PDA

View Full Version : P90 + Bridge HB in één gitaar



vinni
12 augustus 2007, 21:10
Hoi,

In het topic over de De Gier gitaar staat dat ik mijn beste sologeluid
had met een P90 hals-element op een PRS McCarty.

Die PRS is allang weg.....perfect sologeluid maar voor de rest niet zo goed
inzetbaar voor mij. Ik gebruik nu meestal een Heritage CM150 LP.

Dit zette me aan het denken.
"Waarom niet een Humbucker en een P90 in één gitaar?"

Nu maakt Heussel hele goeie P90's in HB formaat.

Zijn dr mede-forumites die dit al eens gedaan hebben en zo spelen?

Graag voors en tegens.....

Groet,
Vinni

JvD.
12 augustus 2007, 21:18
http://members.chello.nl/~h.westerik2/guitars.jpg

kijk de linker gitaar. een dimarzio tonezone met een deusenberg p90.
ik ben een metalaar en gebruik de p90 alleen voor de cleane dingen.
ik zou geen tegens weten..

vinni
12 augustus 2007, 21:21
En hoe is de balans tussen die twee?

Ik bedoel....die P90 heeft wellicht minder output.

Ook nog aangepaste electronica nodig?
(waarde potmeters)

Vinni

Orpheo
12 augustus 2007, 21:22
grotste nadeel: brom. een p90 bromt als een malle.

Orpheo
12 augustus 2007, 21:23
En hoe is de balans tussen die twee?

Ik bedoel....die P90 heeft wellicht minder output.

Ook nog aangepaste electronica nodig?
(waarde potmeters)

Vinni

minder output? moah, valt mee :)

andere pots: ook niet. ik gebruik t liefst 500k pots.

jimihattricks
12 augustus 2007, 21:25
och, dat valt toch wel mee vind ik.. wat betreft output: een p90 doet het goed icm vintage PAF-achtige humbuckers, maar of je ook een mooie balans hebt met een high output humbucker in de brug..?

ik heb een SD '59 in de brug en een Duesenberg p90 in de neck zitten op een les paul, en dat combineert goed

JvD.
12 augustus 2007, 21:25
grotste nadeel: brom. een p90 bromt als een malle.

mja, dat is waar.. ik heb geen live ervaring met mijn p90 maar thuis moet altijd de tv uit =D

de tonezone is niet mega output dus volume verschil is bij mijn niet erg.

Orpheo
12 augustus 2007, 21:27
ik heb een high output hum en p90 in een gitaar, en ik zeg je; qua output werkt t makkelijk. maar qua sound totaal niet. een p90 bromt imo veel te veel voor lekker spelen.

offtopic: een tonezone is wel redelijk hot in output hoor...

Pun
12 augustus 2007, 21:39
Ik heb een gitaar met een hotrails en een SP90-1, werkt heel goed samen.
Wat betreft brom heb ik hier niet echt last van.
Maar ja, het lijkt wel of ik sowieso minder last heb van brom, ruis en zo. Je hoort het toch niet als je aan het spelen bent. En als je niet speelt maakt het niet veel uit, als je je distortion af zet, als je niet speelt, valt het hoe dan ook mee, wat mij betreft, maar zelfs met distortion aan vind ik het niet super storend.

zjanke
12 augustus 2007, 21:45
met een test erbij. (http://www.gitaarnet.nl/magazine/gitaartests/duesenberg/duesenberg.php3) Prachtige gitaar met een vet geluid.

Mitch
12 augustus 2007, 21:59
Ik speel er al een paar jaar mee. Brom op een P90 hangt af van het element zelf, de totale electronica van de gitaar en uiteraard de omgeving/elektriciteistoevoer/aarding. Ik heb SD's in een Godin gehad die bizar bromvrij waren, in mijn De Gier (met o.a.piezo en pre amp aan boord) was eenzelfde SP90-1 als hals element niet helemaal stil te krijgen bijvoorbeeld. De NOrdstrand P90 die er nu inzit idem dito: ligt duidelijk aan de hoeveelheid electronica in de gitaar (waarvan wel afgeschermd is wat kan, maar het is gewoon een redelijke drukte achter de slagplaat).
Afijn, qua output werkt het prima. Qua sound werkt het bij deze gitaar ook onwijs goed, de middenstand is bizar lekker, maar dat heeft ook te maken met de (Jazzmaster-eigen) lage plaatsing van het hals element. Staat dus relatief dicht bij het brug element. Levert een erg breed inzetbare, clean wat akoestisch klinkende middenstand op en een drive die heerlijk vol is en toch door de mix snijdt.

Overigens, een P90-inHB-formaat blijft wel een gevalletje net-niet IMO. Het is wel bruikbaar, maar mist toch de body van een full size P90.

vinni
12 augustus 2007, 23:38
Dank heren.....

Hmmm....alles bij elkaar ben ik nog niet echt overtuigd.
Vooral die brom zit me dwars.

En om nou ff voor de leuk zo'n P90 aan te schaffen.

Weet het nog niet......

Vinni

Orpheo
12 augustus 2007, 23:52
@ vinni:

simpel opgelost: probeer ergens een gibson bfg uit. dan weet je precies wat je kan verwachten.

Meneer I.
13 augustus 2007, 07:52
Grappig die revival van de P90.
Ik heb een P90 in de neck en een Hot lead (railhumb) in de brug van een Tele (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95693&page=1&pp=10) . De output is geen probleem van die P90, deze heeft nl. enorme magneten. Daarbij kun je het element hoger lager zetten zodat de output 'matched' met de Humb.

Gaat dus prima samen met een humb, alleen is de P90 wel wat noisier (ruis) dan een 'gewone' single coil. Maar clean of met een crunch vind ik de P90 niet te versmaden, lekkerder dan een standard tele SC neckpup!
Ook parallel met de humb of gesplitte humb zijn er leuke bruikbare geluiden uit te halen.

Rutger
13 augustus 2007, 10:18
Ik heb een LP met humsized P90 en HB. Werkt voor mij fan-tas-tisch. HB in de neck wordt voor mij al snel te modderig, een P90 blijft sterk en gedefinieerd. k Heb geen probleem met volumeverschil (kwestie van de hoogstes goed afstellen). Geen last van hum eigenlijk...

Een humsized-P90 vind ik overigens wat meer in de buurt komen van een volle/warme singlecoil dan een echte P90, die laatste klinkt over het algemeen rauwer.

renier
13 augustus 2007, 12:42
och, dat valt toch wel mee vind ik.. wat betreft output: een p90 doet het goed icm vintage PAF-achtige humbuckers, maar of je ook een mooie balans hebt met een high output humbucker in de brug..?

ik heb een SD '59 in de brug en een Duesenberg p90 in de neck zitten op een les paul, en dat combineert goed

no worries. ik heb een p90 gecombineerd met een dimarzio super distortion, en dat gaat prima. beter in balans dan met de stock p90 zelfs.

de combi is wel erg prettig.


http://members.home.nl/renierh/gem/rechtsonder.jpg

vinni
13 augustus 2007, 12:51
En de ruis/brom?


Zag ook dat er zogenaamde Virtual P90's zijn. Zoiets als de Virtual SC's.
Zijn daar ervaringen mee?

Groet,
Vinni

Luke-wannabe
13 augustus 2007, 12:54
Die brom valt wel mee. Live hoor je dat echt niet.
Ik heb ook al een aantal gigs gedaan met mn OLP met een P90 en een High output humbucker. Gaat prima. En de brom valt echt wel mee.