PDA

View Full Version : Is er interesse in boutique amps in België en Nederland?



LordRiffenstein
19 januari 2003, 22:13
Er zijn ZO veel goede merken die bijna niet te verkrijgen zijn in de Lage Landen. Ik vraag me af of er geen interesse in is of dat niemand zijn nek durft uit te steken om deze merken in huis te halen. In Duitsland vind je nog merken als Dr Z, Bad Cat, Matchless maar Cornford, Budda, dt vind je nergens. Idem met gitaren als Heritage, Hamer, Melancon, Grosh... ook nergens verkrijgbaar.

Vertel me eens, zijn jullie geïnteresseerd in deze spullen? Het kost allemaal behoorlijk wat poen maar er moeten toch mensen in geïnteresseerd zijn, vraag is, hoe groot is die markt?

Groeten,

Yoeri

PeArLjAm
19 januari 2003, 22:25
Ik ben erg geinteresseerd in goede toon, dus goede spullen ben ik ook in geinteresseerd. Boutique zooi is mooi maar kost klauwen met geld maar is het meestal wel waard. Het is wel te krijgen in nederland natuurlijk maar kost echt een godsvermogen, vergeleken met de prijzen in de vs, waar het toch wat meer te betalen is. In deze versterkers ben ik wel geinteresseerd : http://www.mojaveampworks.com

Lijken me superversterkers alleen erg duur, maar ik zou ze toch graag eens uitproberen hierzo :smile:

srv-man
19 januari 2003, 23:11
Wat mij betreft is er absoluut interesse in dergelijke producten. Ik ben alleen bang dat de markt in Nederland niet erg groot is voor dit soort spullen. Voor veel gitaristen geldt: wat de boer niet kent moet hij niet. Bij Feedback bijv. raken ze Rivera (toch niet echt boutigue) aan de straatstenen niet kwijt.
Als ik het in mag schatten bestaat de markt voor boutigue spul uit een handjevol prof gitaristen (maar die hebben meestal geen geld) en de wat kapitaalkrachtigere amateurs zoals jij.
Deze halen hun spullen net zo gemakkelijk uit Duitsland of Amerika volgens mij. Het is trouwens opvallend dat Duitse gitaristen veel meer geld over hebben voor mooie spullen, ik ben er al heel wat tegengekomen met superspul zoals Tom Andersons, Tyler gitaren (eentje had er drie....).

LordRiffenstein
20 januari 2003, 10:53
Ja ik vrees ook dat het aantal potentiele kopers nogal klein is. Ik zat er aan te denken of het niet tijd is dat iemand zijn nek uitsteekt en een boel van deze spullen gaat verkopen in Belgie.

Greetzz,

Yoeri

Rectifier
20 januari 2003, 10:57
Het is idd. jammer dat er hier niet zo'n markt is als in de USA. Maar ik vind wel dat er best veel zijn in de US die 't gewoon doen voor de heb. :wink:
En ik denk dat er best wel wat boutique amps naar NL worden gehaald, maar niet alle gitaristen zitten op internet/gitaarforum.

Maar ik zou zeggen, doe een suggestie of start een importbureau... :wink:

LordRiffenstein
20 januari 2003, 11:12
Op 2003-01-20 10:57, schreef Rectifier:
Maar ik zou zeggen, doe een suggestie of start een importbureau... :wink:

Ik wis tniet dat jij mijn gedachten kon lezen :razz:

Groeten,

Yoeri

PeArLjAm
20 januari 2003, 11:20
De markt is in de us veel groter omdat er veel meer mensen wonen en de boutique spullen daar toch wel wat financieel aantrekkelijker zijn dan hier in Europa. ik denk inderdaad dat boutique spullen hier moeilijk kwijt te raken zijn maar er zijn ongetwijfeld wel gitaristen die er in geinteresseerd zijn. Voor veel boutique spullen hebben we de nederlandse importeur haarguitars he, al heeft die lang niet alles.

jpb
20 januari 2003, 11:33
Een Nederlander is altijd op koopjes uit. Hij zou 10 valvestates kopen als hij de 11e gratis krijgt. In de VS trekken ze wat makkelijker hun beurs voor goede en dure spullen. En de groteer afzetmarkt speelt ook mee. Marble-amps zijn booteek, en dat gaat erg goed geloof ik, dus er is nog hoop.

maestro_nl
20 januari 2003, 12:17
Ach, wat is Boutique...
Ik heb op een aantal MeLancon's gespeeld bij Musik Produktiv. Nou, dat is echt niet beter dan een MusicMan of PRS.
En een Grosh of Anderson zijn gewoon te dure strats. Echt...
Een super gitaar is makkelijk zelf te maken m.b.v. Warmoth.

Boutique versterkers vind ik interessanter.
Een Rivera of Randall is wel ok.
Maar een Matchless is toch echt veel en veel te duur? In de U.S.A. is Koch, ENGL en Diezel helemaal hot.
Wat van ver komt is lekker...

BLOK182
20 januari 2003, 16:03
ja, iedereen zeurt hier over de Mesa prijzen (tis niet echt boutique maar duur) terwijl in Amerika iedereen Koch en Diezel duur vindt, tja, het is toch allemaal wat :smile:

Epitheton
19 februari 2003, 15:10
Ik denk zelf dat de markt te klein hiervoor is. Ik zelf zou boutique spullen willen hebben, maar ik zou ze niet nieuw kopen. De markt in Amerika is vele malen groter en zij hebben een grotere geschiedenis met "goede" producten, waarvan meeste botique versterker makers oude producten kopieren.

Ik heb wel een stel Hamer USA gitaren, maar het was echt een hel om mijn handen eraan te kunnen krijgen, zo vaak duiken ze ook niet op in Nederland.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Epitheton op 2003-02-19 15:11 ]</font>

Dirk_Hendrik
19 februari 2003, 15:19
Op 2003-01-20 11:33, schreef jpb:
Een Nederlander is altijd op koopjes uit.

Niet helemaal mee eens. Nederlanders zijn prijsbewust en kijken kritisch naar een prijs-kwaliteitsverhouding. Verder zijn veel Nederlanders extreem merkgevoelig en bang om iets te kopen wat men niet kent. Stel je voor dat de buren het zien. Misschien vinden ze je wel gek!!


[quote]
Op 2003-01-19 22:25, schreef PeArLjAm:
Boutique zooi is mooi maar kost klauwen met geld maar is het meestal wel waard

En hier ben ik het maar zeer ten dele mee eens. Van extreem veel hedendaagse boutique apparatuur is het ontwerp rechtstreeks van het net geplukt en in een hip doosje gestopt. Twee Fulltone pedalen zijn daar een voorbeeld van: Rechtstreekse kopieen van een fuzzface en een Tubescreamer met een true bypass switch. Mag misschien door de kleinere produktie aandachtiger gebouwd zijn maar of dat het extreem hoge prijsverschil rechtvaardigd?? Ook mijnheer AnalogMan die tubescreamers ver-boutiqued door voor 50 dollar een dubbelopamp (In 3-kwart van de gevallen niet eens nodig!!)en twee weerstanden te vervangen kan mijn waardering voor de verbetering van de kwaliteit versus de geclaimde kosten niet wegdragen. Als ik dezelfde mod uitvoer voor een 10-tje wordt ik daar met minimaal werk stinkend rijk aan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-02-19 15:30 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-02-19 15:31 ]</font>

SteavisSmokin
19 februari 2003, 20:34
Ik ben het totaal niet met je eens, dirk hendrik. Je hebt zo te lezen nog nooit over een Fulltone Fulldrive gespeeld en/of je hebt ergens de melk horen klotsen maar je weet niet waar de tepel hangt; want een Fulldrive is dus *ECHT* geen kopie van een Tubescreamer. Hij is wel *GEBASEERD* op een TS design, dat is dus iets totaal anders.

Wat analogman doet is Tubescreamers modificeren, da's iets totaal anders dan van een normaal productie pedaal een boutique pedal maken (dat kan namelijk niet...iets is boutique of niet maar kan niet boutique gemaakt worden). De mod waar jij het over hebt (opamp en 2 weerstanden vervangen) is het modificeren van een TS-9 naar TS-808. Ik heb het zelf gedaan op mijn tubescreamer en de TS-9 klinkt een stuk beter na de 808 mod. Dat er mensen zoals Analogman dit doen vind ik erg goed, zo kunnen mensen ook een 808 klank hebben als ze zelf compleet a-technisch zijn aangelegd. 50 dollar is wel erg veel, vraag me af of je niet met een andere/ingewikkeldere mod in de war bent of misschien zitten bij de 50 dollar ook verzend kosten?


Om weer terug te komen op het originele onderwerp: in NL hebben we Marble Amps, da's zo boutique als het maar zijn kan. Erg goede amps die het geld zeker waard zijn.

gerrekat
19 februari 2003, 21:42
Ach inderdaad boutique amps hoeven niet beter te zijn dan goede "productie" amps, en zijn vaak belachelijk duur.

het is een keus die je maakt als je veel eigenaren diep inhun hart kijkt zal het woord "statussymbool" ook meegenomen zijn in de afweging zo'n ding aan te schaffen net zoals dat geld met sommige gitaren.

Toch is het leuk om te zien hoe die noutique ampmakers de grote jongens soms een trap onder de ret geven en ze aanzetten tot het fabriceren van betere producten, denk aan Peabvey met de 5150, daarvoor werd peavey als een tweederangs merk gezien.

Een Diezel is hier overigens ook duur en niet alleen in de US en een ENGL is in de US niet vel duurder dan hier in NL, dus het is in feite onzin dat bepaalde US versterkers hier zo duur zijn.
neem een mesa die kost hier plusminus 1000 EURO duurder (een RECTO!!!) dan in de US

Ic3gl0vE
19 februari 2003, 21:52
Op 2003-01-20 16:03, schreef BLOK182:
ja, iedereen zeurt hier over de Mesa prijzen (tis niet echt boutique maar duur) terwijl in Amerika iedereen Koch en Diezel duur vindt, tja, het is toch allemaal wat :smile:


ik vind hier koch en diezel en mesa duur :smile:

PeArLjAm
19 februari 2003, 21:54
Dat duurder hier dan in de vs is natuurlijk waar, maar de btw is ook lager in de vs dan hier. Hier heft de regering maar 16-18% (verschilt een beetje per e.u lang) en in amerika maar 6%.. Maar inderdaad nog achterlijk duur wat sommige dingen hier kosten, maar de amerikanen kopen wel europese spullen voor vergelijkbare prijzen als hier (denk aan koch, engl etc)

Dirk_Hendrik
20 februari 2003, 08:34
Op 2003-02-19 20:34, schreef SteavisSmokin:
Ik ben het totaal niet met je eens, dirk hendrik. Je hebt zo te lezen nog nooit over een Fulltone Fulldrive gespeeld en/of je hebt ergens de melk horen klotsen maar je weet niet waar de tepel hangt; want een Fulldrive is dus *ECHT* geen kopie van een Tubescreamer. Hij is wel *GEBASEERD* op een TS design, dat is dus iets totaal anders.

Wat analogman doet is Tubescreamers modificeren, da's iets totaal anders dan van een normaal productie pedaal een boutique pedal maken (dat kan namelijk niet...iets is boutique of niet maar kan niet boutique gemaakt worden). De mod waar jij het over hebt (opamp en 2 weerstanden vervangen) is het modificeren van een TS-9 naar TS-808. Ik heb het zelf gedaan op mijn tubescreamer en de TS-9 klinkt een stuk beter na de 808 mod. Dat er mensen zoals Analogman dit doen vind ik erg goed, zo kunnen mensen ook een 808 klank hebben als ze zelf compleet a-technisch zijn aangelegd. 50 dollar is wel erg veel, vraag me af of je niet met een andere/ingewikkeldere mod in de war bent of misschien zitten bij de 50 dollar ook verzend kosten?


Excuseer Mijnheer Steavis,

Door een toonregelcircuitje aan te passen zal klank inderdaad een beetje anders worden. Het blijft een kopie zonder veel extra toononderzoek. Is (IMHO) meer als een pakje honig groentesoep "zelfgemaakt" noemen omdat je er een worteltje en een beetje peterselie doorheen hebt gesneden. Is GEBASEERD op Honig ???

Betreffende TS conversies: Nee, ik heb de melk zeker niet alleen horen klotsen. Ik weet erg goedfwaar de tepel hangt. Verder wil ik je adviseren om even naarde site van de ANalogman te surfen. Dan zul je zien dat ik met die 50 dollar allez behalve mis zit en dat ik het ook niet heb over een ingewikkelde mod.

Butcher
20 februari 2003, 10:01
Op 2003-01-20 16:03, schreef BLOK182:
ja, iedereen zeurt hier over de Mesa prijzen (tis niet echt boutique maar duur) terwijl in Amerika iedereen Koch en Diezel duur vindt, tja, het is toch allemaal wat :smile:


Ehh... niemand heeft ooit van Koch gehoord.

Butcher
20 februari 2003, 10:10
Op 2003-02-19 21:54, schreef PeArLjAm:
Dat duurder hier dan in de vs is natuurlijk waar, maar de btw is ook lager in de vs dan hier. Hier heft de regering maar 16-18% (verschilt een beetje per e.u lang) en in amerika maar 6%.. Maar inderdaad nog achterlijk duur wat sommige dingen hier kosten, maar de amerikanen kopen wel europese spullen voor vergelijkbare prijzen als hier (denk aan koch, engl etc)


Niet helemaal... btw verschilt van staat tot staat. Sommige staten hebben geen btw. Sommige staten hebben geen btw op voedsel. En op aankopen op het internet betaal je geen btw, mits de verkoper niet in dezelfde staat als jij zit. Oh ja... het gemiddelde btw is 10%

Lucky
20 februari 2003, 14:19
Erik vd haar verkoopt een boel boutique spul...
en er staat nu ook een lijst met zaken aan wie hij verkoopt (hij is importeur en zijn rechten voor particuliere verkoop zijn uiteraard beperkt)

http://www.haarguitars.nl

marc_o
20 februari 2003, 16:50
Lijkt me ook moeilijk voor een winkel om in te schatten wat je afzet is, natuurlijk wil iedereen die vette Diezel of Roadking of BadCat horen en ze draaien en draaien aan de knoppen of het een lieve lust is, maar beurs trekken is er vaak niet bij...de gemiddelde muziekant gaat toch voor de gemiddelde spullen (en die hoeven heus niet minder te zijn, je moet kopen wat je kan betalen en wat je nodig hebt) De winst op Boutique-spul is ook lager in verhouding natuurlijk...

Lucky
20 februari 2003, 19:59
Op 2003-02-20 16:50, schreef marc_odijk:
Lijkt me ook moeilijk voor een winkel om in te schatten wat je afzet is, natuurlijk wil iedereen die vette Diezel of Roadking of BadCat horen en ze draaien en draaien aan de knoppen of het een lieve lust is, maar beurs trekken is er vaak niet bij...de gemiddelde muziekant gaat toch voor de gemiddelde spullen (en die hoeven heus niet minder te zijn, je moet kopen wat je kan betalen en wat je nodig hebt) De winst op Boutique-spul is ook lager in verhouding natuurlijk...


precies !
een topje van tweeenenhalf duizend euro wordt vaak een winkeldochter...of tweedehands voordat je hem verkoopt.
Misschien is het wel ok dat de verkoop van dit soort exclusieve produkten juist niet in de gittarrsjop op de hoek is.

je kunt het natuurlijk (als je echt serieus bent) laten bestellen...dat verplicht niet tot koop.
Of zoals Yoeri doet.... naar Deutschland rijden :grin:

nicoverduin
20 februari 2003, 20:31
Als je nou perse een met de hand gebouwde versterker wil hebben, wat houd je tegen om iemand te zoeken in Nederland die dat voor je wil doen? In principe zijn alle materialen te krijgen en je hebt dan de mogelijkheid om hem helemaal te laten 'tunen' zoals je hem hebben wilt.

EdJ
20 februari 2003, 20:35
Helemaal mee eens!

timkermans
3 maart 2004, 01:58
De markt is in de us veel groter omdat er veel meer mensen wonen en de boutique spullen daar toch wel wat financieel aantrekkelijker zijn dan hier in Europa. ik denk inderdaad dat boutique spullen hier moeilijk kwijt te raken zijn maar er zijn ongetwijfeld wel gitaristen die er in geinteresseerd zijn. Voor veel boutique spullen hebben we de nederlandse importeur haarguitars he, al heeft die lang niet alles.


yeah right! Je moet es bij RSL (RSL.nl) langsgaan. Daar hebben ze nog goeie Melancons staan. Try them out!!!!

timkermans
3 maart 2004, 01:58
De markt is in de us veel groter omdat er veel meer mensen wonen en de boutique spullen daar toch wel wat financieel aantrekkelijker zijn dan hier in Europa. ik denk inderdaad dat boutique spullen hier moeilijk kwijt te raken zijn maar er zijn ongetwijfeld wel gitaristen die er in geinteresseerd zijn. Voor veel boutique spullen hebben we de nederlandse importeur haarguitars he, al heeft die lang niet alles.


yeah right! Je moet es bij RSL (RSL.nl) langsgaan. Daar hebben ze nog goeie Melancons staan. Try them out!!!!

josh.vandenberg
3 maart 2004, 09:04
Boutique is leuk,heb zelf ook wel wat in die richting.

Maar het is niet nodig,aangezien goed spel voor 90% door de bespeler wordt bepaald en niet door duurdere spullen die in sommige gevallen niet eens beter klinken.
Als voorbeeld geef ik de Marshall jmp mastervolume van mij ,die mijn VHT echt van de sokken blaast.Die Marshall iszo basis als het maarzijn kan en die VHT zit tjokvol elektronica,maar daar ligt misschien ook het probleem.

Ik geloof echt niet in ,,Bogner kasten of die en die tubes".
Meestal is het vehullen van een muzikaal gebrek,of elitair gedrag
Ik hoorde laatst Brain Setzer gewoon met een ( misschien goed afgestelde)bassman,die blaast echt iedereen met een boutique instellatie naar huis dus.

Ik ben er heel kritisch over

Droffie
3 maart 2004, 09:09
Eric v/d Haar importeerd Heritage gitaren dacht ik.
Voor boutique spul is wel degelijk een markt denk ik. de standaard gitaarwinkel gaat voor de usual shit Boss, Ibanez, Marshall...Dat verkoopt omdat mensen dat alleen kennen.
In principe bepalen zij onze slechte smaak in nederland wat betreft apparatuur. Het komt ook maar weinig voor dat ik een gast zie spelen en denk "die klinkt goed."
Daar kan verandering in komen als er meer kwaliteit spullen op de markt komen. Ben blij dat een v/d Haar z'n nek uit steekt.

Nielsje
3 maart 2004, 09:23
Ik vind het allemaal wel mooi, maar kopen zou er voorlopig niet bij zijn.

Bovendien, als zo'n top al gauw tweeeneenhalfduizendeuro kost, nou dan ga ik wel es met nico overleggen of hij wat intteressants kan bakken..

Harry
3 maart 2004, 09:32
'Boutique' is toch niets meer dan een klein bedrijf? Dus er is minder sprake van lopende band werk. Dat wil toch niet per se zeggen dat alles wat uit zo'n klein bedrijf komt beter is dan zogenaamde bekende merken?

Ik heb zelf een Bedrock, en ik vind het een fantastische versterker. Komt uit een kleine werkplaats, en heb 'm al eens geadverteerd zien worden als 'boutique amp'. Maar is het niet gewoon een versterker van een onbekend merk? (dat komt trouwens door distributieproblemen, heb ik me laten vertellen)

ReinoutV
3 maart 2004, 09:33
Is zo'n Bogner Shiva (EL34, 2 ch, 1x12") dan zijn 3500 euro waard? Is die zo veel beter dan bijv. een Orange AD30TC (EL84, 2ch, 2x12"): 1600 euro of zo?

Jimi Hendrix
3 maart 2004, 10:11
Ik vind het jammer dat veel van die 'boutique' spullen niet echt gericht zijn op veelzijdigheid. Bijvoorbeeld wel een 'hemelse' crunch maar geen goed clean geluid. Dan houdt het voor mij al op eigenlijk....

Ik heb de mazzel gehad dat ik toen Feedback nog Rivera deed de voor mij al een paar jaar perfecte amp heb gekocht: de Knucklehead Reverb. Meesterlijke clean, crunch en leadgeluiden, veelzijdig en goed!

Wellicht als je een grote tour doet dat je dan 3 versterkers voor clean crunch en lead meezeult, maar zolang ik mijzelf naar mijn gigs moet rijden hou ik het hierbij!

LordRiffenstein
3 maart 2004, 10:21
Ik vind het jammer dat veel van die 'boutique' spullen niet echt gericht zijn op veelzijdigheid. Bijvoorbeeld wel een 'hemelse' crunch maar geen goed clean geluid. Dan houdt het voor mij al op eigenlijk....

Welke versterkers heb jij getest? Ik kan zo uit mijn hoofd 5 boutique versterkers opsommen die uitblinken in veelzijdigheid!

marc_o
3 maart 2004, 11:34
doe dan, doe dan, doe dan... :D

Ach, er is zoveel mooi spul te koop, maar uiteindelijk is maar 1 ding belangrijk...bevalt hetgene dat uit de speakers komt.
Het is vaak een placebo-effect, je ziet die naam en dat prijskaartje en je denkt er al gauw een hele hetze bij, "dit zal wel erg goed klinken", maar uiteindelijk zijn het toch die doorsnee-amps zoals de marshalls en andere grote namen die al onze helden bespelen, en van dat geluid houden wij ook....het is een goede basis-sound waaraan e.e.a. getweakt is en wat aan effecten zijn toegevoegd.
Neem bijvoorbeeld David Gilmour...pakt altijd redelijk normale versterkers, maar maakt de sound met verstand en goewde effecten, op een juiste manier afgesteld. En dat terwijl deze man alles kan betalen wat hij maar wil.
Ik ben ook wel een beetje van mening dat wij hier op dit forum elkaar een beetje gek maken hier en daar.

Ik doe daar uiteraard graag aan mee..... :o

Rectifier
3 maart 2004, 12:52
Ik vind het jammer dat veel van die 'boutique' spullen niet echt gericht zijn op veelzijdigheid. Bijvoorbeeld wel een 'hemelse' crunch maar geen goed clean geluid. Dan houdt het voor mij al op eigenlijk....

Welke versterkers heb jij getest? Ik kan zo uit mijn hoofd 5 boutique versterkers opsommen die uitblinken in veelzijdigheid!

Begin maar vast.

Aan elke amp (hoe boutique die ook mag zijn) zit wel weer een nadeel.
Hetzij qua sound hetzij qua bediening of features.

Het blijft ook allemaal smaak gebonden laat dat voorop staan. Wat Riff lekker crunch vind, vind Jimi misschien bagger.

Ik vind zelf ook dat de meeste Boutique amps goed zijn in 1 hele goede sound of in max. 2 sounds (en dan zit daar meestal alweer een beperking aan).

LordRiffenstein
3 maart 2004, 13:51
Aan elke amp (hoe boutique die ook mag zijn) zit wel weer een nadeel. Hetzij qua sound hetzij qua bediening of features.

Het blijft ook allemaal smaak gebonden laat dat voorop staan. Wat Riff lekker crunch vind, vind Jimi misschien bagger.

Smaak heeft toch niets te maken met veelzijdigheid! Er zijn massa's versterkers met 3 kanalen of meer en daar zit ongetwijfeld wel eentje tussen die je bevalt.

Ik vind nl. net WEL dat veel boutique amps veelzijdig zijn. Vroeger had je Fender (goed clean), Marshall(goede scheur) Vox(goed clean, te luid voor scheur)... maar nu kan je kiezen uit een grote groep versterkers die clean/crunch/lead of meer hebben en daar zit ongetwijfeld wel eentje tussen die je bevalt.

Misschien is Jimi's idee van ee boutique amp anders dan dat van mij maar Bogner, Diezel, Engl, Framus, Brunetti, Trentino... zijn toch allemaal behoorlijk boutique als je het mij vraagt.

Negative K3 fan
3 maart 2004, 14:15
boutique is leuk, maar de markt in nl is te klein, onder andere door mentaliteitsverschillen, prijzen (BTW import) en een te kleine markt. Jukebox in boekel komt toch al wat meer richting het hogere segment van versterkers en pedalen maar toch is het een kleine winkel dat niet als een tierelier verkoopt en die heeft niet eens de allerboutiekste shit.

Buiten dat heb je het in Amerika ook niet zoveel, yoeri begint wel met dat in amerika zoveel boutque te krijgen is, maar zegt later dat het in duitsland ook wel is, heel de benelux is nog kleiner dan een gemiddelde staat in de VS, dat mag ook niet onderschat worden. Die Amerikanen hebben niet zon benul van kilometers zoals wij dat hebben en zitten zonder problemen uren in hun auto, wat hun overigens ook nauwelijks iets kost.

Rectifier
3 maart 2004, 15:08
Aan elke amp (hoe boutique die ook mag zijn) zit wel weer een nadeel. Hetzij qua sound hetzij qua bediening of features.

Het blijft ook allemaal smaak gebonden laat dat voorop staan. Wat Riff lekker crunch vind, vind Jimi misschien bagger.

Smaak heeft toch niets te maken met veelzijdigheid! Er zijn massa's versterkers met 3 kanalen of meer en daar zit ongetwijfeld wel eentje tussen die je bevalt.

Ik vind nl. net WEL dat veel boutique amps veelzijdig zijn. Vroeger had je Fender (goed clean), Marshall(goede scheur) Vox(goed clean, te luid voor scheur)... maar nu kan je kiezen uit een grote groep versterkers die clean/crunch/lead of meer hebben en daar zit ongetwijfeld wel eentje tussen die je bevalt.

Misschien is Jimi's idee van ee boutique amp anders dan dat van mij maar Bogner, Diezel, Engl, Framus, Brunetti, Trentino... zijn toch allemaal behoorlijk boutique als je het mij vraagt.

En je vind ze ook allemaal goed?
Bogner Shiva = geweldig clean maar crunch vind ik niet bijzonder (smaak 1)
Bogner XTC = clean valt tegen, crunch en lead en best vet (smaak 2)
Bogner Ubershall = clean goed, ultra gain is vet (waar is de crunch? smaak 3)

Matchless veelzijdig? Mwoa....
Ze klinken geweldig (weer die smaak)!!! Maar veelzijdig? Neuh

Smaak heeft wel degelijk met veelzijdigheid te maken.
Als jij alle 4 kanalen van een Diezel geweldig vind maar Gitarist X vind dat alleen 1 kanaal van de Diezel goed bruikbaar is dan is de Diezel heel simpelweg niet veelzijdig voor gitarist X.

Antal
3 maart 2004, 15:48
Ik ben ook wel een beetje van mening dat wij hier op dit forum elkaar een beetje gek maken hier en daar.

Ik weet het eigenlijk wel zeker. Ik betwijfel of een amp van 3000 euries het ooit waard is.

LordRiffenstein
3 maart 2004, 15:49
Smaak heeft wel degelijk met veelzijdigheid te maken.
Als jij alle 4 kanalen van een Diezel geweldig vind maar Gitarist X vind dat alleen 1 kanaal van de Diezel goed bruikbaar is dan is de Diezel heel simpelweg niet veelzijdig voor gitarist X.

Euhm, veelzijdigheid heeft NIETS met smaak te maken. Je zegt het zelf, voor de een is die Diezel wel veelzijdig dus is die versterker per defenitie veelzijdig maar helaas niet voor Gitarist X dus die zal naar een andere versterker moeten uitkijken

Als je een versterker hebt met 4 kanalen, 2 masters, 2 presence controls, reverb en je kan dat allemaal met 1 pedaal schakelen, is die dan veelzijdig of niet??? JA, of JIJ hem nu goed vindt of niet, hij is en blijft veelzijdig. Als je bv blues speelt heb je geen ruk aan de 4 kanalen van een Diezel maar iemand in een Top-40 band zal wel die 4 kanalen gebruiken terwijl een Dumble subliem is voor de blueser maar niks voor de Top-40 gitarist!

Misschien bestaat de amp die voor jou perfect clean/scheur/solo doet helemaal niet maar dat wil toch niet zeggen dat er geen veelzijdige versterkers zijn.

Rectifier
3 maart 2004, 16:27
Onzin.

Dan is een Matchless met 1 kanaal en met een toonregeling en met 1 matervolume en 1 presence toch ook veelzijdig want je kan de toonregeling aanpassen :-?

Geef een definitie van veelzijdig en boutique amps.

Een amp kan wel veelzijdig zijn qua mogelijkheden maar als ie nergens naar klinkt of als ie naar smaak niet bruikbaar is is ie vanuit mijn vissie als gitarist niet veelzijdig.

Als Animal een 3 kanaals transistor amp maakt met 1x8" speaker
met 2 mastervolumes die nergens naar klinkt maar barst van de opties dan is ie zeer veelzijdig ja!
Zul je'm ooit live gebruiken? Nee. Dus smaak en veelzijdigheid gaat in mijn ogen als gitarist wel samen.

Bekijk je het puur als neanderthaler die puur gericht is op wat kan ik ermee...... Dan ben ik het met je eens.

Negative K3 fan
3 maart 2004, 16:31
wat is dan in jouw mening wel een veelzijdige amp?

ik vind een VH4, roadking, engl SE toch kwa features erg veelzijdig, maar dat wordt toch overtroffen door line6 etc. Daar lever je wel wat kwaliteit voor in. Terwijl bij de eerder genoemde amps echte aandacht is uitgegaan naar alle facetten van de amp.

Quink
3 maart 2004, 17:03
@Rectifier: jouw definitie van veelzijdigheid zoals je hem hier stelt is dat iets veelzijdig is als het voor jou bruikbaar / goed is. Volgens deze redenatie zou dat dus betekenen dat een bestelbusje met een tweede rij stoelen waardoor je en passagiers en veel spullen kan vervoeren niet veelzijdig is omdat je niet in een bestelbusje wil rijden :???: :???: :roll:

Ik denk toch dat je een paar dingen door elkaar haalt. Als een versterker diverse dingen kan (clean, crunch, lead, power attanuator erop, etc.) is hij veelzijdig. Punt. Of je er voor kiest om gebruik te maken van de mogelijkheden om smaaktechnische redenen is een tweede.

Rectifier
3 maart 2004, 18:46
Kijk, kopen wij als gitaristen nu iets omdat het veelzijdig is of omdat het goed klinkt?

Ik beide!!!

Je kan er lang en breed over discusieren. Veelzijdigheid in een amp uit zich bij mij ook in of een amp klinkt of niet.
Dat is toch een onderdeel van een amp.

Jeroenvanhulsteijn
3 maart 2004, 23:27
Er zijn ZO veel goede merken die bijna niet te verkrijgen zijn in de Lage Landen. Ik vraag me af of er geen interesse in is of dat niemand zijn nek durft uit te steken om deze merken in huis te halen. In Duitsland vind je nog merken als Dr Z, Bad Cat, Matchless maar Cornford, Budda, dt vind je nergens. Idem met gitaren als Heritage, Hamer, Melancon, Grosh... ook nergens verkrijgbaar.

Vertel me eens, zijn jullie geïnteresseerd in deze spullen? Het kost allemaal behoorlijk wat poen maar er moeten toch mensen in geïnteresseerd zijn, vraag is, hoe groot is die markt?

Groeten,

Yoeri

Volgens mij kun je in NL in ieder geval bij www.haarguitars.nl en http://www.muziekhandel-jukebox.nl/index.html het nodige aan boutique krijgen. Ik zag op een andere topic dat Melancon door http://www.rsl.nl/ verkocht wordt in NL

Nicci
4 maart 2004, 09:55
Veelzijdigheid in een amp uit zich bij mij ook in of een amp klinkt of niet.
Dat is toch een onderdeel van een amp.

dit lijkt me zeer logisch. als je 10 kanalen hebt, maar 9 klinken niet, of hetzelfde als die andere, dan kun je niet bepaald zeggen dat je een veelzijdige versterker te pakken hebt. hij zal wel veel knopjes hebben.

Droffie
5 maart 2004, 13:06
Onzin.

Dan is een Matchless met 1 kanaal en met een toonregeling en met 1 matervolume en 1 presence toch ook veelzijdig want je kan de toonregeling aanpassen :-?

Geef een definitie van veelzijdig en boutique amps.

Een amp kan wel veelzijdig zijn qua mogelijkheden maar als ie nergens naar klinkt of als ie naar smaak niet bruikbaar is is ie vanuit mijn vissie als gitarist niet veelzijdig.

Als Animal een 3 kanaals transistor amp maakt met 1x8" speaker
met 2 mastervolumes die nergens naar klinkt maar barst van de opties dan is ie zeer veelzijdig ja!
Zul je'm ooit live gebruiken? Nee. Dus smaak en veelzijdigheid gaat in mijn ogen als gitarist wel samen.

Bekijk je het puur als neanderthaler die puur gericht is op wat kan ik ermee...... Dan ben ik het met je eens.

Meerkanaals versterkers worden als veelzijdig beschouwd punt...
Of 't bruikbaar is is punt 2. Wil je 1 versterker die zowel Clean als Lead goed klinkt moet je niet janken dat je bijna 3000,- moet neertellen.
De combinatie van veelzijdigheid en toon wordt uitgedrukt in Euro's. Dat mensen dat er niet over hebben is geen probleem. Maar ga niet beweren dat het het geld niet waard is. Dat is namelijk onzin.

maylingjv
5 maart 2004, 13:17
ik vind het eigenlijk spijtig dat er niet meer europees spul op de markt te vinden is,zoals bv:skrydstrup amps ofzo en kvind boutique perse hoeft niet perse duur te zijn,600euro ofzo voor de goedkoopste tweed amp van marble de prijs van een fender bleus deluxe tweed ongeveer en je hebt jezelf een magische ampje wat je niet van die fender kan zeggen hoor.

maylingjv
5 maart 2004, 15:14
maar waar blijft al die europese boutique nou? want in die winkels kan je over het algemeen alleen maar amerikaanse uitproberen.by the way ik vind niet dat boutique perse duur hoeft te zijn,de goedkoopste marble tweed amp kost er een 600euro ongeveer en de fender bleus junior ook ongeveer. en die fender zou je kapotslagen eenmaal je het verschil hebt gehoord.

Jeee
5 maart 2004, 15:42
Misschien is Jimi's idee van ee boutique amp anders dan dat van mij maar Bogner, Diezel, Engl, Framus, Brunetti, Trentino... zijn toch allemaal behoorlijk boutique als je het mij vraagt.

Volgens mij hoort Engl niet in dat rijtje thuis.

Jeee
5 maart 2004, 15:45
Misschien is Jimi's idee van ee boutique amp anders dan dat van mij maar Bogner, Diezel, Engl, Framus, Brunetti, Trentino... zijn toch allemaal behoorlijk boutique als je het mij vraagt.

Volgens mij hoort Engl niet in dat rijtje thuis.