PDA

View Full Version : Help! Brug



mawashi
11 augustus 2007, 14:15
'k heb net voor de eerste keer in mijn leven nieuwe snaren op mijn gitaar gelegd. 'k denk wel dat ze er goed opliggen, maar als ik ze ga beginnen stemmen komt de brug van mijn gitaar omhoog.
Wat nu?

Erikt
11 augustus 2007, 14:38
kun je een fototje maken?

welke dikte snaren heb je erop gezet?

welke gitaar heb je?


zo, eerst die maar eens beantwoorden ;)

bert k
11 augustus 2007, 14:49
Is gewoon normaal. Rustig doorstemmen tot ie zuiver staat, dan zou de brug weer normaal moeten staan.

mawashi
11 augustus 2007, 14:55
Oke, hier de antwoordjes.

Ik heb dus een Cort G210D van gitaar en 'k heb er de volgende snaren opgezet: D'Addario XL, electric guitar strings, Nickel wound, regular light cause, 010, 0.13, 017, 026, 036, 046, EXL110 (stond zo op de verpakking).

Vooral bij het stemmen van de dikke E snaar en de A snaar komt de brug dus omhoog.

Hier zijn de foto's:

http://byfiles.storage.live.com/y1pmMfCN9xj3XP8n6V7HqjS4GMeecTpHJKvVJbL9qxrvCT-lRMKe8Cqj7U8k08dUjmRqKB3BenCUyU

http://byfiles.storage.live.com/y1pmMfCN9xj3XMwAuZkYKx-OBKAWjqH1meS6ETm6k93B19psEDXZFtA0sOu39jl8z5VarEwZ3 j39Dg

edit: fuck, waarom zijn die foto's nu weer no klein :s

Jayjay
11 augustus 2007, 14:56
Als ie zo blijft staan als je gitaar op stemming is zou ik denk ik de tremelo veren wat aandraaien

mawashi
11 augustus 2007, 14:59
En waar kan ik die tremelo veren ergens vinden?

Yapser
11 augustus 2007, 15:00
Andere kant van je gitaar, onder een klepje zitten veertjes om 'm aan te schroeven.

Je hebt een setje 10-46 terwijl er fabriek-af een setje 9-42 op zit. Je mag dus fijn de brug wat meer terugschroeven en opnieuw intoneren. Je kan ook een setje EXL120's nemen (als je bij D'addario wil blijven, er zijn fatsoenlijkere snaren) en dan heb je die problemen helemaal niet.

'Ow, dit wist ik dus niet. In de winkel vertelden ze me dat dit de standaardsnaren waren, dus 'k heb deze maar genomen.'

Meestgebruikte = niet standaard. Ik moet de eerste gitaarbouwer nog tegenkomen die standaard iets dikkers erop zet..

Je zoekt probably gewoon een schroevendraaier, maar bespaar jezelf de moeite en haal en nieuw pakje als je niet weet waar je mee bezig bent.

mawashi
11 augustus 2007, 15:03
Ow, dit wist ik dus niet. In de winkel vertelden ze me dat dit de standaardsnaren waren, dus 'k heb deze maar genomen.
'k zal eerst eens op zoek gaan naar materiaal om dat klepje open te kunnen prutsen.

Jayjay
11 augustus 2007, 15:04
Inderdaad aan de achter kant van je gitaar..Kleppie openschroeven..tremelo schroef waarmee de veer aan je gitaar zit geschroefd wat verder het hout in draaien..even stemmen..kijken of ie de "brug"evenwijdig aan de body loopt. Als dit is ben je klaar en kan het kleppie er weer op.
Als je je jengelhengel nooit gebruikt zou ik als ik jou was je tremelo blok vast laten zetten met een stukkie hout

christiaanguitar
11 augustus 2007, 15:43
Ik heb het ook eens aan de hand gehad.. schrok me een ongeluk, maar het kwam omdat ik ook dikkere snaren had besteld... Je kan dan best achterin het klepje openschroeven, en daar zijn (in mijn geval dan 2 schroeven) die je wat aandraait zodat je brug weer normaal staat. Is zo gebeurd als je een schroevendraaier hebt :rockon:

Edit: Oeps dit was al 3 keer verteld:D

iwamoto
11 augustus 2007, 16:05
ik wil jullie niet jaloers maken, maar met het ibanez ZR systeem...kijk zelf maar ;)

**Plaatje verwijderd wegens te groot, zie vijf posten verderop. Uw attente mod**

je hoeft dus alleen maar aan dat wieltje te draaien om de boel af te stellen, handig toch?
je ziet ook meteen hoe de aarde is verbonden, mooi met een ringetje, zodat je geen vieze kwak op je brug krijgt, die 2 zwarte veren zijn er trouwens voor om de boel op spanning te houden, schijnbaar ontstemd ie dan niet als je een snaar breekt, ik ga het wel testen als ik snaren wissel

mawashi
11 augustus 2007, 17:13
Mijn problemen zijn van de baan. Na eerst een half uur gezocht te hebben naar een stomme schroevendraaier ben'k beginnen prullen. Heb die schroeven inderdaad wat dichter in het hout gekregen, maar het resultaat bleef nog hetzelfde. Zal wel aan mij liggen, ben nu eenmaal niet handig. 'k zal me toch eens een man moeten zoeken die zulke dingen voor me kan oplossen en dan houd ik me wel bezig met het huishoudelijke werk wat ik tenminste wel kan :d (effe lekker cliché doen :d)
Maar bon, ben dus uiteindelijk teruggereden naar de winkel en die kerel heeft het zaakje voor mij opgelost. Blijkbaar kreeg hij zelf ook de schroefjes er niet verder in en is er een boormachine aan te pas gekomen (gelukkig moet'k daar zelf niet mee werken :d). En 't is dus opgelost ondertussen. Heb weer een mooi klinkend gitaartje, zeker met de nieuwe snaren.
En de volgende keer dat ik er snaren opzet ga'k me effe deskundig laten bijstaan door een vriend van me :d

Jayjay
11 augustus 2007, 18:06
Wie weet kan je een deal met iemand sluiten. Jij de gitaren poetsen en hij ze afstellen? :-D

Nielsje
11 augustus 2007, 19:37
Wat een fijn onhandig groot plaatje Iwa :)

Ken het systeem niet, maar ziet er wel koel uit. Heb je misschien een kleiner plaatje? Of, hoe heet het systeem?

iwamoto
11 augustus 2007, 19:49
het ZR systeem van ibanez is het, zoek maar eens op, ik zal de foto wel ffe verkleinen

iwamoto
11 augustus 2007, 19:55
http://farm2.static.flickr.com/1261/1083677719_c8313abe36_b.jpg

tadaa, zoals je ziet zitten de 2 zwarte veren aan een staafje vast, dat aan de brug vastklemt

Nielsje
11 augustus 2007, 21:42
Ziet er goed uit! dus als je je brug voorover trekt, dan gaat het in het begin wat makkelijker, en als je wil diven, moet dus nog 2 veren meetrekken.

Ik hou wel van dit soort systemen. Je hebt ook wel van die aftermarket apparaten waarmee je ook dit soort dingen kan regelen, maar die moet je dan weer zelf inbouwen etc. Vindt het gaaf dat dit soort systemen standaard komen.

iwamoto
12 augustus 2007, 08:23
het was zelfs een van de redenen voor de aanschaf van deze gitaar, het systeem sprak me enorm aan, tevens heeft het systeem 2 lagers aan de zijkant ipv. 2 mespunten om op te pivoteren, dit zorgt ervoor dat het soepeler gaat en niet slijt, toppie dus, ik hoop dat ibanez dit systeem zwaar goed heeft gepatenteerd, want ik wil er niet aan denken dat stagg het probeert te kopieren :stop:

yimmywho
16 augustus 2007, 07:48
Ik weet niet of dit hiervoor al is gezegd. Alleen ik zal je helpen toen ik begon met gitaar spelen had ik hier ook soms last van. Het komt doordat je dikkere snaren of nieuwere snaren er op hebt gezet. Hierdoor wordt de brug omhoog richting de hals getrokken. Dit probleem is te verhelpen door de schroefjes die de veren spannen strakker te draaien. Als de brug dan nog hoger ligt dan normaal moet je een veer extra er achter bij zetten. Gewoon vragen in een muziekwinkel de kans is groot dat ze je er misschien eentje gratis geven

Edit: Sorry al te vaak verteld :cheerup: