PDA

View Full Version : is dit zo?



Rick trodat
13 augustus 2007, 23:47
Laatst had ik hier nog een vraag over een bepaald geluid die ik zocht voor mijn aankoop van een buizen amp. Nu heb ik het een en ander getest en gelezen en ik ben er nog steeds niet echt uit. Op het net kwam ik het volgende artikel tegen:

Voor 1985 werden namelijk de meeste buizen versterkers nog met de hand opgebouwd. Men had wel enige automatische productie lijnen, maar de basis onderdelen waren kwalitatief goed en werden vaak handmatig in de versterkers gebouwd Netjes, overzichtelijk, service vriendelijk en vooral een goede basis klank.Met buizenversterkers gebouwd na 1985 gaat dat al een heel stuk moeilijker.
Dat komt o.a. door gebruik van mindere kwaliteitsonderdelen en de massa productie van o.a. gedrukte printplaten met vaak de buizen op de printen.
(je gelooft je ogen soms niet, hoe knullig diverse merken hun versterkers van binnen hebben opgebouwd, zonder enig respect voor de natuurlijke eigenschappen.)
Eind buizen zoals bijvoorbeeld EL 34 of 6L6 worden gemiddeld warmer dan 100 graden Celsius per buis. Monteert men 2 of 4 buizen op een print (een print bestaat veelal uit samengeperst karton met lijm / bindmiddel en mogelijk met kunststof meng producten), dan kunt u zich wel voorstellen hoe lekker warm dat allemaal gaat worden. Daarbij gebruikt men ook nog zogenaamde SMD micro onderdelen en technieken. Dergelijke mini onderdeeltjes kunnen echt niet 1000 volt aan en ook geen 200 tot 400 graden.
De kans dat het met dergelijke constructies natuurlijk een keer fout gaat is groot, met alle gevaren van dien.Ja men pruts wat af om u een “goede buizenversterker” te verkopen.
Vanuit commercieel oogpunt wellicht begrijpelijk.
Immers men moet tegen een zo laag mogelijke kostprijs produceren en dan gebruik je nu eenmaal niet de hoogste klasse van materialen en betrouwbaarheid. Tenslotte moeten ze aan u om de paar jaar toch weer een versterker kunnen slijten, dus is de gemiddelde levensduur van de huidige generatie gitaar buizenversterkers niet groot.En, waarde lezer ........ Jawel, ook bij de grote merken!! En ook bij de zogenaamde reïssue merken (Laney, Vox, Hiwatt, JCM typen, enz) die namaak modellen van “vroeger”. Naar mijn mening simpel gezegd: MEUK!!!
Tja........, en als u daar veel euro's voor wil betalen......, daar ga ik niet over.
Mijn interesse ligt nu eenmaal op het technische terrein van de buizen versterker..
Nu vraag ik me af, zijn die versterkers van tegenwoordig dan echt zo slect. Dat je versterker niet veel langer meegaat dan 10 jaar. Als je dit verhaal moet geloven red hij deze 10 jaar niet eens.

Johnny V
14 augustus 2007, 00:07
zever gezever!

Oké, de amps van jaren 60 en 70 zijn (meestal) enorm sterk gebouwd. maar om te zeggen dat de amps van nu slecht zijn... neen dat ook niet. De amps van nu hebben ook veel meer mogelijkheden, en hoe meer mogelijkheden, hoe groter misschien de kans op eventuele foutjes.

ColourofFire
14 augustus 2007, 00:13
Bij veel moderne buizenamps is minder makkelijk te zien hoe alles in elkaar zit. Ook zit er een beetje waarheid is, maar om nou alle moderne buizenversterkers af te doen als troep is volledige onzin. Ook moet je er rekening mee houden dat als je inflatie en dergelijke meerekend de buizenversterkers vna vroeger een stuk duurder waren dan nu, en dat de hogere prijsklassen van nu ook goed in elkaar zitten.

Ik vind het nogal nostalgisch gezever van het niveau "Vroegah, mien jung, was alles beter".

provisus
14 augustus 2007, 00:15
print platen zijn echt niet slechter dan point to point alleen moeten ze goed ontworpen zijn. Enige nadeel bij print platen tegen over point to point is dat service onderhoud en reparatie lastiger is. Over de buizen geplaatst op de printplaat kan ik nog wel enig over in zien dat dit slecht is. De gulden midden weg is altijd nog turrets op een print plaat, eigenlijk een mix van point to point en een ordinaire printplaat.

Rick trodat
14 augustus 2007, 09:59
Maar point to point, is toch hetzelfde als handwired? Handwired buizenversterkers zijn niet te betalen toch?

Dit is dus eigenlijk het vintage verhaal die ook bij gitaren opgaat. Oude gitaren zijn beter dan nieuwe. Terwijl dit niet zo hoeft te zijn.

bass blom
14 augustus 2007, 10:19
handwired, het woord zegt het al, veel meer manuren en dus duurder.
scheelt nogal of zo'n bord over zo'n hete tingolf vliegt en alles is in 1 keer gesoldeerd, of dat een mens elk weerstandje etc vastzet.

guitarnijboer
14 augustus 2007, 11:01
Toch zit er wel wat in het verhaal:

Een versterker met printplaten hoeft beslist niet slecht te zijn en zelfs niet slechter dan PtP versterkers maar het hangt er wel van af hoe ze zijn gebouwd en daar gaat het nog wel eens mis. Ook bij de duurdere versterkers wegen productiekosten veel zwaarder dan kwaliteit. Daarbij is het dan ook nog zo dat veel van de huidige productie versterkers zo gemaakt zijn dat ze wel kapot moeten gaan na een bepaalde tijd. De verwachte levensduur wordt van te voren berekend.

Baker
14 augustus 2007, 11:31
mag ik weten waar je het stuk vandaan hebt?
Altijd je bron vermelden als je citeert ;)

Ik wed dat het een "boutique" versterker bouwer is.
En dus inderdaad niet helemaal objectief.

Hij heeft op zich wel een punt hoor,
maar kijk bijvoorbeeld naar de Marshall JVM, dat ding heeft zo allergigantisch veel opties. Als je daar een prijs van 1400 euro tegenover zet dan is dat gewoon mega goedkoop. Als je een vergelijkbare amp wil hebben handwired, dan ben je zeker het drie dubbele kwijt.


Dus op zich heeft hij gelijk dat vroegah de amps constructiever gebouwd werden, maar daar staat wel tegenover dat de amps relatief goedkoper en dus veel bereikbaarder zijn geworden voor iedereen. En ach, de 10 jaar halen ze heus nog wel hoor.

Hetzelfde geldt trouwens voor mengtafels.
Voor een paar honderd euro koop je nu een apparaat wat 100 keer meer kan dan zo'n oude handwired tafel van vroeger die misschien wel een paar duizen gulden kostte.




het is maar wat je wilt.....

Mitch
14 augustus 2007, 11:32
Opgeblazen, maar deels waar. Doet me erg aan Ed Roman denken qua manier van schrijven. Alleen ontbreekt dan aan het eind van het verhaal de commerciële wending "...en daarom verkoop ik alleen deze producten en niet die ik net af heb zitten kraken" ;)

Er wordt aardig wat geproduceerd waarvan je weet dat 't binnen no time weer verrot is, ja. maar om zomaar even alle printplaten ontwerpen op één hoop te gooien ? Onzin ! Printplaten heb je in meerdere kwaliteiten en de gebruikte onderdelen kunnen echt dezelfde zijn als die in handwired ontwerpen worden gebruikt. Buisvoetn op de printplaat zijn inderdaad ook niet ideaal, maar als je de printplaat stevig is en je sleept er niet veel mee kan het prima werken hoor.

Eko
14 augustus 2007, 16:45
Het verhaal klopt grotendeels wel. Het is echter een kwestie van geld. Als iedereen bereid was om gewoon handwerk te betalen dan was er geen probleem. Het is nu eenmaal helaas anders.
Nadeel is dat met het willen maken van leuke marges er meer is geknepen dan alleen op de kosten van het solderen. Ook het betere houtwerk voor de kast is vervangen door geperste rommel en ga zo maar door.
Alleen , nogmaals , het is een kwestie van geld. Je kunt een buizenbak met een enkele 15 inch voor een paar honderd euro kopen. De mijne kostte een veelvoud er van.
Toen ik jonger was kon ik het gewoon niet betalen en was blij met een printplaatversie, nu ben ik tevreden met een handgebouwde versie. Verschil is 30 jaar en een heel ander inkomen.

Kim Wilson
14 augustus 2007, 16:55
Ik denk wel dat een PtP amp meer kan hebben dan een amp met prints. Maar dat wil niet zeggen dat PCB-amps erg kwetsbaar zijn. Denk ik.

Chris Winsemius
14 augustus 2007, 16:58
http://www.gitaarforum.nl/forum/view/id/164/d/gitaar_versterkers_een_verhaal_appart

Schrijver: http://www.eastwoodamps.nl

Chris Winsemius
14 augustus 2007, 17:02
Je hebt qua constructie, stevigheid en betrouwbaarheid excellente PCB amps en er bestaan ook ptp-amps die klote zijn, slecht gesoldeerd en die door bepaalde montage-methoden moeilijk te servicen zijn.

Klank en betrouwbaarheid worden hoofdzakelijk bepaald door het circuit, onderdelen en assemblage/soldeer-kwaliteit.

Grappige voorbeelden: ik heb nog nooit iemand horen klagen dat 'n Soldano SLO100 pcb is, net als het gros v/d Marshalls na '73 :)

ColourofFire
14 augustus 2007, 17:10
http://www.gitaarforum.nl/forum/view/id/164/d/gitaar_versterkers_een_verhaal_appart

Schrijver: http://www.eastwoodamps.nl

Ik hoop dat ze beter met amps kunnen omgaan dan sites bouwen...

En dus zoals de meesten al dachten, een stelletje nostalgisten.

RolandT
14 augustus 2007, 20:24
Klank en betrouwbaarheid worden hoofdzakelijk bepaald door het circuit, onderdelen en assemblage/soldeer-kwaliteit.Kijk eens hoe mooi het kan zijn :)

http://www.10pont.net/inside2.jpg

the sure thing
14 augustus 2007, 21:12
... wat ik hier nog mis, zijn de jaren 60 versterkers van Orange en VOX. Mijn god, wat een onbetrouwbare versterkers waren dat! DIe gingen om de haverklap stuk en zijn redelijk onbetrouwbaar. Maar wat een geluid ;-)