PDA

View Full Version : Houtsoort <> Geluid bij strat



Hendriks
11 augustus 2007, 20:25
Er word nogal eens gewichtig gedaan over houtsoorten en de kwaliteit(karakter ) van het geluid , nu worden bij een stratocaster de elementen op een stuk plastic gemonteerd met schroevjes en veertjes en vervolgens op de body van een exclusief stuk hout geschroeft . Bij een gitaar waar de elementen direct op het hout gemonteerd worden kan ik mij de invloed van het soort hout goed voorstellen maar bij een traditionele strat word dit volgens mij door de constructie voor een groot deel te niet gedaan. Is er wel eens gekeken naar bv een houten slagplaat? Is het geluid tussen een plywood en een Swamp-ash body werkelijk zo verschillend , of is dit vloeken in de kerk. Heb diverse strats gehad met alder en essen body's , maar het verschil in geluid kwam meer door de verschillende elementen.

Johnny V
11 augustus 2007, 20:46
het heeft zeker invloed hoor, zo is het verschil van een maple hals en een rosewood hals toch wel hoorbaar.

Hendriks
11 augustus 2007, 20:49
Klopt , ik heb ook verschillende halzen gehad, Maar volgens mij gaat er veel van de kwaliteit van het geluid verloren door de constructie (slagplaat)

Gitaristje 18
11 augustus 2007, 21:12
Nou de pickups pakken de trilling op van de snaren. De snaren beinvloeden het magnetisch veld van de pickup en daardoor ontstaat er een signaal. Dat signaal wordt naar de versterker gestuurd en je hoort de toon die je aanslaat.
De pickups pakken niet de trilling op van het hout of de slagplaat. Dus naar mijn mening wordt niet het geluid echt beinvloed vanwege het feit dat de pickups bij stratocasters niet in direct contact met het hout liggen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de les paul.
Het hout van de gitaar is van invloed op de toon die de snaren maken. Als de snaren door Essen bijvoorbeeld lichter gaan klinken dan bij Elzen, dan pakt de pickup op dat de snaren anders klinken doordat ze anders bewegen. En dat geeft een andere toon.
Dus eigenlijk is de enige invloed die de slagplaat levert het feit dat er iets minder hout op de gitaar zit, omdat daar de slagplaat zit en dat daardoor de gitaar iets anders klinkt.

Nielsje
11 augustus 2007, 21:43
Nou ja, ik kan er wel een beetje inkomen.
Op het moment dat je je elementen op het hout schroeft, dan gaan die wel meetrillen. Hierdoor kan in theorie de afstand tot het op te vangen trillende object (de snaar) groter, dan wel kleiner worden. De vraag is wat je hiervan in de praktijk merkt..

Eko
11 augustus 2007, 23:27
De slagplaat zit vast geschroefd op de body en maakt eigenlijk op die manier deel uit van de gitaar. Trillingen worden op zo`n manier ook doorgegeven.
Trillingen verplaatsen zich door het instrument en de houtsoort bepaald hoe dat gebeurd. Een hardere houtsoort geeft anders geluid door dan een zachtere. Probeer dat maar eens uit door op verschillende houtsoorten te kloppen. Trillingen die worden opgewekt door het trillen van de snaren zetten zich door in het hout. Het hout laat de slagplaat mee resoneren en is niet de hoofoorzaak van je geluid ( dat doet het magnetisch veld van je pick-ups) maar doet genoeg om je geluid te kleuren. Niet iedereen hoort de verschillen en een hoop is aangepraat, maar eerlijk is braaf, er zijn verschiilen.

ernieman
12 augustus 2007, 00:04
Lijkt me dat als je snaren vastzitten (indirect) aan het hout via de brug het hout ook gaat meetrillen. Iedere houtsoort (en ook binnen een soort) trilt verschillend en geeft op zijn beurt de trilling weer terug aan de snaar via resonantie (of hoe je het ook wilt noemen). Op zijn beurt gaat de snaar dus weer ietsje anders trillen dan gewoon maar "heen-en-weer" door het aanslaan.
Zo kun je per houtsoort een ander geluid krijgen.

bass blom
12 augustus 2007, 00:22
je voelt vooral in de hals trillingen als je speelt.
maar aan de andere kant, als de houtsoort van de hals, de toets, zo van invloed is, zou die invloed dan niet hoe hoger je op de snaar komt kleiner moeten worden? :D

Nielsje
12 augustus 2007, 00:54
Neh toch? je kort je snaren wel in, maar je hals niet, die trilt gewoon lekker mee over de volledige lengte..

G.G.
12 augustus 2007, 01:23
Er word nogal eens gewichtig gedaan over houtsoorten en de kwaliteit(karakter ) van het geluid , nu worden bij een stratocaster de elementen op een stuk plastic gemonteerd met schroevjes en veertjes en vervolgens op de body van een exclusief stuk hout geschroeft . Bij een gitaar waar de elementen direct op het hout gemonteerd worden kan ik mij de invloed van het soort hout goed voorstellen maar bij een traditionele strat word dit volgens mij door de constructie voor een groot deel te niet gedaan. Is er wel eens gekeken naar bv een houten slagplaat? Is het geluid tussen een plywood en een Swamp-ash body werkelijk zo verschillend , of is dit vloeken in de kerk. Heb diverse strats gehad met alder en essen body's , maar het verschil in geluid kwam meer door de verschillende elementen.

Dus je kan een les paul net zo goed van mdf maken aangezien de elementen in plastic humbuckerringen hangen? :stop:

Het hout van een strat bepaald wel degelijk voor een redelijk deel de klank (niet zoveel als elementen, maar wel een aanzienlijk deel). Elzen, essen en linde (basswood) worden allemaal gebruikt voor stratocaster, en je kan het verschil echt wel horen.

G.G.
12 augustus 2007, 01:24
Klopt , ik heb ook verschillende halzen gehad, Maar volgens mij gaat er veel van de kwaliteit van het geluid verloren door de constructie (slagplaat)

Absolute onzin.

bass blom
12 augustus 2007, 01:35
Neh toch? je kort je snaren wel in, maar je hals niet, die trilt gewoon lekker mee over de volledige lengte..

als je op bijna je hoogste, 21e fret zit, doet de hals dan nog veel?
met dat stuk snaar wat als het goed is niet meetrilt..
dan komt het geluid van het stuk snaar van brug tot fret 21.

Hendriks
12 augustus 2007, 15:18
Dus je kan een les paul net zo goed van mdf maken aangezien de elementen in plastic humbuckerringen hangen? :stop:

Het hout van een strat bepaald wel degelijk voor een redelijk deel de klank (niet zoveel als elementen, maar wel een aanzienlijk deel). Elzen, essen en linde (basswood) worden allemaal gebruikt voor stratocaster, en je kan het verschil echt wel horen.

Ik zeg zeker niet dat je bij een Les Paul de elementen in een stuk mdf moet hangen en dat dat hetzelfde geluid zal geven als bij een goed stuk hout.
wat ik bedoel is dat bij een strat de verschillen minder groot zullen zijn door de constructie , de verschillen zullen er natuurlijk zijn.

De strat heeft juist door deze constructie zijn specifieke geluid gekregen waar wij en miljoenen anderen zijn voor gevallen. Een geluid wat door een ieder van ons herkend zal worden als een strat geluid .echter kun je "stratachtige "geluiden krijgen uit een Farida van €100 tot een CS van boven de € 5000 , voor een ieder wat wils . Het geluid kan worden beinvloed door vele omstandigheden bv : snaren , elementen ,versterker ,effecten , houtsoort (jawel)en natuurlijk je vingers. Jouw favoriete geluid zal bepaald worden door een van deze factoren en voor een ieder zal dat weer anders zijn ,dat heet smaak.Maar de geoefende luisteraar zal bijna altijd een strat horen.

Ik kom op deze post na aanleiding van een gesprek met een kennis van mij , deze is al al meer dan 40 jaar als gitarist semie-prof bezig en heeft inmiddels een verzameling strats waar een winkelier in een provinciestadje jalours op zou zijn. Hij is altijd op zoek naar goede geluiden en hij verteld mij dat hij een Squier Affinity had gekocht deze heeft laten afstellen en aanpassen (tuners,pots,switch) en dat hij deze gitaar nu zijn main gitaar is en dat er wat Fenders USA meegaan als backup.
Deze Squier had volgens hem precies het strat geluid wat hij zocht.
Het is dus eigenlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik denk dat bij andere gitaren de verschillen bij gebruik van andere houtsoorten gewoon wat groter zijn .
Maar zoals ik in mijn OP zelf al aangaf zal het voor een aantal mensen wel vloeken in de kerk zijn.

Gitaristje 18
12 augustus 2007, 18:02
Je hebt, vind ik, nog niet goed beargumenteerd waarom het verschil in geluid als gevolg van verschillende soorten hout bij strats minder te horen is dan bij andere modellen.
Het is zeker zo dat er squiers zijn die bij mensen beter in de smaak vallen bij de echte fenders. Een squier kan toevallig net die toon hebben die jij zoekt en dan maakt het niet zoveel uit of ie goedkoop is of niet.
Maar ik zie dus nog steeds geen goede argumentatie over het minder duidelijke verschil in geluid in combinatie met verschillende houtsoorten bij strats dan bij andere gitaren.

Mattia
12 augustus 2007, 19:50
Ja, de slagplaat heeft zo z'n eigen invloeden, maar je moet het meer zo zien, vind ik:

De enige energie die erin gaat, da's de snaartrilling. Bij electrisch speelt ook nog enige mate van feedback (dus: klank, vertserkt, die het geheel weer tot trilling kan brengen), maar laten we dat even buiten beschouwing. Wat je dan per houtsoort hebt (en ook per constructieonderdeel: mensuur, methode van halsbevestiging, pickup keuze, hardware keuze, etc. etc.) is grosso modo een filter; sommige frequenties worden geabsorbeerd, sommige frequenties klinken gewoon mooier door. Het hout filtert de snaren, en dat kun je oppikken met je pickups. Afhankelijk van hoe je die dingen monteerd, speelt de trilling van het hout zelf (bij directe montage) ook minimaal mee (hoe bewegen die pickups zelf, dus ten opzichte van de snaren). Dat er slagplaat tussen zit, tja...

Uiteindelijk vind ik hout wel medebepalend voor de sound, maar het is van minder belang dan, pak 'm been, mensuur, halsverbinding, snaarkeuze, amp keuze, speelstijl, pickups, etc. Een strat klinkt stratterig, als 'ie aan de meeste 'stratkenmerken' voldoet, wat voor hout 't ook heeft. Een Les Paul met Fender houtsoorten zal zeker niet als een Strat klinken, evenmin zal een all-mahonie strat als een Les Paul klinken (heb er zelf een, al heeft dat ding wel humbuckers, EMG's nog wel, maar dat terzijde).