PDA

View Full Version : en nu verder



Ralfje
11 augustus 2007, 11:35
Hallo,

ik heb 15 basis akkoorden geleerd. A,Am,A7,B7,C,C7,D,Dm,D7,E,Em,E7,F,G,G7.

Waar kan ik me nu mee bezig houden?

-=JEROEN=-
11 augustus 2007, 12:12
http://www.tabsrus.nl/ :soul:

Ralfje
11 augustus 2007, 12:59
Moet ik gewoon een willekeurige gaan spelen?

rscalex
11 augustus 2007, 14:05
kijk even rond op dit forum, er zijn al een aantal topics met gemakkelijke liedjes

Ralfje
11 augustus 2007, 14:19
Ja, dat weet ik. Maar ik wil graag de theorie er achter begrijpen, snap je?

Jeroensnake
11 augustus 2007, 14:28
Hallo,

ik heb 15 basis akkoorden geleerd. A,Am,A7,B7,C,C7,D,Dm,D7,E,Em,E7,F,G,G7.

Waar kan ik me nu mee bezig houden?

Met liedjes die je leuk vind.
Je ziet vanzelf wel of die
akkoorden passen. Zo niet,
dan heb je waarschijnlijk
genoeg enthousiasme om
dat ene benodigde akkoord
toch even te leren. Dus
kies liedjes die je leuk vind.

Trouwens, wie zegt dat dat de 15 basisakkoorden zijn ?!
Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld G7 en C7 eruit gooien,
om B en Bm erbij te kunnen zetten. Maar misschien heb
ik een andere basis.

Je kan ook beginnen met liedjes schrijven.
Je creatieve kunnen is niet direct beperkt
door het aantal akkoorden wat je spelen
kan.

Oh, ik zie een nieuwe post ....

Ja, dat weet ik. Maar ik wil graag de theorie er achter begrijpen, snap je?
Dat kan. Maar waarom heb je die akkoorden leren spelen? Of ken je ze nu slechts theoretisch? Ik zou beginnen met spelen, als je wilt spelen. Of je legt die gitaar gewoon weg en stort je in de muziektheorie. Wellicht hebben andere mensen op dit forum er wat aan ...

____________
inter
wijl
dik
net

Ralfje
11 augustus 2007, 14:40
Ja, het probleem is een beetje. Ik kan de akkoorden spelen, maar waar ik eigenlijk mee bezig ben :???: . Mag je eigenlijk alle akkoorden in elke volgorde spelen, of moet je je houden aan de 3 akkoorden theorie?

Jeroensnake
11 augustus 2007, 15:01
Alles mag.
Ik ken die
drie akkoorden
theorie niet eens . . .

Uiteraard wel binnen het net
der regels van de Nederlandse
wet. Gelukkig is men nog niet
begonnen met het verbieden
van bepaalde akkoorden-
progressies.

___________ . . .
inter
net
werk
weg
...

vox
11 augustus 2007, 15:28
alles kan en mag wat mij betrefd.. of het gaat klinken is weer wat anders.. do what please yourself (ofzo)

ik heb weleens op een site gezien welke akkoorden elkaar opvolgen

bijvoorbeeld:

G wordt vaak opgevolg door C of D enz enz

D wordt opgevolgd door Am of C enz enz

maar alles mag in praktijk theorie spreekt wel vaak tegen maar dat zijn soms grote mierenneukers...

Ralfje
11 augustus 2007, 16:00
Nee, okay. Ik ben dus vrij te doen wat ik wil :dance: ? bedankt

Ralfje
11 augustus 2007, 17:01
Heb net tabs van house of the rising sun. Moet te doen zijn. Ken de akkoorden die ze gebruiken.

vox
11 augustus 2007, 18:08
Heb net tabs van house of the rising sun. Moet te doen zijn. Ken de akkoorden die ze gebruiken.

leuk nummer... Am G en C toch???

Ralfje
11 augustus 2007, 18:31
nou, zo'n beetje.

Am ,C,D,E,F

Die F is echt rottig om in te drukken. Nog Tips?

vox
11 augustus 2007, 18:45
nou, zo'n beetje.

Am ,C,D,E,F

Die F is echt rottig om in te drukken. Nog Tips?

F is ff oefenen.. ik vond de 1e fret op de e en 1e fret op de b indrukken irritant in combinatie met de andere noten ..

ik vermeid nummers met F open akkoord :p ;) ik speel in band verband weinig open akkoorden tot geen ...

Ralfje
11 augustus 2007, 18:46
waarom heet het eigenlijk een open akkoord?

-=JEROEN=-
11 augustus 2007, 18:50
met een open akkoord bedoelen ze een akkoord waar open snaren in zitten
bijv een A akkoord waarbij je de A en hoge E snaar 'open' speelt (je drukt ze niet in, maar slaat ze wel aan)

F akkoord
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81744

barré akkoorden
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80687

Ralfje
11 augustus 2007, 19:01
Okay, ook weer geleerd. Denk dat ik binnen kort maar op les ga. Er valt nog een hoop te leren alvorens ik een goede gitarist wordt ;)

EuroCinema
12 augustus 2007, 09:31
Gozer, ga eerst eens een jaartje lekker je favoriete liedjes leren naspelen en maak je daarna zorgen om theorie. It's meant to be fun, you know. ;)

Slevin
12 augustus 2007, 13:17
misschien vindt ie theorie wel hardstikke leuk ;)

Ralfje
12 augustus 2007, 14:21
Ik vind het interessant, ik wil eigenlijk weten wat ik doe. Niet dat ik een beetje op het zelfde niveau blijf hangen.

-=JEROEN=-
12 augustus 2007, 14:49
ik mis trouwens nog wat akkoorden:

Am7 Dm7 Em7

maar goed, dat is waarom men je adviseert covers te gaan spelen, dan kom je vanzelf andere akkoorden tegen (maj7, sus, add9, enz)

al zou ik als volgende stap eerst barré akkoorden leren spelen, en dan block-chords

Ralfje
12 augustus 2007, 15:21
heb toch maar besloten les te gaan nemen. Kan die leraar(es) mij alles haarfijn uitleggen. Lijkt me het beste. Zo'n leraar(es) zal ook wel weten wat ik het beste kan bestuderen, en in welke volgorde.

Guardian
22 augustus 2007, 11:36
Ik zag dit topic en ik dacht: hé laat ik eens wat uitzoeken. Misschien wel interessant voor anderen.

Ooit heb ik eens een document gedownload met daarop de basis akkoordenschema's van populaire liedjes. Waar ik dat document vandaan heb weet ik niet meer, misschien wel van dit forum.
Ik heb eens gekeken welke akkoorden worden gebruikt bij deze liedjes en hieronder het statistische resultaat. Het percentage geeft aan in hoeveel procent van het aantal liedjes het bewuste akkoord wordt gebruikt:

Open akkoorden (101 liedjes):
D 80%
G 75%
C 50%
A 45%
Em 27%
E 25%
Am 14%
A7 12%
D7 12%
B7 7%
E7 7%
G7 5%
Am7 3%
F 2%
C7 1%
Rest 0%

Barré akkoorden (100 liedjes):
G 68%
F 66%
C 63%
Am 39%
A 37%
D 35%
E 30%
Dm 28%
Em 24%
Bm 17%
B 16%
Bb 9%
F#m 8%
G7 8%
A7 7%
E7 6%
F# 5%
C#m 4%
Gm 4%
D7 4%
B7 3%
C7 3%
Em7 2%
Cm 1%
Fm 1%
Am7 1%
Dm7 1%
Rest 0%

Doe er je voordeel mee :) .

-=JEROEN=-
22 augustus 2007, 12:22
ik ben benieuwd hoe je/ze dat geteld hebben

en het hangt ook wel heel erg af van de liedjes

G.G.
22 augustus 2007, 12:27
Barré akkoorden (100 liedjes):
Am 39%
F#m 8%
Gm 4%
Doe er je voordeel mee :) .

Grappig, maar dit zijn gewoon dezelfde grepen. Leuk, die percentages. maar verder wel totaal nutteloos :soul:

Guardian
22 augustus 2007, 12:33
Dat tellen is niet zo moeilijk.

Voorbeeld basis akkoordenschema's:
AC/DC - Highway to Hell: A-D-G
Beatles - Love me do: C-D-G
Johnny Cash - Ring of Fire: C-G-D
John Denver - Thank God I'm a Country Boy: A-D-G-E
Bob Dylan - Knocking on heaven`s door: G-D-Am-C
Everly Brothers - Wake Up Little Suzie: D-A-G
Enz.

Zo staan er in het document 101 liedjes met open akkoorden schema's en 100 liedjes met barré akkoordenschema's. Heel simpel allemaal.
Vervolgens laat ik Excel de akkoorden tellen en voila.

Is de info nuttig? Ligt eraan. Als je als beginner wilt weten op welke akkoorden je je het beste kan richten denk ik van wel.

Guitarik
23 augustus 2007, 13:16
hmmm, ik zou eerder selecteren op leuke nummers dan op welke akkoorden worden gebruikt. Meestal zul je veel akkoorden al kennen en moet je er nog 1 of 2 bijleren. Zo is het leuk om te spelen en leer je er steeds wat bij.

-=JEROEN=-
23 augustus 2007, 14:41
misschien handig om dat document ergens op het internet te plaatsen en hier aan te bieden

aan alleen percentages hebben ze nog nix, omdat ze niet weten in welke nummers die akkoorden eigenlijk voorkomen

Guardian
23 augustus 2007, 15:52
misschien handig om dat document ergens op het internet te plaatsen en hier aan te bieden

aan alleen percentages hebben ze nog nix, omdat ze niet weten in welke nummers die akkoorden eigenlijk voorkomen
Ja, ik was al aan het zoeken naar waar ik het vandaan heb en heb het intussen op internet gevonden.
Ik had dit blijkbaar van de internetpagina gekopieerd in een word document.

Dit is de link: http://www.tabsrus.nl/theory/?p=21

Gegroet.

-=JEROEN=-
24 augustus 2007, 00:16
hoe doe je dat?

ik heb het geplakt in excel (kolom C is akkoorden), maar hoe orden je alle liedjes met een D akkoord bijv?

en hoe heb je die percentages gedaan?

Guardian
24 augustus 2007, 13:17
Jeroen, het voert hier te ver om dit allemaal gedetailleerd uit de doeken te doen, dit is tenslotte een forum over gitaarspelen en zo. :)

Maar toch wil ik wel een tipje van de sluier oplichten:

Met een paar formules zet je in de kolommen D en verder de losse akkoorden per liedje neer, zonder de streepjes. Dus per cel komt er een akkoord te staan. Zorg er wel voor dat als bijv. een liedje 3 akkoorden heeft er in kolom G niets komt te staan (dus ""). Allemaal met formules te doen.

Op een volgend tabblad kopieer je al die kolommen met akkoorden onder elkaar. Er komt dus een lange rij (kolom) met akkoorden te staan.
Deze kolom sorteer je op alfabetische volgorde (descending), waardoor de lege cellen onderaan komen te staan.

Vervolgens voer je de functie subtotals (in pull-down menu "Data") uit op deze lange kolom (met functie count bij elke verandering).

Deze lijst klap je in en je ziet de totalen per akkoord staan. En wetende hoeveel liedjes er zijn deel je dat totaal door het aantal liedjes en je hebt het percentage in hoeveel procent van de liedjes de akkoorden voorkomen.


Mijn excuses als dit toch erg ingewikkeld overkomt. Ik kan het niet anders omschrijven. Daarbij gebruik ik engelstalige excel, dus als je een nederlandse uitvoering hebt zijn de div. termen anders.

En nu weer snel terug naar het gitaar spelen. :jam:

-=JEROEN=-
24 augustus 2007, 16:20
bedankt voor je heldere uitleg, had er niet aan gedacht om de akkoorden per kolom in te delen, weet ook niet hoe dat werkt met formules, dus zou dat met de hand invoeren :confused: pfff