PDA

View Full Version : Krassig/ongedefinieerd hoog



armageddon
13 augustus 2007, 09:07
Ik neem nu al een hele tijd op met een Studio Projects B1 naar een Toneport UX2 naar Cubase, maar op een of andere manier klinkt het hoog altijd heel erg krasserig. Als ik normale accoorden speel met wat overdrive dan klinkt het eigenlijk nergens naar. Het knalt er niet doorheen. Het klinkt flets en tja...krasserig. Zonder punch.
Als ik in een lagere stemming (dropped C of iets dergelijks) dikke powerchords ram klinkt het wel goed, maar dat komt waarschijnlijk omdat de hoge tonen daar weinig uitmaken.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat de headroom bij accoorden waar ook de hogere snaren bij betrokken worden grotendeels wordt verbruikt door de hoge tonen, maar deze krasserig opgenomen worden.

Eerst dacht ik dat het aan de amp lag, maar als ik GuitarRig2 doe, of de TonePort simulaties gebruik, dan heb ik hetzelfde.

Ik heb dus de indruk dat het ergens ligt aan de computer zelf, wellicht aan de samping rate en de Nyquist frequentie? Mijn computer is alleen te traag om 96KHz of iets dergelijks aan te kunnen, maar het zou handig zijn als er mensen zijn met kennis die daar wat over weten en misschien weten hoe ik het op kan lossen?

Oh, voorbeelde met dat krasserige hoog staat in m'n sig (het covertje). Dat zijn allemaal E-barre-akkoorden waar de hoogste geloof ik een B is.

bass blom
13 augustus 2007, 10:12
nah.. ik vind het niet erg krasserig klinken :D
heb je al op andere afluistering geprobeerd? koptelefoon ook?

armageddon
13 augustus 2007, 18:02
Jup, ik weet niet waar het aan ligt. In normale stemming klinkt al het gitaarwerk zo ranzig digitaal (het overdrive geluid dan).

Han S
13 augustus 2007, 18:16
Ik vind het beter dan Muse, really!

Maar ik begrijp wat je bedoelt, er zit een randje aan dat ik kwijt zou willen.

armageddon
13 augustus 2007, 18:20
Jup, dat klopt helemaal :) Ik heb nu op mijn amp mid helemaal vol staan, presence 0 en treble laag en toch klinkt het krasserig als ik opneem....ik vind het vreemd. Maar ik denk dat ik me er niet op moet blindstaren. Ik heb hier een studiootje van 500 euro ofzo bij elkaar (amp niet meegerekend uiteraard) en dan moet ik niet vergelijken met hi-end stuff, maar als iets simpels als sampling rate het verbeterd dan is dat mij wel een computer-upgrade waard.

Bedankt voor de complimenten Han :)

bass blom
13 augustus 2007, 18:32
zet je de mic precies in het midden?
al eens geprobeerd hem wat verder weg te zetten?

bert k
13 augustus 2007, 19:01
Ik denk dat je het idd eens moet zoeken in de microfoonplaatsing. Dus telkens hetzelfde stukje opnemen, en de mic steeds iets verplaatsen. Niet teveel, telkens een paar centimeter.

armageddon
13 augustus 2007, 19:28
Ja, ik zal daar eens precies mee gaan spelen. En natuulijk de 4 speakers van de Koch 4x12 langsgaan. Vervelende is dat ik door het doek van de Koch de speakers helemaal niet kan zien....

bass blom
13 augustus 2007, 19:29
je kan ook de ronding niet voelen?
anders klein fel zaklampje derbij :D