PDA

View Full Version : Snaren



Aeroplane
11 augustus 2007, 16:52
Jow! 8-)

Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn excuses als dit bericht in een verkeerd forumdeel staat, maar zoals ik al zei ben ik nieuw en weet ik nog niet goed waar alles moet staan :)

Ik heb een gitaar 2dehands gekocht. Een Aria STG-005. Nu weet ik niet of het een belang heeft van gitarenmerk, maar het is dus zo dat ik mijn snaren moet vervangen. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan ( buiten een akoustische gitaar dan ) dus weet ik niet hoe ik het moet doen. Ik heb hier al is aan het bekijken geweest & ik denk dat ik het dus moet gaan openvijzen. Kan er mij iemand zeggen hoe ik het moet doen? Ik weet het, het klinkt nogal nOOberig, maar voor alles moet een eerste keer zijn hé :p

Groetjes,

Aeroplane :strat:

ivor
11 augustus 2007, 17:07
Kijk is hier makker:D:

Snaren Leggen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773)

mawashi
11 augustus 2007, 17:25
En opletten dat je je snaren niet zo strak legt dat je brug omhoog komt. Anders kan je ook zo'n topic starten als ik vandaag gedaan heb: Help! Brug (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95968)

Aeroplane
11 augustus 2007, 18:23
Nou, ik zit eigenlijk met het probleem aan de andere kant.
Mijn snaren zijn gesprongen. & Nu vanachter ( aan die brug denkik ) zit dus nog zo een klein stukje. Nu vraag ik mij af hoe ik dat eruit krijg want ik snap het echt niet :???:

Groetjes

I-am-crazy
11 augustus 2007, 18:25
dat kan je normaal met een stukje van een dikke snaar eruit duwen.

suc6!

Aeroplane
11 augustus 2007, 18:32
Ja zie , ik zal het even beter uitleggen.

Mijn eerste 2 snaren zijn gesprongen. De andere 4 niet, maar daar zit zo een kleine storing op. Dus wil ik ook eruithalen.

De toestant van mijn gitaar is nu hetvolgende.

- 2 kleine stukjes van mijn gitaarsnaar ( hoge E en B ) zitten zo vanbinnen erin.
- G D A en E hangen nu aan mijn gitaar te slingeren want ik heb ze losgemaakt, maar zij zitten vanonder nog vast.

- Hoe moet ik nu die snaren eruithalen? Ik heb héél mijn vrug ( denkik dat het is ) er al uitgehaalt en de achterkant ook en ik vind het niet ???

Iemand ? :)

Yapser
11 augustus 2007, 18:40
Hoge C? Volgens mij ben je in de ware met een hoge E..

Je kan je snaar er gewoon 'uit duwen' door het hele stuk gewoon door de achterkant eruit te schuiven. Je hebt op het eind een 'kronkel' en die kan je of proberen recht te trekken of gewoon eraf knippen zodat je je snaar makkelijk uit je brug krijgt.

Als er nog snaarsel in je tuning pegs zit: Voorzichtig eruit proberen te halen, desnoods met een tangetje ofzo.


En opletten dat je je snaren niet zo strak legt dat je brug omhoog komt. Anders kan je ook zo'n topic starten als ik vandaag gedaan heb: Help! Brug (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95968)
Dat komt door te dikke snaren, niet door bijv. meer wraps om je tuner..

Aeroplane
11 augustus 2007, 18:49
Thanx, ik heb het gevonden, maar als ik nu mijn snaar er dus op wil zette, moet ik dan eerst de brug die ik ervan heb gevezen er trug opzetten ?

Edit: Even beter gekeken ;) ; Als ik nog problemen heb zal ik ze hier nog zetten.

Dus aan de moderators, gelieve nog niet te sluiten :)

Yapser
11 augustus 2007, 18:53
Thanx, ik heb het gevonden, maar als ik nu mijn snaar er dus op wil zette, moet ik dan eerst de brug die ik ervan heb gevezen er trug opzetten ?
...wut?

(spaties horen niet voor een vraag/uitroepteken)

Aeroplane
11 augustus 2007, 19:05
Jaa, ik weet de naam er niet voor, maar dat ijzeren ding dat je kunt losvijzen aan de bovenkant , maar nevermind, dat heb ik al, maar nu is het weer iets anders..

Als je vanonder de onderkant losvijst, dan staan daar zo een ijzer ding waar de snaren inzitten & die hangen vast aan grote veren. die zijn perongeluk losgekomen & het is moeilijk om het trug vast te zetten. Weet er iemand hoe ik dat doe?

Danielovich
11 augustus 2007, 22:06
waarom kunnen alle 'noobs' tegenwoordig hun snaren niet eens vervangen dit is al de 10e keer deze week man. dit leerde ik op mijn eerste gitaarles :???:

Pentatonic
11 augustus 2007, 22:15
Hij lijkt mij eerder zijn gitaar te slopen dan de snaren te vervangen :???:

Danielovich
11 augustus 2007, 22:16
dat bedoel ik dus slopen valt ook onder 'het niet kunnen vervangen van je snaren'

zjanke
11 augustus 2007, 22:41
En volgens mij heeft ie z'n hele brug en tremolo eraf gedraaid :nervous:

Dan wordt snaren vervangen (en de hele handel opnieuw afstellen) inderdaad een lastig karweitje...

Danielovich
11 augustus 2007, 22:44
en dat komt dus allemaal omdat hij zn snaren niet kan vervangen:P

Aeroplane
11 augustus 2007, 22:50
Jullie hebben gelijk!

Ik heb er alles afgedaan, maar dat was perongeluk..
Zo die grote zware veren zijn eraf vanonder, die zo dat ijzeren ding vasthoud waar je snaren doorzitten & ik krijg ze der niet meer op :seriousf:

Wat nu ? Binnenbrengen ? :p

STW
11 augustus 2007, 22:53
ja! haha

je zou t op zich wel zelf kunnen doen... maar doe toch maar niet

Danielovich
11 augustus 2007, 22:53
als je de snaren niet meer op het brug blok krijgt moet je het bevestigings stukje wat in de body zit zover mogelijk naar de brug toe draaien (niet te los want anders schiet het eruit) en dan proberen met een schroevendraaier ofzo de veren er op te spannen en dan het bevestigings stukje weer verder vast draaien. en ik denk niet dat een gitaarboer een gitaar in onderdelen inneemt. of bedoel je dat niet met binnenbrengen?

Aeroplane
11 augustus 2007, 23:00
Met bionnenbrengen bedoel ik in een speciaalzaak hé ;) Ik ga er toch morgen naartoe, dus breng ik hem binnen, want ik krijg die veren er niet meer op :nervous:

Maarja :) Hopelijk komt het nog inorde :p

FruscianteFan
11 augustus 2007, 23:01
Wat ik meestal doe om de veren terug te zetten: 'prik' een schroevendraaier in de veer, vlakbij het uiteinde (dat nog niet vastzit). Dan kun je wat makkelijker de veer terug op zijn plek krijgen, ook al is het niet heel goed voor de veren.

Pentatonic
11 augustus 2007, 23:03
hehe, als je dat er allemaal zit af te halen, WEET je toch dat je waarschijnlijk iets fout aan't doen bent :)

Aeroplane
11 augustus 2007, 23:05
Frusciante !!! :rockon: Love him


Ja, kan ik eens proberen.. maar ben je wel zeker dat het geen kwaad kan ? :p

Aeroplane
11 augustus 2007, 23:07
hehe, als je dat er allemaal zit af te halen, WEET je toch dat je waarschijnlijk iets fout aan't doen bent :)

Ja, maar het was de bedoeling niet dat ik die veren erafhiel, maar het was perongeluk dusja :p

STW
11 augustus 2007, 23:19
op zich vind ik het wel bewonderingswaardig dat je niet bang bent te sleutelen maar... hoe krijg je het voor elkaar :D

Danielovich
11 augustus 2007, 23:28
toen ik voor het eerst mn electrische gitaar had heb ik hem eerst ook zitten ontleden om te weten wat er allemaal in verstopt zat;) de beste manier om je gitaar door en door te leren kennen. Maar je moet dan wel weten waar je alle onderdelen moet terrugstoppen :dance:

mawashi
12 augustus 2007, 09:15
waarom kunnen alle 'noobs' tegenwoordig hun snaren niet eens vervangen dit is al de 10e keer deze week man. dit leerde ik op mijn eerste gitaarles :???:

Er zijn ook mensen die dit niet zien in gitaarles. En dan maar filmpjes over snaren vervangen bekijken om het te leren en dan per ongeluk iets fout doen.
Kon jij meteen fietsen misschien? Alle begin is toch moeilijk.

Rormo
12 augustus 2007, 11:42
Dit topic doet me denken aan Vampie...

Even advies: Als er 1 snaar springt, dan is het het beste om sowieso al je snaren te vervangen. A. omdat je een grote kans hebt dat er nog wel een zal springen. En B. Omdat ze normaal springen van ouderdom en als snaren ouder worden, verliezen ze wat klank (worden doffer), als je er dan 1 nieuwe op zet, dan is je geluid niet meer in balans.

FruscianteFan
12 augustus 2007, 12:25
Dit topic doet me denken aan Vampie...

Even advies: Als er 1 snaar springt, dan is het het beste om sowieso al je snaren te vervangen. A. omdat je een grote kans hebt dat er nog wel een zal springen. En B. Omdat ze normaal springen van ouderdom en als snaren ouder worden, verliezen ze wat klank (worden doffer), als je er dan 1 nieuwe op zet, dan is je geluid niet meer in balans.A. als ik, 3 weken na vernieuwing, eens een snaar breek, kan de rest het nog wel een maand of langer volhouden.

B. Eerlijk gezegd baal ik ervan dat ik het hoor en vervelend vind als snaren er langer op zitten. Kost een hoop geld, 1 à 2 maanden doen met een setje snaren (zeker met meerdere gitaren). Mijn eerste setje snaren, nog van de fabriek en zal dus Fender 009 zijn geweest, heeft er een jaar op gezeten. Mijn advies is om snaren een keer te vervangen als je zelf vindt dat ze dof zijn, of als stemmingsproblemen duidelijk toenemen. Je begint namelijk vanzelf wel een keer het verschil te horen, lijkt me beter dan elke maand nieuwe snaren omdat die man van het forum zegt dat dat beter is.

Pentatonic
12 augustus 2007, 15:45
Ik vervang mijn snaren wel wat vaker dan ik zelf nodig vind, om de 2, max. 3 maanden... maar ik speel zo graag op pas nieuwe snaren :noob:

zjanke
12 augustus 2007, 16:12
Mijn advies is om snaren een keer te vervangen als je zelf vindt dat ze dof zijn, of als stemmingsproblemen duidelijk toenemen. Je begint namelijk vanzelf wel een keer het verschil te horen, lijkt me beter dan elke maand nieuwe snaren omdat die man van het forum zegt dat dat beter is.

+1
Ik zweet waarschijnlijk overdund zoutzuur, want regular slinkies houden het bij mij een week of drie uit en dan zit er gewoon geen geluid meer in. Ik speel nu met stainless slinkies en dat is 6-8 weken. De andere gitarist in mijn band doet 6 maanden met een setje en dat blijft allemaal prima klinken :nervous:

Rormo
12 augustus 2007, 17:14
A. als ik, 3 weken na vernieuwing, eens een snaar breek, kan de rest het nog wel een maand of langer volhouden.

B. Eerlijk gezegd baal ik ervan dat ik het hoor en vervelend vind als snaren er langer op zitten. Kost een hoop geld, 1 à 2 maanden doen met een setje snaren (zeker met meerdere gitaren). Mijn eerste setje snaren, nog van de fabriek en zal dus Fender 009 zijn geweest, heeft er een jaar op gezeten. Mijn advies is om snaren een keer te vervangen als je zelf vindt dat ze dof zijn, of als stemmingsproblemen duidelijk toenemen. Je begint namelijk vanzelf wel een keer het verschil te horen, lijkt me beter dan elke maand nieuwe snaren omdat die man van het forum zegt dat dat beter is.

wooh wacht even, ik zei niet dat je/hij dat elke maand moet doen. Ik zei dat je het moest doen als ze dof klonken of als ze sprongen. Als je twee snaren breekt, dan zal dat normaal gesproken er op duiden dat de snaren op zijn. Dan kun je beter de andere 4 ook vervangen dan laten zitten en ook laten springen.

Snaren vervangen is een klote werk. Ik heb 5 gitaren dus kun je na gaan hoe vaak ik dat moet doen. Ik doe het zelf eens in de 2 maanden ongeveer.