PDA

View Full Version : Buizenhead kit met goede clean ook op hogere volumes?



Meneer I.
13 augustus 2007, 20:16
Geinspireerd door de mooie diverse zelfbouw amp threads hier lijkt het mij erg cool om ook eens een amp te maken. Ik heb vroeger wel eens een transistor amp inelkaar gefrutseld uit de elektuur, maar nu zou ik een mooie 15-25W buizen head willen maken, niet groter in vermogen ivm het grotere prijskaartje dat er dan aankomt. Deze head wil ik dan combineren met een zelfbouw 2x12 cab met waarschijnlijk Vintage 30 celestions erin.

Nu zag ik in andere threads allerlei links naar diverse kitaanbieders, echter wat mij opvalt is dat deze het vooral goed (luid) doen met crunchy/higain sound en dat clean het vooral in de zachtere volumes moet worden gezocht omdat het anders al gauw wat vervormt in een lichte crunch. En dat vind ik nou wat jammer, ik mag nl ook graag clean spelen en in bandformaat ook met een acceptabel volume. Verder speel ik graag met een crunch en lichte higain.

Ik zou dus graag een 15-25Watt buizenhead willen hebben die:
* clean het geluid heeft (ook op hoog volume zonder te vervormen) van een Classic 1965 Fender Twin en/of een VOX AC15/30 (deze klinken beide anders maar o zo supergei<piep>l).
* en een lekkere crunch en lichte higain heeft (geen zware higain heeft of metalachtig gedoe).

Weet iemand een kit/schema die hier aan voldoet? Of in welke hoek ik het moet zoeken?


Bijkomende leukigheidjes zouden zijn: een footswitch en een FX loop, maar is geen must.

Lexvandoef
13 augustus 2007, 21:53
Er is een reden dat al die kleinere kits het zo goed doen met crunch/gain op hoog volume. Je hebt redelijk wat headroom nodig om op hoog volume clean te blijven, daarom is een Twin bijv ook 100 W. Veel kits met een laag vermogen gaan dus ook niet clean blijven.

Ceriatone heeft trouwens behoorlijk wat zelfbouw kits (Fender, Marshall, Matchless en Trainwreck achtige amps). De Matchless DC-30 kit is gebaseerd op een Matchless DC-30, die weer gebaseerd is op een Vox AC-30.

Succes

bert k
13 augustus 2007, 22:27
Aan de andere kant, mijn 18 watt klinkt redelijk clean. Over het scheurkanaal gaat hij van lichte crunch tot zware crunch, maar het cleane kanaal is tot stand 5-6 mooi clean. En hij is gebouwd op een behoorlijke vervorming, dat kan heel wat rustiger, door een andere bias, door andere voorversterkerbuizen, het zit er best in, maar iedereen wil wild :)

Meneer I.
13 augustus 2007, 23:08
@Lexvanhoef,
bedankt voor de toelichting, ik ga die DC-30 eens bekijken.

@bert K,
welke 18watter heb jij precies? ben wel benieuwd. En heb jezelf dan een idee over welke andere voorversterkerbuizen?

bert k
13 augustus 2007, 23:59
Dat is dus een variatie op de Marshall 18Watt. ik ben begonnen met een schema van 18watt.com, een TBM, dus geen tremolo, wel toonregeling. Maar ik ben geen beste bouwer, ik heb een hoop hulp gehad van Frits van Mourik, en die heeft er gaandeweg ook nog allerlei mods ingestopt, dus voor details zou je hem moeten vragen.

Wat wel scheelt is bijvoorbeeld de ECC83 vervangen door ECC82, die zijn een stuk tammer. Ook de eindbuizen willen nog wel verschillen van karakter. En dus wat rustiger biassen.

Lexvandoef
14 augustus 2007, 00:12
Klinkt als een gave amp Bert, een 2 kanaals Marshall 18 watter. Zijn de kanalen ook footswitchable? Tot standje 5-6 clean is idd best goed, is het volume dan nog te doen, of issie dan al vreselijk hard?

bert k
14 augustus 2007, 01:01
Het zijn twee aparte kanalen, ik doe het nu met een A/B boxje, maar er zijn wel plannen om er nog eens een echte split-channel van te maken.

Ik gebruik hem met een 4x12 met Greenbacks, dat maakt een onmeunige pleurisherrie... Hard genoeg voor live, veel te hard voor thuis.

Meneer I.
14 augustus 2007, 07:11
@bert k,

zit Frits van Mourik ook op dit forum, zodat ik hem wat vragen kan stellen? De specs klinken goed nl, twee kanaals 18Watt, goede clean. En tremelo op een amp gebruik ik toch niet.

Kim Wilson
14 augustus 2007, 07:54
Dat Bert zijn ampje lekker klinkt, kan ik beamen. Ik heb hem in Groningen gehoord, over een 4x12 en over mijn 2x12. Echt een mooi ampje.

Rinze
14 augustus 2007, 10:10
Dat Bert zijn ampje lekker klinkt, kan ik beamen. Ik heb hem in Groningen gehoord, over een 4x12 en over mijn 2x12. Echt een mooi ampje.

Yep, plus 1. Kim's Bandmaster Reverb klonk ook erg lekker trouwens, maar dit terzijde.

Kim Wilson
14 augustus 2007, 10:13
Yep, plus 1. Kim's Bandmaster Reverb klonk ook erg lekker trouwens, maar dit terzijde.
Dank, dank. Hij is binnenkort weer live te horen bij jou in de buurt, Rinze! Kun je je nog eens weer verlekkeren aan een echte amp. :D

Rinze
14 augustus 2007, 10:23
Dank, dank. Hij is binnenkort weer live te horen bij jou in de buurt, Rinze! Kun je je nog eens weer verlekkeren aan een echte amp. :D

Tss... ik ben net overgestapt naar het rack-gebeuren, dan mag ik zeker helemaal niet meer meedoen? :(

bert k
14 augustus 2007, 12:16
@bert k,

zit Frits van Mourik ook op dit forum, zodat ik hem wat vragen kan stellen? De specs klinken goed nl, twee kanaals 18Watt, goede clean. En tremelo op een amp gebruik ik toch niet.
Jazeker zit Frits hier. Sterker nog, hij is medemoderator van de Werkbank. Stuur hem een PM en alles zal duidelijk worden.

Meneer I.
14 augustus 2007, 13:22
Ok, ik heb Frits net een PM gestuurd, even afwachten.

Volgens mij ligt de www.ceriatone.com site eruit trouwens...

Lexvandoef
14 augustus 2007, 13:32
Volgens mij ligt de www.ceriatone.com site eruit trouwens...

bij mij doettie het gewoon

Meneer I.
14 augustus 2007, 13:48
Vreemd bij mij kan die de server niet vinden?

Ondertussen wel deze amp tegengekomen, volgens de site is deze amp juist clean op hogere volumes te krijgen dan de fender en marshall kits. Het is de Lightning btw.

http://www.dockeryamps.com/web/products.php?product=mat_lightning

chocorookie
14 augustus 2007, 19:39
Ik zit te denken aan een 36-watter , lijkt mij een goede keuze.
NFB switch zorgt voor het cleane fender en een ruwere vox -/ marshall.
4xEL84.
Ik heb 'm gebouwd en het ding klinkt als een klok!!!

Wel zou ik schematisch iets gaan aanpassen, het oude schema duwt het "kleine"kanaal door het 2e kanaal----> ruwe kathodevolger.
Ik heb de amp kanaalgewijs gesplitst bij de fasedraaier.
Linker en de rechterkant een kanaal binnen laten komen.

Geen moment spijt van deze amp.


Gr. Choc

Meneer I.
14 augustus 2007, 19:43
Choc, welke 36watter heb je precies gebouwd (link)? Verder klinkt het een beetje te hitech voor een newbie in de buizenzelfbouw, maar een schema doet bij mij wonderen ;o)

chocorookie
14 augustus 2007, 21:24
www.ceriatone.com

http://202.186.86.35/audio/story.asp?file=/2005/1/27/audiofile/27ceria&sec=audiofile

alleen z'n site ligt er ff af. heb schem wel voor je

gr choc

Meneer I.
14 augustus 2007, 21:59
aha choc,
die 36watter van jou is een JTM45 copy als ik het goed begrijp. Dat is een van de lekkerste Marshalls ooit! maar ben ook bang dat het aardig in de eurootjes gaat lopen of niet?

Bedankt voor het schema btw.

chocorookie
15 augustus 2007, 16:07
Als je het goed wil doen rond de 700 euro.

Chassis + trafo's en kaal board +- 300 incl verzend. 140aan electr. + buizen en dan nog een small head.


gr choc

Meneer I.
15 augustus 2007, 19:03
@choc,
bedankt voor je email! Hmm, 700 eur wordt me net even wat te gortig. Een JTM45 of 36watter gaat een item worden voor op de (lange) verlanglijst...


Ik ben momenteel in mailcontact met www.dockeryamps.com deze heeft kant en klare kits, daar ik eenvoudigweg niet de tijd heb om achter allerlei onderdelen aan te gaan. Ik heb wat extra info gevraagd over zijn 18Watters, en de Lightning kit die hij heeft. Ik heb het idee dat het net zo iets moet zijn als de Matchless Lightning. Volgens zijn site is deze ook clean op hogere volumes en dat staat me wel aan. Verder is het niet zo'n heel complexe amp, ik heb wat additionele info opgevraagd en zodra ik die heb post ik die wel even.

Overigens heb ik nog geen reactie gehad van Frits van Mourik betreffende bert k's 18watter, op vakantie?

Nog een vraagje mbt bestellen in niet eu-landen: gaat elke bestelling nog langs de duoane ivm invoerrechten? En zo ja heeft iemand een idee over hoeveel die bedragen?

Meneer I.
16 augustus 2007, 07:29
Nog even een paar vragen mbt aantal db's die een buizenamp produceert.

Ik heb een Marshall Valvestate staan waarin 2x12", 4 Ohm Celestions GT12, 40Watt inzitten. Zouden deze speakers goed klinken (8ohm) in combinatie met een 18 Watter, of met de 15Watt Madamps?

En is de 'outputbeleving' van een 80Watt transistorbak te vergelijken met een 18Watt buizenbak over dezelfde speakers?

Franc
16 augustus 2007, 12:03
Een procentje of 3 invoerrechten en 19% BTW.

Hou er gewoon rekening mee dat je dat moet betalen bij invoer, dan kan het alleen maar meevallen.

Overigens betekent het feit dat de douane het tijdens transport niet verwerkt (en je een rekening stuurt) niet dat je niet hoeft te betalen....
Je bent verplicht het aan te geven ;)

Meneer I.
16 augustus 2007, 12:24
Je bent verplicht het aan te geven
Oooh? Maar, natuurlijk.... ;)

Ik ga steeds meer denken aan een Madamp voor een eerste bouwproject. Nu vind ik de soundclips van de M15 en A15 op madamp niet echt vergelijkbaar, maar ik heb het idee dat de M15 het wat beter (en luider) doet in het clean segment en de A15 het beter doet in het higain segment.

Nu zag ik dat verschillende mensen hier een Madamp gebouwd hebben, en vroeg ik me af of iemand een M15 heeft en me wat meer info kan geven over het cleane geluid en tot welke volumestand dit clean blijft?

Heeft iemand verder een idee over:

Ik heb een Marshall Valvestate staan waarin 2x12", 4 Ohm Celestions GT12, 40Watt inzitten. Zouden deze speakers goed klinken (8ohm) in combinatie met een 18 Watter, of met de 15Watt Madamps?

En is de 'outputbeleving' van een 80Watt transistorbak te vergelijken met een 18Watt buizenbak over dezelfde speakers?

guitarnijboer
16 augustus 2007, 15:52
Nog even een paar vragen mbt aantal db's die een buizenamp produceert.

Ik heb een Marshall Valvestate staan waarin 2x12", 4 Ohm Celestions GT12, 40Watt inzitten. Zouden deze speakers goed klinken (8ohm) in combinatie met een 18 Watter, of met de 15Watt Madamps?

En is de 'outputbeleving' van een 80Watt transistorbak te vergelijken met een 18Watt buizenbak over dezelfde speakers?

Speakers hebben een grote invloed op het uiteindelijke geluid. Je hebt speakers met veel headroom maar ook die snel opbreken en het karakter, de klank en de toon kunnen erg verschillen. Ik zou dan ook niet bezuinigen op de luidsprekers als je zo'n leuk project aangaat en gewoon een goede luispreker halen. Om te proberen kan het natuurlijk prima.

Meneer I.
17 augustus 2007, 08:09
Oh yeah, ik heb mijn clean gevonden! Luister eens naar deze fantastische clip:
http://www.jam-world.de/Musik/Mman/jams/5E3.mp3
Klinkt heeel lekker clean vergeleken met de Madamp kits, maar dat kan ook aan de clips liggen. Geen higain, maar die zoek ik ook niet. Als iemand nog een goede madamp clean sample weet houdt ik me aanbevolen.

Nu zag ik hier een mooi schemaatje voor een 5E3:
Layout (http://www.dockeryamps.com/web/docs/5E3%20Tweed%20Deluxe%20-%20Layout.pdf)

Parts (http://www.dockeryamps.com/web/docs/5E3%20Tweed%20Deluxe%20-%20BOM.pdf)

Ik krijg wel het spreekwoordelijke GAS van het geluid. Eerst eens inventariseren wat de parts los gaan kosten want als kit kost het al gauw 500eur. Als het door zelf samen te stellen toch te gortig wordt: doorsparen of toch maar eerst een madamp maken...

Freeqi
17 augustus 2007, 08:22
mmm, die klank is helemaal géén 5E3 standaard klank ? Er staat duidelijk reverb op in de mix en die heeft 5E3 niet. écht clean is een 5E3 ook niet standaard en normaal donkerder, die breekt al op met input op 3-4 ... daarna krijgt ie enkel wat meer vervorming en wordt nt meer luider. Klinkt eerder als een modded 5E3 met 6L6'en en Ceramic speaker, héél close miked.

Wel mooie cleane typisch fendery sound !

Meneer I.
17 augustus 2007, 09:15
Hmm, ik was al bang dat het te 'mooi' gemaakt was. Met losse onderdelen loopt het ook aardig op qua kosten. Ik ga toch maar een madampje in elkaar frutselen. Ook 15Watt en compleet en betaalbaar, en redelijk 'foolproof'. De A15 benadert dan meer het geluid wat ik zoek dan de M15. Ik begrijp inmiddels (via het musikdingforum) dat het qua volume elkaar niet veel ontloopt. Maar helemaal ben ik nog niet uit de M15 of A15??

De 15Watt buizen komt ongeveer overeen met 45Watt buizen qua geluidsbeleving, alleen met meer harmonischen. Ik ga mijn S80 (8240) kast in eerste instantie aanpassen zodat ik de speakers kan gebruiken voor of de S80 of voor extern gebruik, de buizen amp. Mocht het qua speakers niet werken dan ga ik wel op zoek naar een andere.

G.G.
17 augustus 2007, 09:31
Maar helemaal ben ik nog niet uit de M15 of A15??


Klinken beide totaal verschillend op de madamp site. Het clean vind ik duidelijk mooie bij de A.

Rinze
17 augustus 2007, 09:54
De A is toch meer de Fenderkant en de M de Marshall?

G.G.
17 augustus 2007, 10:09
De A is toch meer de Fenderkant en de M de Marshall?

De A:

Clean:
http://madamp.de/audio/a15_Clean2.mp3

Scheur:
http://madamp.de/audio/a15_HighGain2.mp3
(vind ik nou niet echt fender scheur)

http://madamp.de/audio/a15_HighGain1.mp3
(hendrix achtig)

http://madamp.de/audio/a15_Cranked1.mp3
(een redelijk lekker blues geluidje)

Evil-Payasos
17 augustus 2007, 10:09
hahaha, ik wist niet eens dat je dit kon maken!! Wat leuk! En klinkt het dan ook nog aardig als het gelukt is? (en is er high gain uit 1 van die zelfmaak doosies te krijgen?!)

B

G.G.
17 augustus 2007, 10:44
hahaha, ik wist niet eens dat je dit kon maken!! Wat leuk! En klinkt het dan ook nog aardig als het gelukt is? (en is er high gain uit 1 van die zelfmaak doosies te krijgen?!)

B

Heb er zelf nog geen ervaringen mee. Ik wacht nog tot de A15mk2 uitkomt.

Meneer I.
17 augustus 2007, 11:12
@G.G.
ik wacht met je mee op de MkII. Volgens de musikding site zou het nu toch echt eerdaags klaar moeten zijn als kit (dat roepen ze blijkbaar al maanden). Ik zag in jouw draadje dat je er al een combootje voor in elkaar hebt geknutseld, ziet er goed uit! Ik ga zelf voor een Head met los speaker cab. Zoals gezegd eerst met de huidige celestions uit mijn valvestate.

G.G.
17 augustus 2007, 11:14
@G.G.
ik wacht met je mee op de MkII. Volgens de musikding site zou het nu toch echt eerdaags klaar moeten zijn als kit (dat roepen ze blijkbaar al maanden). Ik zag in jouw draadje dat je er al een combootje voor in elkaar hebt geknutseld, ziet er goed uit! Ik ga zelf voor een Head met los speaker cab. Zoals gezegd eerst met de huidige celestions uit mijn valvestate.

Ik gebruik de celestion die ik uit een oude attax 50 gesloopt heb. Ik zag al dat je je aangemeld had op het forum van musikding :soul:

Evil-Payasos
17 augustus 2007, 12:23
Ik ga denk ik die G2 van Madamp (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=52_103&products_id=795) kopen, en in elkaar knutselen :dance: Gewoon om te kijken of het lukt en of het lekker klinkt, heeft iemand ervaring met dit kleine monstertje? En heeft iemand ervaring met die spotgoedkope pedaaltjes van hun? Is ook erg aantrekkelijk!

En waar kun je behuizing voor je madamp krijgen? Of moet je die zelf maken?

G.G.
17 augustus 2007, 13:01
Ik ga denk ik die G2 van Madamp (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=52_103&products_id=795) kopen, en in elkaar knutselen :dance: Gewoon om te kijken of het lukt en of het lekker klinkt, heeft iemand ervaring met dit kleine monstertje? En heeft iemand ervaring met die spotgoedkope pedaaltjes van hun? Is ook erg aantrekkelijk!

En waar kun je behuizing voor je madamp krijgen? Of moet je die zelf maken?

Minda heeft de G2 gebouwd. Ik heb hem gehoord en er zelfs ff over gespeeld. Geweldig. Maar verwacht geen fluisterstil slaapkamervolume (ondanks de 2 watt, hij gaat echt hard!!!)

Squier4ever
17 augustus 2007, 13:45
Ik ga denk ik die G2 van Madamp (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=52_103&products_id=795) kopen, en in elkaar knutselen :dance: Gewoon om te kijken of het lukt en of het lekker klinkt, heeft iemand ervaring met dit kleine monstertje? En heeft iemand ervaring met die spotgoedkope pedaaltjes van hun? Is ook erg aantrekkelijk!

En waar kun je behuizing voor je madamp krijgen? Of moet je die zelf maken?

behuizing zelf maken.
lees voor je gaat beginnen wel even het veiligheidstopic want in zo'n amp lopen levensgevaarlijke spanningen die je tot toast kunnen veranderen!

Meneer I.
17 augustus 2007, 23:49
Alvast een ideetje van mijn behuizing:

kleur: creme/coffee/camel ben ik nog niet helemaal uit, maar plaatje spreekt voor zich qua layout. De onderste box is de flightcase voor de top. Door de flightcase te gebruiken vind ik de verhouding breedte/hoogte van het totaal beter uitkomen en het staat wel vet. :soul:
Linker meer vintage, maar volgens mij is een bruinige kleur doek moeilijk verkrijgbaar. Rechts hetzelfde maar dan met zwart doek.

Hout voor de top en flightcase waarschijnlijk MDF, de speakerkast 18mm multiplex. Stoothoekjes staan er nog niet bij.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Madamp/madamp_layout.gif

Meneer I.
18 augustus 2007, 19:26
De cab/head wordt toch anders(nog steeds fenderlike), daar ik een 2x12 cab van een medeforummer ga overnemen die nagenoeg exact de vorm heeft die ik zoek. Zie plaatje, rara van wie was de cab ;) ?

http://home.casema.nl/iwanvanree/Madamp/madamp_layout2.jpg

Meneer I.
19 augustus 2007, 00:20
Zojuist de A15Mk2 besteld met de Madamp footswitch optie erbij. De A15Mk2 staat nog niet op musikding maar is al wel bestelbaar.
Nu maar wachten tot ie binnenkomt...

Rinze
19 augustus 2007, 00:32
Succes, spannend man! Hopen dat ze een beetje vlot zijn met leveren.

G.G.
19 augustus 2007, 11:10
Zojuist de A15Mk2 besteld met de Madamp footswitch optie erbij. De A15Mk2 staat nog niet op musikding maar is al wel bestelbaar.
Nu maar wachten tot ie binnenkomt...

Maar de handleinding is toch nog niet af?

Meneer I.
19 augustus 2007, 15:21
De duitse versie wel, de engelse versie is bijna klaar. En dan wordt het toch digitaal naar je toegestuurd. Voordat die kit binnen is ben ik toch wel 1-2 weken verder.

Arjo
19 augustus 2007, 15:38
Ben benieuwd hoe snel je hem dan hebt.
Ik zit nu 2 maanden op mijn A15mk1 te wachten, eerst moest ik wachten op de footswitch optie en blijkbaar kan de DHL nu mijn huis niet vinden :???:


Arjo

Ash ketchum
19 augustus 2007, 16:07
Ben benieuwd hoe snel je hem dan hebt.
Ik zit nu 2 maanden op mijn A15mk1 te wachten, eerst moest ik wachten op de footswitch optie en blijkbaar kan de DHL nu mijn huis niet vinden :???:


ArjoZo groot is Barneveld toch ok weer niet ;)

Evil-Payasos
19 augustus 2007, 19:07
Maar is het te doen? Zo een G3 van madamp maken voor iemand van 15? Ik bedoel, is het iets van je alleen kan maken als je klusjesman, of lasser bent?

Firebird
19 augustus 2007, 21:06
Het belangrijkste is denk ik dat je vooral goed kunt solderen, datje nauwkeurig te werk kunt gaan en dat je erg veel geduld hebt.
Ik heb wel eens stukjes van die handleiding gezien, volgens mij is het best te begrijpen voor iemand die net aan dit soort dingen begint.

Ik zou ook graag zoiets in elkaar willen zetten, maar heb zelf geen idee wat elco's, weerstandjes (ja oke, de naam zegt het al :P), caps e.d. zijn, en doen met je geluid. Ik denk dat het wel makkelijk is dat je dat een beetje weet, kun je er ook meer proberen uit te halen.

Ik ga eerst maar eens een AB-boxje in elkaar knallen, als mn huis niet is ontploft dan kijken we wel verder :D

Evil-Payasos
20 augustus 2007, 10:46
Ja ik ga eerst ook een 1x12 CABB maken (zie mnin andere post) maar ik heb ook geen idee hoe ik dat doen moet!

Squier4ever
20 augustus 2007, 10:59
Ja ik ga eerst ook een 1x12 combo maken (zie mnin andere post) maar ik heb ook geen idee hoe ik dat doen moet!

dan zou ik er niet aan beginnen.
ga je eerst inlezen, je moet enigzins natuurkunding aangelegd zijn om sommige dingen te begrijpen....

zonder kennis is het van de dollen om er aan te beginnen IMO, is ook veel te gevaarlijk want er lopen spanningen tot wel 500 Volt door zo'n bakkie.

Evil-Payasos
20 augustus 2007, 11:13
o shit, nee ik bedoelde niet een combo, maar een cab**** SORRY

Meneer I.
20 augustus 2007, 19:57
Volgens Klaus van musikding gaat het volgende week ergens op de post.


Hallo Iwan,

den Mk2 wird es in den nächsten Tagen geben, ich denke, dass die
Auslieferung Anfang nächster Woche erfolgt!

Schöne Grüße,
Klaus
we zullen zien.


Verder nog een vraagje over Jensen Speakers, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kreeg nl op het musiding forum een advies over de C10Q speakers,deze schijnen een goede combi te zijn met de A15.
Nu heb ik geen 10" maar een 12" cab, dus dacht ik aan de Jensen C12Q 8ohm/of16 ohm http://www.verelec.com/specsheets/c12q%208%20ohm.pdf
Ze kosten ca de helft van een celestion V30, maar is het ook wat?

If you want to get loud and clean, go for sensitive speakers instead of more watts! Try some of Ted Webers speakers. They are loud and he has lots of different types. Go for a speaker that don´t break up early. The A15MkI sounds great thou with 2 x 10" Jensen C10Q and it is loud and clean enough at high volume.
Remeber a 3dB more sensitive speaker is like getting twice the wattage. And more cone area pushes more air, feels heavier. Compare the same amp with a single 10 or a 4 x 12 cab.

http://www.recordingreview.com/articles/articles/68/2/How-Watts-and-Audio-Amplifiers-Work-Together/Headroom-Is-Everything.html
http://web.mac.com/lasse.hellsten/iWeb/F9F523B7-97BD-400C-A9C9-30F53D579840/Me.html
Best reg
Lasse

Meneer I.
24 augustus 2007, 23:15
Nou de A15Mk2 kit wordt volgende week verwacht, kan ik eindelijk aan de slag.

Mijn zoektocht naar speakers is inmiddels ook beëindigd. Ik heb uiteindelijk lang zitten twijfelen tussen de Jensen C12N en de Celestion G12H 70th Anniversary. Daar ik de geluidclips die ik kon vinden van de Jensen nu niet echt overtuigend vond (blikkerig), en de clips en reviews van de G12H wel, is het de G12H geworden. Het worden 2 parallel geschakelde speakers van 16 ohm elk, dit levert een cab op van 8ohm/60Watt
De muziekstijl waarvoor het in bandformat gebruikt gaat worden is Soul, Funk, (RnB), Dance Classics, 70's Rock. Prive speel ik ook nog graag hedendaagse rock.

Ik ga een van de komende weekenden langs in Hasselt om een lege maar fenderlike afgewerkte 2x12 cab over te nemen van een medeforummer, en dan meteen door naar TF (ook in Hasselt) te gaan voor de bestelde speakers en andere hardware. Meteen even de Swing LesPaul testen natuulijk :D .

Het geheel moet klaar zijn voor de repetities die gaan komen voor een groots bedrijfsfeest (ca.2200man), daar ik vandaag mijn Marshall S80 heb verkocht en verder niets met enigszins vermogen heb staan.

Evil-Payasos
4 september 2007, 19:02
En?! Vertel me meer! Al wat binnen? Al wat geknutseld?

Meneer I.
4 september 2007, 19:53
grrrr...nee nog steeds niet binnen, sterker nog nog steeds niet verstuurd! :sneaky: Klaus wacht nog steeds op de output trafo's.

Volgende week vrijdag ga ik naar Hasselt. Dan ga ik langs Kim Wilson zijn lege cabinet ophalen en naar de tonefactory (zit ook in Hasselt). Bij TF 2x12" Celestion G12H 70th anniversary speakers ophalen en nog wat andere hardware. Meteen even de Swing Les Pauls proberen want daar krijg ik het welbekende GAS van. 8-) Als ze bevallen dan wellicht volgend jaar eentje aanschaffen.

Morgen ga ik beginnen met de ombouw van de head. Ik weet nu nl de maten en uitvoering die ik wil gaan toepassen.

EDIT: een leuke link met een bouwverslag http://motd.ods.org/a15mk1/a15mk1.html

Evil-Payasos
4 september 2007, 20:17
Zeker een mooi verslag! Ik zit er over na te denken om een G2 te kopen, en er een losse top met kast van te maken, en dan op marktplaats te gooien, alleen om ervaring op te doen, en daarna een A15Mk1 te maken (of die 2, als hij veeeel beter is!)

dus houd me aub op de hoogte!

veel plezier!

Arez
26 februari 2008, 20:30
Is er ondertussen nog vooruitgang ?
want ik ben wel nieuwsgierig :satisfie:

Meneer I.
26 februari 2008, 20:35
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97992&highlight=madamp

kijk hier eens ;)


Hij is al een tijdje af en het bevalt nog steeds super!! :soul:

Arez
26 februari 2008, 21:29
bedankt, ik heb weer leesvoer voor deze avond :-)