PDA

View Full Version : wat te weten over pick-ups?



Guitarik
13 augustus 2007, 14:05
Net even gezocht over het forum, maar niet echt kunnen vinden wat ik zoek.

Kent er iemand een site met informatie over de verschillende (typen/merken) pick-ups die er verkrijgbaar zijn met hun eigenschappen?

Ik vraag me af hoe ja weet wat voor een pick-ups je wil, want je kunt ze niet vantevoren beluisteren toch? Of zoek je dan uit welke gitaristen ermee spelen? Dan zou het mij nog moeilijk lijken om te vergelijken.

En voor de duidelijkheid: ik heb nu geen behoefte om nieuwe pick-ups te kopen (ik heb gewoon de standaard pups van een USA tele). Maar wat doet degenen die dat wel hebben besluiten dat de huidige pick-ups niet goed zijn? Welk aspect van de sound staat jullie tegen dat jullie nieuwe aanschaffen?

Ik weet eigenlijk nagenoeg niets hierover dus alle info is welkom.

hubert
13 augustus 2007, 14:13
Als je, in het geval van bijvoorbeeld een telecaster, vind dat de pups te iel of schel klinken, dan kan je overwegen om pups er in te zetten die iets minder iel klinken.
andersom kan natuurlijk ook. Je moet alleen niet verwachten dat je qua klank van een les paul, een strat kan maken. Het gaat om accentverschillen.

Hoe je weet dat ze zo klinken? daar heb je google en muziekzaken voor.

Dit als antwoord op je laatste vraag.

Guitarik
13 augustus 2007, 14:20
Maar je weet nooit hoe een pick-up in jouw gitaar gaat klinken. Dat zou ik dan denken.

hubert
13 augustus 2007, 14:23
klopt.... Het is dus ook proberen en ervaren. En na een aantal keren ervaren te hebben kan je van te voren wel al een idee hebben.

En daarbij. HEt ideale geluid wat in je hoofd zit is erg moeilijk om te realiseren. Genoeg gitaristen die er hun hele leven mee bezig zijn.

glacius
13 augustus 2007, 14:24
een pickup kan het karakter van je gitaar enorm veranderen, als iemand een gitaar bespeeld zonder versterker en hij vind deze lekker spelen maar versterkt te ''dof'' of ''iel'' vind klinken kan deze persoon opzoek gaan naar pickups met een wat voller geluid of een wat helderder geluid..

de omschrijving van een pickup zegt vaak al heel veel over het pickup, maar dan alsnog zal het ook afhankelijk zijn in wat voor gitaar je deze zet.

seymour duncan geeft bijvoorbeeld bij veel pickups het advies dat deze goed klinken bij een rosewood toets, deze info is natuurlijk niet voor nix.

mijn persoonlijke voorkeur blijft altijd nog wel de seymourduncan SH5 custom brug en een dimarzio eric johnson custom neck voor in mijn les paul

en mijn epiphone die ik voornamelijk gebruik voor de drop-d stemming heb ik een iets rauwer pickupje, de seymour duncan tb6 distortion brug en seymour duncan jazz neck .

glacius
13 augustus 2007, 14:25
Genoeg gitaristen die er hun hele leven mee bezig zijn.


tell me about it

Rutger
13 augustus 2007, 14:33
Het heeft inderdaad alles met smaak en speelstijl te maken.

Maar daar komt nog bij, dat er dikwijls veel betere pickups op de markt verkrijgbaar zijn, dan dat men standaard in de fabriek in een gitaar stopt. Dat geldt dikwijls ook voor de betere merken: ze stoppen er prima pickups in, maar het kan ook veel beter.

Wat de écht goede pickups van de standaard pickups onderscheidt, is dat het karakter van de gitaar zelf er dikwijls veel beter door tot z'n recht komt. Er worden meer harmonischen hoorbaar en het spectrum aan frequenties wordt goed uitgebalanseerd weergegeven. Bassen zijn vaak wat strakker, een prettig middengebied en geen schel maar een meer rinkelend hoog. (is mijn ervaring)

Meestal speel je eerst een tijd met de standaard pickups, en als je je na een tijd toch begint te irriteren en denkt: die nuance die ik in m'n sound wil hebben kan ik oplossen met andere pickups, dan begint het gezeik....

hubert
13 augustus 2007, 14:36
Meestal speel je eerst een tijd met de standaard pickups, en als je je na een tijd toch begint te irriteren en denkt: die nuance die ik in m'n sound wil hebben kan ik oplossen met andere pickups, dan begint het gezeik....


Ik probeer tegenwoordig alleen nog maar te denken: "Dat is het karakter van de gitaar"

Helpt ook niet altijd :(

glacius
13 augustus 2007, 14:37
Het heeft inderdaad alles met smaak en speelstijl te maken.

Maar daar komt nog bij, dat er dikwijls veel betere pickups op de markt verkrijgbaar zijn, dan dat men standaard in de fabriek in een gitaar stopt. Dat geldt dikwijls ook voor de betere merken: ze stoppen er prima pickups in, maar het kan ook veel beter.

Wat de écht goede pickups van de standaard pickups onderscheidt, is dat de gitaar zelf er dikwijls veel beter door tot z'n recht komt. Er worden meer harmonischen hoorbaar en het spectrum aan frequenties wordt goed uitgebalanseerd weergegeven. Bassen zijn vaak wat strakker, een prettig middengebied en geen schel maar een meer rinkelend hoog. (is mijn ervaring)

Meestal speel je eerst een tijd met de standaard pickups, en als je je na een tijd toch begint te irriteren en denkt: die nuance die ik in m'n sound wil hebben kan ik oplossen met andere pickups, dan begint het gezeik....

ik ben het hier 10000% mee eens

Spitfire
13 augustus 2007, 14:48
Ik denk dat dit wel het juiste topic is om een vraag te stellen waar ik al een hele tijd mee zit. Een element is niks anders dan een draad gewikkeld om een magneet. De magnetische flux verandert als de snaren gaan trillen, waardoor er een stroom door de draad gaat lopen (ja, deze jongen heeft natuurkunde 2 :p ). Laten we voor het gemak even een single-coil element nemen, nou begrijp ik dat de klank anders zou worden als je varieert met materialen (welke materialen eigenlijk?), wikkelingen en afstanden, maar waarom zou een element dan beter (en daarbij hoort om een of andere reden ook duurder) zijn?

Kaboemba
13 augustus 2007, 14:51
Op HC is er ook een pickup review sectie.

bass blom
13 augustus 2007, 14:52
draaddikte, aantal wikkelingen.. en vooral niet te vergeten de soort en sterkte magneet.

Rutger
13 augustus 2007, 14:57
maar waarom zou een element dan beter (en daarbij hoort om een of andere reden ook duurder) zijn?

Dat is het m nu juist: wat vind jij beter...?

Ik ken ook mensen die zweren bij hun standaard elementen, en zelfs bij 'inferieure' elementen. Gewoonweg omdat dat juist dé sound is waar zij naar zoeken. (Al hoewel ik me soms afvraag of ze weleens een ander exemplaar in hun gitaar gehad hebben om het te vergelijken...)

Maar als je het technisch bekijkt, dan is een zo goed mogelijke en evenwichtige weergave van het geluid van je gitaar, het beste wat een pickup kan bieden. En dat bereik je door bepaalde materialen en hoeveelheid wikkelingen op een goede manier te combineren... tot je de juiste formule hebt. Helaas gaat dat vaak gepaard met dure materialen en een duur productieproces (handgewonden elementen, bijvoorbeeld)

En omdat verschillende fabrikanten daarover ook weer hun eigen visie (en smaak!) op nahouden, heb je dus allerlei goede pickups met verschillende nuances: voor elk wat wils.

Mitch
13 augustus 2007, 15:17
Laten we voor het gemak even een single-coil element nemen, nou begrijp ik dat de klank anders zou worden als je varieert met materialen (welke materialen eigenlijk?), wikkelingen en afstanden, maar waarom zou een element dan beter (en daarbij hoort om een of andere reden ook duurder) zijn?

Om in dit voorbeeld van een single coil te blijven: een slechte brug pickup van een Tele bijvoorbeeld klinkt dun en geeft alleen maar een bijtend hoog in plaats van een mooi tophoog dat lekker cruncht. Een slechte halspup is bijvoorbeeld te donker, komt tophoog te kort.
Waar mee gevarieerd wordt is o.a. de draaddikte, de isolatie om de draad, het aantal wikelingen en de manier van wikkelen, de soort magneet, de dikte ervan etc.
Vorig jaar heb ik er een keer een topic aan gewijd in dit subforum, bij de speurtocht naar een goede Tele, die werd afgerond met goede bijpassende pickups.

Of het element 'goed' is is daarna vooral smaakgebonden. Een geoed voorbeeld is de Suhr V60 strat set, die de één juist 'lekker dik' vindt klinken en de ander vindt 'm 'niet open genoeg'.

Guitarik
16 augustus 2007, 13:16
Thanks voor de reacties. En dat (of die?) topic ga ik eens opzoeken. Ben nu wel benieuwd namelijk. Ik hoop dat hiermee niet het gezeik begint...

edit: Heb je misschien een linkje? Ik kan het niet vinden tussen dat bos aan posts. :-)


Hoe denken de forummers eigenlijk over de standaard USA tele pups? Ikzelf vind de brug- en halspositie erg mooi. De middenpositie gebruik ik wat minder vaak, want die kan af en toe wat schel zijn.

Highroller
16 augustus 2007, 21:59
Kijk ook eens op de site van Seymour Duncan en dan met name op:
http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/index.shtml

Er staan ook allerlei geluidsfragmenten en weetjes op die site.

Guitarik
25 augustus 2007, 17:06
Hebben pups ook nog invloed op de sustain?

Spitfire
25 augustus 2007, 17:15
Om in dit voorbeeld van een single coil te blijven: een slechte brug pickup van een Tele bijvoorbeeld klinkt dun en geeft alleen maar een bijtend hoog in plaats van een mooi tophoog dat lekker cruncht. Een slechte halspup is bijvoorbeeld te donker, komt tophoog te kort.

Maar hoe kan het dan zijn dat dit soort 'problemen' heel vaak voorkomen bij budget (Richwood, goedkope modellen van Epiphone, etc) fabrikanten? Het verschil in materiaalgebruik en bouw is immers nihiel bij elementen, dus waar zit hem het prijsverschil dan in?

En nu begin ik het ook ineens vreemd te vinden dat als iemand op het forum vraagt van 'ik vind het geluid van mijn gitaar niet top, wat moet ik doen?' dat dan in 9 van de 10 gevallen wordt geantwoord met 'betere pick-ups erin gooien', wat dan meteen weer staat voor duurdere pick-ups.

Orpheo
25 augustus 2007, 17:17
ja. als je de pickup hoog zet, dicht bij de snaren, trekt het element stevig aan de snaren, dus de snaren trillen minder (minder lang). minder lang trillen=> minder energie=> minder sustain.

Frankiefrank2
25 augustus 2007, 17:26
vaak krijg je ook sustain van je feedback,
Ik heb een englpowerball, en een jackson sl3, met een seymour duncan JB in de brug.. en dat is best een lekker geluidje. Het gromt echt, soms word ik er bang van.
Maar alsik een noot aansla, en me amp staat hard, dan blijft ie heel lang doorklinken. Omdat de trillingen uit je speakers precies dezelfde frequentie hebben als de snaar.

Orpheo
25 augustus 2007, 17:35
vaak krijg je ook sustain van je feedback,
Ik heb een englpowerball, en een jackson sl3, met een seymour duncan JB in de brug.. en dat is best een lekker geluidje. Het gromt echt, soms word ik er bang van.
Maar alsik een noot aansla, en me amp staat hard, dan blijft ie heel lang doorklinken. Omdat de trillingen uit je speakers precies dezelfde frequentie hebben als de snaar.

is waar, maar dat is imo valsspelen. net zoiets als een sustainer. Ik doelde vooral op de 'pure', droge sustain, zonder iets extrá's of erbij.

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 17:51
minder lang trillen=> minder energie=> minder sustain.

uhm, what about this:

minder lang trillen => minder sustain


slechts een ideetje :)

Negative K3 fan
25 augustus 2007, 17:55
Maar hoe kan het dan zijn dat dit soort 'problemen' heel vaak voorkomen bij budget (Richwood, goedkope modellen van Epiphone, etc) fabrikanten? Het verschil in materiaalgebruik en bouw is immers nihiel bij elementen, dus waar zit hem het prijsverschil dan in?

En nu begin ik het ook ineens vreemd te vinden dat als iemand op het forum vraagt van 'ik vind het geluid van mijn gitaar niet top, wat moet ik doen?' dat dan in 9 van de 10 gevallen wordt geantwoord met 'betere pick-ups erin gooien', wat dan meteen weer staat voor duurdere pick-ups.

daar heb je een heel goed punt, waarom is alles wat duurder is, ook meteen beter. Dat heeft meer met filosofie/psychologie te maken dan met techniek en ik ben er zelf eigenlijk ook niet helemaal uit.

Duurdere elementen gebruiken waarschijnlijk ook andere grondstoffen; zuiverdere metaallegeringen, beter isolatie materiaal, mooiere draden en magneten.

Daarnaast wordt er natuurlijk ook het één en ander aan R&D gedaan, proefondervindelijk bekijken wat het beste klinkt.

ik kan me ook voorstellen dat ze in china gewoon een haspel koperdraad hebben en dat om een magneet jassen, terwijl een bedrijf als bareknuckles daar een hele mooie machine voor heeft met heel precieze toleranties.

en marketing natuurlijk.

Gitaristje 18
25 augustus 2007, 18:01
Het is idd vaak maar gokken bij nieuwe elementen. Je kan ze niet uitproberen als gitaren zelf.
Ik zelf had op mij Washburn een Washburn 621 bij de nek en een neppe Bill Lawrence L 500 bij de brug. De nek vond ik echt veels te modderig. Dus uiteindelijk heb ik gekozen, samen met de gitaarbouwer om er een Seymour Duncan SH1 in te zetten bij de nek en om het plaatje af te maken een Seymour Duncan SH4 (jb dus) te zetten in de brug. De SH1 zorgt er voor dat het geluid veel helderder is en zangeriger, als je soleert in de hogere regionen, dan zing te gitaar echt, vooral met distortion. De SH4 heeft meer structuur dan het oude element. Vooral als je aan het scheuren bent, dan hoor je veel meer structuur. Veel meer een brul, dan het oude element dat een beetje scheur en rommelig doffig geluid had. Het nieuwe element klinkt ook wat voller. Dat kunnen oa de voordelen van betere elementen zijn. Daarnaast kan het ook dat betere elementen je aanslag techniek meer laten horen, dat ze meer dynamiek bevatten en dat de snaren duidelijker apart te horen zijn dan 1 breierig geheel.

Orpheo
25 augustus 2007, 22:33
@ negk3fan:

dat middenstuk heb ik ook nog erin gezet, omdat sustain ook nog afhangt van hardheid van hout (hoe harder, hoe minder absorptie v.d. energie, hoe meer sustain omdat er meer energie in het trillen van de snaar gaat zitten).

Pepe
26 augustus 2007, 03:16
Hebben pups ook nog invloed op de sustain?

Sustain wordt door de gitaar gemaakt. Maar een pickup kan wel uitmaken hoe lang je de sustain hoort. En als een pup te sterk aan de snaren gaat trekken dan kilt het de sustain.

Pepe
26 augustus 2007, 03:31
Kent er iemand een site met informatie over de verschillende (typen/merken) pick-ups die er verkrijgbaar zijn met hun eigenschappen?

Ik vraag me af hoe ja weet wat voor een pick-ups je wil, want je kunt ze niet vantevoren beluisteren toch? Of zoek je dan uit welke gitaristen ermee spelen? Dan zou het mij nog moeilijk lijken om te vergelijken.

En voor de duidelijkheid: ik heb nu geen behoefte om nieuwe pick-ups te kopen (ik heb gewoon de standaard pups van een USA tele). Maar wat doet degenen die dat wel hebben besluiten dat de huidige pick-ups niet goed zijn? Welk aspect van de sound staat jullie tegen dat jullie nieuwe aanschaffen?

Ik weet eigenlijk nagenoeg niets hierover dus alle info is welkom.

De Guitarplayer heeft in de jaren negentig 2 pickup shootouts gepubliceerd. Het blijkt dan dat het bijna onmogelijk is om pickups met elkaar te vergelijken of je moet alle pups in dezelfde gitaar stoppen, onder dezelfde condities digitaal opnemen en weer afluisteren.
Niettemin heb je referenties. Neem bijvoorbeeld een '56 stratsound versus een '63 versus een '69 versus een '79 versus een '82. Daar is zoveel mee geexperimenteerd dat er wel een consencus bestaat hoe die pups onderling zich verhouden. Dan gaat het om de bas/mid/hoog verhouding en output. Op basis daarvan worden vintage stratpickups op de markt gebracht dus dat narrows de keuze al een stuk. En dan zijn er nog de oddballs zoals Lawrence en Don Mare die een geheel eigen filosofie erop nahouden. Een grote manufacturer als Duncan heeft produkten uit beide kampen.

Stel dat je je tele wel goed vindt klinken maar weinig karakter en een beetje dun. Dan zou een duncan broadcaster, antiquity of fender nocaster kunnen proberen, 3 recepten voor een vintage georienteerd brutalerer toon. Voor een meer bluesy sound heb je minder hoog en meer mids nodig zoals een Fralin blues, Fender Texas special of Duncan stack enz enz.
Je moet eerst weten wat je wil horen uit je gitaar en dan zoek je een pickup die dat in principe kan leveren. Of je dat geluid ook gaat krijgen ligt natuurlijk ook aan je vingers, je gitaar en je amp en die zoektocht is in feite de essentie van dit forum.
Veel lezen en luisteren en veel uitproberen, er is geen andere manier wat iemand anders ook beweert.
Een goed geluid uit je gitaar halen duurt jaren, een goed geluid uit elke gitaar kunnen halen is voor de meeste niet weggelegd maar het is fun om het te proberen en swapping pickups can be een big part of that.

provisus
26 augustus 2007, 12:21
Elementen die matchen met je amp is ook niet vrij onbelangrijk! Ik heb de Rebel yell's alleen die matchen niet echt geweldig met m'n HOOK. Als je eenmaal aan elementen vervangen begint komt er haast geen einde aan tot dat je uiteindelijk je gewenste sound hebt.

no 1 hops
26 augustus 2007, 13:30
Elementen die matchen met je amp is ook niet vrij onbelangrijk! Ik heb de Rebel yell's alleen die matchen niet echt geweldig met m'n HOOK. Als je eenmaal aan elementen vervangen begint komt er haast geen einde aan tot dat je uiteindelijk je gewenste sound hebt.dat is denk ik ook het verschil vanuit welke hoek je een pickup benadert.
zie je hem als onderdeel van het geheel of als los staand wondermiddel?

de 'oddball' lawrence vind gewoon dat de gitaar een zo goed mogelijk signaal moet leveren waarmee je verder kleuren kan met effects amps speakers.

hij heeft een bepaald geluid in gedachten en voiced dan een pickup door de samenstelling van magneet materiaal ,draad materiaal, aantal windingen te tweaken.

bij volgende link kun je van de fender vice presedent Dan Smith lezen hoe hun samenwerking met de SCN's verliep.
http://www.billlawrence.com/Pages/SCNHistory.htm.

goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn, maar hoeveel tijd hebben ze in de voicing gestoken?
daarbij kan het karakter toch net even anders zijn in combinatie van de pickups en body.
heb een soft ash body cort, en daar klonken de vintage keystones niet echt geweldig in.
maar in de squier affinity (volgens mij basswood) waren ze levendiger.
(alleen mijn smaak is blijkbaar toch moderner)

Pepe
26 augustus 2007, 14:08
Als je aan Lawrence begint moet je eigenlijk weten wat hij met zijn pickups nastreeft anders kan je teleurgesteld raken.
Zijn 290 en 298 zijn bedoeld om de 60 hum van de telebride te elimineren maar dat werkt alleen in combinatie met een non magnetic bridgeplate. Wanneer je deze pickups op een vintage bridge monteert zal je tele snel gaan squelen.

Lawrence is een eigenwijze ouwe man met een hoop kennis maar zijn produkten zijn niet voor ieder weggelegd.

no 1 hops
26 augustus 2007, 14:46
Als je aan Lawrence begint moet je eigenlijk weten wat hij met zijn pickups nastreeft anders kan je teleurgesteld raken.
Zijn 290 en 298 zijn bedoeld om de 60 hum van de telebride te elimineren maar dat werkt alleen in combinatie met een non magnetic bridgeplate. Wanneer je deze pickups op een vintage bridge monteert zal je tele snel gaan squelen.

Lawrence is een eigenwijze ouwe man met een hoop kennis maar zijn produkten zijn niet voor ieder weggelegd.
voor die squel problemen heeft hij nu binnenkort wat nieuws, alhoewel ik mij afvraag of hij daar al geen rekening mee heeft gehouden bij de door jouw genoemde tele versies.
heeft op zijn website ook over de bridgeplate en materiaal daarvan een mooi artikel staan.

maar je hebt gelijk, ' you love them ore hate them'

edit
heb nog eens even bij ervaren BL tele spelers geinformeert
en dit gaf 1 terug

I've made a few teleoids for my customers over the years; a bender equipped one as well as six other ones, all with various steel bridges and non of them squealed.
I also used to have a vintage 3-saddle ash tray in my own teleblaster which was outfitted with an L-290TN (later replaced by a 290TLE and a brass bridge, because I can't stand the side rails of the vintage bridge). Not a squeal in sight. My combined "studio" and guitar workshop office where I do my testing is about 9 square meters. I usually play bl...loud when I test my guitars, and in general I've found BL's to be extremely squeal immune.

A few months back, I made my daughter an electric guitar. Yes, it's a tele-type :P It's got a six saddle vintage ash tray tele bridge with a BL 298TL in bridge position.
I can play my daughters tele through my Peavey Bravo at full throttle without a problem in my office.
Tele bridges made of magnetic alloys will interfere with the magnetic field of any make of pickup, not just BL's. That's part of the design for shielding reasons.
because of BL's well tuned tonal response, they actually reduce these unwanted arias