PDA

View Full Version : stereo spelen met Roland JC120 en H&K attax 200



apekop
12 augustus 2007, 10:37
Ik heb twee combo's: een oude Roland JC120 en een oude Hughes en Kettner Attax 200.

Nu gebruik ik veel stereo (ping pong) delays. Live wil ik daarom vanaf nu ook stereo gaan spelen.

Hoe kan ik met deze combinatie stereo spelen? ik kan natuurlijk gewoon de linker en rechter uitgang van de delay ieder in een versterker doen maar dan krijg je verschil in sound tussen links en rechts.

Het liefst heb ik de JC120 als basissound, maar de H&K mag ook.

De H&K kettner heeft een stereo effectloop, de Roland alleen 2 main ins (ik weet niet waar die precies voor is, iemand?)

Ik kan ook stereo spelen op 1 versterker, de H&K (via de effektloop), dan hoor ik de delays uit de linker en rechter speakers stereo.
Ik zou dan live bij iedere speaker van de H&K een mic kunnen zetten.
De vraag hierover is of het stereoeffect dan echt goed hoorbaar is over een PA?, omdat de mics zo dicht bij elkaar staan bedoel ik (?)

zjanke
12 augustus 2007, 10:55
Verschil in Amps hoeft geen probleem te zijn, mits je ze ongeveer gelijk houd qua klank. Ik bedoel dan dat je de ene niet voluit moet laten scheuren en de andere clean houdt. Het kan juist een heel mooi geluid geven als ze elkaar goed aanvullen. Ook hier is testen de beste oplossing.
Stereo over een versterker en dan 2 mic's gebruiken kan prima, de afstand tussen de mic's maakt niets uit. Het gaat erom hoe de panning (links/rechts verdeling) op de geluidstafel wordt ingesteld. Als je een kanaal max links en een max rechts zet dan heb je een kamerbrede ping-pong.
Ik ken de JC120 niet persoonlijk, maar ik weet wel dat de ingangen per kanaal high en low zijn. Meer volume en waarschijnlijk een iets andere klankkleur.

peter_heijnen
12 augustus 2007, 13:07
Verschil in Amps hoeft geen probleem te zijn, mits je ze ongeveer gelijk houd qua klank.
Idd.

Maar, je hebt nu dus de praktische keuze uit of alleen de h&k stereo, of aan de ene kant de roland en aan de andere de h&k....

Grote voordeel van het gebruik van de stereoloop op alleen de h&k is het grotere gebruikersgemak: als je dan op de versterker iets aan toonregeling of volume verandert zal dit meteen voor zowel links als rechts gelden.

Met de opstelling roland/h&k zou je iedere verandering eerst op de ene en daarna op de andere versterker moeten regelen. Dat is bewerkelijker, live natuurlijk iets lastiger, maar je krijgt er dus ook meer geluidsmogelijkheden door dmv goed mengende, elkaar aanvullende versterkergeluiden (-als je het goed doet...). En met de twee amps samen heb je natuurlijk ook meer vermogen, zou je dat nodig hebben.

Het stereoeffect uit jouw speakers zal op het PA prima hoorbaar zijn, het PA dient daar oa voor.

apekop
12 augustus 2007, 13:20
bedankt voor de reacties,

heeft iemand ervaring met het live stereo spelen over 1 versterker? als dat echt goed werkt is dat natuurlijk wel erg praktisch hoef ik geen twee versterkers mee te slepen.

en zou ik ook via de effectloop van de H&K stereo kunnen spelen en de JC120 dan alleen als speaker gebruiken, zodat ik het geluid van de H&K uit de JC120 krijg?. Dus linkerkanaal van de delay uit de H&K en rechts uit de JC120 met het H&K geluid. zo kan ik ook nog het scheurkanaal en de chorus van de H&K gebruiken. Ik weet alleen niet of dit kan en hoe dat dan moet.

Ik ben er niet zo voor om met twee verschillende sounds stereo te spelen. Het liefst heb ik links en rechts exact dezelfde klankkleur.

peter_heijnen
12 augustus 2007, 13:58
en zou ik ook via de effectloop van de H&K stereo kunnen spelen en de JC120 dan alleen als speaker gebruiken, zodat ik het geluid van de H&K uit de JC120 krijg?. Dus linkerkanaal van de delay uit de H&K en rechts uit de JC120 met het H&K geluid. zo kan ik ook nog het scheurkanaal en de chorus van de H&K gebruiken. Ik weet alleen niet of dit kan en hoe dat dan moet.
Je kunt de speaker van de roland gebruiken als er een "speaker in" aansluiting op zit. Het verhaal zoals jij het schetst getuigt van een fout in je gedachtegang. Het is van belang dat je je even verdiept in de materie voordat je vanalles gaat aansluiten.

Preamp [preamp out/fx send]> > [poweramp in/fxreturn] >speakerout

bluegate
12 augustus 2007, 14:11
De Roland JC120 & Attax 200 zijn beiden Stereo.

Met zowel de ene als de andere kun je bereiken wat je wilt.
Je hoeft dus geen 2 versterkers te gebruiken.

Gebruik gewoon de effectloop van één van de versterkers en je speelt stereo.
Je moet de uitgang L & R van je effect aansluiten op de Return L & R van je
gebruikte versterker.

apekop
12 augustus 2007, 15:02
Je kunt de speaker van de roland gebruiken als er een "speaker in" aansluiting op zit. Het verhaal zoals jij het schetst getuigt van een fout in je gedachtegang. Het is van belang dat je je even verdiept in de materie voordat je vanalles gaat aansluiten.



er zit op de roland geen speaker in, maar een main in, ik denk dat dat hetzelfde is..

sorry hoor, maar ik dacht dat ik me al aardig verdiept heb in de materie...ik kom juist naar dit forum voor advies en vragen te stellen!...bovenstaande was alleen of vraag of het zou kunnen of niet, ik heb helemaal nog niets aangesloten...als ik fout denk moet je me ook laten weten wat er fout is in mijn gedachtengang.

En Bluegate, de oude JC120 (die ik heb) heeft geen effectloop, de nieuwe versie wel. Zoals jij het beschrijft had ik het al gedaan gedaan met de H&K (zie mijn 1e post)