PDA

View Full Version : Wel of geen 'brom' afhankelijk van stroomgoep?



Jedeel
13 augustus 2007, 23:27
Wie kan mij hierover een (natuurkundige) verklaring voor geven?

Ik heb mijn Zoom A2 binnen gekregen en ben deze met een elektro-akoestische gitaar driftig aan het uitproberen.
(Voor wie de A2 niet kent; het is een effect waar je simpel je gitaar op aansluit, en de line out via een y-kabel (=splitser) naar de audio-installatie gaat.)

Ik kreeg in eerste instantie veel brom in het signaal. De voeding van de A2 is niet geaard, dus kiezen tussen een geaard en niet-geaard was hier niet de oplossing. (De A2 was aangesloten op een niet-geaard stopkontakt.)
Pas toen ik de A2 aansloot op dezélfde stroomgroep als de audio-installatie (óók niet geaard), was de brom weg!!

Dus: in beide gevallen gebruik ik een niet-geaard stopkontakt.
Echter, als ik de A2 aansluit op dezelfde niet-geaarde groep als de audio-installatie, dan is de A2 rustig.

Hoe kunnen we dit verklaren? :-)

Kim Wilson
14 augustus 2007, 08:25
Bij optredens heb je het liefste de PA en het licht ieder op een aparte groep, omdat de lichtinstallatie kan storen. Dus ja, het zou denk ik ook thuis goed kunnen dat de ene groep meer storing heeft dan de ander.

Paul Heetebrij
14 augustus 2007, 08:44
Ik denk dat dezelfde of een stroomgroep het probleem niet is.

Zitten er ergens op de andere stroomgroep oudere apparaten met een geschakelde voeding of lichtdimmers?

Dit KAN een oorzaak zijn maar het hoeft niet.

FreeGee
14 augustus 2007, 09:30
Ik had iets dergelijks; audio installatie (niet geaard) aan mengpaneeltje (niet geaard) en gitaar versterker (geaard). Bij mij hielp het niet op alles op een groep te zetten. Iemand op dit forum opperde dat de antenne kabel (centraal antenne systeem) op de audio installatie de boosdoener was, immers die is ergens anders weer met aarde verbonden. Inderdaad was dit bij mij de oplossing; antenne los brom weg.

Jedeel
14 augustus 2007, 19:19
Ik denk dat dezelfde of een stroomgroep het probleem niet is.

Zitten er ergens op de andere stroomgroep oudere apparaten met een geschakelde voeding of lichtdimmers?

Dit KAN een oorzaak zijn maar het hoeft niet.
De groep waar de storing optrad is eigenlijk veel minder belast dan de 'stille' groep. Er zitten eigenlijk alleen schemerlampen op zonder dimmers.

Ik zal nog eens een langer stroomsnoer aan de zoom hangen en dan wat verschillende stopkontakten uitproberen.
Kijken of ik er dan iets uit kan concluderen.

Ik meld mij nog hiero :-)