PDA

View Full Version : Eikenhout, geschikt voor een halsje?



KoenB
12 augustus 2007, 00:06
Hallo lui,

Ik wou eens proberen zelf een hals te maken, dus ik ben daar gewoon aan begonnen. Mijn pa kwam aanzetten met een eikenhouten plank, dus ik ben daar gewoon mee aan de slag gegaan, met de gedachte 'ik moet het gewoon een keer proberen, het maakt niet uit als ik het verkloot'. Het begint inmiddels al ergens op te lijken, maar mijn vraag: is eikenhout wel geschikt om daadwerkelijk als halshout te gebruiken?

En tja, eigenlijk had ik deze vraag moeten stellen voor ik begon, maar ik ben zo'n eerst-doen-dan-denken figuur...

G.G.
12 augustus 2007, 00:32
Is het niet wat zwaar (onbalans in de gitaar)? Proberen kan altijd natuurlijk, mijn prs heeft een beuken hals en die is heel stabiel en klinkt lekker.

oknarb180
12 augustus 2007, 00:49
Hey,

Eiken wordt niet veel toegapast in de gitaarbouw omdat het geluid nogal neutraal schijnt te zijn. Verder om als oefenbalkie te gebruiken, mooi toch! Ik heb met een stukje merantie m'n eerste neck-shape gemaakt. Kan nu de kachel in omdat ie zo krom is als een hoepel, maar goede ervaring mee opgedaan.

vr.gr.

Branko

KoenB
12 augustus 2007, 20:45
Neutraal klankje maakt niet uit, als ik een goed werkende hals zou kunnen maken ben ik al lang blij. En als oefening is het leuk toch :) en als hij achteraf krom trekt, dan kan ik hem altijd nog aan de muur hangen als aandenken ;)

Gearjunkie
16 augustus 2007, 23:05
Brian May speelde jarenlang niet onverdienstelijk op een (voor een groot deel) eikenhouten gitaar.

rinaldo
16 augustus 2007, 23:11
volgens mij was brian may z,n toets van eikenhout, die hij daarna zwart gebeitst heeft

oknarb180
16 augustus 2007, 23:16
Neutraal klankje maakt niet uit, als ik een goed werkende hals zou kunnen maken ben ik al lang blij. En als oefening is het leuk toch :) en als hij achteraf krom trekt, dan kan ik hem altijd nog aan de muur hangen als aandenken ;)

Hey,

Ale je een hele hals maakt, dan wel. Echter, ik heb alleen de neckshape gemaakt, zit geen kop en hiel op hoor, gewoon om te testen. Kon ik tevens m'n ideeen voor het scallopen testen, dat bleek echter niet te werken. Hangt nog wel in de schuur als aandenken (studiemateriaal), net als m'n eerste carved top. Dat heb ik geoefend op een stukje grenen meubelplaat. Heb ik ook nog als aandenken in de schuur hangen.

Ben wel nieuwschierig naar foto's van je oefenproject.
Wat je nu aan het doen bent, dat noem ik werkvoorbereiding. En dat is goed voor je ervaring, gevoel met het materiaal en je ervaart meteen of je werkmethode bevalt of dat je het anders gaat proberen.

vr.gr.

Branko