PDA

View Full Version : heavy metal versterker



r33n
14 augustus 2007, 00:39
hallo allemaal

jullie hebben vaak al wat vragen gelezen over wat is nou de beste versterker voor x aantal euries enzovoort, en ik heb ook al heel wat afgelezen maar weet niet echt wat te doen.

Ik speel onderhand al 4 jaar op een crappy versterker, jim harley 20w combo dingetje, heeft me 100e nieuw gekost toendertijd. Samen met mn schecter en bos me30 klinkt dit voor mij, maar enkel omdat ik niet meer gewoon ben.

Ik speel al een tijd met het plan ene nieuwe versterker te kopen, maar de wereld der versterkers is compleet nieuw voor me.

het moet dus een amp worden om op te treden met een lekkere scheur en een goeie bottom. Ik wil de gouwe ouwe metal gaan samengooien met nieuwere en een sound à la avenged sevenfold/g'nr/pantera gaan krijgen (avenged staat niet per toeval eerst, niet dat ik ze hoger in waarde schat maar gewoon omdat ik die klank ongeveer wil bekomen)

nu bogners en mesa boogies lijken mij totaal buiten mijn prijsklasse, daar ik een goeie 800 euro wil spenderen. Nu vraag ik mij af of het beter is door te sparen en een goeie 2dehandse versterker te gaan kopen of toch het geld te hangen aan bv een hughes and kettner warp 7 of dergelijks?

iedereen vind half-stacks and full stacks wel vet, ik ook trouwens, maar wat is het echte verschil met een combo?

ik ben niet de eerste en de laatste die met zo'n vragen op de proppen komt, maar ik wil dit doen vooraleer dingen te gaan testen, puur omdat ik te snel tevreden ben naar mijn gevoel en te impulsief ga kopen.

engl heb ik hier ook al veel goeds over gelezen, maar die vind je hier maar weinig in het belgenlandje, zeker al niet voor een lage prijs (of ik zoek niet goed genoeg?)

ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen. ik speel nog maar 4 jaar en heb versterkers altijd links laten liggen, gewoon omdat ik het geld niet had om me deftig materiaal aan te schaffen.

mvg niels

happynjitram
14 augustus 2007, 02:03
met die 800 euro zou ik even doorsparen voor een engl fireball. Of je zou een 2dehands 5150 kunnen halen. Maar je moet gewoon testen. Niet van andere meningen uitgaan.

ColourofFire
14 augustus 2007, 08:36
Mensen kunnen je hier wel op ideeen brengen voor wat voor versterkers je kunt gaan testen, maar de uiteindelijke beslissing moet je toch echt zelf maken. Lees ook reviews van mensen van het forum, niet zozeer om de inhoud, maar zodat je weet waar je zo ongeveer op moet letten als je gaat testen.

Kuno
14 augustus 2007, 10:02
Ik wil ook heel graag een nieuwe versterker. En mijn oog is gevallen op het merk engl. Een merk dat als een huis staat als het om heavy metal gaat.
Hier een leuke link met allemaal samples van versterkers en heel veel samples van het merk Engl.
http://rocksolidamps.com/index.php?contain=playlist&mid=155

Nog effe doorsparen maar dan heb je ook echt iets heel vets thuis :zz:

Meadow
14 augustus 2007, 11:49
Ik denk dat je beter eventjes kan doorsparen voor een vette engl of 5150/6505, want je kan nu wel voor die 800 euro iets "minders" kopen, maar dan zit je later toch weer van ik wil wel weer wat groters/beters oid.

r33n
14 augustus 2007, 12:11
wat raden jullie me dan aan? een head met cabinet of gewoon voor de combo gaan?
weet niet echt waar het verschil em zit, zelfde met al die kanalen.

heb nu gewoon 1 kanaal, ik vermoed dat met meerdere kanalen je dan kan switchen, zoals bij een multi-effect pedaal?

ben79
14 augustus 2007, 12:14
randall, kijk daar maar eens tussen de 300 (V3 of zoiets) is rond de 400€ en klinkt erg goed hoor..
daar nog een goedkoop cab bij van line 6 ofzo en je bent gesteld zou ik zeggen

Meadow
14 augustus 2007, 12:23
Tjah que head of combo, daar moet je zelf een keuze in maken. Vaak verschillen head of combo niet zo veel, maar je hebt wel meer spreiding van geluid en verder durf ik er niet meer over te zeggen wat er in verschilt. wat de kanalen betreft, als je meerdere kanalen hebt, kun je die gewoon switchen met een footswitch dus net zoals een multi effect pedaal.

ColourofFire
14 augustus 2007, 13:24
randall, kijk daar maar eens tussen de 300 (V3 of zoiets) is rond de 400€ en klinkt erg goed hoor..
daar nog een goedkoop cab bij van line 6 ofzo en je bent gesteld zou ik zeggen

Zou er sowieso geen line 6 cab bij nemen, die zijn zo neutraal mogelijk gevoiced voor modelingversterkers, terwijl een gewone versterker meer aan een gewone cab heeft.

Soulflyhigh
14 augustus 2007, 14:43
Het blijft cliche natuurlijk maar ik zou ook doorsparen. 800 euri is eigenlijk een net niet bedrag. Je blijft altijd een beetje aanrommelen met net niet versterkers. Ik zou doorsparen voor een goede head of combo. 5150 / Fireball zoiets zou je denk ik te gek vinden

r33n
14 augustus 2007, 22:49
dan ga ik lekker doorsparen voor een mooie cab en head. dingen zijn wel prijzig zo te zien, maar je hebt er wel wat aan vermoed ik.

volgende week eens hier en daar gaan testen, die engl bevalt me wel van wat ik al van samples gehoord heb, natuurlijk moet ik het zelf nog horen.

alvast bedankt voor de raad allemaal!

LP_CL
15 augustus 2007, 22:52
probeer zeker ook eens een 6505 als je dan toch doorspaart. Voor 1000 eur heb je hem nieuw.

Soulflyhigh
15 augustus 2007, 23:08
probeer zeker ook eens een 6505 als je dan toch doorspaart. Voor 1000 eur heb je hem nieuw.
En dan een tweede hands cab erbij en je bent klaar om te rocken. Mocht je iets meer veelzijdigheid wensen (lees een beter clean) probeer dan de 6505+

r33n
15 augustus 2007, 23:16
en maakt het uit wat voor cab ik dan koop? (merk, prijs)
ik zie 2x12, 4 x12, ligt eraan hoe luid je em wil denk ik dan?

Soulflyhigh
16 augustus 2007, 13:48
Heeft met volume te maken en vooral met spreiding van het geluid. Ik weet niet of je in een band speelt maar in een metalband is over het algemeen een 4x12 kast wel de standaard

Jim Haagmans
16 augustus 2007, 20:40
waarom moet je per se 1000 euro hebben voor een goede top? Voor metal e.d. zou ik eens wat Randall of beter nog Laney testen. zijn ook goede tops en de meeste voor een nette prijs.

Kaïn
16 augustus 2007, 20:47
Heeft met volume te maken en vooral met spreiding van het geluid. Ik weet niet of je in een band speelt maar in een metalband is over het algemeen een 4x12 kast wel de standaard
Muah, 4x12 hoeft zeker niet niet hoor. Het geeft wel een wat bredere sound, maar dat in een oefensituatie thuis slaat het nergens op, in de oefenruimte is het eigenlijk ook teveel van het goede. Op het podium kan het zinvol zijn omdat je monitoring hebt van de cab zelf, maar er word bij ons gewone stervelingen vaak toch maar 1 speaker gemict dus voor het zaalgeluid maakt het dan ook geen flikker meer uit.
In mijn ervaring is een 4 x 12 vooral gewoon zwaar. Staat wel leuk on stage dat moet ik wel nageven, maar een goede 2 x 12 cab met een closed back geeft je genoeg punch in een oefenruimte en minder hernia's tijdens optredens.

Maar dat vind ik :p

TimoSomers
16 augustus 2007, 23:53
Line 6 spider 3?

Luke-wannabe
17 augustus 2007, 00:13
Ik vind het echt onzin dat 800 euro niet genoeg is. Ik heb mijn jcm 800 pas gekocht voor 600. En dat is toch wel een super amp. 800 euro is een leuke prijs om 2dehands iets te kopen!