PDA

View Full Version : Buizen na 36 jaar vervangen?



glasbier
13 augustus 2007, 19:21
Ik heb laatst een London City DEA-70 gekocht.
Dit weekend heb ik hem opengemaakt omdat ik toch wel erg nieuwsgierig ben naar de buizen.
Ik trof daar 2 Telefunken EL34's en 3 Philips ecc83.
Zou dit de originele setjes zijn?
Zo ja,wordt het niet tijd om ze te vervangen?
Ben erg blij met de amp;hij is helemaal origineel en heeft geen modificaties gehad. :jam:

bass blom
13 augustus 2007, 19:33
zijn wel oud denk ik.. telefunken.
weet de vorige eigenaar het niet?

glasbier
13 augustus 2007, 19:39
zijn wel oud denk ik.. telefunken.
weet de vorige eigenaar het niet?

Nee,die had hem voor de handel;had hem ingeruild.

guitarnijboer
13 augustus 2007, 19:56
Als ie goed werkt: beslist niet vervangen die buizen!!

Neem van mij aan dat de eigenschappen / specs van 36 jaar oude telefunken en philips buisjes nog altijd vele malen beter zijn dan splinternieuwe sovtek / ruby / EH of whatever. De levensduur van die oudjes is veeeeeeeeel langer dan de huidige productie buizen.

En daarbij komt:

Een buizengitaaramp is geen buizenradio. Die radio's stonden vaak iedere dag de hele dag aan (en ook daar heb ik er een aantal van met nog de originele en goed werkende buizen er in) een gitaaramp stond hooguit maar een paar keer in de week een paar uurtjes aan dus...........

Zolang je niet met een powersoak aan de haal gaat kunnen deze buizen waarschijnlijk nog lange tijd mee. Als je toch wilt powersoaken koop dan een paar sovtek EL34's om te verfikken en bewaar de telefunkens. Voor het geluid maakt het weinig uit, de soak sucks niet alleen vermogen maar ook toon.

glasbier
13 augustus 2007, 20:00
Die L-City staat elke dag 2 tot 3 uren aan.
Geen probleem voor deze buizen?

guitarnijboer
13 augustus 2007, 20:00
Oh ja, en dan nog iets wat voor velen op dit forum een goede raad zou zijn:

If it ain't broken.... Don't fix it!

guitarnijboer
13 augustus 2007, 20:02
Die L-City staat elke dag 2 tot 3 uren aan.
Geen probleem voor deze buizen?

Geen enkel probleem. Je zou hooguit de instelling van de eindbuizen eens kunnen checken na 36 jaar maar dat is dan ook alles.

Saf
13 augustus 2007, 21:27
heb laatst ook weer een london city gekocht maar die bromt/suist hoe kan dat? heb gehoord elco's vervangen maar wie doet zo iets en wat kost dat

Ton_R
14 augustus 2007, 00:04
Ik trof daar 2 Telefunken EL34's en 3 Philips ecc83.
Zou dit de originele setjes zijn?


Ik heb de buizen van m'n LC vorig jaar ook vervangen. Voor de eindbuizen was dat ook wel nodig, maar voor de ECC83's zeker niet. De nieuwe JJ-ECC83S buizen waren zeker niet beter dan de 35 jaar oude (in mijn geval) Telefunken's.
Het (laten) controleren van de bias-instelling op de eindbuizen is zeker aan te raden. Daarvoor is een modificatie overigens wel aan te bevelen door in de kathode-leiding van beide EL34's een 1 ohm weerstand tussen te voegen; dat geeft een meetpunt om de ruststroom te meten. Voor de DEA70 moet die rond de 38mA liggen.

Wellicht ten overvloede: je LC heeft intern levensgevaarlijk hoge spanningen, zelfs als de versterker al meer dan een dag uit heeft gestaan !

Gr Ton

Ton_R
14 augustus 2007, 00:16
heb laatst ook weer een london city gekocht maar die bromt/suist hoe kan dat? heb gehoord elco's vervangen maar wie doet zo iets en wat kost dat

Zou ook een voorversterker-buis kunnen zijn (een van de 3 ECC83's). Je zou eens kunnen proberen het eerste en het derde buisje om te wisselen (of de eerste en de tweede). Als het dan beter is, dan is het oorspronkelijke eerste buisje verdacht.

Gr Ton

P.S. als het dan nog niet naar de zin is ... verkopen? ;-))

Saf
14 augustus 2007, 07:02
he ton,

i kdurf daar eigenlijk niet zo goed zelf aan te zitten. verkopen is zeker geen optie heb een half jaar terug een london city top verkocht toen i kde sound city kreeg maar we toch weer een london city erbij gekocht. Woon alleen in noord limburg en volgens mij zitten alle amptechs etc boven de rivieren ofzo.

guitarnijboer
14 augustus 2007, 09:18
He Saf, Het vervangen van een elcotje is echt een fluitje van een cent. De elco kun je er gemakkelijk uitschroeven, 2 draadjes solderen en hopsa; klaar!
Alleen de eerste vervangen (het dichtst bij de voedingstrafo) is vaak voldoende. Elco kost rond de 17 Euro bij Dr. Tube. (aluminium can 50 + 50 uF 550V met 18 mm schroefdraad)

Vind je dit zelf eng, vraag dan iemand in je omgeving die kan solderen...

@Ton_R: De bais is ook gemakkelijk te meten door de uitgangstrafo als shunt weerstand te gebruiken. Hoewel het weinig uitmaakt meet je dan alleen de anode stroom i.p.v. de anodestroom + schermroosterstroom die je meet aan de kathodekant.

@ Glasbier: Op het net is voldoende te vinden hierover en anders kan ik je de uitleg wel even mailen

guitaraddict
14 augustus 2007, 12:15
Guitarnijboer,

Met alle respect maar het lijkt mij niet zo verstandig om mensen die geen ervaring hebben met buizenversterkers aan te raden er zelf in te gaan werken.
Lees je de disclaimers niet ?
Ik schrijf dit niet om te katten maar ook een hoogspannings elco kan als hij niet ontlaadt een gevaarlijke schok geven.

Ik weet wel voor alles is een eerste keer maar" better safe than sorry "

Verder wil ik nog even zeggen dat wat jij bijdraagt op dit forum voor mij zeer interessant en leerzaam is.

Alf

glasbier
14 augustus 2007, 12:47
Misschien is het verstandig om hier te vertellen hoe je je amp kan ontladen...

guitarnijboer
14 augustus 2007, 13:16
Dank je Alf,

Maar ik schreef toch ook dat als hij dit eng vindt, hij even iemand in zijn omgeving moet zoeken om hem te helpen?

Daarbij: iedereen kan bij de Gamma instalatiemateriaal halen om zelf stopcontacten, meterkasten, aardlekschakelaars!! en weet ik wat al niet meer aan te sluiten.... Met gebruiksaanwijzing erbij en al. Geloof mij als ik zeg dat de 230 V netspanning aanzienlijk meer gevaarlijk is dan de statische lading van een 50 uF elco.

Waar het om gaat is dat je zelf een beetje inschat wat je kunt en wat niet.
Ik ga bijvoorbeeld niet zelf mijn gitaar fretten. Ondanks dat veel mensen op dit forum goed kunnen uitleggen hoe dit moet en beweren dat het niet moeilijk is (wat ik best wil geloven) begin ik er toch maar niet aan. Waarom niet? Gewoon omdat ik mijzelf er niet mee vertrouw, klaar. Dus ondanks adviezen en tips van anderen maak ik toch mijn eigen keuzes. Ik ga er van uit dat anderen dit ook kunnen en ik niet voor hen hoef te denken. Ik leg uit hoe iets werkt en de ander kan inschatten wat hij (of zij) er mee kan.

Dit is hoe ik er tegenaan kijk.

guitaraddict
14 augustus 2007, 13:24
R

Allereerst zou ik eerst eens bij een amptech kijken of iemand die ervaring heeft hiermee om ongelukken te voorkomen.

Hier een voorbeeld van het ding dat ik gebruik om elco's te ontladen.

Een 1K weerstand 2 watt aan een kabeltje met geisoleerde krokodillenklem.

Eerst de 230 stekker uit het stopcontact verwijderen en dan klem aan massa verbinden en met de geisoleerde draad de + kant van de elco aanraken en zo de elco('s) ontladen.

Vergeet ook niet deze weer te verwijderen tussen elco en massa voordat je de versterker weer aanzet.

http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/ontlaadR05.jpg

En de shuntmethode daar zou ik zeker niet mee beginnen als beginneling.

Voor meer info kijk bv. op deze site: faq tubeamps (http://www.geofex.com/)

Alf

glasbier
14 augustus 2007, 13:25
@guitarnijboer,
ik heb je een PM gestuurd.

guitarnijboer
14 augustus 2007, 13:34
Misschien is het verstandig om hier te vertellen hoe je je amp kan ontladen...

1.

Stukje draad en een 100 ohm (1W) weerstand. Weerstand tussen de draad solderen en isoleren met tape. Eventueel stekkertjes aan de uiteinden van de draad maken, maar dat is meer luxe.

Ene kant van de draad op het chassis, andere op de + van de elco heel even wachten... Klaar!

De weerstand is bedoeld om de elco te sparen. Gewoon kortsluiten houden ze niet van.

2.

Door de versterker bij het uit zetten niet eerst op stand by te zetten lopen de elco's grotendeels leeg over de warme buizen.

3.

Plaats gewoon een weerstand van 330K - 470K over de + en massa aansluiting van de bruggelijkrichter. De elco's ontladen dan binnen enkele minuten vanzelf. Ook dan de versterker bij uitschakelen niet op stand by zetten. (omdat dan de elco's na de schakelaar niet ontladen)

Hier een foto van mijn LC met een 470K weerstand gemonteerd op de massa en standby knop (aansluiting 1e elco)

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/PICT2018.jpg

guitarnijboer
14 augustus 2007, 13:37
Alf, je was me net voor....

guitarnijboer
14 augustus 2007, 13:45
@guitarnijboer,
ik heb je een PM gestuurd.

Heb de bijlage naar je gewone mail gestuurd.

guitaraddict
14 augustus 2007, 14:51
Guitarnijboer,

Je verhaal was completer dan het mijne.

Heb je misschien wat beter belichte foto's (grote resolutie) van die binnenkant van de LC ?
Het hele binnenwerk !

ik ben al jaren bezig info te verzamelen over zoveel mogelijk oude buizenversterkers.


Alf

glasbier
14 augustus 2007, 15:29
@Guitarnijboer,
Ik heb geen mail van je ontvangen.

Chris Winsemius
14 augustus 2007, 16:34
De meeste schokken heb ik hier gehad van zgn. "leeggespeelde" LCs.

Hoge gelijkspanning is gevaarlijker dan 'n hoge wisselspanning.

Bij het werken/meten met hoge spanningen: 1 hand in de zak!

Saf
14 augustus 2007, 18:06
bedankt voor alle info. super bedankt ik ga eens vragen of die violsit bij ons in de band heeft ook al eens nieuwe switchen in mijn sound city gesoldeerd das echt zo'n handige harrie dit neit wil doen anders ga ik eens opzoek naar een amptech.

Kunnen we neit een amp meeting houden en vragen we er dan zo'n amptech bij die dan de halve dag elco's kan vervangen ha ha

Heb wel wat oude amps staan om mee te nemen (alleen de LC voor repra dan)

guitaraddict
14 augustus 2007, 18:11
Welke hand Chris ???


Alf

glasbier
14 augustus 2007, 18:28
Is een voet ook goed? :D

guitarnijboer
14 augustus 2007, 22:03
@Guitarnijboer,
Ik heb geen mail van je ontvangen.

Heb het niet naar PM maar het mailadres gestuurd wat in je profiel staat. Of heb je een nieuwe, dan moet je die even PM en.

glasbier
14 augustus 2007, 22:28
Heb het niet naar PM maar het mailadres gestuurd wat in je profiel staat. Of heb je een nieuwe, dan moet je die even PM en.

PM me maar even want ik heb niets ontvangen.

Ton_R
14 augustus 2007, 23:02
he ton,

i kdurf daar eigenlijk niet zo goed zelf aan te zitten. verkopen is zeker geen optie heb een half jaar terug een london city top verkocht toen i kde sound city kreeg maar we toch weer een london city erbij gekocht. Woon alleen in noord limburg en volgens mij zitten alle amptechs etc boven de rivieren ofzo.

Mijn voorstel was om de voorversterkerbuisjes eens te verwisselen. Dat is niet moeilijk: kapjes eraf (bajonetsluiting) en buisjes er subtiel, met licht ronddraaiende beweging uittrekken. Buisjes er weer in; (ze passen maar op 1 manier) en kapjes er weer op.
Gevaarlijk is het ook niet, mits:
- de stekker uit het stopcontact;
- NIET de draden van de uitgangstrafo aanraken.

Elco's wisselen is een ander verhaal, dan moet je de versterker uit de kast halen en kunnen solderen. Als je daar niet aan durft ... niet doen.

Even verder op het buisjes-wissel-verhaal: als je door het wisselen van de buisjes aanmerkelijk minder gebrom/gesis hoort, dan is je probleem feitelijk opgelost (Je kunt overwegen om toch alle buisjes te vervangen). En je weet ook dat het niet in de elco's zit; mooi zo laten dus.

Ik had zelf een brom-probleem met (overigens een nieuw) buisje.

Groeten,
Ton

P.S. en van dat verkopen was een grapje ... want eens een London City en je wilt nooit wat anders ... Ik heb de mijne al 35 jaar ...

Ton_R
14 augustus 2007, 23:17
@Ton_R: De bais is ook gemakkelijk te meten door de uitgangstrafo als shunt weerstand te gebruiken. Hoewel het weinig uitmaakt meet je dan alleen de anode stroom i.p.v. de anodestroom + schermroosterstroom die je meet aan de kathodekant.


Ik moest even opzoeken wat de shuntmethode ook weer precies is ... maar ik vat em. Voorwaarde voor de shuntmethode is dat de interne weerstand van de mA-meter laag is, maar ... die weet ik eigenlijk niet. Ik meet daarom de kathodestroom over de (toegevoegde) kathodeweerstand, en ook de schermroosterstroom. Die trek ik dan weer van de kathodestroom af om de feitelijke anodestroom te bepalen. Moet m.i. hetzelfde resultaat geven, maar - ach- zo precies komt dat nou ook weer niet.

Groeten,
Ton

Ton_R
14 augustus 2007, 23:25
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/PICT2018.jpg

Dat ziet er heel erg origineel uit. Maar wat zit daar op de achterzijde, direct links naast de luidsprekeruitgangen?

Gr Ton

guitarnijboer
14 augustus 2007, 23:30
Ik moest even opzoeken wat de shuntmethode ook weer precies is ... maar ik vat em. Voorwaarde voor de shuntmethode is dat de interne weerstand van de mA-meter laag is, maar ... die weet ik eigenlijk niet. Ik meet daarom de kathodestroom over de (toegevoegde) kathodeweerstand, en ook de schermroosterstroom. Die trek ik dan weer van de kathodestroom af om de feitelijke anodestroom te bepalen. Moet m.i. hetzelfde resultaat geven, maar - ach- zo precies komt dat nou ook weer niet.

Groeten,
Ton

Volgens mij begrijp je hem toch niet helemaal:

Je gebruikt de gelijkstroomweerstand van de (halve) trafowikkeling als shunt weerstand en meet over de shunt (halve trafowikkeling) de spanning.
Dus eigenlijk gebruik je i.p.v. de door jou voorgesteld weerstand van 1 ohm de weerstand van de trafo.

Wet van ohm toepassen en klaar is kees!

guitarnijboer
14 augustus 2007, 23:34
Dat ziet er heel erg origineel uit. Maar wat zit daar op de achterzijde, direct links naast de luidsprekeruitgangen?

Gr Ton

Een mastervolumeregeling die pas na de fasedraaier het signaal terug regelt. Zo heb je wel de fijne Marshall op 10 oversturing maar niet het pijnlijke volume.

Ton_R
14 augustus 2007, 23:38
Volgens mij begrijp je hem toch niet helemaal:

Je gebruikt de gelijkstroomweerstand van de (halve) trafowikkeling als shunt weerstand en meet over de shunt (halve trafowikkeling) de spanning.
Dus eigenlijk gebruik je i.p.v. de door jou voorgesteld weerstand van 1 ohm de weerstand van de trafo.

Wet van ohm toepassen en klaar is kees!

Ik heb de shuntmethode van:
http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html
Hij zet de mA-meter over de halve trafowikkeling (met inderdaad de voorwaarde dat de weerstand van de mA meter laag is).
Wat jij beschrijft lijkt me inderdaad nog beter/handiger. Zo zie je maar weer ... nooit te oud om te leren. Thanx!

Gr Ton

Ton_R
14 augustus 2007, 23:46
Een mastervolumeregeling die pas na de fasedraaier het signaal terug regelt. Zo heb je wel de fijne Marshall op 10 oversturing maar niet het pijnlijke volume.

He, grappig, die heb ik ook. Ik heb em alleen aan de voorzijde, in plaats van de presence-pot.
Ik overweeg echter om dat ding er weer uit te slopen, want hij beinvloedt de tegenkoppeling (uitgangsimpedantie en dempingsfactor).

Gr Ton

guitarnijboer
15 augustus 2007, 00:16
He, grappig, die heb ik ook. Ik heb em alleen aan de voorzijde, in plaats van de presence-pot.
Ik overweeg echter om dat ding er weer uit te slopen, want hij beinvloedt de tegenkoppeling (uitgangsimpedantie en dempingsfactor).

Gr Ton

De door mij gebruikte schakeling beinvloed niet de tegenkoppeling, noch de uitgangsimpedantie of dempingsfactor.

Jij zit waarschijnlijk te schroeven aan de tegenkoppeling. :stop:

Deze mastervolume bestaat echter uit een stereopotmeterschakeling die de twee tegengestelde uitgangssignalen van de fasedraaier afzonderlijk van elkaar maar wel gelijktijdig regelt en daarmee het niveau van de ingangsspanning van de eindbuizen bepaald. Het is de fasedraaier die wordt overstuurd...

Men spreekt bij Marshalls die op 10 staan wel altijd van eindbuisoversturing, maar eigenlijk komt die oversturing grotendeels tot stand door oversturing van de fasedraaier! Hier maakt deze schakeling dus gebruik van zonder vervelende nadelen. Hij is zelfs zo gemaakt dat waneer de mastervolume op 10 staat, de schakeling volledig true bypass is. Dus: alsof hij niet in de schakeling zit! :dance:

Ton_R
15 augustus 2007, 14:23
Ik heb em precies zo, dus ook een stereopot na de PI.
En inderdaad, klinken doet ie goed, ook op lager volume.

Toch beinvloedt ie de klankleur. Als de Post PIMV op een stand lager dan 10 staat, dan vermindert ie de open-loop-gain van fasedraaier + eindtrap. En daardoor vermindert het effect van de tegenkoppeling. Mijns inziens verhoogt dat de uitgangsimpedantie en verlaagt het de demping. Ook de vervorming neemt toe.
Nou hoeft dat niet verkeerd te zijn, integendeel, als het goed klinkt dan prima toch?

Maar ik heb me wel voorgenomen eens te experimenteren met een MV VOOR de PI.

Groeten,
Ton

Freeqi
16 augustus 2007, 22:42
Kan enkel beamen: preampbuisjes: zolang ze niet ruisen, kraken, microfonisch zijn, brommen enz ... NIET vervangen. die gaan lang mee aangezien daar nagenoeg geen stroom door loopt. Eindbuizen: missch even laten checken of ze nog min of meer matched zijn en de screengrids niet lekken. Indien ze nog om en bij de 80% of meer meten, gewoon laten zitten. Bias uiteraard ook even checken, een must. 35-40mA mag wel op zo'n amp. Service regelmatig ampjes van +40 jaar oud en sommige lampen zijn nog originele RCA's etc en die meten nog +100%, klinken super en zijn id beter gebouwd dan een heleboel current production tubes die nu geproduceerd worden ...

guitaraddict
17 augustus 2007, 12:26
De oude buizen RCA e.d kunnen na jaren vaak nog 100 % ( zoals opgegeven in de datasheets) meten omdat ze nieuw vaak veel meer haalden dan de opgegeven waarden !

Ik meet regelmatig nieuwe buizen en ben dikwijls zeer teleurgesteld over de bedroevende transconductance en steilheid.

Long live NOS tubes !!

Alf