PDA

View Full Version : Gitaar opname



metalison
14 augustus 2007, 14:17
Hoi gitaristen!

Sinds enkele maanden probeer ik zelf ook gitaar te spelen en het moment is aangebroken dat ik het een en ander wil gaan opnemen. Ik heb geprobeerd te onderzoeken welke opname aparatuur het meest geschikt is voor mij om leuke opnames te maken. :lp:

Ik heb verschillende gitaaropname mogelijkheden bekeken en aparaten als de Line 6 pod en de Line 6 TonePort spreken mij erg aan. Echter heb ik moeite om voor mijn situatie het juiste spul te kiezen. Er zijn een aantal dingen die ik graag wil:

Een andere sound. Ik vind een goede gitaarversterker te duur en daarnaast luister ik vaak via koptelefoon. Ikzelf denk dat iets als een pod of toneport hiervoor zeker geschikt is. Ik vind het ook belangrijk dat was ik speel gelijk kan horen in het geluid dat ik uiteindelijk wil. :dance: (Dit is voor mij de belangrijkste wens aangezien ik dit het meeste zal doen)

Ik wil ook op kunnen nemen op de PC. Opnemen met Cubase of andere programma's. Ik heb zelf al wel een redelijke mixer en een leuk setje studio monitoren (oude hobby) maar het ziet er naar uit dat dit soms niet eens nodig is. :???:

Daarnaast spelen een aantal vrienden van mij ook een instrument. Drums, gitaar, basgitaar en zang. Het zou zeker ook leuk zijn als het eventueel mogelijk is om dit op te nemen (Ik zag dat de toneport UX2 meer aansluitingen had). Dit heeft zeker geen hoge prio maar zou zeker leuk zijn. :rockon:

Kan iemand mij meer advies geven in de selectie tussen een Line 6 pod of Toneport? Of wellicht iets anders?

Rouzy
14 augustus 2007, 14:30
Guitar Rig is wel cool voor gitaar :lp:

metalison
14 augustus 2007, 15:56
De Gitar Rig ziet er zeker ook cool uit en zou zeker een goede optie kunnen zijn! (Ook het feit dat er al gelijk een pedaal bij zit is wel zo makkelijk).

Maar deze is wel gelijk rond de 350,- en eigenlijk net boven het buget wat ik nu wil uitgeven. (max 250,-).

Rouzy
14 augustus 2007, 16:40
Dan zou ik toneport nemen de Pod heeft weleens vertraging...of je kan met microfoon opnemen

metalison
14 augustus 2007, 17:00
Ik zie ook steeds meer in de TonePort en kan er qua prijs ook geen bult aan vallen.

Hoe wordt de processing van dit ding eigenlijk gedaan? Als ik bijvoorbeeld op de PC meer distorsion er in zou zetten, komt dat dan ook uit de hoofdtelefoon uitgang? Of is dit alleen na bewerking op de PC?

Rouzy
14 augustus 2007, 17:06
Als ik bijvoorbeeld op de PC meer distorsion er in zou zetten, komt dat dan ook uit de hoofdtelefoon uitgang?ja........

Bart_-
14 augustus 2007, 17:26
Met het programma dat bij de Toneport zit, Gearbox, kan je gewoon rechtstreeks het geluid beïnvloeden. Als je de Drive-knop omhoog gooit, zal je ook meteen meer distortion horen. Voordeel: je kan net als bij een 'echte' versterker het geluid dat je uiteindelijk wil hebben, al tijdens het spelen horen (een keiharde metalsolo spelen met een clean geluidje is ook niet alles). Nadeel: achteraf is je geluid niet meer te veranderen (met uitzondering van de gebruikelijke dingen als compressie, reverb enz.). (Hiervoor heb je de Gearbox Plugin nodig, hier niet aan de orde)

Zo ziet Gearbox eruit:
http://img239.imageshack.us/img239/1291/gearbox1cs0.th.png (http://img239.imageshack.us/my.php?image=gearbox1cs0.png)

Met de UX1 kan je trouwens een microfoon (alleen dynamisch, geen condensator want hij levert geen fantoomspanning) en een instrument (gitaar, bas) tegelijk opnemen, hoe dit met de UX2 zit weet ik zo snel even niet.

madman
14 augustus 2007, 18:25
Met de UX1 kan je trouwens een microfoon (alleen dynamisch, geen condensator want hij levert geen fantoomspanning) en een instrument (gitaar, bas) tegelijk opnemen, hoe dit met de UX2 zit weet ik zo snel even niet.

zelfde, alleen zit er ook fantoomvoeding, (dus wel condensatormics) op, ook heb je 2 mic inputs en 2 line-inputs op die je allebei dual mono of stereo op kan nemen
of dus één mic en één gitaar...

metalison
15 augustus 2007, 09:47
Ik denk dat ik er wel uit ben, ga maar is zo'n toneport aanschaffen. :cool:

Thanx!

metalison
15 augustus 2007, 14:46
Ik zag net dat er op de UX 1 geen aansluiting zit voor een pedaal.
Is het op een andere manier mogelijk om er een on/off pedaal op te zetten? Of moet ik dat toch de UX2 nemen?
(Dit omdat ik voor veel nummers speel met wisselingen tussen clean en met distorition).

Rouzy
15 augustus 2007, 14:48
UX2 is veel cooler :)

metalison
16 augustus 2007, 14:24
Ben vandaag even langs geweest en de Line 6 Pod 2 geprobeerd. De TonePort kon ik jammergenoeg niet uitproberen omdat ze daar de aparatuur niet voor hadden ingericht. Erg jammer. :angry:

Ik was toch wel onder de indruk van de Line 6 POD 2 maar kreeg het net niet allemaal naar mijn zin. De verkoper gaf aan dat de kwaliteit van de POD xt vele malen beter was en dat ik beter voor die zou kunnen gaan. Ik kon dit zelf niet helemaal goed horen met de koptelefoon die ze daar hadden. Maar zangezien hij duurder is, is hij vast beter. Maar is het verschil in geluidskwaliteit zo groot? :???:

Jammergenoeg kon ik dus niet vergelijk met de TonePort. Is het de kwaliteit van de toneport vergelijkbaar met de POD 2 en kan ik dus gewoon beter doorsparen voor de POD XT? :???:

Bart_-
16 augustus 2007, 14:57
Van de Line 6 website:

GearBox™ is the Line 6 software that gives the TonePort™ GX, UX1, UX2, and KB37 hardware interfaces world-class studio tone on the desktop. Built on the technological foundation of the studio-standard POD® XT and Bass POD® XT direct recording devices, GearBox provides a hardware-like, simple to understand and operate interface for dialing in the perfect tone every time. Het geluid van de Toneport zou dus vergelijkbaar moeten zijn met dat van de Pod XT (maar wel minder versterkermodellen, minder effecten enz.)

Epic
16 augustus 2007, 15:18
De POD 2 heeft alleen een analoge uitgang, dus deze zal je weer in een (goede) geluidskaart moeten steken.

PODxt en de TonePort hebben een USB uitgang die het geluid digitaal naar je PC stuurt.

In de winkel heb je al gemerkt wat het verschil is tussen de POD en de TonePort.. Voor de TonePort heb je altijd een PC nodig om gitaar te kunnen spelen, de POD is inpluggen en spelen!

Als je ook af en toe alleen met koptelefoon en gitaar wilt spelen dan zou ik voor de PODxt gaan.

Ic3gl0vE
16 augustus 2007, 16:07
Zo'n presonus is toch alleen een geluidskaart met preamp? Er zit geen modelling in dus dan moet je dat er weer bij kopen-->duur.

Over de pod2 en de podXT: de xt is de opvolger van de 2, een generatie nieuwer dus. De Xt klinkt inderdaad stukken beter en daarbij kun je allemaal uitbreidingen kopen wanneer je behoefte hebt aan meer flexibiliteit. Maar zoals je zelf al zegt: hij is wel een stuk duurder. Daarom kun je naar mijn mening, als de XT te duur is voor je, het beste een toneport kopen. Dat is dezelfde techniek en ook de toneport kun je uitbreiden met extra versterkers etc. wanneer je dat nodig vindt.

metalison
16 augustus 2007, 16:56
Thanx Ice,

De PDO 2 is in iedergeval afgevallen. Een voordeel van de XT is natuurlijk dat je dan geen PC/laptop nodig hebt. Of dat met 150 euro waard is ga ik nog een nachtje over slapen. ;)

ZonderZout
16 augustus 2007, 17:57
METALLISON!!! :rockon:

Hehe, hi! Volgens mij gaan wij morgen even kijken naar al dat leuks en heb jij het vooronderzoek al voor me gedaan :seriousf:

Leuk forum dit!