PDA

View Full Version : 4x12 of 2x12?



_PeteY_
13 augustus 2007, 12:22
Hoi,

Ik heb sinds kort een Engl Blackmore gekocht en twijfel nou tussen een 2x12 of 4x12
Ik weet al wel dat ik voor een Marshall 1936 zou gaan als ik voor een 2x12 zou gaan
Maar ik heb alleen nog maar op een 4x12 gespeeld met mn top.

Als ik een 4x12 koop ga ik voor de marshall 1960. Ik vind dat ie veel strakker klinkt als de Engl.

Maar ik denk dat het te veel is omdat ik op een optreden uitversterkt kan worden(als dat nodig is) en hij op mijn kamer pas echt tot zijn recht komt als ik hem goed opendraai. Verder is hij zo groot en lomp om te vervoeren. Het ziet er natuurlijk wel tof uit maar ga ik erg achteruit als ik een 2x12 koop? Waait alles onder me door en klinkt het echt anders of hoor je het verschil niet?

Alvast bedankt

pol
13 augustus 2007, 13:04
Gewone 1960a's zijn behoorlijk schel, lijkt me niet zo een ideale combinatie met een Engl, ik zou eerder een cab met V30's nemen dan.

Ibanez RuleZ
13 augustus 2007, 13:06
schel cabinet en een engl is nooit een goed idee. V30s zijn echter ook af en toe wat naar in het hoog, dus zo stellig als pol dat zegt is wat mij betreft wat kort door de bocht.

als je nieuw wilt kopen zit je in de prijscategorie van de bogner oversized 2x12 en daar heb ik heel veel goede dingen over gehoord, misschien een idee?

Harrald

pol
13 augustus 2007, 13:10
schel cabinet en een engl is nooit een goed idee. V30s zijn echter ook af en toe wat naar in het hoog, dus zo stellig als pol dat zegt is wat mij betreft wat kort door de bocht.

als je nieuw wilt kopen zit je in de prijscategorie van de bogner oversized 2x12 en daar heb ik heel veel goede dingen over gehoord, misschien een idee?

Harrald

Bogner 2 x 12 is ook niks als hij een strakke cab zoekt, die cab klinkt wel warm, dat wel.

Maar ja, veel testen is de boodschap he, doe eens een tripje naar jukebox in boeken anders ?

tjeabele
13 augustus 2007, 13:18
Zelf heb ik de Blackmore met 212 V30. Klinkt strakker dan 412 Standaard. Op het podium is 212 meer dan genoeg, je hoeft het immers alleen op het podium te horen, en die Blackmore kan hard, geloof me. Twee speakers is dan ook meer dan voldoende. Thuis heb ik ook wel op de blackmore gespeeld, volume maar net op 1. Niet ideaal dus, al is een ENGL geen Marshall die echt ver open moet. Maar zoals altijd: zelf testen, testen, testen........

PS: Een Marshall cab aansluiten op een ENGL zou verboden moeten worden!

Sarco
13 augustus 2007, 13:44
2x12 cabs zijn ook veel gemakkelijker als je trappen enzo moet doen. Ik heb een 4x12 dat ik nu al een heel eind elke week een verdiep naar beneden (en dan terug naar boven) mag sleuren en mijn rug is me daar niet dankbaar voor. Ik denk er nu aan om een 2x12 of zelfs een 1x12 te kopen.

the sure thing
13 augustus 2007, 20:47
He POL, wat is er niet STRAK aan het geluid van de Bogner 2x12? En heb je dat zelf ervaren of is dat van horen zeggen ?

Braindead
14 augustus 2007, 00:18
Ook ik heb jaren een Marshall 4x12 gehad, en als je daarmee moet slepen is dat geen pretje. Inderdaad vooral als je trappen afmoet kun je een 2x12 nog gewoon alleen doen terwijl je met een 4x12 altijd iemand erbij moet hebben. Bij mij was het zo dat ik vaak de box maar thuis liet vanwege het sjouwen.

2x12 zou ik dus zeker eens uittesten! Als je een goede cab neemt, bijvoorbeeld de Engl 212 dan mis je echt die 2 extra speakers niet. Als het te zacht is mic je je cab toch en gaat ie over PA toch?

Bernd Veenema
14 augustus 2007, 00:37
Ik heb laatst de Engl Blackmore getest op dat ENGL cabje met die 2 v30 speakers en dat klonk superstrak. Echt heel mooi. De verkoper vertelde me ook dat bijna iedereen die zo'n ding teste hem direct meenam. Klinkt geweldig en is best goed te tillen. Denk rond de 25 kilo. Is alleen dus goed te doen.
kost rond de 600 euro, en dat is vergeleken met de bogners enzo goed te doen. Verder staat het ook wel zo mooi. Engl versterker met Engl Cab.

vinni
14 augustus 2007, 16:10
Ik heb de blackmore gehad....een ENGL 4X12 V30 slanted en een 2X12 V30.


Vinde de 2X12 beter klinken an de 4X12. Deze laatste staat natuurlijk wel stoer!

Tip....Ik zou ff contact opnemen met Lord Riffenstein.
Hij weet met wat andere buisjes je geluid nog beter te maken.

Groet,
Vinni

brunodb
14 augustus 2007, 22:10
Ik heb ook een Engl 2x12 cab met vintage 30 speakers en vind het ook een super cabinet. wanneer ik mijn orange rocker 30 combo(waarin trouwens ook een vintage 30 zit) aansluit op mijn Engl cab geeft dit een goed merkbare klankverandering. niet dat de combo niet goed klinkt. maar als je het A/B vergelijkt wil je toch meteen altijd het Engl cabinet aansluiten als je de mogelijkheid hebt. Met het Engl cabinet klinkt het veel strakker, wat minder scherp alsof er wat mid's uitgedraaid wordt. gewoon warmer. zal er ook wel mee te maken hebben dat het Engl cabinet closed back is en de combo open. Maar toch, echt een fantastisch cabinet. veel lekkerder dan de verschillende marshal cabs die ik er al op aangesloten heb

marcelthijssen
15 augustus 2007, 13:03
Heb de Blackmore met een Bogner oversized 2x12 v30 closed back.
Voor mij is 't super:
genoeg laag, niet te schel, goed te tillen, zitten wieltjes onder.
En het ziet er toch net wat vetter uit dan een gewone 2x12.
Op podium goed hoorbaar, blaast niet onder je door. Als ik er erg dicht op sta, zet ik de flightcase van de top eronder.

Ben zelf erg blij met de cominatie!

Jim Haagmans
16 augustus 2007, 20:45
HarleyBenton 2x12!

Highroller
16 augustus 2007, 22:16
Ik zou gewoon eens wat kasten gaan uitproberen want de verschillen zijn erg groot. Ik heb onlangs een kast bij 'Kool & Elfring' gekocht en daar ben ik wel erg tevreden over. Kijk maar eens op:

www.kool-elfring.com

marcelthijssen
17 augustus 2007, 08:44
Als je een beetje in de buurt woont van JukeBox in Boekel, dan is dat ook 'n goeie om eens binnen te lopen met je amp en gitaar..

Raffel
17 augustus 2007, 09:11
Bogner 2 x 12 is ook niks als hij een strakke cab zoekt, die cab klinkt wel warm, dat wel.

Maar ja, veel testen is de boodschap he, doe eens een tripje naar jukebox in boeken anders ?

Mwa, ik heb in Boekel de Bogner en Engl langs elkaar gezet en ik wissel de scherpe boventoon en 1% extra strakte van de ENGL graag in voor de lekkere mids en flavour van de Bogner. Sterker nog, dat heb ik gedaan :D

Maar ja, het hangt natuurlijk ook van je speelstijl af. Als ik alleen maar metal zou spelen zou ik misschien ook voor de engl gaan, maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik vind dat de bogner meer karakter heeft.

Als ik m nu vergelijk met de 4x12 Engl V30's die ik eerst had, verlies ik aan laag helemaal niets, de spreiding is iets minder (het is tenslotte een 2x12) maar je hebt dan weer wel de optie om de 2x12 op een verhoging te zetten zodat hij op oorhoogte staat. Ik verwacht dat hij bij opnames ook beter uit de bus gaat komen dan de 4x12 van engl door de grotere 'aanwezigheid' van de bogner door de meer aanwezige mids. Ik moet de nadelen nog tegenkomen eigenlijk.

Maar goed, er zijn zoveel cabs. Je kunt ook nog een brunette of mesa aan de tand voelen, maar wil je heel strak, dan moet je toch voor engl gaan.