PDA

View Full Version : Cab voor HD147?



Empress
11 augustus 2007, 23:35
Hoi,
Ik heb een tijdje geleden een Line6 HD 147 gekocht, voor optredens en opnames met mijn toenmalige bandje. Het was een impulsaankoop, maar het was een goede aanbieding die paste binnen mijn studentenbudget. Ik had toen nog geen geld voor een redelijke (4x12) gitaarkast, maar die wil ik nu gaan aanschaffen voor tussen de 300 en 500 euro.
Ik speel voornamelijk extremere (black, death, thrash) metal.
Tijdens het aanschaffen van mijn top was ik al de hele tijd in dubio tussen modelling of buizen. En nu weet ik het nog niet. ENGL tops vind ik namelijk ook heel vet klinken. Maar op dit moment heb ik daar geen geld voor. Eigenlijk zoek ik nu dus een gitaarkast die zowel bruikbaar is voor de HD147 als voor een buizentop in de toekomst.
Dan kan ik nu mijn HD147 eens goed gaan uittesten en als ik toch wil overschakelen, heb ik er in ieder geval een redelijke kast onder.
Ik heb al eens over een ENGL XXL Pro cabinet gespeeld, maar die is dus veels te duur. Daar zitten Celestion Vintage 30 speakers in. Die zitten ook in een Fame-kast bij de MusicStore in Keulen, die kost zo'n 450 euro. Maar de vraag is, ga ik wat aan die Vintage 30 speakers hebben, met zo'n HD 147? Of maakt het geen bal uit wat ik onder de HD147 zet? En stel dat ik er de Line 6 kast voor de Spider onder zet, ga ik daar nog wat aan hebben als ik wil overschakelen naar een buizentop?
Wie heeft hier ervaring mee? Wie kan me evt. andere 4x12 kasten (Marshall, Randall, Laney?) aanraden?

Groeten!

Izegrim
11 augustus 2007, 23:57
Dit komt van de Line 6 site:

"Do I need to plug it into Line 6 cabs? What kinds of cabinets work with it? What sounds good with it?

The HD147 is tuned to work with our Line 6 cabinets, which are loaded with custom Celestion® speakers, or most standard cabinets loaded with Celestion® V30s or T75s. Keep in mind though that the HD147 will work fine and potentially sound amazing with just about any cab."

Het kan dus geen kwaad om een cab met V30's te nemen maar het blijft ook een kwestie van smaak. Ik denk wel dat een cabinet met V30's een goede investering is voor een toekomstige andere metaltop. Bovendien raak je ze ook makkelijk weer kwijt als het niet je ding is.

Ik heb zelf een ENGL Fireball en ik heb ook een middagje op een HD147 gekloot. Ik vind het een geweldig ding en als ik mijn PODxt Live in de FX return van de Fireball plug dan krijg ik heel overtuigende sounds eruit. Ik zou die HD147 een goede kans geven want hij is behoorlijk capabel om een denderende metalsound uit te braken. De Deity's Son is m'n favoriete model trouwens. ;)

casper innosence
12 augustus 2007, 00:06
Die Line6 Spider kast zou ik laten staan.

Wat ik weet van Line6 kasten is dat ze (vrij) neutrale speakers gebruiken, zodat je middels de speaker simulator kunt werken (die in de tops zit). Als je er TZT een buizentop op wilt zetten denk ik dat je zo'n kast niet wilt hebben. (heb het nooit gehoord en het zou zomaar ook goed kunnen klinken.)

De Vintage30 speakers zijn veel gebruikt in de extremere muzieksoorten en klinken ook errrrug goed. Ik weet niet wat je budget is? Maar je zou ook kunnen kijken naar 2e hands kasten. De gewone Marshall kasten (jcm900/1960) klinken vrij redelijk (maar halen het niet bij een V30 mesa/bogner/engl kast) en die moet je 2e hands voor 400 euri wel kunnen vinden. Elders op dit forum is ook nog een topic over die fame kasten, als je daar even op zoekt, moet je ook wel een stuk wijzer kunnen worden.

Zelf heb ik momenteel een Marshall 1960 Vintage kast (met G12 Vintage 70 watters in tegen stelling tot V30's zoals nog wel es beweerd wordt) onder een Soldano buizen top en dat klinkt best ok, maar een Bogner kast is duidelijk hoorbaar veeeel beter. Dus tja een cabinet is wel prijzig, maar zal ook zorgen voor speelplezier. Het blijft natuurlijk wel afhankelijk van wat je er (in budget) voor over hebt. Sommigen heel veel, anderen zijn sneller tevreden.

Succes in iedergeval