PDA

View Full Version : Kan dit?Graag advies!



glasbier
12 augustus 2007, 22:05
Mijn London City heeft 2 speakeruitgangen van 8 ohm en 2 speakeruitgangen van 16 ohm.
Nu kan ik een cab kopen waarvan de speakers,2x12 inch,16ohm zijn.
Hijzelf zegt dat zijn eigen versterker een 4ohm uitgang heeft en dat dat nooit problemen heeft gegeven.
Kan deze cab op mijn London City?

Rormo
12 augustus 2007, 22:21
Het feit dat je zelf al aageeft dat de cab 16 ohm is en dat je London city een 16ohm uitgang heeft zegt genoeg. Ja, dat moet kunnen.

En de vorige eigenaar heeft een 16ohm cab gehangen aan de 4ohm uitgang??? Dat is dan wel weer itneressant.

glasbier
12 augustus 2007, 22:24
dat vindt ik ook vreemd,ook al heb ik er geen verstand van!
Maar hij zegt dat de speakers 16ohm zijn en daarmee zal hij wel 16ohm per stuk mee bedoelen.
Dus dat mag geen problemen opleveren voor mijn versterker?

Mitch
12 augustus 2007, 22:31
Wat is het nou ? de kast is 16 ohm of de speakers per stuk ?
Sticky gelezen ?

glasbier
12 augustus 2007, 22:33
Hij zegt dat de speakers 16 ohm zijn.

Mitch
12 augustus 2007, 22:34
Dan is de kast in zijn geheel dus 8 ohm, in tegenstelling tot wat je in je openingspost zegt. Maar goed, je top heeft zowel 8 ohm als 16 ohm uitgangen, dus ik zie het probleem niet.

Chris Winsemius
12 augustus 2007, 22:39
Dan is de kast in zijn geheel dus 8 ohm, in tegenstelling tot wat je in je openingspost zegt. Maar goed, je top heeft zowel 8 ohm als 16 ohm uitgangen, dus ik zie het probleem niet.

+1, mocht je hier 'n keer in de buurt zijn dan meet ik die kast wel ff door maar 8 ohm lijkt mij het meest logisch in dit geval.

Kaboemba
12 augustus 2007, 22:39
Zolang de speakers of de kast een hoger aantal ohm heeft dan de uitgang is er sowieso toch niets aan de had.

Je moet geen 4 aan een 8 of 16 hangen of een 8 aan een 16, maar verder maakt dat niet veel.

DACHT IK.

glasbier
12 augustus 2007, 22:42
Neem wel mijn multimeter mee,dan weet ik het zeker.
Laat staan dat de bedrading anders loopt en dat die toch 16 ohm is en hem inprik op de 8 ohm.

Chris Winsemius
12 augustus 2007, 22:47
Neem wel mijn multimeter mee,dan weet ik het zeker.
Laat staan dat de bedrading anders loopt en dat die toch 16 ohm is en hem inprik op de 8 ohm.

Da's (meestal) niet erg.
Don't worry, 't komt wel goed.

Welke cab/speakers heb je trouwens gescoord?

Ton_R
12 augustus 2007, 23:25
Neem wel mijn multimeter mee,dan weet ik het zeker.
Laat staan dat de bedrading anders loopt en dat die toch 16 ohm is en hem inprik op de 8 ohm.

Met een multimeter kom je er denk ik niet uit, omdat die puur weerstand meet; 8 of 16 ohm impedantie is wat anders dan weerstand.
Beste is: cabinet openschroeven, kijken welke impedantie op de speakers staat gedrukt, en kijken of de speakers parallel danwel in serie bedraad zijn. Zijn de speakers 16 ohm en staan ze parallel, dan is het cabinet in totaal 8 ohm. Zijn de speakers 8 ohm en staan ze in serie dan is je cabinet 16 ohm.

Groeten
Ton

Chris Winsemius
12 augustus 2007, 23:33
Met 'n multimeter meet je de dc/gelijkstroomweerstand. Is anders dan de wisselstroomweerstand/impedantie maar je kunt gemiddeld gesproken v/h volgende uitgaan:

impedantie - gelijkstroomweerstand

4 ohm - ongeveer 3 ohm
8 ohm - 6 tot 7 ohm
16 ohm - 12 tot 14 ohm

Ton_R
12 augustus 2007, 23:47
... maar je kunt gemiddeld gesproken v/h volgende uitgaan:

impedantie - gelijkstroomweerstand

4 ohm - ongeveer 3 ohm
8 ohm - 6 tot 7 ohm
16 ohm - 12 tot 14 ohm

Ok, ik geloof je direct. Toch zou ik voor de zekerheid (nieuwsgierigheid) het cabinet openschroeven en kijken wat er in zit en hoe het erin zit.
Maar goed, ik wil ook altijd onder de motorkap van een auto kijken ...

Groeten,

Ton

DeiDRagonas
13 augustus 2007, 01:38
Beste is: cabinet openschroeven, kijken welke impedantie op de speakers staat gedrukt, en kijken of de speakers parallel danwel in serie bedraad zijn.

Om hier maar even in te haken... Hoe zie ik hoe ze bedraad zijn dan? Want ik heb net afgelopen week uit nieuwsgierigheid mn cab opengeschroeft. Er zitten 4 G12L-35 Celestions in van 8 Ohm per speaker. En nu heb ik er helemaal geen verstand van hoor, maar voor zover ik zie zit gewoon alles doorgelust naar elkaar. Op de buitenkant staat dat t een 8 Ohm cab betreft. Klopt dit wel?

Hoe staan deze speakers nou geschakeld dan? Het zijn de originele speakers..

Grt R.

Mitch
13 augustus 2007, 10:03
Per paar parallel, dus per paar samen 4 ohm en de paren in serie: 8 ohm.
Jongens, even serieus: die sticky over impedantie staat er niet voor niets bovenaan :(

bass blom
13 augustus 2007, 10:05
Om hier maar even in te haken... Hoe zie ik hoe ze bedraad zijn dan? Want ik heb net afgelopen week uit nieuwsgierigheid mn cab opengeschroeft. Er zitten 4 G12L-35 Celestions in van 8 Ohm per speaker. En nu heb ik er helemaal geen verstand van hoor, maar voor zover ik zie zit gewoon alles doorgelust naar elkaar. Op de buitenkant staat dat t een 8 Ohm cab betreft. Klopt dit wel?

Hoe staan deze speakers nou geschakeld dan? Het zijn de originele speakers..

Grt R.

alles doorgelust lijkt me vreemd.
dan zou je 32 ohm hebben..
het zou moeten zijn:
2x2 speakers in serie, elk setje is dan 16 ohm en die twee setjes parallel maakt 8 ohm.

Ton_R
13 augustus 2007, 23:37
Per paar parallel, dus per paar samen 4 ohm en de paren in serie: 8 ohm.
Jongens, even serieus: die sticky over impedantie staat er niet voor niets bovenaan :(

Of elk paar in serie (8+8=16ohm) en die weer parallel (16/2=8ohm) ...
Groeten Ton