PDA

View Full Version : Metallica 80's sound



Evil-Payasos
13 augustus 2007, 16:53
He,

Zoals jullie misschien weten ben ik nu de zeer trotse bezitter van een gibson explorer, alleen zou ik wel dat lekkere oude (ala: master, ride kill) metallica sound willen.

Ik geloof dat ik nu de juiste gitaar te pakken heb, alleen met een Vox ad/vt 50 en metalzone, red ik het niet! Welke setup (head/box-combo-pedaal) stellen jullie voor? En waarom?.

Verder had ik nog een vraagje, jullie kopen dingen, en verkopen het dan weer heel snel, of ruilen het dan weer in! Waar doen jullie dit? En heo weet je of het betrouwbaar is??

alvast bedankt

-80's fan

bentium
13 augustus 2007, 17:05
met een mark4 of een mark2c+ ga je een serieus eind kopen hoor!!
rtl is nog opgenomen met een marshall plexi gemod naar "jcm800"
maar mop is al volledig met mesa (weliswaar geslaved door marshall poweramps door 412kasten)

AART
13 augustus 2007, 17:11
Mesa Mark III of IV.

IIC+ is beetje onbetaalbaar en ik snap de hype niet, die sound is met een III of IV ook te krijgen.

MOP is IIC+ door JCM 800 poweramp in 1960 cabs.

Volgens mij ook de eerste plaat waar ze emg's gebruikten.

Evil-Payasos
13 augustus 2007, 18:15
Is die sound ook te doen met een wat goedkopere amp, dan die ziekelijk duure mesa's?! (engl? Marshall? Of beter, een goed pedaaltje?)

kirk19
13 augustus 2007, 18:21
ik ga eens uit ervaring spreken; ik had tot voor kort een mesa mark IIC+, de sound was spot on metallica sound from the 80ies, zoals aart zegt is het verschil met de mark III en mark IV enkel hoorbaar voor mensen met een supergehoor... Ik krijg zo goed als dezelfde sound uit mijn engl pb. Een marshall jcm 800 2203 of een jmp uit de vroege jaren met tubescreamer ervoor kom je ook een heel eind.

BTW : MOP is opgenomen met invader sd pickups, niet met emg's.

Ik zou gaan voor een mark III die je voor +- 900 euro moet vinden in head versie

Evil-Payasos
13 augustus 2007, 18:37
Moet ik die Mark II dan 2e hands vinden?

Daemon
13 augustus 2007, 19:03
Misschien is een engl iets voor je.
Op deze site kun je soundsamples van nagenoeg alle engl amps vinden, sommige clips zijn stukjes van oude metallica nummers. : Engl amps (http://rocksolidamps.com/index.php?contain=items&mid=2&ct=151)
Ik zou dan zoiezo de samples van de E670 SE 6L6, Invader 150 & E610 Savage 120 luisteren.

Vampire
13 augustus 2007, 19:38
Even een tip: Staar je niet helemaal blind op het geluid van Metallica he? Mocht je straks veel andere muziek ineens leuk vinden ofzo, dan ben je misschien ineens helemaal niet meer tevreden met al je dure aankopen en zit je met gebakken peren...

Meestal kun je allerlei kanten op met een goeie amp en enkele pedaaltjes, maar ik zeg het toch maar even.

Fuhgawz
13 augustus 2007, 19:49
He,
Verder had ik nog een vraagje, jullie kopen dingen, en verkopen het dan weer heel snel, of ruilen het dan weer in! Waar doen jullie dit? En heo weet je of het betrouwbaar is??


:seriousf::seriousf::seriousf:

Jaja, welkom bij de ziekte die GAS (Gear Acquisition Syndrome) heet. ;)
Kopen en verkopen gaat meestal via Marktplaats of eBay. Als je via Marktplaats iets koopt kun je het weer verkopen met niet/nauwelijks geldverlies.

AART
13 augustus 2007, 19:59
Even een tip: Staar je niet helemaal blind op het geluid van Metallica he? Mocht je straks veel andere muziek ineens leuk vinden ofzo, dan ben je misschien ineens helemaal niet meer tevreden met al je dure aankopen en zit je met gebakken peren...

Meestal kun je allerlei kanten op met een goeie amp en enkele pedaaltjes, maar ik zeg het toch maar even.

Is de TS even blij als ie merkt dat de Marks zeer veelzijdige maps zijn.

Ik zou ook voor een Mark III gaan(niet de Mark II!).

Enkel de Mark IIC+(dus geen IIA, IIB, IIC), Mark III en Mark IV zullen die sound echt goed pakken.
Over de IIC zou je nog kunnen twisten maar die is toch een stuk rauwer dan de IIC+.

interessander
13 augustus 2007, 20:27
Ik zou gaan voor een mark III die je voor +- 900 euro moet vinden in head versie

Ik ben het als mark III bezitter met je eens, maar 900 is wel weinig, daar gaan 5150's tegenwoordig bijna voor..

AART
13 augustus 2007, 20:33
Ik ben het als mark III bezitter met je eens, maar 900 is wel weinig, daar gaan 5150's tegenwoordig bijna voor..

Voor een normale 3 vind ik 900 eigenlijk wel een faire prijs.

meer dan 1100(red stripe, simul, eq, reverb, shorthead, mint) zou ik er iig niet voor neertellen.

Meestal zijn ze niet meer in mind conditie en vaak heb je ook Mark III's zonder reverb of de 60/100 versie. Als ze geen eq hebben moet je niet kopen btw.

interessander
13 augustus 2007, 21:08
Je hebt gelijk, maar ik heb dan ook een simul-class red stripe head met Eq. en reverb, alleen geen short head, wel in supergoede staat.

Evil-Payasos
13 augustus 2007, 22:01
Dus jullie denken dat als ik mijn Voxje AD 50 VT (Helmaal TOPPIE mintje nooit buiten geweest) op marktplaats zet, met goeie foto's en een goeie prijs (350??) ik hem snel kan verkopen?

interessander
13 augustus 2007, 22:07
Probeer het zou ik zeggen, ik heb eigenlijk alles wat ik ooit op marktplaats heb gezet verkocht, vaak binnen afzienbare tijd voor een redelijke (voor beide kanten) prijs. Het is me meerdere malen gebeurd dat iets dezelfde dag al verkocht was. De vakantietijd is echter vaak een rare tijd voor sites als marktplaats, mensen geven hun geld uit aan andere dingen zoals vakanties en festivals dus het is maar net waar de prioriteiten van mogelijke kopers liggen.
Goede foto's helpen zeker bij een advertentie.

Edit: ik zie dat je 70 euro vraagt voor een boss MT-2, ook al is hij in nog zo'n goede staat, ik denk niet dat je dat er voor gaat krijgen, kijk voor je concurrenten maar eens op marktpaats.

Evil-Payasos
13 augustus 2007, 22:09
Oke, bedankt voor deze wijze woorden!

Terug naar amps, is die Mark III wel 2 kanaals met eigen EQ? Wat dat vind ik wel heeel erg belangerijk! En anders, komt de Powerball ook in de buurt van 80's tellica sound?

bass blom
13 augustus 2007, 22:09
Dus jullie denken dat als ik mijn Voxje AD 50 VT (Helmaal TOPPIE mintje nooit buiten geweest) op marktplaats zet, met goeie foto's en een goeie prijs (350??) ik hem snel kan verkopen?

google geeft me 2 prijzen.. 369 en 299 voor nieuw..

Evil-Payasos
13 augustus 2007, 22:10
Shit Kut Feebackkkkkkkkkk

BeeJee
13 augustus 2007, 22:13
Ik heb niet gegoodled, maar als de nieuwprijs tussen de 299-369 zit, dan mag je in je handjes klappen als je er 250 voor vangt... Tussen de 200-250 (max) is dan een beetje wat je mag verwachten...
En 70 euro voor een metalzone ga je ook echt niet halen. Daarmee mag je met 5 tientjes al in je handen klappen denk ik, maar goed, wie weet...Succes met de evt. verkoop in ieder geval!

AART
13 augustus 2007, 22:21
Oke, bedankt voor deze wijze woorden!

Terug naar amps, is die Mark III wel 2 kanaals met eigen EQ? Wat dat vind ik wel heeel erg belangerijk! En anders, komt de Powerball ook in de buurt van 80's tellica sound?

Mark III heeft gedeelde toonregeling. Voor gescheiden moet je een Mark IV zoeken, maar dan kom je al gauw op 1400 euro voor een 2ehanddse.

Ander alternatief: Mesa DC 3 of 5.

Zit rond de 600 tot 800 euro en is een soort van goedkoper alternatief voor de Mark series en heeft gescheiden eq per kanaal.

Zal iig beter in de buurt komen dan een ENGL(dat is zeker geen slechte amp btw, maar geen mark tone).

Evil-Payasos
13 augustus 2007, 22:29
oke! Thx voor alle info!!

Maar i kvraag het nog 1 keer :listen: is er ook een mogenlijkheid om een pedaaltje voor mijn voxje te hangen die het sorrt geluid geeft?

AART
13 augustus 2007, 22:59
oke! Thx voor alle info!!

Maar i kvraag het nog 1 keer :listen: is er ook een mogenlijkheid om een pedaaltje voor mijn voxje te hangen die het sorrt geluid geeft?

Misschien, hangt er vanaf wat je verstaat onder 'het soort geluid'.
Je kan wel een leuke crunch krijgen maar niet zoals MOP.

Het is ook de voicing van de amps namelijk, en de enige amps die de mesa mark voicing hebben zijn mesa marks en aanverwanten.

Chroxy
13 augustus 2007, 23:43
wat Aart zegt klopt natuurijk; als je echt dichtbij de Tone wilt komen van MOP.

Het is maar precies hoe dichtbij je wilt komen en inhoeverre je dit 'hoort'. Ik weet niet hoelang je speelt; maar waarschijnlijk ben je met de juiste instellingen + eventueel een ander pedaaltje dichtgenoeg in de buurt komen voor jouw gevoel... welke gitaar heb je hiernaast nog? EMG's zijn echt nodig voor MOP.

AART
14 augustus 2007, 01:12
Wat ik zelf trouwens ook een overtuigende variant/alternatief vindt van de MOP tone is de Studio .22+(met EQ).

de 20 Watt is bovendien hard zat.

Kost je 400-500 euro(niet meeer neertellen).

pol
15 augustus 2007, 12:56
EMG's zijn echt nodig voor MOP.

niet echt, gaat evengoed met een goeie passieve, met de stock pickups uit een explorer is niks mis voor dat type geluid.

Raffel
16 augustus 2007, 13:59
hou met gedeelde toonregeling bij Mesa's wel rekening met het feit dat EQ's per kanaal aan- en uit te zetten zijn. Over het algemeen doe je dus voor je geluid veel minder concessies dan bij een amp waarbij de eq ook permanent over verschillende kanalen gedeeld wordt.

darkrazer
16 augustus 2007, 16:04
Het is logisch dat het je niet lukte om met een metalzone en je vox de tone te krijgen het zit hem dit: de metalzone is een modeling pedaal en je vox is een modeling amp, dat werkt niet samen, tenzij je hem direct in de loop doet.

Een beetje expirimenteren met bijv. een eq pedaal en kijken naar pre-sets die te vinden zijn op valvetronix.net zal al heel veel helpen je in de buurt van je tone te krijgen.

pol
16 augustus 2007, 16:26
metalzone is helemaal niks moddeling, is gewoon een distortion pedaal, in de loop gaat die evenmin goed klinken.

Ik zou alvast geen geld uitgeven aan lapmiddeltjes voor die vox en dadelijk gaan voor een amp die wel het geluid geeft wat je zoekt, aan andere pedalen (eq/distortion etc..) ben je op lange termijn alleen maar meer geld kwijt.