PDA

View Full Version : slechte sound bij distortion solo's, hulp gevraagd, dringend



gluckes
12 augustus 2007, 19:10
kan iemand mij zeggen wat ik juist verkeerd doe. clean klinkt alles perfect.
en op distortion kan ik ook al wel wat vette riffs spelen, alleen mijn solo's op distortiongitaar klinken rot. is het misschien omdat ik eigenlijk een bassist ben, en bassvingers heb. of sla ik mijn snaren verkeerd aan. het klinkt gewoon slecht. eender hoe mijn gitaar, distortion of amp ingesteld staat. mijn solo's op distortion klinken echt rot. of misschien zet ik mijn vingers fout.... help? :???:

bass blom
12 augustus 2007, 19:36
bassist.. speel je ook met je vingers dan?
zonder plectrum dus...
dan mis je inderdaad byte enzo..
pinchen met je nagels :D

gluckes
12 augustus 2007, 20:21
nee, als ik een solo speel op gitaar speel ik met plectrum, tenzij ik clean speel, dan is het meestal fingerpicking. op bass speel ik bijna altijd met fingerpicking

bass blom
12 augustus 2007, 20:33
mijn solo's op distortion klinken echt rot

dat ligt dan aan je apparatuur?

heeft er wel eens een 'echte' gitarist op je spul gespeeld en klonk het dan wel goed?
zoja, blijf dan bassen :D of heel lang oefenen en leren en proberen. ;)

gluckes
12 augustus 2007, 22:27
ja, er hebben al andere gitaristen, (oa gitaristen die conservatorium doen) op gespeeld en het klonk wel goed, ik heb hetzelfde probleem op hun gitaren. trouwens, mijn fender heb ik zelf gebouwd, en toen ze de gitaar testten zeiden ze da hij heel goed vergelijkbaar was met een echte fender, hij klonk beestig.

bass blom
12 augustus 2007, 22:58
je maakt dus het grootste deel van het geluid met je vingers.

ik speelde vroeger met iemand die steeds op zoek was naar z'n geluid.
dan pakte ik wel eens zijn gitaar en boem, goed geluid (hehe).
andersom ook, als hij mijn gitaar pakte klonk het alsof het uit een holle emmer kwam.
het is later wel goedgekomen met hem! :D

glasbier
12 augustus 2007, 23:00
Met jou ook? :seriousf:

bass blom
12 augustus 2007, 23:02
hahaa, nee :D

Daemon
12 augustus 2007, 23:46
Kun je niet een videofragment posten van je spel? Dat is makkelijker voor goede feedback.

-=JEROEN=-
13 augustus 2007, 11:26
of iig een audio-fragment

Rutger
13 augustus 2007, 11:32
Is denk ik een "beginners" probleem. Ik ken de frustratie. k Heb eerst 12 jaar akoestisch gespeeld voor ik elektrisch erbij ging doen (is inmiddels andersom :p ). In het begin frustreerde het me enorm dat ik er niet de sound uitkreeg die ik wilde. En dat terwijl je best een ervaren muzikant bent.

t Is gewoon een kwestie van wennen aan je elektrische gitaar en met je gear leren omgaan. Na een tijdje spelen gaat het je wel lukken ;)

ReinoutV
13 augustus 2007, 11:41
Als je met distortion speelt, klinken afzonderlijke noten erg goed, maar zo gauw er meer dan 1 tegelijk klinkt, wordt het een zooitje. Als je clean speelt is dat niet erg, omdat de harmonischen niet zo erg vervormen. Misschien is het probleem dus dat je de noten die je gespeeld hebt te lang door laat klinken. Mocht dat niet het geval zijn, post alsjeblieft een fragmentje van jouw spel.

Butger
16 augustus 2007, 11:33
Zoals het vaak met beginners gaat, of overstappers naar elektrisch: Let goed op dat je alle snaren afdempt, behalve degene waar je op dat moment op speelt natuurlijk. Vooral met solo's!
Clean / Akoustisch komt het niet zo naar voren, maar met een bak distortion klinken bijgeluidjes, losse snaren, andere zooi door slechte vingertechnieken, bijna even hard als een snaar die je gewoon aanslaat. Al deze troep die je produceert, naast de solo die je speelt, zorgt vaak voor een ruk geluid.
Als je zo af en toe ook nog een snaar niet helemaal lekker raakt met je plectrum, of je de fret niet helemaal lekker pakt, is de bak herrie echt compleet.

Netjes spelen is een absolute pre, ookal kun je met rommeligheid juist veel karakter in een solo leggen, zorg er eerst voor dat je het goed beheerst.

Kim Wilson
16 augustus 2007, 11:42
En pas op met de hoeveelheid gain. Het klinkt allemaal stoer en vet en dik, maar wagonladingen scheur komt je sound niet altijd ten goede. :)

Butger
16 augustus 2007, 12:01
Vooral als je een Fender hebt :seriousf:

appyhaan
16 augustus 2007, 12:11
En pas op met de hoeveelheid gain. Het klinkt allemaal stoer en vet en dik, maar wagonladingen scheur komt je sound niet altijd ten goede. :)

Inderdaad, in het prille begin van mijn gitaarspelen met scheur ging de gain helemaal voluit. Met de jaren is dat steeds minder geworden, 'k zit nu vaak onder de helft. 't Is natuurlijk ook maar net wat je nodig hebt voor je geluid en wat voor gitaar je hebt. Toch geeft teveel gain te weinig definitie vooral wanneer je gaat optreden met een band en de boel laat uitversterken. Teveel gain geeft ook veel bijgeluiden als je een beginner bent. Daarentegen zijn sommige technieken zoals harmonics(pinched) wel makkelijker uit te voeren in het begin. Later wordt dat ook wel beter met minder gain.

Guardian
20 augustus 2007, 14:32
Origineel gepost door Butger
Zoals het vaak met beginners gaat, of overstappers naar elektrisch: Let goed op dat je alle snaren afdempt, behalve degene waar je op dat moment op speelt natuurlijk. Vooral met solo's!
Ik denk dat het hier om gaat. Hier heb ik zelf ook problemen mee. Clean klinkt het goed, maar met distortion en gain hoor je elk bijgeluidje bijna even hard als de noot die je speelt. Hiermee bedoel ik ook het door blijven klinken van gespeelde noten.

Mijn grote vraag is hoe je nu de snaren afdempt zonder die snaar af te dempen die je speelt. Zeker bij snellere solo's lijkt mij dat een praktisch probleem. Ik ben er nog niet uit.

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 14:45
Nou stel dat je op je hoge e speelt, dan moet je de andere 5 met je palm afdempen. Hoe je voorkomt dat je ook die hoge e dempt is gewoon een kwestie van proberen. Steeds je palm verder naar voren totdat je de e afdempt. Stel dat je speelt en je hoort de andere snaren mee doen, dan weet je dat je je palm wat meer naar voren moet doen.
Nu over het soleren. Je speelt dit:

---3--5--3------
------------5---
----------------
----------------
----------------
----------------

Op het moment dat je met je ringvinger de 5e fret op de b snaar indrukt, kan je, door je ringvinger iets platter te leggen, de hoge e stil leggen door hem zachtjes aan te raken. Dat is iig een truukje als je van hoge tonen naar lage tonen gaat.

Als je van lage tonen naar hoog gaat kan je dat met je palm afdempen, of als je met je 1e vinger een snaar los laat die snaar iets langer aanraken terwijl je volgende vinger al op de volgende plek zit. Dan stop de toon die je daarvoor maakt doordat je met je 1e vinger die snaar nog aanraakt zonder dat je hem indrukt. Dit kan heel snel achter elkaar, het is een kwestie van wennen en dan doe je het zonder dat je het beseft. Dan is het gewoon een automatisme geworden.

EuroCinema
20 augustus 2007, 16:18
En de vingers van je linkerhand natuurlijk. Als je ringvinger een noot speelt, kun je de hele boel daarvoor mooi muten met je wijsvinger. het is een samenspel van je handen.

Gitaristje 18
20 augustus 2007, 19:28
Ooh ja, die manier was ik ff vergeten te zeggen:p.

Die is ook erg handig:)

crispy
22 augustus 2007, 09:41
Wat je eens zou moeten proberen om de rest van de snaren die je niet aanslaat, te palm-muten. Vaak met distortion gaan de rest van je snaren mee ringelen als je die niet afdempt, en dat klinkt rot.