PDA

View Full Version : cab voor onder men dsl 100



face the waste
11 augustus 2007, 14:36
-Nu ik eindelijk de blije eigenaar ben van een jcm 2000 dsl 100 heb ik volgende vraag : ik zoek nu nog een cabje voor hieronder en ben serieus aan het kijken om toch eens zo een fame box te laten overkomen.

Mijn probleem is nu, welk verchil zit er in de versie van €405 en die van €496, ik gok het hout. Maar wat ik ook denk is de schakelbaarheid tussen mono of stereo, maar vermits er niet meer uileg bij staat blijft het bij gokken.

Maar als de ene nu 16 ohm mono is en de ander kan je bijvoorbeeld ook in 8 ohm stereo zetten, zal ik dan een verschil krijgen in volume?

(het zijn allebei V30 cabs)

-En maakt het idd zoveel uit dat ik een speakerkabel gebruik tussen men amp en box of niet? Ik heb nu wel 2 1-meterkabeltjes die kwa binnekant van pluggen identiek der uitzien als die speakerkabels van planet waves (zo met 2 soldeersels) kdenk dak hier wel safe zit?


dank bij voorbaat

-face the waste-

BrianMay
11 augustus 2007, 15:07
Over de rest kan ik je niet adviseren, maar over die speakerkabel wel: Gebruik GEEN 'gewone' kabel daarvoor die je ook voor je gitaar gebruikt, want dan gaat je versterker helemaal naar de klote.
Dan fikt je uitgangstransformator door. Die speakerkabels voor tussen je versterker en je speakerkast zijn namelijk een speciaal soort kabels met een lagere weerstand.

Ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal, je bent wel bereid om 1600 euro ofzo uit te geven aan een versterker en een speakerkast, en dan wil je lopen bezuinigen op een kabeltje van 10 euro? :S

bass blom
11 augustus 2007, 15:17
Die speakerkabels voor tussen je versterker en je speakerkast zijn namelijk een speciaal soort kabels met een hogere weerstand.
:???:

BrianMay
11 augustus 2007, 15:19
Die speakerkabels voor tussen je versterker en je speakerkast zijn namelijk een speciaal soort kabels met een hogere weerstand.
:???:

Edit: ik lees nu de fout, ik bedoelde natuurlijk dat die speciale speakerkabels een lagere weerstand hebben. Als je namelijk een normaal gitaarsnoer gebruikt, dan moet je uitgangstransformator veels te hard werken door de grotere weerstand, en dan loop je het risico dat ie de geest geeft.

bass blom
11 augustus 2007, 15:22
nee dat klopt.
maar een kabel met een hogere weerstand, dat lijkt me, of weet ik wel zeker, onzin.
je wilt liefst zo weinig mogelijk weerstand tussen je amp en speakers ;)

BrianMay
11 augustus 2007, 15:24
nee dat klopt.
maar een kabel met een hogere weerstand, dat lijkt me, of weet ik wel zeker, onzin.
je wilt liefst zo weinig mogelijk weerstand tussen je amp en speakers ;)

SOrry :P

Ik las mijn fout net ook pas, je hebt helemaal gelijk :)

face the waste
11 augustus 2007, 15:38
en hoe kan je zien of een kabel een speakerkabel is of niet?
dus een speakerkabeltje van planetwaves zou het werk moeten doen?

BrianMay
11 augustus 2007, 15:44
en hoe kan je zien of een kabel een speakerkabel is of niet?
dus een speakerkabeltje van planetwaves zou het werk moeten doen?

meestal zijn speakerkabels dikker dan gewone instrumentenkabels. Vraag voor de zekerheid gewoon ff bij je gitaarwinkel, dan weet je zeker dat je de juiste kabel krijgt.

face the waste
11 augustus 2007, 17:10
niemand die iets weet te zeggen over die fame cabs?

Nielsje
11 augustus 2007, 19:47
Volgens mij zijn er in het verleden wel eens topics over fame versterkers/cabs geweest, ik zou ff zoeken als ik jou was.. Ik ga het nu ff niet voor je doen, ik zit hier met een kutlaptop die niet doet wat ik wil.

Maar ik zou als ik jou was niet bezuinigen op een goeie cab. Wil je persι een 4 x 12? die krengen zijn groot hoor! Heb zelf ook nog een marshall 1960 staan met v30's, maar gebruik hem gewoon niet. Te groot, te lomp geen zin om het steeds mee te zeulen. Gebruik nu een 1912 cab. Wil wellicht de 4 x 12 wegdoen, en dan een goeie 2 x 12 nemen, bogner oid. Als ik jou was zou ik gewoon een dagje gaan testen in een muziekzaak wat jij het fijnst vind klinken.
En als die cabs je te duur zijn, gewoon ff zoeken op marktplaats. JCM 800 cabs met GT-65's vind ik heerlijk, of greenbacks..

face the waste
13 augustus 2007, 11:50
en die harley bentons, kwa hout is da maar crap zeker?
en die duurste versie van fame die van €500 heeft die dan ander hout ofnie?
en wieltjes, is da gemakkelijk te bevestigen
en voor het geluid, is een straight of angled cab het beste?

pff

greets

Debaser
13 augustus 2007, 12:08
op marktplaats stond ook een Framus 4x12 V30 kanst van Anibal ( forum lid )
hij vraagt er een goeie prijs voor, en die kastern zijn zeker iets beter dan HB !

Dragon 4X12 cabinet st Dragon (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/107719896-dragon-4x12-cabinet-st-dragon.html)

face the waste
13 augustus 2007, 12:12
zoals je ziet woon ik helemaal links in belgie, dus dingen kopen in holland zit er voor mij niet in.

toch bedankt!

face the waste
13 augustus 2007, 12:59
ok, de harley benton kost €355 en heeft een 16 mm plywood (geen crap dus) behuizing, wieltjes

de fame kost €500 en heeft 20 mm behuizing van een type hout die niet wordt vermeld, iemand die weet of dit ook plywood is? die heeft echter geen wieltjes

maakt het verschil van 4 mm veel uit voor de kwaliteit van het geluid, en naar welke cab zou jullie voorkeur uitgaan en waarom?

ook : bij harley benton kan ik de straight of angled kiezen, wat is het beste om een goeie druk te hebben en een goeie weergave van het laag?

dank

bass blom
13 augustus 2007, 13:04
ik heb de HB 4xV30 angled sinds kort en ben er heel blij mee :P
mijn geluid gaat wel duidelijker 1 richting op vergeleken met de 2 2x12 kastjes die ik had, daar kon ik makkelijker mee spreiden.
maar daar zaten geen V30's in :cheerup:

face the waste
13 augustus 2007, 14:26
dus voor een meer gespreid geluid nemek beter de straight cabinet?

bass blom
13 augustus 2007, 14:29
ehm.. ik zou dan juist denken de straight is nog gerichter :D

face the waste
13 augustus 2007, 14:34
je zegt dat 2 1936's gespreider waren, voor zover ik weet vormen 2 1936's een straight cab

bass blom
13 augustus 2007, 14:38
omdat ik ze kon neerzetten waar ik wilde en onder welke hoek dan ook ;)

face the waste
13 augustus 2007, 14:41
:p ok ik snap het

face the waste
13 augustus 2007, 23:50
kzal wss toch gaan voor de fame cab 4*12 inch van 500 euro omdat ik gehood heb dat die echt wel beter is dan de rest

iemand die mss nog iets anders voorstelt?

greets

Debaser
14 augustus 2007, 00:05
waar ga je die in belgie kopen ?

face the waste
14 augustus 2007, 00:07
ik zal die bestellen in de musicstore?