PDA

View Full Version : chords



Eko
8 juni 2001, 21:44
Hi folks,
Wat is jullie favorite chord. Heel lang heb ik het liefst in E gespeeld. De laatste tijd begint het G accoord me meer aan te spreken.
De mogenlijkheden vanaf de 3e fret begin ik steeds meer te ontdekken.
En jullie?
Martin.

Iron Duke
11 juli 2001, 19:40
aaaaaaaahhh(zucht van verlichting) deze is echt verrukelijk Dmaj7. Dit wil je echt NIET weten. MAAK ME GEK

Outshine
22 augustus 2001, 13:56
G is fantastisch, maar je moet op je B-snaar ook nog een D erbij spelen = Gsus4 ofzo. Dat klinkt echt waanzinnig.

sleep_to_saturate
22 augustus 2001, 18:24
Ja dat is bij mij al standaard de G geworden die gsus4 ofzo, Ik speel hem eigenlijk nooit meer zonder de "d" op de b-snaar.

marcov
18 september 2001, 17:21
wat dacht je van een Cadd9 +een G op de hoge e snaar. echt heel lekker of de Dadd9/F#

Ray
18 september 2001, 17:46
Wat een prachtige lyrische woorden over de gsus4 (ofzo).... Is dat sinds "More than words" van extreme ?

anoniem
18 september 2001, 19:41
ik vind de D altijd wel cool, lekker varieren met de bas enzo.

Ibanez2001
18 september 2001, 22:09
Mijn favoriete chords zijn toch wel de mineur7. Neem bijvoorbeeld Dm7 en Cm7 na elkaar. Zet er een beetje een funky slagje onder, en hou dit een tijdje vol. Je krijgt dan vanzelf wel inspiratie voor variatie en wat solo's tussendoor.

Jimi Hendrix
19 september 2001, 09:09
Even wat rechtzetten: die G met de d op de b-snaar is gewoon een G akkoord, niets met sus4 ofzo. Hij klinkt echter beter omdat de terts er maar een keertje inzit en bovendien in een laag register nl de b op de a-snaar.
Klassieke componisten geven als ze een orkest een akkoord laten spelen de terts slechts aan een zeer klein aantal muzikanten omdat deze anders veel te penetrant wordt.

Ullla
19 september 2001, 14:26
mijn favoriete akkoord:
De E-majeur met een c op de b-snaar erbij.
de diminished akkoorden en natuurlijk mineur akkoorden met majeur-6

sleep_to_saturate
19 september 2001, 14:31
Hmm ja zo zie je maar weer hoeveel ik over de theorie weet. ?
Maar wel interessant dat het te maken heeft met de b die anders te penetrant is. Dat G-akkoord komt dus eigenlijk dichter in de buurt van het barré-G-akoord met het enige verschil dat de b een oktaaf lager is.

taylor
19 september 2001, 17:03
ja als je die dus weg laat en kwart voor in de plaats speelt dan krijg je een sus4 akkoord.

zo simpel kan theorie zijn.al is dit nog basiskennis

Rectifier
19 september 2001, 17:41
Doe mij de Neutrik Chords maar! Gna gna!

Jimi Hendrix
19 september 2001, 20:40
Theorie geeft de verklaring achteraf,
twee grote tertsen in een voicing klinkt gewoon kut!
met kleine tertsen heb je dat probleem overigens niet.

Eko
20 september 2001, 16:11
Zo, het komt op gang hier.
Kent iemand het boek van Ralph Denyer ? Achterin staan als bonus de 18 meest gebruikte variaties op een accoord.Man oh man wat leuk om alles uit te proberen!
Ook het leren van alle tussenaccoorden heeft zo z`n nut en charme.
De loop van G/Em/Am7/D7/G/C7/G/C7/D7 in een bluesloop ( snelle) heeft een enorme aantrekkingskracht voor mij. Waarom weet ik niet maar ik speel hem vaak.

taylor
20 september 2001, 21:18
ik speel de raarste akkoorden ik zou maar geen naamen(specifiek) noemen want dat komt zo patserig over.

maar 13 en 11 akkorden vind erg cool veder gebruik ik ook veel polytonale akkoorden.

en wat ik ook veel doe is subbsitutie.

ook wel veel de "standaard" rock akkoorden

eigenlijk alles wel

intersseerd waarschijnlijk niemand maarja.

Jimi Hendrix
21 september 2001, 10:31
waarschijnlijk niet, maar wellicht wel stimulerend voor sommigen
trouwens, wat versta jij onder polytonale akkoorden? akkoorden uit de octotonische, heletoons, enneatonisch etc ladders?
of je eigen brouwsels? geef eens een voicing, ik ben benieuwd

Kitaarhiero
21 september 2001, 18:24
Ik mag het Emin7 erg graag spelen qua frets is dat (van laag naar hoog) 07678, geweldig funky.

Jimi Hendrix
21 september 2001, 20:22
excuse me, dat is E7b10, of is die 6 (=Gis) op de A-snaar eigenlijk een 5?

taylor
21 september 2001, 20:39
[quote]
Op 2001-09-21 09:31, schreef Jimi Hendrix:
waarschijnlijk niet, maar wellicht wel stimulerend voor sommigen
trouwens, wat versta jij onder polytonale akkoorden? akkoorden uit de octotonische, heletoons, enneatonisch etc ladders?
of je eigen brouwsels? geef eens een voicing, ik ben benieuwd

euh ja en zo simpel mogelijk vb is

als je en d groot(drieklank)speelt dan laat je bv de terts(f#) weg en je speelt die in de bas
(d groot speel ik altijd zonder terts trouwens)

je kunt dit natuurlijk zo gek maken als je wil, ik gebruik dat veel

ik ben gek op om bv en simpel schema wat je hebt,hellemaal uitbouwen soms kom je op te raarste dingen.
i just love that

Jimi Hendrix
22 september 2001, 09:37
even iets rechtzetten, 6 op de a-snaar moet natuurlijk 6 op de d-snaar zijn.
D/F#, dat is toch helemaal niet polytonaal ofzo? dat is gewoon een omkering, zie bach etc. wat bedoel je dan met polytonaal?

taylor
22 september 2001, 23:24
euh ja bv wat ze scrijfen als c/d of d/e weet je

en ander voorbeeld is als je en 11 akkoord(dominant) neemt,die bekenste vorm zeg maar dus zonder terts en kwint.

dan speel je bv een g/a maar je zou ook kunnen zegen dat het een a11 is zonder terts en kwint(de septiem speel je maar 1 keer)

ik noem het zelf gewoon een a11

in het vorige bericht heb je gelijk maar ik wou het zo simpel mogelijk zegen zodat anderen mischien hier wat me kunnen(je zult is omkeeringen motten kennen voor je polytonal leert)

is denk ik voor jou allemaal wel bekent.

Jimi Hendrix
23 september 2001, 10:59
Je bedoelt het vast goed, maar polytonaal is het niet!
Enfin, ik zou een G/A gewoon A79sus noemen, wat jij dus ook doet, en A/G bijvoorbeeld een mogelijke voicing voor Gmaj#11
speel je ook wel eens Eb/A? dat komt meer in de buurt van polytonale toestanden, zo'n akkoord kun je niet duiden in normale tonale context.

taylor
23 september 2001, 23:27
ja maar polytonaal wil eigenlijk gewoon zegen dat je 1 akkoord als 2 kan benoemen toch(het woord opzich)

de eb/a speel ik ook wel eens ja.

speel eigenlijk (bijna)alles wel,vaak stuit ik op akkoorden die ik denk zelf te hebben "verzonnen" maar als je het gaat bekijken kun je ze altijd wel ergens mee vergeklijken(met bestaand)

taylor
24 september 2001, 23:33
trouwens die eb/a waar je het over had is echt een polytonaal akkoord omdat dat 2 akkoorden in 1 zijn.

Jimi Hendrix
25 september 2001, 08:52
Ja precies!

dirkw83
31 januari 2002, 12:35
Damn wat een theorie. Ik heb dus nog een lange weg te gaan al vraag ik me af in hoeverre die theorie je speelkwaliteit beinvloedt - ik hoop weinig :smile: - .
Mijn favoriet is denk ik toch de Asus(2). En de G#m in only dreaming van k's choice vind ik prachtig en geweldig om te spelen.

mirage
12 april 2002, 02:37
ik heb de grootste moeite om tabs van k's choise te vinden,
iemand suggesties?

dirkw83
12 april 2002, 10:43
welke moet je hebben?

pimmetje
12 april 2002, 11:58
Ik zie dat de laatste reactie in die discussie over die G/A etc. al in de steentijd is gepost, maar toch reageer ik nog maar ff.

Ik ben zelf ook voorstander van het systeem waarbij een G/A gewoon een A79sus wordt genoemd. Er is echter een uitzonderings-situatie: bij basloopjes.

Als je een schema hebt waarbij je met de bastonen varieert (of naar een volgend akkoord toewerkt) zonder het G-akkoord los te laten, dan vind ik G/A beter. Vooral als je op iedere tel een andere bastoon pakt. Anders staat zo'n maat helemaal vol met allerlei vervaarlijk uitziende akkoorden, terwijl je met de G/A notatie dan direct laat zien waar je mee bezig bent.

Kitaarhiero
13 april 2002, 11:28
Uiteindelijk is mijn favoriete akkoord toch B, want steeds als ik gewoon random een akkoord aan wil slaan is dat het B akkoord.