17 augustus 2007, 15:23
en gewoon goed voorboren voorkomt al veel ellende.
er is trouwens een speciaal hulpsetje op de markt.
daarmee draai je een schroefdraad in de vastzittende schroef/bout en met een speciale bit (waaraan ook een schroefdraad zit)draai je in die schroefdraad en dan doordraaiende draai je de schroef of bout eruit.
(uit een provak folder)

En vervolgens breekt die bit en kun je gaan proberen een gehard stalen bit uit te boren... (Been there)