PDA

View Full Version : Tele met minihumbucker



guiman
12 augustus 2007, 20:36
Fender heeft de tele opgepoetst en gemoderniseerd zet nu een nieuwe Hotrod in de markt, een USA tele met een normale enkelspoeler en een DiMarzio mini humbucker. Gitaar lijkt op de bekende Re '52. Het lijkt me een prachtige gitaar met interessante geluidsmogelijkheden. Wie heeft een tele met een humbucker en kan eens omschrijven wat nu precies het verschil met de normale tele is met de bekende twee enkelpspoelers. Ik verwacht een sterker, meer vullend geluid, meer richting Les Paul. (Denk aan bv. Keith Richard) Zo'n gitaar kan wellicht meer mogelijkheden hebben dan een standaard tele. Of valt hij tegen en is het te weinig LP en te weinig tele? Graag reacties.

d'oh
12 augustus 2007, 20:39
Dimarzio? Seymour duncan zal je bedoelen, het lijkt me een coole gitaar, helaas nog niet in de handen gehad

Realeigo
12 augustus 2007, 20:44
Mini hb eruit slopen en een p90 erin pleuren in je hebt een prachtgitaar denk ik!

dano
12 augustus 2007, 21:42
http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/tele/isnstshelovely/mijntelesm.jpg

mjup, singlecoil sized humbucker erin, splitbaar via schakelaartje

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/coilsplit.jpg

vieze foto maar je hebt het idee.

Ik ben er erg blij mee, houdt niet zo van dat iele schelle geluid van een enkelspoels in de brug, dit is wat heftiger, in your face geluid.

guiman
12 augustus 2007, 21:54
Ziet er mooi uit. Is het een goed slaggitaar geluid? Ik ben vooral benieuwd hoe de combinatie klinkt, dus neck en brigde. Ze zeggen vaak dat de tele een prima slaggitaar is, maar ik vind hem inderdaad wat iel klinken, de enkelspoelers missen body. Jou configuratie is misschien een oplossing. De nieuwe tele heeft de humbucker overigens bij de neck zitten. Het blijft een schitterende gitaar, de oergitaar zeg maar.

vulvasonic
12 augustus 2007, 21:57
http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/tele/isnstshelovely/mijntelesm.jpg

mjup, singlecoil sized humbucker erin, splitbaar via schakelaartje

Ik ben er erg blij mee, houdt niet zo van dat iele schelle geluid van een enkelspoels in de brug, dit is wat heftiger, in your face geluid.

Dat heb ik dus ook. Maar ik denk dat het de TS te doen is om het geluid van een minihumbucker in de halspositie.

Ik heb er in deze combi geen ervaring mee. Maar over het algemeen hou ik wel van het geluid van die mini humbuckertjes, hoewel ik dan meestal net iets minder gecharmeerd ben van de halspositie voor die dingen.

Danielovich
12 augustus 2007, 22:09
@ dano
is dat net zon schakelaartje dat andy summers in zn tele heeft zitten?
en hoe bevalt het?

Pepe
12 augustus 2007, 22:30
(Denk aan bv. Keith Richard) Zo'n gitaar kan wellicht meer mogelijkheden hebben dan een standaard tele. Of valt hij tegen en is het te weinig LP en te weinig tele? Graag reacties.

... een tele wordt nooit een LP
ik zie zelf de grap van een minihumbucker wel, ligt een beetje in het verlengde van wat er normaal inzit,meer bas en output, more jazz.
Ik heb ooit een humbucker in een tele gepropt maar het verschil in klank en output werd te groot, je gaat slag spelen met je brugpickup en solo's met de nekhumbucker

dano
12 augustus 2007, 23:05
@ dano
is dat net zon schakelaartje dat andy summers in zn tele heeft zitten?
en hoe bevalt het?

weet niet wat andy summers erin heeft zitten, maar deze split dus de humbucker, je speelt dan met 1 spoel zegmaar. Single coil geluid dus.

Danielovich
12 augustus 2007, 23:09
@ dano zat hij er standaard in ? of heb je hem er zelf in gezet?

FruscianteFan
12 augustus 2007, 23:14
Die nieuwe Fender lijkt verdacht veel op de main gitaar van Jak Housden:
http://farm1.static.flickr.com/201/471116441_36ac98938d.jpg

guiman
12 augustus 2007, 23:30
D'oh heeft overigens gelijk de tele Vintage Hot Rod Re 52 heeft een SD minihumbucker. Fender zegt dat deze gitaar het beste van twee werelden is, vintage met nitro lak enz. maar ook modern, de humbucker en jumbofrets. Ik vraag me dus af in hoeverre dat voor het geluid geldt. Is het minder schel en meer moderne rock, een krachtige slaggitaar en niet alleen voor solo's?

dano
13 augustus 2007, 01:44
@ dano zat hij er standaard in ? of heb je hem er zelf in gezet?

ik heb die tele tweedehads gekocht met deze elementen erin (beide symour duncans) De switch heb ik er zelf in geknutselt:)

Eko
13 augustus 2007, 09:29
Een HB zetten bij een Tele op de brugpositie zal niet een vet geluid opleveren. Dat zal alleen lukken op de halspositie. Zo wordt die trouwens al jaren, met kleine onderbrekingen , door Fender zelf geleverd. Hij heet dan de Fat tele.
Een elzen of essen body heeft nu eenmaal niet de massa van een mahonie plank. Die sustain zal er nooit uit te halen zijn. Ik zou er , als je er wilt , eerst maar eens op spelen. Ik denk dat het tegen gaat vallen.
Als je het tele model wel mooi vindt , maar een vetter geluid zoekt , kijk dan een naar een aerodyne uit Korea.

Nellyrocks
13 augustus 2007, 09:48
Een HB zetten bij een Tele op de brugpositie zal niet een vet geluid opleveren. Dat zal alleen lukken op de halspositie. Zo wordt die trouwens al jaren, met kleine onderbrekingen , door Fender zelf geleverd. Hij heet dan de Fat tele.
Een elzen of essen body heeft nu eenmaal niet de massa van een mahonie plank. Die sustain zal er nooit uit te halen zijn. Ik zou er , als je er wilt , eerst maar eens op spelen. Ik denk dat het tegen gaat vallen.
Als je het tele model wel mooi vindt , maar een vetter geluid zoekt , kijk dan een naar een aerodyne uit Korea.

En deluxe, custom bladiebladie, ze bestaan al sinds '72 toch?

Sorry maar ik vind trouwens een tele op zijn brug element helemaal niet iel en dun klinken. Noem het fel maar mijn tele klikt echt niet iel. Als je je hele leven op een LP speelt kan ik me wel voorstellen dat je het iel noemt. Je moet, mi, gitaren niet constant met elkaar vergelijken en ook niet willen dat de ene gitaar gaat klinken als de andere. Koop dan die andere.

Daarbij denk ik wel dat een HB in de brug lekker kan zijn. We gebruiken ook allemaal allerhande boost en scheurpedaaltjes. Zo bereik je het zelfde met een gitaar zelf zonder dat je aan je vollumeknop hoeft te draaien. Lijkt me best handig.

Rutger
13 augustus 2007, 11:11
Een Tele is juist vermaard vanwege zijn brug-element. Als je er niet van houdt, koop dan ook geen Tele (denk ik dan)

Ik overweeg btw een DeArmond 2k in de neck, iemand daar ervaring mee?

Eko
13 augustus 2007, 12:21
FF voor de zekerheid, ik speel zelf op een `62 Custom tele. Ik weet dus hoe een tele klinkt. Ik probeerde alleen aan te geven dat een HB in de brugpositie niet van een echte tele in een keer een vette LP maakt.

dano
13 augustus 2007, 12:51
Een Tele is juist vermaard vanwege zijn brug-element. Als je er niet van houdt, koop dan ook geen Tele (denk ik dan)

Ik overweeg btw een DeArmond 2k in de neck, iemand daar ervaring mee?

mwah kwestie van smaak he, ik ben verliefd op het geluid van een lipstick in de neck:)

vulvasonic
13 augustus 2007, 12:55
mwah kwestie van smaak he, ik ben verliefd op het geluid van een lipstick in de neck:)

Een telecaster heeft geen lipstick element in de halspositie....

FruscianteFan
13 augustus 2007, 13:32
Een HB zetten bij een Tele op de brugpositie zal niet een vet geluid opleveren. Dat zal alleen lukken op de halspositie. Zo wordt die trouwens al jaren, met kleine onderbrekingen , door Fender zelf geleverd. Hij heet dan de Fat tele.Alleen heeft de gitaar waar dit topic over gaat geen full size humbucker, maar een minihumbucker. Dan heb je ook nog de Tele Custom met een widerange humbucker in de halspositie, en inderdaad de Fat Tele.

Ik heb zelf alleen ervaring met de Fat Tele. Op die gitaar merk ik dat je qua tone alle kanten uit kan: ontzettend schel, ontzettend donker, en een paar standen er tussenin. Het grappige is: ik kon de humbucker lekker laten klinken, en de single coil ook. Maar niet met dezelfde instellingen op de amp, en dat vond ik erg jammer. Vandaar ook dat ik die gitaar niet heb gekocht :)

Tupelo
13 augustus 2007, 14:00
Een Tele is juist vermaard vanwege zijn brug-element. Als je er niet van houdt, koop dan ook geen Tele (denk ik dan)

Ik overweeg btw een DeArmond 2k in de neck, iemand daar ervaring mee?
Yes, weet niet hoe het op jouw hout uitwerkt.
Op mijn telesonic heb ik een chambered mahogany body en daarop klinkt 'ie onwijs zwoel en donker.
Een lekker belly jazz geluid en met high gain flink ballen.
Onwijs strakke langdurende sustain.

Rutger
13 augustus 2007, 14:31
k Wist dat er hier iemand was met een Telesonic :)

Dank je, klinkt goed!

Pepe
13 augustus 2007, 20:16
Een Tele is juist vermaard vanwege zijn brug-element. Als je er niet van houdt, koop dan ook geen Tele (denk ik dan)

Ik overweeg btw een DeArmond 2k in de neck, iemand daar ervaring mee?

...Dearmond 2000 lijkt me iets beter matchen met de brug, it lookes wicked though
forumlid PeeVee zijn vriendin heeft op de neckpositie een Dearmond in haar '52 r.i. zitten geloof ik

Danielovich
13 augustus 2007, 20:19
@ dano was het makkelijk of moeilijk om die switch erin te zetten? Als ik een tele aanschaf wil ik hem gaan andy summeren dus met veel electronica ( dus ook die switch) Moest je de body nog iets bijvrezen ofzo?

Antoon
13 augustus 2007, 23:20
Ben je er al uit wat die electronica die AS erin had precies was? Ik heb gehoord over een preamp en een ingebouwde distortion. Misschien dat als je Ebay-US afstruint je zo'n dingetje nog wel origineel vindt. Ik geloof dat op de fender site wel iets over zijn gitaar wordt uitgelegd. In tegenstelling tot eerdere berichten zat die electronica er al in toen Summers de gitaar kocht, meende ik daar gelezen te hebben. Het verbaast mij trouwens dat Fender niet eerder een signature van deze gitaar heeft gemaakt. Hij is toen voor zoveel mensen een reden geweest om op een Telecaster te gaan spelen. Als ik zelf deze gitaar na zou willen maken voor niet te veel geld zou ik denk ik de body en hals los kopen (via Ebay-US). De body moet trouwens Elzen zijn. Die messing brug met die 6 zadels die erop zat, zie je af en toe nog wel langskomen op Ebay US (de originele dan, Schecter meende ik).


http://www.fender.com/customshop/instruments/prod_images/guitars/0150066800_xl.jpg

Danielovich
13 augustus 2007, 23:27
wat een plaatje he;) ik zat er aan te denken om een 62 telecaster te kopen en hem in de loop der tijd te modificeren zoals een gibson humbucker andere neck andere tuners andere zades en die electronica;)

dano
14 augustus 2007, 00:01
@ dano was het makkelijk of moeilijk om die switch erin te zetten? Als ik een tele aanschaf wil ik hem gaan andy summeren dus met veel electronica ( dus ook die switch) Moest je de body nog iets bijvrezen ofzo?


switch is erg simpel, switchje kopen, gaatje boren in je controlplate (ik heb een extra besteld zodat ik hem weer in originele staat kan brengen) en dan met die switch je humbuckert kortsluiten. Dan split je hem

Antoon
14 augustus 2007, 00:09
Ik wist het wel (aan de prijs te zien zijn er meer mensen die een andy summers tribute aan het maken zijn..):

http://cgi.ebay.com/1970S-Stratocaster-Telecaster-Brass-Bridge-Saddles_W0QQitemZ140141639760QQihZ004QQcategoryZ47 069QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Antoon
14 augustus 2007, 00:16
In een allparts body kun je met een gerust hart in hakken:

http://cgi.ebay.com/Fender-Telecaster-Body-from-Allparts_W0QQitemZ290146813482QQihZ019QQcategoryZ4 1406QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Danielovich
14 augustus 2007, 20:38
oke dus dat is i.d.g. te doen dus. maar is iemand er al achter welke electronica er nu nog meer inzit? ik in i.d.g. nog niet, maar ik wil het wel graag weten dus als iemand het weet zou die dan effe wat in dit topic kunnen posten of mij pmen?

Danielovich
14 augustus 2007, 21:05
dano heb je mischien een schematje van de bedrading enzo. nu met die switch erin?