PDA

View Full Version : Lany VC50?



Spitfire
12 augustus 2007, 22:12
Ik zie deze (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/106101462-laney-vc50-buizenversterker-bijbehorend-cabinet-gs212pe.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4S GxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKK xrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1) versterker op marktplaats staan, maar nou kan ik dus helemaal geen informatie over deze versterker op de Laney site vinden, t/m de 30 watt combo's staan ze er wel op, maar deze heeft zijn control plate op een andere plek zitten en meerdere kanalen.
En 680 euro voor cab + versterker? Er staat een VC30 op MP voor 600 (teveel, ik weet het), maar hoezo zitten die prijzen zo dicht bij elkaar?
In de advertentie staat ook nog dat ie te hard gaat voor thuis, maar zou ik deze (of een soortgelijke versterker) dan echt niet voor in mijn slaapkamer kunnen gebruiken (master volume op standje 1)?

Sarco
12 augustus 2007, 22:19
Is die VC50 niet de 50 watt combo versie van de VH100 head? Ik denk dat het weinig te maken heeft met de VC30.. Meer weet ik er ook niet over.

dePerik
12 augustus 2007, 23:33
Laney's staan er om bekend dat ze hard gaan, ze kotsen een bulk vermogen uit dat je in de ruimte wel moet kunnen handelen.
Verder vind ik het een heel mooi setje, zou het zlef bijna kopen als ik niet zo in de weer was met m'n eigen Laney stack.
Maar die VC50's zijn goede versterkers, dat hoor, lees je overal. Maar voor in de slaapkamer zou ik iets lichters doen, serieus.

Rinze
13 augustus 2007, 00:04
Op de Laney-site kun je bij de handleidingen in het deel over de modellen die uit produktie zijn de manual vinden. Hij gaat echt te hard voor thuis, het beginvolume is al zeer pittig. Mooie versterker, goeie prijzen ook lijkt mij. T.o.v. de VC 30 is de VC50 meer een high-gainbak, hij gaat van clean tot behoorlijk heftgie scheur.

ateng
13 augustus 2007, 01:48
De VC30 is een class A Vox achtige amp ook met EL84 in de eindtrap en de VC50 is meer een allround versterker met de keuze tussen EL34 of 6L6 in de eindtrap. Dus sowieso verschil in sound/karakter.

almarvk
13 augustus 2007, 07:58
Het enige nadeel (wat ik heb gelezen) is de footswitch, maar vooral de speakers.

Voor de rest is het een amp die ik erg graag zou willen hebben.

Rinze
13 augustus 2007, 08:04
Het enige nadeel (wat ik heb gelezen) is de footswitch, maar vooral de speakers.

Voor de rest is het een amp die ik erg graag zou willen hebben.

De speakers zijn wat hard in het hoog, maar dat hangt ook weer een beetje van je buizen af. De voetschakelaar schijnt inderdaad nogal onbetrouwbaar te zijn in sommige gevallen. O ja: hij is erg zwaar...

a darker shade of grey
13 augustus 2007, 09:17
Is die VC50 niet de 50 watt combo versie van de VH100 head? Ik denk dat het weinig te maken heeft met de VC30.. Meer weet ik er ook niet over.

Bingo!

Hier nog een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=nPGA3vjMLgE) van mister Paul Gilbert over zo'n zelfde setje! Heeeerlijke sound!

Rutger
13 augustus 2007, 10:07
Marcel Singor speelt ook over zo'n combo, check (http://marcelsingor.com/site/page3/page3.html) voor clipjes

Fuhgawz
13 augustus 2007, 10:28
Ik zie
In de advertentie staat ook nog dat ie te hard gaat voor thuis, maar zou ik deze (of een soortgelijke versterker) dan echt niet voor in mijn slaapkamer kunnen gebruiken (master volume op standje 1)?

Mijn ervaring met 50 watt buizenversterkers is dat ze met mastervolume op standje 1 misschien net niet te hard gaan voor thuis, maar dat ze op die stand eigenlijk niet zo lekker klinken als wanneer je ze verder open zet. Daardoor is de neiging HEEL erg groot om hem toch wat verder open te zetten voor een lekkere sound waardoor hij weer snel te hard gaat.
Dus: in principe kan het wel, het is alleen totaal niet praktisch en je offert je sound voor een gedeelte op. Als je alleen thuis speelt is daarom een lichtere versterker idd beter.

Spitfire
13 augustus 2007, 11:41
Ik speel toch voornamelijk thuis dus aan jullie reacties te horen lijkt me dit dus niet zo verstandig... Jammer aangezien de amp en de prijs me best wel aantrekkelijk leek

rinaldo
13 augustus 2007, 12:52
ik heb zelf een laney vc50 en het is een veelzijdige versterker die idd loeihard gaat. ik zelf heb in band situatie de master van het lead kanaal soms op 2 staan en dan is hij al erg hard.

de stock speakers die er in zitten zijn idd niet zo best, erg schril met veel hoog dus die ziou je kunnen vervangen, daar knapt hij erg van op, en ik heb de eind buizen vervangen door el 34 van jj word hij iets meer marshall achtig van.

standaart zitten er 6l6 buizen in en die vond ik minder klinken.

kortom een prima versterker maar wel een die zich in een band het beste thuis voelt denk ik, op je slaapkamer komt hij niet echt tot zijn recht.

ateng
13 augustus 2007, 12:59
De speakers zijn wat hard in het hoog, maar dat hangt ook weer een beetje van je buizen af. De voetschakelaar schijnt inderdaad nogal onbetrouwbaar te zijn in sommige gevallen. O ja: hij is erg zwaar...
Maakt niks uit wat voor buizen je erin gooit, de speakers klinken heel kil en totaal geen body.
Wat voetschakelaar betreft heb ik daar nooit problemen mee. Het heeft een metalen behuizing en de switches zijn van goede kwaliteit.

dePerik
13 augustus 2007, 22:16
Ik vraag me af wat die VC50 zou doen met een 412 cab er onder......
knallen waarschijnlijk.... :blast:

paulbekkers
7 november 2007, 22:07
Nóg een oud topic om te hergebruiken (ik hou van de zoekfunctie).

Ik wil mijn VC50 hernieuwd ontdekken.
Wat voor speakers zou iedereen hier me aanraden als vervanging voor de crappy 'dode' speakers die er standaard in zitten?

Op de tubetown site staan naast Jensen en Celestion ook Eminence speakers. Zit daar iets goeds bij?

Als ik bijvoorbeeld in de toekomst mijn VC50 weer wil 'laden' met 6L6 buizen, is het dan verstandig om Celestions erin te gooien? Dan worden ze wel erg schel toch?

dePerik
7 november 2007, 22:14
Ik heb vier Eminence Governor speakers in m'n cab, daarboven een Laney AOR series II. Governors zijn gunstig in prijs en hebben een prima geluid, je krijgt een stuk meer warmte, definitie en 'mojo', ze klinken strakker bij scheursounds. Zeker doen!

dr.distortion
7 november 2007, 22:34
Ik heb vier Eminence Governor speakers in m'n cab, daarboven een Laney AOR series II. Governors zijn gunstig in prijs en hebben een prima geluid, je krijgt een stuk meer warmte, definitie en 'mojo', ze klinken strakker bij scheursounds. Zeker doen!

+1, ik heb ze zelf ook in mijn 212 cab zitten, geweldige speakers!!

paulbekkers
8 november 2007, 09:35
+1, ik heb ze zelf ook in mijn 212 cab zitten, geweldige speakers!!

Aha, da's een goede tip.
En weet iemand iets over die Legend speakers van Eminence?

dr.distortion
8 november 2007, 09:38
Aha, da's een goede tip.
En weet iemand iets over die Legend speakers van Eminence?

Ik iig niet, maar kijk eens op de site van Eminence, daar zijn zat geluidsclipjes te vinden van bijna alle speakers, gespeeld met een strat en LP, ik heb er een avondje naar zitten luisteren en ben toen blind voor de Governors gegaan, ook mede door de info die ik hier heb opgedaan.

minoin
9 november 2007, 14:15
Ik heb zelf een lange tijd met een VC50 gespeeld en er alle soorten buizen in gehad en ik geef Ateng 100 % gelijk! Wat voor buizen je er ook in stopt, die speakers (H|H Vintage 60) zijn niet gemaakt voor een open back combo.
Ik zou de Celestion G12K100 aanraden. Heb de VC50 zelf op een 2 x 12 Marshall met die speakers gehangen en dat was een wereld van verschil.
Het is zeker een mooie versterker met andere speakers erin en een setje goeie buizen; hij kan loeihard en snijdt zonder moeite door de mix in een bandsituatie.
Maar het ding is gewoon een tank, loeizwaar...

rinaldo
9 november 2007, 18:45
ik heb er een tijdje geleden celestions g75 of zoiets in gedaan en dat klonk al beter, maar die heeft ook behoorlijk hoog, maar wat voor mij een echte verbetering is gebleken zijn een setje tonebones, van TAD, je maakt van je 50 watt amp een amp van zo,n 18 watt, afhankelijk welke versie je gebruikt triode of pentode.

eerst was ik wat huiverig, ik dacht 18 watt dat gaat nooit hard genoeg, nou ik kan je verzekeren dat 18 watt hard genoeg is, alleen heb je eerder je sound te pakken, moest hij anders in een oorverdovend volume om hem lekker op te laten breken, nu kan dat veel eerder dus komt dat je sound ten goede.

mijn cleane kanaal is een stuk warmer geworden, lekker smeuig, en het drive kanaal op het cleane kanaal geeft nu een veel lekkerder randje, en mijn lead kanaal scheurt als een tierelier,

kortom ik kan het iedereen aanraden die een buizenbak heeft die eigenlijk veel te hardgaat, een setje tonebones erin en je bent klaar.

en het is btw super makkelijk, je gooit de eindbuizen er uit, en je prikt er een setje tonebones in en klaar is kees.

en mocht je je oude geluid toch weer terug willen dan gooi je gewoon de oude buizen er weer in, kind kan de was doen.

dePerik
9 november 2007, 22:01
Uh, moeten die tonebones niet gebiast dan?

ateng
10 november 2007, 03:08
Ik heb zelf een lange tijd met een VC50 gespeeld en er alle soorten buizen in gehad en ik geef Ateng 100 % gelijk! Wat voor buizen je er ook in stopt, die speakers (H|H Vintage 60) zijn niet gemaakt voor een open back combo.
Ik zou de Celestion G12K100 aanraden. Heb de VC50 zelf op een 2 x 12 Marshall met die speakers gehangen en dat was een wereld van verschil.
Het is zeker een mooie versterker met andere speakers erin en een setje goeie buizen; hij kan loeihard en snijdt zonder moeite door de mix in een bandsituatie.
Maar het ding is gewoon een tank, loeizwaar...

Heee... ik gebruik zelf de G12K85 in mijn 2x12 Laney kast en die vind beter klinken dan V30.

rinaldo
10 november 2007, 12:15
Uh, moeten die tonebones niet gebiast dan?

nee hoor, die dingen zijn zo gemaakt dat je ze zo kan plaatsen, het is een soort socket die in je buisvoet past, en daarop zitten weer el84's, hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar ze hoeven niet gebiast te worden is mij verzekerd.

dePerik
10 november 2007, 22:04
Ik ga es kijken of die tonebones wat voor mijn amp zijn. Dat ding gaat zo hard dat het niet leuk meer is. Dan zou ik dis van 100 watt naar 36 watt gaan. Ben benieuwd.

paulbekkers
10 november 2007, 22:08
Ik ga es kijken of die tonebones wat voor mijn amp zijn. Dat ding gaat zo hard dat het niet leuk meer is. Dan zou ik dis van 100 watt naar 36 watt gaan. Ben benieuwd.
Echter, het karakter van de VC50 veranderd nogal, heb ik me laten vertellen.
Misschien leuk dat hij beter opbreekt, maar als hij niet meer klinkt als een EL34 amp, dan vraag ik me af wat wijsheid is. EL84's klinken wezenlijk anders...

dePerik
10 november 2007, 23:21
Ik heb gezien dat die dingen gewoon duur zijn! Ik zou 200 euri kwijt zijn...Da vink toch wel fors. Dan ga ik liever nog even wat experimenteren met verschillende preamp buisjes. Iemand ervaringen met een NOS 1557 op V1 :???:

paulbekkers
11 november 2007, 00:13
Ik heb gezien dat die dingen gewoon duur zijn! Ik zou 200 euri kwijt zijn...Da vink toch wel fors. Dan ga ik liever nog even wat experimenteren met verschillende preamp buisjes. Iemand ervaringen met een NOS 1557 op V1 :???:
Ik vind dat ook veeeeel te duur.
Bij Tonefactory kun je de zogenaamde THD Yellow jackets kopen. Die kosten een stuk minder (37,50), maar werken volgens mij ongeveer hetzelfde.

Groot 'probleem' lijkt mij wel dat je karakter ervan heel anders wordt.
Wat is nou de overheersende factor? Het verbeteren van het karakter door het verlagen van het vermogen? Of het (eventueel) verslechteren van het karakter door het vervangen van de eindbuizen naar EL84?

Who knows.

paulbekkers
11 november 2007, 15:39
Overigens:
Als dit soort oplossingen overwogen worden...waarom dan niet gewoon een loadbox??

dePerik
11 november 2007, 16:15
Omdat je dan je clean kwijt bent....

rinaldo
11 november 2007, 17:41
voor een 50 watter ben je 98 euros kwijt, ja het is best een boel geld, maar het werkt wel, en als je het karakter van je amp wilt behouden dan moet je voor de pentode versie gaan, die behoud meer het karakter van je amp, en klinkt wat srtakker in de vervorming.

ik heb zelf voor de triode versie gekozen, omdat ik dat gewoon lekkerder vond klinken, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk.

maar ik moet zeggen dat het karakter van de versterker niet echt verschrikkelijk veel veranderd, hij is gewoon makkelijker te hanteren, het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het clean met de triode versie, met een humbucker sneller gaat opbreken, tewijl hij in org. staat tot op een zeer hoog vol. clean blijft klinken, maar ik vind het persoonlijk wel lekker, ik hou niet zo van die keiharde ''kedeng'' clean.

hij is denk ik meer ac30 gevoiced met die el84's, en je hebt de voledige buizen oversturing in tegenstelling tot een loadbox, waarbij je altijd tone inleverd en die zijn volgens mij nog een stuk duurder ook.

Jim Haagmans
5 december 2007, 17:03
sorry voor het bumpen, maar zou je mij een link kunnen geven van waar je die tonebones krijgt?