PDA

View Full Version : Hoeveel investeren in het opleuken van een gitaar?



Nielsje
13 augustus 2007, 17:35
Tja, wat doen jullie?

Ik heb zelf twee strats zijn, die beiden niet uit het topsegment komen. Een squier affinity en een japanse fender.

De jap strat heeft oorspronkelijk een kahler gehad, maar is ooit vervangen door de vorige eigenaar door een flut trem. Daar moet nu dus een Diego opkomen. De humbucker verruild voor een single coil, nieuwe 3-ply slagplaat en straplocks. Het ding klinkt en speelt echt superfijn.

De squier is mijn eerste gitaar geweest, en was standaard niet zo'n best exemplaar. Klote pups, lelijke slagplaat, kuttuners, echt squier. Heb er nu een andere slagplaat opzitten, hals afgeschuurd, een dimarzio hotrails in de neck, een setje tweedehands grovers erop, en het is al een stuk beter! Nu heb ik voor deze gitaar een setje elementen gekocht, deze http://store.guitarfetish.com/ovstserewocr.html en het kan volgens mij niet slechter dan squier elementjes.

De vraag is, hoeveel wil jij investeren in je gitaar? Als je alles bij elkaar optelt, en hier ook nog een leuke brug opzet e.d. Kan je net zo goed voor een japanse strat gaan, of een leuke blade o.i.d. Zelf zit ik er nog aan te denken om de finish (tis een sunburst) eraf te halen, en hem in vintage white spuiten, en dat squier logo te verwisselen voor een Fender. Niet om mensen te faken, maar ik vind het altijd wel erg suf dat mensen bij het zien van een logo al meteen afhaken. En dat terwijl m'n squier met dat dimarzio element al echt goed klinkt.

Je eerste gitaar verkoop je niet, bovendien levert zo'n ding toch niets op, dus waarom zou je er niet een goeie gitaar van maken?

Ash ketchum
13 augustus 2007, 17:51
Tja, ikzelf heb ook mijn eerste gitaar (ook een squier) hevig verbouwd. Ik denk dat er ondertussen wel een kleine 300 euro in is gepompt (Seymour Duncans, CTS Potmeters, amerikaanse schakelaar, graphtech zadels, andere tuners, slagplaat, nieuw kleurtje). Hierdoor is het een lekker spelende en klinkende gitaar geworden. 1 van de voordelen vindt ik hiervan is dat het me niet zoveel uitmaakt als er een krasje op komt of iemand even wil lenen. Met andere woorden, het is een "goedkope" werkpaard met 1 functie, bespeeld worden.
Bij sommige gigs ben ik namelijk wat huiverig over mijn gear, dan is die gitaar de ideale oplossing voor mij. Goed geluid en speelcomfort, lage risico van diefstal omdat het toch maar een squier is.

Luke-wannabe
13 augustus 2007, 18:03
Ik heb zelf ook Mijn eerste gitaar -een Squier Standard- flink gemod. En ik kan het alleen maar aan raden om de reden die je zelf ook al geeft: Het is je eerste gitaar waar je een emotionele waarde aan hecht.