PDA

View Full Version : 12-snarige ombouwen naar 6-snarig?



sr timmerman
19 januari 2003, 22:13
Beste mensen

Onlangs ben ik het bezit gekomen van een Yamaha APX-5-12a, een hele mooie 12-string. Eigenlijk wil hem om laten bouwen. Mijn vraag is, heeft iemand daar ervaring mee? Kan iemand mij een tip geven? wel of niet doen? en hoe dan?

gertdm
19 januari 2003, 22:48
ombouwen naar 6 kan wel als je weinig eisen stelt.Per slot bouwde bluesgitarist Big Joe Williams zijn 6 om naar een 9 snarige....
maar toch....het is een 12string en geconstrueerd als zodanig.
Simpelste manier is dus de octaafsnaren weglaten.Maar je hebt dan en 12string met 6 snaren.Kan ook klinken natuurlijk.:smile:

Arbz
19 januari 2003, 23:10
Paskal van Blof speelt geloof ik wel eens op een 12-string met 6 snaren :smile:

Hij heeft ook 6 tuners weggehaald, ziet er apart uit met zon lange headstock :wink:

sr timmerman
19 januari 2003, 23:13
hartelijk dank voor de reacties.

Wat ik me wel afvraag is: hoe zit dat met de kracht die op de hals uitgeoefend wordt door de snaren. 6 is wel wat minder dan 12?

gertdm
19 januari 2003, 23:33
als Paskal dat doet heeft hij een reden natuurlijk.Zijn 6 string modellen zijn van Zwier en zeer bijzonder van constructie.
Ik vraag me zelfs af of je opmerking niet gebaseerd is op oudere opnamen/beelden/concerten.Maar hoe dan ook:
een 12 = een 12 volgens mij..En nogmaals, ja je kan de octaafsnaren weglaten.Maar een 6string is geconstrueerd als een 6 met de juiste hoek van de snaren op de kop.

Natuurlijk heeft een minder aantal snaren consequenties voor de trekkracht. De hals zal (zeker bij de betere gitaren) iets naar boven trekken en een paar slagjes aan de trussrod vergen.Tenminste als je dezelfde snaardikte blijft gebruiken


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-01-19 23:35 ]</font>