PDA

View Full Version : Probleem met Furch gitaar



freddy
11 augustus 2007, 11:51
Afgelopen donderdag was ik bij Hills music in Brussel voor diegenen die daar nog nooit geweest zijn een erg fijne zaak waar je op je gemak gitaren kan testen, ze hebben niet overdreven veel gitaren maar wat er staat sprak me zeer aan.
De eerst gitaar die ik in mijn handen had was een Furch s23cr het was ook de eerste keer dat ik een Furch kon bespelen en... geweldige klank kortom ik was zeer onder de indruk de actie mocht voor mij wel wat lager zijn maar dat is te regelen, opeens komt de verkoper op mij af om te zeggen dat hij deze Furch niet verkocht op mijn vraag waarom dan wel niet vertelde hij dat deze terug moest, wanneer men de hals wat rechter wilde zetten kwam hij plots bol te staan.
Toen moest ik terug denken aan verhalen ook op dit forum over Furch gitaren waar problemen mee waren, de diep betreurde Gert de Meyer wist toen te vertellen dat deze problemen tot het verleden behoorden, er zal altijd wel ergens iets verkeerd gaan maar het wil toch lukken dat de eerste Furch gitaar die ik in handen had een probleem had.
Op mijn vraag hoe dat met een merk als Taylor zat wist men mij te vertellen dat de laatste 10 jaar geen enkel exemplaar terug gestuurd moest worden!!!
dat is toch wel indrukwekkend en zegt ook wel iets over de eindkontrole bij Taylor maar het zegt ook helaas iets over deze kontrole bij Furch.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat zoiets slecht is voor het vertrouwen ik was zeer te spreken over deze gitaar en ik was speciaal naar Hills gegaan omdat dit de enige zaak is op redelijke afstand die Furch in huis heeft en dan zoiets.
Als er mensen zijn die een Furch hebben en die er tevreden over zijn laat eens iets horen a.u.b want dit was echt een afknapper.

Laser
11 augustus 2007, 14:32
Fijn te horen dat je bij Hills was, en het pleit voor hen dat ze oprecht waren over de problemen. Ik ga er graag heen, ze kennen hun zaken.
Spijtig dat er maar één Furch was, en dat je zo in de wolken was over de klank verbast me niet. Het was er wel één met een probleemhals.
Zelf kocht ik mijn Furch tweedehands, heb er zelf alles aan versteld wat ik wou en nooit probleem mee gehad.
Het probleem waar Gert het ooit over had was het boltrekken van het bovenblad onder de brug bij de Jumbo of grand auditorium modellen van vroegere jaren, en op zijn 12-snaren kwam dat ook voor. Ook mijn Furch heeft dat verschijnsel. Maar het stabiliseert, en leidt niet tot verhoogde actie.
Hij gaf ook aan dat dat niet echt een probleem was.
Maar klaarblijkelijk ging het in jouw geval om boltrekken van de nek bij het afstellen, wat wijst op problemen met de trussrod. Geen alledaags probleem, en zeker moet dat terug naar de fabriek. Gewoon echte pech.
Indien je echt gewonnen bent voor de Furch, neem dan je geduld in beide handen, vraag bij Hills dat ze een andere laten komen (liever méér dan één exemplaar), en ga er dan op spelen. Laat ze goed afstellen door hen naar jouw stijls en wensen (Dave Evans, de gitaarman, is een crème van een vent en goede muzikant, en brouwt lekker bier!) en je gaat van start met een gitaar waar je héééél lang zal van genieten.

Niet opgeven!

freddy
11 augustus 2007, 15:28
Die s23cr was niet de enige er was ook nog een om24 daar was absoluut niets mis mee maar ik viel voor de jumbo, dat ik nog nooit een Furch in handen gehad heb is niet helemaal waar ik heb er wel al een paar bespeeld maar dat was de goedkopere serie ik meen de durango niet dat daar iets verkeerd aan was maar deze was de eerste waarvan ik iets had van die wil hebben en dan valt zoiets natuurlijk enorm tegen.
Over Hills zitten we duidelijk op dezelfde golflengte een echt goede zaak ze laten je rustig doen geven nooit de indruk dat ze moeten verkopen je voelt je er direct op je gemak, zoals ik al zei echt overdreven veel gitaren hebben ze niet maar wat denk je van Taylor,Martin,Avalon,Yari,Blueridge,Simon& Patrick,Santa Cruz,Alhambra,Cort,Lag,Seagull om een paar merken te noemen
dan heb ik het alleen over western gitaren.
Je hebt me wel wat gerustgesteld met je ervaringen met Furch want zoiets is niet al te best voor het vertrouwen.

vulvasonic
11 augustus 2007, 18:46
Laat mij het dan zijn om de sfeer weer een beetje te verpesten middels een minder positief Furch verhaal.....

Het begon zeer positief; een goede vriend van mij kocht een Furch met ingebouwde electronica en een prachtig uiterlijk voor een belachelijk laag bedrag. Gloedjenieuw. Hij was er behoorlijk van onder de indruk en dus MOEST ik 'm ook proberen. En hij had gelijk!
Het was een droom van een gitaar. Geweldige klank, zowel versterkt als onversterkt, het eerder genoemde schitterende uiterlijk en een bespeelbaarheid die mij, als electrisch gitarist zijnde, zeer goed beviel. Niets dan lof derhalve. Ik wilde er ook een!

Maar niet al teveel later kwam het stuk hout onder de brug los. De lijm liet gewoon los. Het blok wiebelde naar voren en uiteindelijk kwam het volledig los.

Natuurlijk is zoiets door een vakman goed te herstellen. En ik weet eerlijk gezegd niet door wie mijn vriend de boel heeft laten repareren, maar zoiets mag natuurlijk gewoon nooit gebeuren. Het zijn toch extra kosten. En bovendien zijn het onnodige kosten.
En om het nog even erger te maken. De gitaar speelde sindsdien als een draak. Veel te zwaar en de klank leek nergens meer op. Het is gewoon een kutgitaar geworden.

Ik ben ervan overtuigd dat een GOEDE gitaarbouwer ook DAT wel weer kan fixen. Maar nogmaals...., het is zonde van het geld, het mag eenvoudigweg nooit gebeuren EN het vertrouwen in Furch krijgt op die manier een flinke deuk.
En da's jammer, want deze gitaar, zoals ie ooit was......, ooooooooh super!!!

jplm
11 augustus 2007, 20:36
Hallo.

Ik heb zelf geen Furch, maar een tijd geleden heb ik er eens eentje getest, en vergeleken met een Crafter-model. Wat mij toen opviel was dat de Furch fijner te bespelen was, maar verderop op de hals op vier frets een dood geluid had, daar waar de Crafter (voor de helft van de Furch-prijs) over de hele hals goed klonk.
Moraal is denk ik dat Furch goede gitaren maakt, maar dat er hier en daar toch wel een mindere tussen zit, dat is ook de mening die ik m.b.t. Furch wel meer heb gehoord. Ik weet dus niet of dan momenteel nog steeds zo is, maar aan de andere kant, een gitaar moet je toch per exemplaar beoordelen, dus als je een Furch hebt gevonden die bevalt dan is dat goed, onafhankelijk van wat het merk an sich voor een reputatie heeft.

Groet, Jan.

Laser
12 augustus 2007, 07:42
Hallo.

Moraal is denk ik dat Furch goede gitaren maakt, maar dat er hier en daar toch wel een mindere tussen zit, dat is ook de mening die ik m.b.t. Furch wel meer heb gehoord. Ik weet dus niet of dan momenteel nog steeds zo is, maar aan de andere kant, een gitaar moet je toch per exemplaar beoordelen, dus als je een Furch hebt gevonden die bevalt dan is dat goed, onafhankelijk van wat het merk an sich voor een reputatie heeft.

Groet, Jan.

Daar ben ik het mee eens. Er kunnen eens "foute" gitaren de deur uitgaan. Maar ze kunnen er wel heel goede maken ook. Hier zijn een paar tegenslagen opgesomd, maar er zijn nog meer heel tevreden gebruikers met een Furch.
En inderdaad, elke gitaar is uniek,en als ze je bevalt dan is dat nu de juiste gitaar voor je. Speel er wel lang genoeg op vooraleer te kopen, laat het doordringen. Geniet ervan.

robby w
17 augustus 2007, 02:16
gewoon een blue ridge kopen dan ben je klaar :soul:

B_2_the_a
17 augustus 2007, 02:32
ik heb in me tijd bij voxhumana een hoop furchjes in me handen gehad,
het gebeurde wel eens dat er eentje een bol bovenblad had (maar dat was met een of ander funky stukje techniek weer opgelost)...

maar damn, wat een wereld gitaren..
Mocht het ooit voorkomen dat ik een akoustische steelstring zal kopen, ist een furch!

Laser
17 augustus 2007, 09:36
Het prettige bij Vox Humana is dat ze er een aantal hebben staan ( Furchs dan), en dat de kans kleiner is dat je daar een "foute" Fuch in de handen krijgt.
Misschien is het een citytrip waard om de écht goede in de hand te kunnen nemen...

greencharlie
17 augustus 2007, 12:47
gewoon een blue ridge kopen dan ben je klaar :soul:
Ja, als je de hals niet te smal vindt.
En als je de hals niet ooit eens moet laten resetten want dan kan je de gitaar ook tegelijk laten refinishen.
Die gitaren zijn namelijk in hun geheel in de vernis gedompeld, net als die Guilds uit China trouwens. Als je de hals eraf haalt krakkeleerd de vernis gegarandeerd.

En als ik de keuze heb uit een tjechse Skoda of een Chinese auto, dan weet ik ook wel waar ik mn vertrouwen in leg.

Zijn er trouwens produkten "made in China" die hun degelijkheid en duurzaamheid reeds bewezen hebben?

freekick
17 augustus 2007, 12:58
Zijn er trouwens produkten "made in China" die hun degelijkheid en duurzaamheid reeds bewezen hebben?

Ze hebben ooit een muurtje gemetseld!






.

Laser
17 augustus 2007, 13:23
Ze hebben ooit een muurtje gemetseld!
.
8)
en dat was wél een goede hé. Staat er nog.

Wat robuustheid betreft zullen sommige van hun gitaren de tand des tijds ook wel doorstaan.
Maar om muziek te maken ga ik liever een straatje om.

Skoda: waren ooit ook heel goede wagens, zelfs voor Wolfsburg er zich mee moeide, cfr rallysport.

Alle gekheid op een stokje, die Furchs zijn een blokje om wel waard.

Spelen maar!

B_2_the_a
17 augustus 2007, 13:37
Het prettige bij Vox Humana is dat ze er een aantal hebben staan ( Furchs dan), en dat de kans kleiner is dat je daar een "foute" Fuch in de handen krijgt.
Misschien is het een citytrip waard om de écht goede in de hand te kunnen nemen...

lijkt me ook handig als ze het opvoorraad hebben, als importeur zijnde ;)

Laser
17 augustus 2007, 13:39
lijkt me ook handig als ze het opvoorraad hebben, als importeur zijnde ;)

Dààr heb je misschien wél een punt. Is altijd handig meegenomen als je je waar kan tonen aan de klanten niwaar. :dance:

B_2_the_a
17 augustus 2007, 15:53
Dààr heb je misschien wél een punt. Is altijd handig meegenomen als je je waar kan tonen aan de klanten niwaar. :dance:


uhuh
fx kan je nog wel blind kopen

freddy
19 augustus 2007, 18:17
Laat mij het dan zijn om de sfeer weer een beetje te verpesten middels een minder positief Furch verhaal.....

Het begon zeer positief; een goede vriend van mij kocht een Furch met ingebouwde electronica en een prachtig uiterlijk voor een belachelijk laag bedrag. Gloedjenieuw. Hij was er behoorlijk van onder de indruk en dus MOEST ik 'm ook proberen. En hij had gelijk!
Het was een droom van een gitaar. Geweldige klank, zowel versterkt als onversterkt, het eerder genoemde schitterende uiterlijk en een bespeelbaarheid die mij, als electrisch gitarist zijnde, zeer goed beviel. Niets dan lof derhalve. Ik wilde er ook een!

Maar niet al teveel later kwam het stuk hout onder de brug los. De lijm liet gewoon los. Het blok wiebelde naar voren en uiteindelijk kwam het volledig los.

Natuurlijk is zoiets door een vakman goed te herstellen. En ik weet eerlijk gezegd niet door wie mijn vriend de boel heeft laten repareren, maar zoiets mag natuurlijk gewoon nooit gebeuren. Het zijn toch extra kosten. En bovendien zijn het onnodige kosten.
En om het nog even erger te maken. De gitaar speelde sindsdien als een draak. Veel te zwaar en de klank leek nergens meer op. Het is gewoon een kutgitaar geworden.

Ik ben ervan overtuigd dat een GOEDE gitaarbouwer ook DAT wel weer kan fixen. Maar nogmaals...., het is zonde van het geld, het mag eenvoudigweg nooit gebeuren EN het vertrouwen in Furch krijgt op die manier een flinke deuk.
En da's jammer, want deze gitaar, zoals ie ooit was......, ooooooooh super!!!

Die gitaar die uw vriend gekocht had was toevallig toch niet ook zo een S23CR?