PDA

View Full Version : PRS SE Singlecut brug?



Herman
14 augustus 2007, 01:02
Hey,

Ik ben opzoek naar een nieuwe gitaar, en dacht er helemaal uit te zijn met een strat. Alleen nu is er nog 1 andere gitaar waar mijn oog op gevallen is, en wel een compleet andere gitaar..namenlijk de PRS SE Singlecut. Ik weet dus dat dit een TOTAAL andere gitaar is dan de stratocaster (Waar ik kort geleden nog een topic over geopent heb waar ook in staat dat het al een strat zou worden). Maar nu is mijn vraag bij deze PRS (en misschien nog wel meer PRSen):

Hoe moet je dat ding in godsnaam intoneren met zo'n brug? Lijkt me dat dit toch wel mogelijk moet zijn maar ik zit al op allerlij foto's te kijken maar ik kan het echt niet zien. Kan iemand me helpen? Bvd :)

Even een linkje naar de gitaar: klik (http://www.prsguitars.com/sesinglecut/index.html)

DarknessAwaits
14 augustus 2007, 01:31
Op de PRS zit een gecompenseerde brug. Dat wil zeggen dat hij bij voorbaat al geintoneerd staat en dat het (grofweg) ook wel zuiver zal klinken met een redelijk normale set snaren erop (0.09, 0.010). Maar je kunt 'm niet zelf stellen.

Debaser
14 augustus 2007, 01:41
is het mogelijk om er bijv een TOM brug op te zetten ?
ook al moet je dan boren voor de tailpiece.

DarknessAwaits
14 augustus 2007, 10:58
Dat moet te doen zijn volgens mij. Ligt helemaal aan de afstand tussen de reeds geplaatste studs, maar dat zal waarschijnlijk wel overeenkomen.

Rinze
14 augustus 2007, 11:01
Er zijn ook wel eendelige bruggen die verstelbaar zijn, ik dacht in ieder geval van Schaller wel (vroeger tenminste wel).

omni
14 augustus 2007, 11:25
Dat soort bruggen werken volgens het welbekende 'CEFRnR' principe.

Close-Enough-For-Rock'n'Roll!

;)

Herman
22 augustus 2007, 14:06
Om hier toch nog even weer op terug te komen:):
Zijn er hier mensen met deze gitaar of een gitaar met deze brug die met een set 0.010 spelen en gewoon lekker zuiver zijn of juist problemen hebben?
En over die bruggen, schijnt dat schaller leverlings problemen heeft niet? Tenminste, dat was de reden waarom de plaatselijke gitaarboer hier al tijden geen nieuwe straplocks heeft van schaller. Is hier in Nederland verder iets te bestellen ergens weg (Vox Humana?) en dan het liefst bruggen die je kan monteren zonder dat je hoeft te boren.

glasbier
22 augustus 2007, 14:13
Dezelfde brug zit op mijn PRS SE Custom.
Ik speel met 0.10 en staat loepzuiver!
De brug kan je wel wat verstellen d.m.v. de 2 schroefjes achter de brug. Dit is echter wel een speciaal sleuteltje die meegeleverd wordt.
Laat je er niet door weerhouden door zo'n brug;de duurdere PRS'en hebben hem ook.
Succes!

Mattia
22 augustus 2007, 14:27
Heb er hier een met een setje 10-52, speelt perfect zuiver, echt geen probleem. Dunner is juist irritanter qua intonatie.

Bekijk het ook even zo: een akoestische gitaar speelt ook zuiver, en is helemaal niet in te stellen. Deze bruggen wel (globaal). Je hebt ook wraparounds die compleet 'adjustable' zijn (o.a. van Schaller, Pigtail, TonePros, Gotoh), en die die deels aanpasbaar zijn, bijvoorbeeld Gotohs met 1 of 2 'verplaatsbare' stukes, elk voor twee snaren (dus: brug zelf compenseren voor buitenste snaren, middenste vier voor rekening van de schuivende delen).

Persoonlijk vind ik wraparounds erg fijn, en zo ongeveer de meest elegante bruggen die je kunt bedenken.

Mattia

Herman
22 augustus 2007, 16:04
De brug zelf vond ik ook erg fijn qua spelen om mn hand op te rusten. Maar ik zou het echt rete zonde vinden als ik een dure (in ieder geval voor mijn doen) gitaar koop, en hij niet echt zuiver te krijgen is. Maar ik begrijp dat met een set 0.010 er dus niks aan de hand is. En er zijn dus eventueel ook nog bruggen die "in principe" zo vervangen kunnen worden? (Dus geen gekloot met boren endergelijke?). Bedankt voor de reacties! :)

Herman
22 augustus 2007, 16:05
Dezelfde brug zit op mijn PRS SE Custom.
Ik speel met 0.10 en staat loepzuiver!
De brug kan je wel wat verstellen d.m.v. de 2 schroefjes achter de brug. Dit is echter wel een speciaal sleuteltje die meegeleverd wordt.
Laat je er niet door weerhouden door zo'n brug;de duurdere PRS'en hebben hem ook.
Succes!

Bedoel je hiermee trouwens dat je de hele brug naar voor of achter kan doen? Of begrijp ik je nu verkeerd.

Mattia
22 augustus 2007, 17:05
Hele brug kan inderdaad naar voor en naar achter (twee kleine stelschroefjes) om de overall intonatie vast te leggen. En er zullen vast wel een aantal 'direct replacement' bruggen zijn, volgens mij zeker van Pigtail, maar dan zou je even moeten informeren wat de studgrootte en spacing is, want ik ga je niet garanderen dat er niet geboord wordt.

steph
22 augustus 2007, 17:14
Vriend van mij heeft een les paul '59 junior, en die staat al 48 jaar goed geïntoneerd, dus maak je daar niet druk om!
Mooie gitaar om te zien iig!