PDA

View Full Version : Schaller GTM met piezo's + output-opties..



jimihattricks
13 augustus 2007, 12:25
Hey,

ik heb nu sinds een paar weken een 3ehands Epiphone Lucille die momenteel nog helemaal 'stock' is.

De dingen die gaan veranderen: de pickups, de tuners (maar dat even geheel terzijde) en de brug en tailpiece.

De brug die er nu op zit is een standaard TOM met het o zo irritante 'draadje'. Het tailpiece is een fine-tune geval wat op zich heel goed werkt, maar ik vind het niet lekker aanvoelen en ben bovendien bang dat ik met palmmute-achtige acties de tuners ga bewegen..

Welnu, wat betreft de brug; ik heb goede ervaringen met een Schaller GTM op mijn les paul, en nu zie ik eentje met Piezo's bij tonefactory en dat vind ik wel interessant!

Alleen vraag ik me af; hoe versterk je een piezo-signaal? Volgens mij kun je niet gewoon van pickup naar piezo switchen zonder iets aan je versterker instellingen te veranderen, toch..?

En heb je er een aparte jack-output voor nodig? en batterijen..? (het gaat om een simpele 65-euro achtige versie)

Het voordeel van de Lucille is dat hij al twee outputs heeft: eentje mono, en eentje waarbij de pickups stereo worden gesplit. Zou ik daar evt iets mee kunnen (de stereo-optie gebruik ik toch niet)?

De piezo's worden dan bediend met een aparte volumepot neem ik aan (die zou dan eventueel op de plaats van de varitone komen, die ik ook niet gebruik)?

de Lucille heeft gelukkig een afdekplaatje op de achterzijde, dat maakt eventuele installaties al wat makkelijker..
alvast bedankt weer..

orreltak
13 augustus 2007, 13:52
piezo versterk je met zo`n printplaat van bijv. fishman.
charlotte haar homepage is een goede hulp

jimihattricks
13 augustus 2007, 14:23
ja idd, de preamp was ik helemaal vergeten.. ik zal eens kijken bij charlotte (hoewel haar site laatst uit de lucht was geloof ik)..

--gekeken--

die chip is bijzonder klein, misschien als ik de wirwar behorend bij de varitone eruithaal, dat ik alles inclusief batterijhouder in het vakje krijg geplaatst, we salle sien..

jimihattricks
14 augustus 2007, 12:37
wat ik me afvraag; de powerbridge van Fishman is zo'n beetje drie keer zo duur als de brug van Schaller waar ik het over heb.. waar zit het verschil?

en gaat het uberhaupt wel fatsoenlijk werken als ik de piezobrug van Schaller aansluit op de Fishman powerchip..?

--edt--

ja het gaat werken, is al een topic over geweest hier.. wel nog een heel gedoe met stereo outs enzo en een miniswitch voor piezo/piezo+magn/magn.. en ik heb dan een aparte amp nodig om de piezo's uit te versterken..

mss is dit beter een project voor de toekomst..