PDA

View Full Version : Zwier, vd Haar, de Gier??



Daniël_san
13 augustus 2007, 20:54
Dag lieve mensen!
Ik heb na een zomertje werken zo'n 1600 euro voor een gitaar bij elkaar gespaard, en ik wil een stratocaster. Ik heb wat gitaren getest en heb wat reviews opgezocht. Nu kwam ik op Zwier, vd Haar en de Gier uit... De prijzen liggen zo ongeveer even hoog, maar bij welke bouwer zouden jullie een strat kopen? En waarom? (natuurlijk even mijn licht opsteken voordat ik al me'n geld uitgeef... ;))

Nielsje
13 augustus 2007, 20:56
was het niet zo vd Haar niet de originele maten gebruikt?

drap
13 augustus 2007, 20:58
was het niet zo vd Haar niet de originele maten gebruikt?

Jawel, wel de originele maten, maar dan die van een '70 telecaster, niet een stratocaster dus :) Vd Haar lijkt me een hele capabele bouwer in ieder geval.

Tip voor de topicstarter: Rikkers Gitaarbouw.

Dirkdewaard
13 augustus 2007, 20:59
rebel relic?

Ik weet niet of je van relic houd en of hij ook strats maakt, maar mijn tele klinkt echt te gek!

Ik zou wel een gitaar proberen te bespelen voordat je hem koopt,
goede onderdelen maakt nog geen goede gitaar.

bass blom
13 augustus 2007, 21:08
zwier schijnt goeie staggz te hebben heb ik ergens gelezen http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/gsbrnint.gif

a.c.
13 augustus 2007, 21:10
van de haar. Niet laten bouwen maar een bestaande gitaar kopen, anders duurt het te lang. Ik heb er al een dik jaar een en het is een geweldig ding, blijvertje.

Maurice_732
13 augustus 2007, 21:12
zwier schijnt goeie staggz te hebben heb ik ergens gelezen http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/gsbrnint.gif
Heb ik ook ergens gelezen :o
Vd haar bouwt voor heel veel beroemde gitaristen, dat zal wel niet voor niets wezen
Maar die andere heb ik nog nooit van gehoord

Orgasmocaster
13 augustus 2007, 21:15
Ik heb gehoord dat Fender ook stratocasters maakt..
moet je wel de Amerikaanse nemen, want je kunt beter een Stagg kopen dan een Mexicaanse

Maar Serieus.. voor 1600 kun je ook een VG, Eric Johnson, Vintage Hot Rods, custom classics, etc kopen.
Waarom zou je dan een 'boutique' replica nemen :???: :???:

Orgasmocaster
13 augustus 2007, 21:18
ps..
Ik ben zelf niet bekend met haarzwiergier, maar veel boetiek en relic makers gebruiken gewoon USCG, Warmoth of zelfs Mighty Mite onderdelen. dus voor 2 kwartjes en een zak apenoten kun je dat zelf ook nog wel doen..

Mitch
13 augustus 2007, 21:23
Sja, met dat budget, die wens en je woonplaats: vdHaar. Je doet jezelf een groot plezier iets te laten bouwen (of een bestaand bouwsel te kopen) van een bouwer bij je in de buurt. Je kunt makkelijker even terug, kunt het eventuele bouwproces volgen etc.
Ik ben een tevreden De Gier klant en vindt de bouwsels van Zwier ook erg tof, maar ik zou zeggen: doe het enigszins in je regio.

the sure thing
13 augustus 2007, 21:43
En toch: kies een bestaande. Dan is je keus groter. HEt blijft een natuurprodukt. En.... je dan voor dat geld het hele geile 2ehands speciale Fendertjes kopen hoor! Ik heb zelf een VdHaar en ben er ook uiterst tevreden mee. MAar ik heb 2ehands customshop modellen van Fender en de reissuemodellen van Fender in mijn handen gehad, en waren ook ZEKER niet verkeerd!

future2future
14 augustus 2007, 01:33
Ik zou voor de vd Haar gaan, maar dan wel een bestaande, zodat je em kan testen, in boekel bv

rjong999
14 augustus 2007, 01:59
Ik zou toch ook liever een echte kopen, met ook zaken als tweedehands waarde etc in het achterhoofd. Of spaar een tijdje door en koop een mooie Robberts, ook handgebouwd, ook nederlands, maar wat orgineler.

Zonder er verder op af te willen dingen hoor, ik heb hele mooie vdhaars gehoord, maar ik snap niet waarom je voor de kosten van het inefficiente fabrikageproces zou opdraaien ;-)

Edit: van een duurdere gitaar ga je natuurlijk wel beter spelen...

G.G.
14 augustus 2007, 05:44
Zonder er verder op af te willen dingen hoor, ik heb hele mooie vdhaars gehoord, maar ik snap niet waarom je voor de kosten van het inefficiente fabrikageproces zou opdraaien ;-)



Omdat je dan een redelijk uniek, handgebouwd exemplaar hebt van Nederlandse bodem. Ik snap het wel, mag best wat extra kosten.

Kijk ook eens bij Voxhumana. Heb zeer lekkere strats daar gezien en het is gemakkelijk pickups testen daar.

Micro-e
14 augustus 2007, 07:05
Edit: van een duurdere gitaar ga je natuurlijk wel beter spelen...

???

dus is je bijv op een fender mex speelt, speel je bagger en als je op een fender USA speelt, speel je de sterren van de hemel??

Les Paul R8
14 augustus 2007, 07:23
Ik zou ook voor een bestaande gitaar gaan. Ik heb hele goeie Haar gitaren in mijn handen gehad, maar ook matige. Als je laat bouwen is er altijd het risico dat je een matige gitaar krijgt. Voor mij geen speciaal gebouwde. Ik wil eerst een gitaar bespelen voor ik hem koop. Dan weet je altijd dat hij naar je zin is.

EuroCinema
14 augustus 2007, 10:14
Even nog een tipje: Peer Dellen in Den Haag bouwt ook mooie dingen.

guitarnijboer
14 augustus 2007, 10:18
???

dus is je bijv op een fender mex speelt, speel je bagger en als je op een fender USA speelt, speel je de sterren van de hemel??

Dat lijkt me logisch! Waarom anders zo'n dure kopen? :D

Even serieus: zonder mensen voor het hoofd te willen stoten die verknocht zijn aan mex en jap fenders: De kwaliteit van een amerikaanse is vaak wel net even beter naar mijn idee.

on-topic: Het advies om een 2e hands customshop of 70's strat of ander knap model te kopen lijkt mij zeeeer wijs. Ik heb Haar strats geprobeert maar die speelden niet zo lekker als de strat uit '78 die ik uiteindelijk heb gekocht voor 600 Euro minder. Natuurlijk is veel persoonlijke smaak, maar ik zou zeker veel proberen en tot je een super gitaar hebt gevonden. Fender Customshop gitaren zijn overigens wel heel erg vet! (en redelijk waardevast)

vosarnout
14 augustus 2007, 11:42
Als je een gitaar bij de genoemde bouwers laat bouwen hoef je je om kwaliteit geen zorgen te maken. De Gier heeft op dit moment een strat staan (kijk ook even op de website..) die kun je gemakkelijk uit testen. v/d Haar heeft meestal ook wel het eea staan. Het is idd wel leuk als de bouwer een beetje in de buurt zit als je een gitaar laat bouwen dan kun je af en toe een kijkje nemen. Uit ervaring weet ik dat ver rijden niet altijd even handig is....maar goed daar kom je ook wel weer overheen. (zekers als je het eind resultaat bekijkt)

Ik kan je mbt bouwer nog een extra tip geven Adamovic die zit in Haarlem. Dat is vlak bij. Ik ben een aantal keer bij hem geweest en het is absoluut een top bouwer, maakt echt kwaliteits instrumenten. www.adamovic.nl
De webiste is wat verouderd want er weinig gitaren op maar geeft wel een goed beeld. Aardige vent dus je kunt iig eens langs gaan om te kijken of het klikt. Mijns inziens is dat ook een factor die nogal bepalend is.

marc_o
14 augustus 2007, 12:20
Ik heb zelf 2 Zwiergitaren en daarmee ben ik erg tevreden, maar dat ben ik ook met mijn musicman, Fender RI 62 en Patrick Eggle hoor.


Het is zaak dat je weet wat je wil hebben en hoe dingen moeten klinken.....weet je dat niet, koop je beter een bekend merk, want de meerwaarde wordt in grote mate bepaald door jouw visie op een instrument....in samenwerking met de bouwer. Ik ben ervan overtuigd dat zowel Haar, zwier, Rikkers, gier en noem ze maar op een prima instrument voor je kunnen bouwen, maar het ligt dus aan jou en jouw wensen, anders moet je stock kopen.

Dirtypool
14 augustus 2007, 13:05
Bij Max in Den Haag hangt een mooie rooie vdHaar.
Niet nieuw volgens mij en als ik me niet vergis iets van 1000€.
Er staat hier onder de posters nog een mooie Romany versterker te koop, mss kan je de rest daarin stoppen, heb je wereldsetje

renier
14 augustus 2007, 13:17
Ik zou ook voor een bestaande gitaar gaan. Ik heb hele goeie Haar gitaren in mijn handen gehad, maar ook matige. Als je laat bouwen is er altijd het risico dat je een matige gitaar krijgt. Voor mij geen speciaal gebouwde. Ik wil eerst een gitaar bespelen voor ik hem koop. Dan weet je altijd dat hij naar je zin is.
+1

ik zie er de lol ook niet van in, tenzij je hele specifieke wensen hebt die niet op een productiemodel te krijgen zijn.

- ellenlang wachten
- niet kunnen spelen voor je koopt
- dik betalen voor de ineffeciente productiewijze
- een restwaarde van niks


ik loop liever naar de gitaarboer en trek er een stuk of 10 van de muur, om daar vervolgens een mooie uit te kiezen. geen gedoe, je weet waar je aan toe bent, houd een leuke cent op zak en als het toch niet bevalt verpats je hem weer met minimaal verlies.

marc_o
14 augustus 2007, 15:18
+1

ik zie er de lol ook niet van in, tenzij je hele specifieke wensen hebt die niet op een productiemodel te krijgen zijn.

- ellenlang wachten
- niet kunnen spelen voor je koopt
- dik betalen voor de ineffeciente productiewijze
- een restwaarde van niks


ik loop liever naar de gitaarboer en trek er een stuk of 10 van de muur, om daar vervolgens een mooie uit te kiezen. geen gedoe, je weet waar je aan toe bent, houd een leuke cent op zak en als het toch niet bevalt verpats je hem weer met minimaal verlies.

- ellenlang wachten: Niet mijn ervaring, ongeveer 2 maanden.
- niet kunnen spelen voor je koopt: daartegen kun je tussentijds profiel van de hals laten bijstellen, vraag dat maar eens na bij een fabrieksgitaar. door samenwerking kan een goede gitaarbouwer jouw instrument beter bespeelbaar maken dan welk ander instrument ook.
- dik betalen voor de ineffeciente productiewijze: complete lulpraat, je zegt maar wat.
- een restwaarde van niks ligt aan wat je kiest. Je ziet ze vaak genoeg van eigenaar verwisselen voor prima bedragen, of dacht jij dat je je USA stratje opeens voor een berg zou kunnen verkopen?

Mitch
14 augustus 2007, 18:10
Dik betalen voor de inefficiente bouwwijze

Sja, was allemaal maar in elkaar gedraaid op een lopende band door overwerkte minderjarige Chineesjes, dan was het allemaal een stuk goedkoper.

Ieder zijn meug. Handwerk heft zijn charme en dat waardeer je of dat waardeer je niet. Mensen met smaak, zoals bijvoorbeeld vriend Odijk en ik kunnen dat waarderen :D

Nielsje
14 augustus 2007, 18:25
Ik zou persoonlijk niet een handgebouwde gitaar nemen, als het bijvoorbeeld een gewoon strat model betreft. Die kan je dan zelf ook wel samenstellen, of gewoon kopen. Als je eisen wat specifieker zijn qua geluid of bouw, dan is het zeker het overwegen waard. Bijvoorbeeld de tele van Marc met z'n p-90's, of als je een echt 'afwijkend' model neemt zoals die van Mitch.

Wil je een algemene goeie gitaar: stock kopen
Wil je een gitaar met speciale eisen: laten bouwen.

Dirkdewaard
14 augustus 2007, 20:22
Leuk om iedereen zijn mening te lezen.

Ik geloofde ook nooit in al die handgemaakte gitaren (of zelfs hand-in-elkaar-gezette?), maar ik ben zo blij met mijn telecaster van RebelRelic. Het maakt me niet zoveel uit wat het kost of hoeveel ik er nog voor krijg, dit ding klinkt veel beter dan welke originele custom shop one-off bla bla fender die ik heb gehad en gaat daarom nooit meer weg.

Ik heb 2 gitaren nieuw gekocht in mijn hele leven.
Iets nieuw kopen of laten maken heeft toch eigenlijk wel iets speciaals, als je zeker bent dat je de gitaar een tijd zal bespelen.

G.G.
14 augustus 2007, 21:04
Wat is je overweging om iets te laten bouwen? Zoek je iets dat er standaard niet is (aparte wensen halsprofiel/inleg/toetsmateriaal/trem/hardtail/vreemde houtcombinaties)?

Ik heb in je topic nergens een idee erachter gevonden, of heb er overheen gelezen.

Misschien is warmoth ook een optie.

marc_o
14 augustus 2007, 21:06
Ach, ze moeten toch door iemand in elkaar worden gezet.

Ik weet dat Sjak Zwier bijvoorbeeld een meesterbouwersdiploma heeft, onder andere is gevraagd door Godin om er te komen werken en wonen, en ook nog door Fender is benaderd en dat kunnen er gewoonweg niet veel zeggen.
Ik heb helemaal niks tegen fabrieksgitaren, want als dat is wat ik zoek, dan is dat het, en uiteindelijk blijft het toch een ultiem referentiepunt.

Wat ik destijds bij elkaar verzon voor een goede vriend van me (sommigen hier kennen hem wel) was een kruising tussen een Tele en een Les Paul, met als uitgangspunt: Het sologeluid van david Gilmour in "Another brick in The Wall".
Reseach leerde me dat deze solo werd gespeeld op een Les paul Goldtop met P-90's. Tele's zijn retecool dus werd voor die vorm gekozen, met als houtsoort Korina vanwege de iets zwaardere klankeigenschappen dan een standaard Tele. Opgefokte P-90's erin voor een dikke punch en voila...een heerlijke gitaar die Fender niet in het programma heeft en qua output meekan, zoniet heen dendert over de meeste Les Pauls... zeker niet met kop ondersteboven om de snaarspanning bij het soleren soepeler te houden.
Het is wellicht geen allemansvriendje, maar ik mag 'm wel...de Marc-o-Caster.

InternEd
15 augustus 2007, 09:33
zeker niet met kop ondersteboven om de snaarspanning bij het soleren soepeler te houden.
Leg dat eens uit? Er van uit gaande dat je het meeste soleert op de dunste snaren, zijn die bij een omgekeerde kop juist korter na de topkam. Ik zou juist denken 'hoe langer, hoe soepeler'?

InternEd
15 augustus 2007, 09:33
Ieder zijn meug. Handwerk heft zijn charme en dat waardeer je of dat waardeer je niet. Mensen met smaak, zoals bijvoorbeeld vriend Odijk en ik kunnen dat waarderen :D
Ik moet dit volledig onderschrijven :D

Nielsje
15 augustus 2007, 10:02
Leg dat eens uit? Er van uit gaande dat je het meeste soleert op de dunste snaren, zijn die bij een omgekeerde kop juist korter na de topkam. Ik zou juist denken 'hoe langer, hoe soepeler'?

Nee, hoe langer, hoe hoger de spanning op een snaar moet zijn om eenzelfde toon te halen. Dat verschil heb je bijvoorbeeld ook met Fender/Gibson. De mensuur van een gibson is korter, waardoor de spanning lager kan zijn, waardoor ie weer soepeler speelt.

marc_o
15 augustus 2007, 10:14
Thanks, je was me voor.:)

G.G.
15 augustus 2007, 10:43
Nee, hoe langer, hoe hoger de spanning op een snaar moet zijn om eenzelfde toon te halen. Dat verschil heb je bijvoorbeeld ook met Fender/Gibson. De mensuur van een gibson is korter, waardoor de spanning lager kan zijn, waardoor ie weer soepeler speelt.
Veel mensen vinden het een vreemd gezicht, maar ik vind het echt lekkerder spelen.

Mooi ontwerp Marc "best of both worlds".

Zelf wilde ik een lefty hals met ebben toets (en de sidedots aan de goeie kant) en een lefty tremelo, dus dat moest zelfbouw of een bouwer worden.

http://img367.imageshack.us/img367/9294/p1000628qr3.jpg

marc_o
15 augustus 2007, 11:49
Hier nogmaals nummer 1 en 2 van de Marc-O-Caster.



http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Muziek/Marc-O-Casters1.jpg

InternEd
15 augustus 2007, 12:10
Da's een mooi duo!
Ik neem aan dat die ene van jou is en die andere van de goede vriend?

G.G.
15 augustus 2007, 12:17
Die linkshandige met rechtshandige hals heb ik weleens eerder ergens gezien (en dan bedoel ik niet hier op gitaarnet) Mooi setje.

marc_o
15 augustus 2007, 12:37
De gitaar links op de foto (dus niet de linkshandige gitaar) is van mij, maar die andere heb ik ook betaald hoor, maar dat was een kadootje.

Nielsje
15 augustus 2007, 12:43
*zucht...* mooie plankjes heren!

De Marc-o-caster wil nog steeds een keer in't echt horen. Ik ben zelf enorme p-90 liefhebber, en ben op het moment bezig om m'n GEM te shielden, tegen de ruis vorming. Tzal niet helemaal weggaan, maar bij m'n strats heb ik ook goeie resultaten geboekt.

De strat van G.G. vind ik nog steeds een leuke plank, alhoewel ik nog steeds die hoek van de armrest van scherp vind ogen.. Maar dat moet ik ook eens proberen, zo'n reversed headstock. Ben benieuwd hoeveel anders het speelt.

marc_o
15 augustus 2007, 12:49
Ik vind de ruis erg meevallen, het zijn Seymour Duncans, een vintage bij de neck en een custom bij de brug.

marc_o
15 augustus 2007, 12:51
En hier een oudere Zwier, uit 1998.


http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/Muziek/ZwierCustomTelestrat.jpg

Chroxy
15 augustus 2007, 13:14
marc; dat is dezefde gitaar als de zanger/gitarist van blof.. is dat jouw goede vriend!? :satisfie:

marc_o
15 augustus 2007, 14:07
marc; dat is dezefde gitaar als de zanger/gitarist van blof.. is dat jouw goede vriend!? :satisfie:





Dat is ondertussen toch geen geheim meer he?

Daniël_san
15 augustus 2007, 14:22
zozo, heel veel reacties! Ik heb ze nu net doorgelezen en ik denk dat ik toch doe wat mitch en marc zeggen. Naar een bouwer die nog enigszins in de regio zit en weten wat je wilt. Ik ga dus voor een vd Haar. ;)

marc_o
15 augustus 2007, 14:44
zozo, heel veel reacties! Ik heb ze nu net doorgelezen en ik denk dat ik toch doe wat mitch en marc zeggen. Naar een bouwer die nog enigszins in de regio zit en weten wat je wilt. Ik ga dus voor een vd Haar. ;)


Wat belangrijk is;
Vraag hoe druk hij het heeft, of de bestellingen van de onderdelen makkelijk verlopen en hoe druk de eventuele spuiter het heeft. Dit voorkomt ergernis wanneer je het allemaal wat lang vindt duren.
Bij Mijn P-90 tele had Seymour Duncan de Custom P-90 niet op voorraad, en dat duurde best lang allemaal. Sjak heeft me toen tijdelijk van een 2e hands P-90 voorzien zodat ik 'm wel al in huis had, maar sommige zaken, daar doe je even niets aan.

InternEd
15 augustus 2007, 15:26
Wat belangrijk is;
Vraag hoe druk hij het heeft, of de bestellingen van de onderdelen makkelijk verlopen en hoe druk de eventuele spuiter het heeft. Dit voorkomt ergernis wanneer je het allemaal wat lang vindt duren.

En/of wees daarin desnoods creatief. De brug en pre-amp voor mijn De Gier zouden via de importeur 4 weken op zich laten wachten. Zelf besteld via een webshop in de USA en binnen 3 dagen in huis.

Mattia
15 augustus 2007, 15:32
Ach, ze moeten toch door iemand in elkaar worden gezet.

Ik weet dat Sjak Zwier bijvoorbeeld een meesterbouwersdiploma heeft,

...en waar zou men z'on 'meesterbouwersdiploma' moeten halen, dan? Bij mijn weten zijn er geen actieve (of tenminste, geen echt erkende) gildes meer in ons land, en ook niet in de meeste omringende landen. Duitsland dacht ik nog wel, maar niet voor electrische gitaarbouw, in de VS zeker niet (en de electrische gitaar is nou juist bij uitstek een Amerikaans isntrument).

Oh, en leuke marc-o-casters. Heb een paar gitaar desigs op de 'to be built' plank liggen met precies die combi's, long scale, P-90's, limba. Wel meer een LP-J vibe dan een tele vibe, maar qua klank zal het niet veel uitmaken...

marc_o
15 augustus 2007, 15:52
...en waar zou men z'on 'meesterbouwersdiploma' moeten halen, dan? Bij mijn weten zijn er geen actieve (of tenminste, geen echt erkende) gildes meer in ons land, en ook niet in de meeste omringende landen. Duitsland dacht ik nog wel, maar niet voor electrische gitaarbouw, in de VS zeker niet (en de electrische gitaar is nou juist bij uitstek een Amerikaans isntrument).

Oh, en leuke marc-o-casters. Heb een paar gitaar desigs op de 'to be built' plank liggen met precies die combi's, long scale, P-90's, limba. Wel meer een LP-J vibe dan een tele vibe, maar qua klank zal het niet veel uitmaken...

Heeft ie al een hele tijd hoor, maar niet in Nederland. Belgie dacht ik....maar pin me er niet op vast, ik heb 'm niet gevolgd namelijk.
Zaak is vooral dat de bouwer meedenkt en weet wat voor invloed op de klank hout, verbindingen, halzen en verschillende onderdelen en andere factoren hebben.
Ken hier nog een bouwer in de buurt, die ik niet bij naam noem, die echt heel mooi kan bouwen, maar naar mijn bijzonder onbescheiden mening alleen maar voor het uiterlijk lijkt te bouwen, wat zich terugvertaalt in soms levenloze planken met een prachtig uiterlijk, maar duidelijk niet doordacht en meegedacht, slechts uitgevoerd.....en dan heb je wel een duur instrument....wat klinkt als een krant.

u-piter
15 augustus 2007, 16:14
hey,

ik zou zowieso ne strat laten bouwen, en geen fender kopen,
er zijn er die zeggen hier fenders zijn duurder ... dus beter, alles behalve waar!!!! meestal zijn de handgebouwde gitaren veel beter dan door machines gebouwde stratocasters en andere guitaren waarbij de frets met machines worden gedaan enz.... , daarenboven kan je als je ze zelf laat bouwen alles zelf kiezen, zoals ebony fretboard wat niet mogelijk is bij veel gitaren omdat ze machinaal gebouwd worden en ebony te zacht is om met een machine de frets er in te pressen, enz.....

grtz


die roze gitaar is de max!!!!

rjong999
16 augustus 2007, 00:10
Nee, hoe langer, hoe hoger de spanning op een snaar moet zijn om eenzelfde toon te halen. Dat verschil heb je bijvoorbeeld ook met Fender/Gibson. De mensuur van een gibson is korter, waardoor de spanning lager kan zijn, waardoor ie weer soepeler speelt.
Dat lijkt me toch een vergissing. De toonhoogte van een gegeven snaar wordt bepaald door de spanning en de afstand van brug tot kam. De lengte boven de kam is niet relevant, het is dus neit zo dat een snaar met een grotere afstand tussen kam en mechaniek een andere spanning zou hebben. Omgekeerde kop heeft dus niets met snaarspanning te maken.
Het is wel zo dat bij opdrukken een langere snaar 'soepeler' is, in de zin van: hij drukt lichter op. Maar het effect daarvan - dus hoeveel hoger de toon wordt - is ook weer omgekeerd evenredig minder.
Is de snaar bij de kam gelockt dan maakt het natuurlijk allemaal niks uit.
Lijkt mij.

Overigens heb ik geen smaak en kan toch ook de kwaliteiten van een handgebouwde gitaar wel waarderen. Ik vind wel dat je gewoon reeel moet blijven: handgebouwd betekent niet per definitie hetzelfde als 'beter', maar normaal gesproken wel 'duurder'.

(behalve mijn Sakurai natuurlijk)

Chris Winsemius
16 augustus 2007, 00:33
Dat lijkt me toch een vergissing. De toonhoogte van een gegeven snaar wordt bepaald door de spanning en de afstand van brug tot kam. De lengte boven de kam is niet relevant, het is dus neit zo dat een snaar met een grotere afstand tussen kam en mechaniek een andere spanning zou hebben. Omgekeerde kop heeft dus niets met snaarspanning te maken.
Het is wel zo dat bij opdrukken een langere snaar 'soepeler' is, in de zin van: hij drukt lichter op. Maar het effect daarvan - dus hoeveel hoger de toon wordt - is ook weer omgekeerd evenredig minder.
Is de snaar bij de kam gelockt dan maakt het natuurlijk allemaal niks uit.
Lijkt mij.

Omgekeerde kop maakt echt (misschien subtiel) wat uit; hoge snaren lijken soepeler op te drukken en iets warmer/dikker te klinken en de lage snaren wat strakker. Hoewel ik rechtshandig ben had ik 'n linkshandige Strat voor "dat soort sounds", mijn lefty is naar 'n bevriende versterkerbouwer in de states gegaan maar ik laat binnenkort 'n Strat bouwen met lefty kop, brug-element en tremolo.

G.G.
16 augustus 2007, 00:42
Dat is ondertussen toch geen geheim meer he?

Dus daar kende ik hem van........

G.G.
16 augustus 2007, 00:48
zoals ebony fretboard wat niet mogelijk is bij veel gitaren omdat ze machinaal gebouwd worden en ebony te zacht is om met een machine de frets er in te pressen, enz.....


Ebben is niet zacht. Vergeleken met Rosewood is het juist knetter hard.



die roze gitaar is de max!!!!

Dank!


maar ik laat binnenkort 'n Strat bouwen met lefty kop, brug-element en tremolo.

Dat is dus ook mijn plan. Tip: die slagplaat met omgekeerde brugpupfresing is een standaard optie bij Warmoth.

Mattia
16 augustus 2007, 07:00
De feel kan wel degelijk beinvloed worden door wat ik 'afterlength' noem (dus: niet meevibrerende snaarlengte). De compliantie is groter, omdat het buigen/rekken van de snaar (bijv. bij een bend) verdeeld wordt over een grotere totale lengte. Zo heeft ook de kophoek, etc. ook invloed op de feel. Maar NIET op de daadwerkelijke snaarspanning. Om het verschil op een gitaar te voelen: men neme eentje met een locknut, spelen met nut los, en dan met nut vast. Zelfde spanning, andere feel.

Verder, zelfs bij de meeste fabrieksgitaren worden frets nog met de hand geperst, gok ik zo. Is niet echt moeilijk. Maar een machine kan het net zo goed, zekerweten op ebben, maar ook op rosewood (veeeeeeel zachter) en maple (nog eens een paar stapjes zachter), als die maar goed is ingesteld.

u-piter
16 augustus 2007, 16:51
ja kwas mis, ebony is hard!!!
daarom kan ebony ni gebruikt worden wanneer ze fretten machinaal maken,
ze slaan gewoon het fretboard kapot.

grtz

Nielsje
16 augustus 2007, 16:53
ja kwas mis, ebony is hard!!!
daarom kan ebony ni gebruikt worden wanneer ze fretten machinaal maken,
ze slaan gewoon het fretboard kapot.

grtz

Lijkt me sterkt. ligt toch helemaal aan de gebruikte techniek en afstelling? Met een cnc gestuurde 'fretbank' is het heus wel mogelijk perfect te fretten. Ligt eraan wat het mag kosten.

sash
16 augustus 2007, 20:31
Toevallig wel eens gehoord van USA Custom Guitars?

Heb onlangs een ongelukje gehad met een van m'n strats en gelijk een body besteld bij USA Custom Guitars. De kwaliteit en sound is echt ongelooflijk en beat iedere Haar Strat die ik m'n handen heb gehad.

Voor een 2 piece ash body met 2 tone sunburst finish was ik 400 Euro kwijt incl. shippen. Hals kost ongeveer net zoiets. Pak een rekenmachientje erbij zou ik zeggen.
Niet alleen de prijs is een voordeel, maar ook levertijd. Op een Haar Strat zul je vrij lang wachten. Parts van USA CG heb je binnen anderhalve maand al in huis.

Ray van www.guitarservice.nl doet al lange tijd goede zaken met de jongens van USA CG, dus als er via hem besteld wordt weet je ook zeker dat je goeie shit krijgt. Hij kan ook eventueel assemblen en afstellen tegen goede tarieven.

Website van USA CG is www.usacustomguitars.com

Orgasmocaster
16 augustus 2007, 20:38
USCG is een afsplitsing van Warmoth.
Nadeel is dat ze iets duurder zijn en minder keuzen hebben in Exoties hout..

sash
16 augustus 2007, 20:56
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar hoe dan ook, het klopt niet.

USA CG is opgericht door Tommy Rosamond en hij heeft totaal niets te maken met Warmoth. Denk ook niet dat ie dat zou willen.
Alle body's en neck's worden op bestelling bij hun gemaakt. Er ligt dus niets op voorraad en aan ieder stuk wordt dezelfde grote aandacht besteed in tegenstelling tot de crap die Warmoth produceert.

Het verschil in prijs is er inderdaad, maar die blijven alsnog dieven van hun eigen portemonnee. 10x beter dan Warmoth en 10x goedkoper dan Fender CS.

vosarnout
16 augustus 2007, 21:31
Het is duidelijk dat je weg bent van USA CG, maar om Warmoth als crap te bestempelen en USA CG 10x beter (wat dat beter dan ook mag zijn) dan Warmoth, dan haak ik af...en ben jij elk gevoel voor realisme kwijt.

Ash ketchum
16 augustus 2007, 21:44
Ray van www.guitarservice.nl doet al lange tijd goede zaken met de jongens van USA CG, dus als er via hem besteld wordt weet je ook zeker dat je goeie shit krijgt. Hij kan ook eventueel assemblen en afstellen tegen goede tarieven.

Wow, 85 euro voor een afstelbeurtje, de tering wat een geld. En dat te denken dat ik het voor nop doe aan vrienden en kennissen.

Orgasmocaster
16 augustus 2007, 22:32
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar hoe dan ook, het klopt niet.

USA CG is opgericht door Tommy Rosamond en hij heeft totaal niets te maken met Warmoth. Denk ook niet dat ie dat zou willen.
Alle body's en neck's worden op bestelling bij hun gemaakt. Er ligt dus niets op voorraad en aan ieder stuk wordt dezelfde grote aandacht besteed in tegenstelling tot de crap die Warmoth produceert.

Het verschil in prijs is er inderdaad, maar die blijven alsnog dieven van hun eigen portemonnee. 10x beter dan Warmoth en 10x goedkoper dan Fender CS.

Haha, je maakt jezelf behoorlijk belachelijk met die uitspraak, maar ok:
Tommy heeft jaren lang voor Warmoth gewerkt, en heeft in begin '00's USACG opgericht, en heeft daarbij een of 2 andere warmoth employees meegenomen. Ze zitten zelfs op de zelfde straat in het zelfde stadje!

Warmoth en USACG qualiteit verschilt niks, maar warmoth heeft heel veel meer opties! (body styles, routing, etc) volgens mij heeft USACG ook niet een eigen finish afdeling.
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat USACG niet 'licensed by Fender' is, en dat betekend, dat a. hun Fender headstocks niet correct (mogen) zijn en b. dat er geen quality control van fender is.

Orgasmocaster
16 augustus 2007, 22:45
Alle body's en neck's worden op bestelling bij hun gemaakt. Er ligt dus niets op voorraad en aan ieder stuk wordt dezelfde grote aandacht besteed in tegenstelling tot de crap die Warmoth produceert.

nog even hierop reageren:
De showcase van Warmoth is juist fantasties! het wordt gebruikt voor veel populaire 'standard' nekken en body's en tevens voor nieuwe uitprobeersels. heb vaak van de showcase gekocht maar ook vaak (custom) op bestelling.. en de kwaliteit van de showcase is echt niet minder!

Ik kan wel heel duidelijk het verschil zien/voelen tussen Warmoth en merken zoals Mighty Mite en Allparts, die zijn duidelijk van mindere kwaliteit.

Musikraft en B.Hefner schijnen ook wel goed te zijn, hoewel ik heb gehoord dat B.Hefner erg vaak orders op fuckt of dr heel lang over doet.

sash
17 augustus 2007, 00:14
Het is duidelijk dat je weg bent van USA CG, maar om Warmoth als crap te bestempelen en USA CG 10x beter (wat dat beter dan ook mag zijn) dan Warmoth, dan haak ik af...en ben jij elk gevoel voor realisme kwijt.

Heb ooit een blonde ash body bij Warmoth besteld. Na 3 maanden begon de finish in te zakken omdat er niet voldoende primer gebruikt was. Na dit probleem bij Warmoth voorgelegd te hebben deden ze het af als m'n eigen fout omdat het aan extreme weersomstandigheden zou hebben bloot gestaan. Perfecte spullen van Warmoth. Om over de service maar niet te spreken.

sash
17 augustus 2007, 00:21
-Tommy heeft jaren lang voor Warmoth gewerkt.

En dan vraag je je niet af waarom ie daar nu niet meer werkt? Juist, omdat ie vond dat ie het zelf veel beter kan. En dat heeft ie meer dan waar gemaakt.
Zelfde verhaal als met John Suhr. En ook dat is geen afsplitsing van Fender.

-Wat voor mij het belangrijkste is, is dat USACG niet 'licensed by Fender' is, en dat betekend, dat a. hun Fender headstocks niet correct (mogen) zijn en b. dat er geen quality control van fender is.

Loop voor de grap eens een willekeurige muziekwinkel, vergelijk daar een paar Fenders uit dezelfde serie en vertel me dan eens hoe de zogenaamde 'high standard' quality control van Fender je is bevallen. High standard, yeah right... Voor een dwerg misschien.

Nielsje
17 augustus 2007, 00:33
Dat is lang geleden dat ik een post van jou heb gezien Sash!

Maar uhm, misschien dat je je bevindingen kan 'bewijzen' dmv wat foto's ofzo?

Ik geloof jullie beiden, ik heb geen zin in al dat gemekker op het forum. :hippie:

Chris Winsemius
17 augustus 2007, 00:45
Wow, 85 euro voor een afstelbeurtje, de tering wat een geld. En dat te denken dat ik het voor nop doe aan vrienden en kennissen.

Inclusief 19% btw voor nop?

Orgasmocaster
17 augustus 2007, 04:22
-Tommy heeft jaren lang voor Warmoth gewerkt.

En dan vraag je je niet af waarom ie daar nu niet meer werkt? Juist, omdat ie vond dat ie het zelf veel beter kan.
Nu geloof je het opeens wel? 3 post geleden vond je het nog dikke onzin!


En dat heeft ie meer dan waar gemaakt..
Zelfde verhaal als met John Suhr. En ook dat is geen afsplitsing van Fender.
Maar wel van Pensa :p


-Wat voor mij het belangrijkste is, is dat USACG niet 'licensed by Fender' is, en dat betekend, dat a. hun Fender headstocks niet correct (mogen) zijn en b. dat er geen quality control van fender is.

Loop voor de grap eens een willekeurige muziekwinkel, vergelijk daar een paar Fenders uit dezelfde serie en vertel me dan eens hoe de zogenaamde 'high standard' quality control van Fender je is bevallen. High standard, yeah right... Voor een dwerg misschien.

Zielig voor je dat je een slechte ervaring hebt gehad, maar daardoor zijn ze niet opeens 10x slechter dan USACG

Mattia
17 augustus 2007, 06:39
Echt, USACG is vast geweldig (hoor ik ook van anderen, trouwens), maar 'liscenced' betekent alleen dat ze vervangende dingen mogen maken, niet dat ze Fender's (soms niet al te beste, maar vergeleken bij Gibson geweldige) quality control hebben. Ken Warmoth maakt gewoon topspullen. Punt. Van allerlei soorten en maten. Die staat ook niet stil wat betreft ontwikkelingen, etc.

dml
17 augustus 2007, 08:19
Gitaar laten bouwen?? Ellio Martina!!

fred dons
17 augustus 2007, 08:50
ik heb beide, warmoth en USACG en ik heb over beide geen klachten maar USACG is wel duurder en de opties zijn minder, over de kwaliteit van beide merken heb ik verder geen klachten die is allebei goed. De "service" van Tommy is inderdaad in vergelijking met die van Ken Warmoth "beter" alleen zit daar wel een hoop typisch amerikaanse nepvriendelijkheid bij; ik denk dat iederen die wel eens bij hem besteld heeft te horen kreeg dat hij speciaal voor jou het mooiste stukje hout ging uitzoeken (en de eerste keer geloof je dat nog, als blijkt dat al je vrienden het zelfde te horen krijgen wordt dat al wat moeilijker om te geloven ;) )
Ik lak zelf dus over de lak van Warmoth kan ik niet oordelen maar ze gebruiken een poly net als USACG (dat laat doen) en die hebben van nature niet de neiging tot inzakken ( een cellulose krimpt in over verkoop van tijd, een poly slechts zeer minimaal) dus Sash wat er met jouw body is gebeurt is wel opmerkelijk maar alles kan, hout blijft een natuurprodukt en zelf met een filler kan ik inzakken bij cellulose lak niet uitsluiten bij een houtsoort als swampash

Mitch
17 augustus 2007, 09:22
Weinig veranderd sash, "dit is perfect en dat is verschrikkelijk slecht !" ;)

Quink
17 augustus 2007, 10:38
Weinig veranderd sash, "A is perfect en B is verschrikkelijk slecht !" ;)

(Met kleine aanpassing van de post van Mitch) Ja, en volgende week is A het toch niet helemaal, neeeee, C moet je hebben, want dat.... :D

marc_o
20 augustus 2007, 11:34
Toooooooooooooooooooooooooneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee