PDA

View Full Version : versterker aarden



lukexx
11 augustus 2007, 15:11
heej, ik heb een vraag over het aarden van mijn versterker. ik heb een marshall mg100dfx die aangesloten is op een ongeaard stopcontact. ik heb wel is wat gelezen en gehoord dat als je een kabeltje naar je verwarming trekt hij dan geaard is. maar wat voor kabel zou dit dan moeten zijn en waar moet je die dan aan verbinden in mijn combo en aan die verwarming?

alvast bedankt ;)

bass blom
11 augustus 2007, 15:14
een geaard verlengsnoer naar keuken of badkamer is beter en veiliger!
of heb je in het hele huis geen aarde?

Jayjay
11 augustus 2007, 15:14
Ik denk dat je stopcontact aarden makkelijker is..

BrianMay
11 augustus 2007, 15:16
Gewoon een draad die je bijvoorbeeld ook gebruikt voor het stopcontact enzo, en die dan aan het metalen chassis deel van je versterker maken, en aan de verwarming. Alleen dit lijkt me dus wel link, want stel dat jouw amp kortsluiting maakt, en die stroom wordt lekker weggevoerd via je verwarming, en iemand anders op een andere plek in huis raakt net de verwarming aan dan krijgt die dus een gigantische opdonder lijkt me. En euhm volgens mij is het ook verboden om de boel zo aan te sluiten.

Dus ik zou gewoon een geaard stopcontact laten aanleggen, of een verlengsnoer leggen naar een stopcontact in huis dat wel geaard is, zoals in de keuken bijvoorbeeld.

lukexx
11 augustus 2007, 15:19
mmm:P misschien moet ik het dan toch maar anders doen. maar hoe aard je een stopcontact is dat een hele klus of heb je dat zo voor elkaar?

BrianMay
11 augustus 2007, 15:21
mmm:P misschien moet ik het dan toch maar anders doen. maar hoe aard je een stopcontact is dat een hele klus of heb je dat zo voor elkaar?

Laat het door iemand doen, want als je al niet weet hoe dat moet, dan zou ik er zeker niet zelf aan gaan lopen prutsen...

vox
11 augustus 2007, 15:21
mmm:P misschien moet ik het dan toch maar anders doen. maar hoe aard je een stopcontact is dat een hele klus of heb je dat zo voor elkaar?

zijn stopcontacten te krijgen die geaard zijn.. (die met die koperen klippies)
je moet alleen wel een aarde draad hebben achter bestaand stop contact (groen/geel)

BrianMay
11 augustus 2007, 15:26
zijn stopcontacten te krijgen die geaard zijn.. (die met die koperen klippies)
je moet alleen wel een aarde draad hebben achter bestaand stop contact (groen/geel)


Waarschijnlijk moet er een aardedraad getrokken worden vanaf de meterkast naar het betreffende stopcontact, even aangenomen dat er aarde op je meterkast zit. Maar heb je nergens in huis een stopcontact dat geaard is?

Jayjay
11 augustus 2007, 15:31
Ik zou dit inderdaad laten doen ja! Wel zo leuk voor je verzekering..en voor jezelf dus. Is niet duur..meestal kabeltje laten trekken vanaf meterkast naar stopcontact.

Sjel
11 augustus 2007, 17:09
Gewoon een draad die je bijvoorbeeld ook gebruikt voor het stopcontact enzo, en die dan aan het metalen chassis deel van je versterker maken, en aan de verwarming.

Nee joh! Niet doen! Dit is levensgevaarlijk. Best inderdaad het stopcontact aarden met de meterkast. Als de meterkast ook geen aarde heeft, kan je die laten aarden. Best laten doen door een elektriciën (of toch op z'n minst iemand die er ervaring mee heeft). Ze trekken dan een kabel van je kast naar buiten en "spuiten" die enkele meters diep in de grond. Dit zal wel iets meer kosten dan zelf kabeltjes aan radiatoren vastmaken, maar je loopt tenminste niet het risico dat je huis de fik in gaat of dat iemand zich ernstig verwondt.

BrianMay
11 augustus 2007, 17:10
Nee joh! Niet doen! Dit is levensgevaarlijk. Best inderdaad het stopcontact aarden met de meterkast. Als de meterkast ook geen aarde heeft, kan je die laten aarden. Best laten doen door een elektriciën (of toch op z'n minst iemand die er ervaring mee heeft). Ze trekken dan een kabel van je kast naar buiten en "spuiten" die enkele meters diep in de grond. Dit zal wel iets meer kosten dan zelf kabeltjes aan radiatoren vastmaken, maar je loopt tenminste niet het risico dat je huis de fik in gaat of dat iemand zich ernstig verwondt.


Daarom schreef ik er ook onder dat het verboden is, en dat je het risico loopt om je medehuisgenoten te elektrocuteren op deze manier ;)

vox
11 augustus 2007, 18:06
Daarom schreef ik er ook onder dat het verboden is, en dat je het risico loopt om je medehuisgenoten te elektrocuteren op deze manier ;)

jah op die manier is het "verboden" maar zijn meer manieren om je medehuisgenoten te elektrocuteren ;)

maargoed gewoon een "geaard" stopcontact kopen en aarde draad trekken.. of vanuit bestaande geaarde een verlengsnoer trekken???

BrianMay
11 augustus 2007, 19:25
Ehm het enige dat je zelf kunt doen is een verlengsnoer naar een geaard stopcontact leggen. Niet zelf proberen om een draad vanaf je meterkast naar een nieuw stopcontact te leggen, want zoals ik al zei, daar moet je echt verstand van hebben van dat soort dingen...

JER00N
11 augustus 2007, 19:33
Je kan ook een geaard stopcontact in de buurt zoeken. Ik zit bijvoorbeeld op zolder en heb op mn kamer geen geaarde stopcontacten. Maar het stopcontact waar de droger in zit (die op de zolder-overloop staat) heeft wél aarde. Heb toen dus een gaatje in de muur geboord en daar een lange kabel met stekkerblok doorheen getrokken.

lukexx
11 augustus 2007, 20:28
ik zit dus ook op zolder zonder geaarde stopcontacten en de geaarde stopcontacten zitten allemaal op de begane grond in de keuken en in de bijkeuken:P dus denk dat ik maar ff ga kijken of er een draad naar beneden getrokken kon worden.

Wiellem
12 augustus 2007, 22:33
Geen geaard stopcontact heeft toch geen nadelen afgezien van de zoem/ruis wanneer je de snaren niet aanraakt? Of moet ik ook snel mijn stopcontacten laten aarden?

bert k
13 augustus 2007, 00:07
Tja, ach, als je een probleem met je versterker krijgt kan je jezelf onder stroom zetten. En niet zo'n beetje ook.

Chris Winsemius
13 augustus 2007, 00:15
(Afgezien v/d zeer belangrijke veiligheid!!!) Ongeaarde versterkers kunnen bijgeluiden veroorzaken die niet voorkomen als de versterker juist geaard is.

Wiellem
13 augustus 2007, 00:19
Bijgeluiden als ruis enzo ja ken ik intussen wel, en die veiligheid zal allemaal wel meevallen toch?

Het duurt nog een tijdje voor ik naar een nadere kamer ga om daar te spelen dus echt de moeite is het niet denk ik.

bert k
13 augustus 2007, 00:38
Nee, de veiligheid valt niet mee, dat zeg ik. Als er iets stuk gaat in je amp en je hebt geen aarde, ga je dood.

happynjitram
13 augustus 2007, 00:47
Ga je daar echt dood aan??? Dat zal toch wel meevallen?

Een vriend van mij zei dat zijn basgitaar niet geaard was.....Ik weet niet of dat kan hoor, heb er geen verstand van. Maar is dat dan ook gevaarlijk?

Wiellem
13 augustus 2007, 12:00
Je krijgt hoogstens 230 volt door je lichaam, zal echt niet dodelijk zijn maar niet prettig, maar ik neem aan dat versterkjers echt wel beveiligingen hebben om dat te voorkomen.

bert k
13 augustus 2007, 12:42
Het gaat niet om de hoeveelheid volt, maar om de hoeveelheid ampere. Dat is maximaal 16 dus, en als je nagaat dat een tiende ampere al dodelijk kan zijn dan weet je genoeg. Versterkers hebben daar idd een beveiliging tegen, dat heet randaarde. Maar dan moet je hem wel in een geaard stopcontact steken.

Kijk, zolang je amp het goed doet is er niks aan de hand, maar als het mis gaat loopt alle stroom door jouw lijf in plaats van door de aarde.

Het is net als motorrijden zonder helm, zolang je niet valt is er niks aan de hand.

Doe wat je niet laten kan, maar schei asjeblieft uit met denken dat het wel meevalt. Ik zit niet te fucken en ook niet te overdrijven, het is echt waar wat ik zeg.

Wiellem
13 augustus 2007, 12:57
Het gaat niet om de hoeveelheid volt, maar om de hoeveelheid ampere. Dat is maximaal 16 dus, en als je nagaat dat een tiende ampere al dodelijk kan zijn dan weet je genoeg. Versterkers hebben daar idd een beveiliging tegen, dat heet randaarde. Maar dan moet je hem wel in een geaard stopcontact steken.

Kijk, zolang je amp het goed doet is er niks aan de hand, maar als het mis gaat loopt alle stroom door jouw lijf in plaats van door de aarde.

Het is net als motorrijden zonder helm, zolang je niet valt is er niks aan de hand.

Doe wat je niet laten kan, maar schei asjeblieft uit met denken dat het wel meevalt. Ik zit niet te fucken en ook niet te overdrijven, het is echt waar wat ik zeg.

In de handleiding van de versterker staat ook allemaa caution enzo, ik dacht dat is amerikaanse voorzichtigheid, maar ik geloof je wel en ga kijken wat ik eraan kan doen.

bert k
13 augustus 2007, 17:31
Haha, ja, de Amerikanen zijn er echt een beetje overdreven in, ik sla die crap ook over. En ik doe zelf ook niet altijd alles volgens de regels, ik heb ook wel eens met kale draadjes in mijn handen gestaan waar 230 opstond. Maar het is best handig om te weten wat de risico's zijn, dan ga je er ook makkelijker mee om. Zoals ik al zei, zolang je amp niet stuk gaat, gebeurt er niks.