PDA

View Full Version : Beginner!



Lennartscholtus
12 augustus 2007, 16:34
Hallo, ik zal me even voorstellen ik ben Lennart. Ik ben 15 jaar en woon in A'foort. Ik wil dolgraag beginnen met elektrisch gitaar spelen, maar ik weet er maar weinig vanaf, dus heb ik jullie hulp nodig!

Ten eerste de gitaar, ik weet er weinig van af maar een ding is zeker ik wil een stratocaster, aangezien ik niet zo heel veel geld heb er eentje uit mexico ,die zijn wat goedkoper, gezien. Maar welke moet ik dan nemen heb heel geen verstand wat goed slecht enzo is.

Ten tweede het leren gitaar spelen, kan ik dat gewoon uit een boek doen of heb ik echt een leraar nodig bv. de muziekschool ofzo. Misschien wil een van jullie me wel helpen die dicht bij me woont! Ik heb trouwens 2 jaar akoestische gitaar gespeeld toen ik elf was maar vond er geen bal aan omdat het allemaal klassieke zooi was.

Wat heb ik verder nodig, een versterker (noem eens een goede en betaalbare) zowiezo maar verder??

Ik hoop dat ik jullie de info hebben die ik nodig heb!
Thx, Lennart

Mark1990
12 augustus 2007, 17:13
neem je de stratocaster alleen omdat je hem mooi vind, of ook alleen omdat hij bij jouw muziekstijl past? dat is sowieso een ding waar je goed op moet letten. als versterker kan ik een Roland Cube aanraden, niet te durr, en veel kwaliteit voor dat geld.
het leren spelen kan zonder boekje/leraar. zo heb ik het ook gedaan. het kan handig zijn om een vriend of kennis te hebben die er wat vanaf weet, mocht je er even niet uitkomen.
op internet vind je ook veel videolessen, en technieken.
succes !
Mark

Lennartscholtus
12 augustus 2007, 17:15
Ik neem hem omdat ik m erg mooi vind, het geluid vind ik ook mooi ik denk heirbij aan het geluid van sultans of swing van knopfler
(bedankt voor je bericht trouwens!)

Gitaristje 18
12 augustus 2007, 17:15
Hoi,

Ten eerste welkom op dit forum :satisfie: .

Ik zal beginnen met je vragen beantwoorden.
Een stratocaster is een model, net als de telecaster. Het zijn dus geen merken. Ben je op zoek naar een fender, of wil je een squier? Die zijn goedkoper.
Het hangt er ook vanaf wat voor muziek je wilt gaan spelen. Als je bijvoorbeeld heavy metal wilt gaan spelen, dan heb je wel een andere gitaar nodig.
Een nette versterker vind ik zelf de spider III serie van Line 6. Die bevalt mij zelf het beste ten opzichte van de Cube 30 serie. Maar goed, dat is zo persoonlijk. Je kan die versterkers proberen in de gitaarzaak en daar dan diegene kiezen die jij het beste vind.
Echt goede informatie kan je vinden in het boekje Tipboek Elektrische gitaar. Dat boekje staat echt stijf van alle info over elektrische gitaren, versterkers, de onderdelen, enzovoort. Ik heb hem zelf ook en ik heb er echt heel veel info uit gehaald. Dan leer je ook waar je op moet letten als je een gitaar koopt.

De lessen zou je het beste kunnen nemen van een leraar. Dan wordt je echt begeleid en worden de lessen persoonlijker afgestemd op jouw behoeften. Daarnaast werken lessen ook motiverender dan een boek dat voor je ligt.
Ja het soort gitaar bepaalt heel erg of je het leuk vind of niet. Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken om klassiek te spelen, ik vind elektrisch veel leuker. Elektrische gitaren spelen ook veel lichter, je hebt geen grote klankkast waar je over heen moet hangen en je kan heel veel effecten gebruiken, zoasl natuurlijk distortion.

Ooh ja, nog 1 tip. Koop niet die gitaar en versterker in 1 setjes voor weinig geld. Die zijn heel erg slecht en je zult er daarom niet lang plezier van hebben. Het is beter als je wat meer geld er voor uit trekt en zelf een gitaar en een versterker uit kiest. Ik noem maar wat, iets van 400, 500 of 600 euro en je hebt hele goede spullen:)

Roro92
12 augustus 2007, 17:23
Mijn spul was ook 500 euro...Maar dan voor een bas. Ik heb het expres zelf bij elkaar gezocht, omdat er plannen waren/zijn voor een band en dus geen klein-slaapkamer versterkerapparaat wilde. Daar zal je ook op moeten letten!

EricSw
12 augustus 2007, 18:47
Ik ben begonnen met een yamaha erg121 (strat model) en een vox 15 wat versterkertje. Samen iets van 250 euro voor betaald.
Gitaartje was goed genoeg om mee te beginnen, versterkertje viel wat tegen.

Ik ben begonnen met een half jaar les en ben daarna mezelf gaan aanleren.
Ik heb meer in dat half jaar les geleerd dan de 2 jaar zelfstandig erna.
Dit zal volledig persoonsafhankelijk zijn, als je erg fanatiek bent kan het heel goed gaan.

Ik heb een lange periode gehad waarbij ik de gitaar even een half uurtje per dag vasthield en de paar dingen die ik kon even afraffelde.
Dan leer je niet veel.

Op het ogenblik ben ik weer hartstikke fanatiek en merk dat het leren veel sneller gaat.
Iets nieuws leren kan soms een flinke opgave zijn, alsmaar blijven oefenen en uiteindelijk lukt het wel. .

Een leraar in de beginperiode kan ook heel belangrijk zijn voor wat betreft de houding waarin je zit/speelt.
Een verkeerde houding kan later allerlei problemen opleveren en is vaak moeilijk af te leren.

Zoals al eerder vermeld is op het internet een enorme hoeveelheid lesmateriaal te vinden.
Vaak was meer tijd kwijt aan zoeken door al die les-sites dan aan het gitaarspelen.

Sim-Simon
12 augustus 2007, 18:52
Ooh ja, nog 1 tip. Koop niet die gitaar en versterker in 1 setjes voor weinig geld. Die zijn heel erg slecht en je zult er daarom niet lang plezier van hebben.
Ik heb 4 jaar geleden zo'n Behringer-setje gekocht van ongeveer 150 euro en heb er een jaar of 2 meerdere uren per dag op gespeeld. Toen heb ik nog meerdere andere gitaren gekocht. Nu heb ik een Fender American Strat maar dat Behringer-ding doe ik niet weg!!

Lennartscholtus
12 augustus 2007, 18:54
Ja zelf ben ik ook echt gemotiveerd om te spelen, maar net wat je zegt je houding enz. Ik ben ook bang dat ik bijv. niet weet waar ik de gitaar aan moet slaan en dat soort kleine dingetjes

Lennartscholtus
12 augustus 2007, 18:55
Ik heb 4 jaar geleden zo'n Behringer-setje gekocht van ongeveer 150 euro en heb er een jaar of 2 meerdere uren per dag op gespeeld. Toen heb ik nog meerdere andere gitaren gekocht. Nu heb ik een Fender American Strat maar dat Behringer-ding doe ik niet weg!!
Ja maar toch denk ik dat ik liever met zo'n mexico fender ga spelen is net ff beter denk ik. Wat is trouwens het verschil tussen zo'n ding uit mexico en amerika?

allochthomas
12 augustus 2007, 18:58
Ja zelf ben ik ook echt gemotiveerd om te spelen, maar net wat je zegt je houding enz. Ik ben ook bang dat ik bijv. niet weet waar ik de gitaar aan moet slaan en dat soort kleine dingetjes
aanslaan :???: ik speel altijd gitaar met een strijkstok

ps. effe serieus dr zijn genoeg filmjes op youtube te vinden die heel handig zijn, gewoon effe zoeken, ik doe het ook altijd.

Lennartscholtus
12 augustus 2007, 18:59
Ik bedoel meer naar links of rechts, of eht verschil maakt weet ik niet en hoe je de snaren moet bespelen week toch ook niet:P

allochthomas
12 augustus 2007, 19:02
hangt er echt helemaal van af, ben slecht in uitleggen, dus mijn advies: zoek gewoon voor absolute beginners lessons op internet

I-am-crazy
12 augustus 2007, 19:03
Ik ben begonnen met zo'n starterssetje. Had me in totaal 135€ gekost, zat alles bij om mee te beginnen, zelfs een plectrum.

Na een half jaartje spelen heb ik die versterker die er bij zat al buiten gegooid, en een Line6 spider3 150W gekocht (je kan misschien beter voor de minder zware variant gaan, de Spider3 75W, deze heeft dezelfde functies, en ruilt voor 300€ van eigenaar, de 150W gaat voor 500€)

als gitaar, ik heb nu 8 maanden gespeeld met die beginners gitaar, maar nu voldoet die voor mij toch echt niet meer! Ik ga nu een Ibanez RGR321EX kopen, 350€.

dus eigenlijk, zo'n starterssetje is misschien leuk om mee te beginnen en kijken of gitaar spelen wel iets voor jou is, maar je heb al 2 jaar accoustisch gespeeld en dan haal je daar natuurlijk wel je voordelen uit. Een starterssetje is dus niets voor jou lijkt me!

EDIT:
ik heb tot nu toe alles op mezelf geleerd, en ben nu wonderwall van oasis aan het oefenen. dus het kan well!

- hier heb ik tabs leren lezen: http://www.joice.dds.nl/indned1.htm

- met het programma guitar pro 5 + een tab pack (32 000 tabs) heb ik liedjes leren spelen. Op google moet je maar eens easy guitar songs intikken, en dan kom je wel liedjes tegen om mee te oefenen, en nog eens bekende ook!

oefenen, oefenen, oefenen en technieken leren, dat is het enige wat je moet doen!

ohwja, nog een leuke site, met GRATIS video lessen over de verschillende technieken, een liedje leren spelen: www.justinguitar.com

Yapser
12 augustus 2007, 19:08
Bedenk je wel dat je met een Stratocaster niet meteen de Mark Knoflook sound hebt..

Als beginner is het misschien handig om wel een paar lessen te volgen om wat basic akkoordjes te leren, hoe je je gitaar vasthoud en hoe je moet plectrummen. Je kan ook gewoon zelf wat vogelen.

Rormo
12 augustus 2007, 22:15
Ja maar toch denk ik dat ik liever met zo'n mexico fender ga spelen is net ff beter denk ik. Wat is trouwens het verschil tussen zo'n ding uit mexico en amerika?

Klinkt alsof je al behoorlijk bepaalt hebt wat je wilt. Het kan ook zeker geen kwaad om een aantal andere merken stratocasters te testen. Richwood schijnt vrij goed te zijn en London city spreek ik uit eigen ervaring over dat die goed zijn. Naar mijn mening beter dan Mex. Fenders en een stuk goedkoper. Blijf uit de buurt van Stagg. Ook Yamaha maakt mooie en goede stratocasters.

Tho
12 augustus 2007, 22:18
Hoi Lennart, en welkom! Ik woon ook in Amersfoort en ik ben zeker geen beginner meer. Als je een keertje naar Kees Dee gaat en je wilt wat advies, stuur me maar een PM, ik woon er 5 minuten vandaan!

Groetjes Thomas

Lennartscholtus
12 augustus 2007, 22:31
Hoi Lennart, en welkom! Ik woon ook in Amersfoort en ik ben zeker geen beginner meer. Als je een keertje naar Kees Dee gaat en je wilt wat advies, stuur me maar een PM, ik woon er 5 minuten vandaan!

Groetjes Thomas
Ok prima bedankt!

omni
13 augustus 2007, 10:30
vergeet niet, mark knofler speelt niet met een plectrum maar met zijn vingers dat maakt 90% van zijn geluid.