PDA

View Full Version : slechte review marshall JVM



Baker
11 augustus 2007, 10:32
Zo,
Ik heb mijn multitone verkocht.
Tijd voor wat nieuws!

Ik zit al een tijdje te gassen op de marshall JVM.
Ik heb hem nog niet geprobeerd. Ga ik zeker doen, maar in de voorbereiding zat ik een beetje te zoeken naar JVM reviews. Ook ff harmony central gechecked. Van HC zijn eigelijk alleen de negatieve reacties interessant, want voor de rest zijn het allemaal haleluja verhalen omdat iedereen blij is met zijn net nieuw aangeschafte gear.

Ik moet zeggen, de negatieve reviews waren schaars. Maar ik heb er toch een paar gevonden. De onderstaande sneed wel aardig hout vond ik.

Als je de review goed leest dan is de conclusie eigelijk dat de JVM wel ok is, maar niet echt inspireert als een JCM 800 + pedaaltje, of de vette lead van een mesa boogie.

Dus het aloude verhaal blijft in stand: Veelzijdigheid versus Tone.
Met andere woorden als je een JCM 800 wilt, koop er dan één en verwacht niet dat je met de JVM alle supergeluiden in huis hebt.

Nogmaals, ik ga de amp natuurlijk uitgebreid testen om te kijken of het voor míj goed werkt of niet. Maar ik vroeg mij af hoeveel mensen zich hier kunnen vinden in onderstaande review:

Bron: Harmony Central: http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Marshall/JVM+410H/25/1




Product: Marshall JVM 410H
Price Paid: UNKNOWN
Submitted 05/06/2007 at 02:31pm by Gary Diamond
Email: garydiamond at hotmail<dot>com

Features : 9
Marshall's latest offering. It seems as the years go by the 'flagship' model of the day has more and more buttons and knobs and circuit boards. It has a lot of features but at what point does it become over-egging the pudding?

All my favourite amps have been versatile and great sounding, able to get a wide range of tones from a deceptively simple control set. This looks - and more crucially, FEELS - too complicated, so although I rate it a 9, most of those features aren't of any use to me.

Sound Quality : 5
Each and every sound on offer here is one partially different shade of Marshall tone. Honestly, I didn't find that much variety just differing stages of gain and slightly different channel voicings.

The clean is, to be fair, pretty bland and uninspiring. I've never heard a Marshall with a clean tone that can rival a Plexi on the edge of breakup. This one sounds sterile and not very dynamic, even with a nice singlecoil guitar in front of it. I couldn't get it to sound full for a nice jazz tone, it just kept giving me twangy even with neck pickup on a humbucking guitar. I don't exaggerate when I say the 8200 valvestate head I had in the past beat this for clean.

As usual, the best sounds are the low to medium gain ones - does a nice spin on the Plexi and JCM800 tones. But herein lies the problem, to me - if you want those amp sounds, get one of those instead. And lose all the buttons and pedantic gain stage controlling you have here.

The higher gain sounds - what is it with those? I don't care what anyone says, I can't get a well-defined dynamic high gain tone. It always sounds fuzzy and lacks bottom end. I'd swear this amp uses diode clipping - how else would they get the huge but unusable amounts of gain out of a mere four 12AX7s? I'm not one of these people who loves Mesa and has to have the bass at maximum, but I demand that bass response is wide, so it can go from thin as hell to far too boomy to compensate for different styles of guitar and pickup. This goes from stupidly thin to classic rock bass response, which for metal styles just isn't enough. I can get more bottom end from my open back Laney LC50 1x12 combo than a JVM 100 watt head into a 4x12, and thats plain wrong.

Also, harmonic response is poor. I had a 1978 JMP head a few years back, and it really sang. It opened up even more when I swapped for better valves - beautiful multiple overtones and feedback could easily be coaxed out, and by moving the guitar around the overtones would change and still be very musical. The Laney LC50 I currently have also does this, even with the volume so low you'd think it wouldn't. Even at volume levels to make your eardrums bleed, nice Les Paul in hand, I couldn't get much out of it. And I don't think changing the valves would help much either.

Overall I was not that impressed. It wasn't terrible, it just wasn't what I'd expect an amp with an alleged 12 different sounds to be. It didn't have one killer sound in there, and only about four or five can be accessed by the footswitch anyway. That's seven of the sounds written off, which to me says the amp was over-engineered from the get go.

Reliability : 4
The inside is chock a block with PCB. When I worked in amp repair I saw TSL and DSL amps - especially the combos - coming in all the time. Of course because Marshall is such a popular brand you could argue that because there are more overall you'll see more, but I think it was more than that.

Soldering valve sockets to circuit boards is still one of the stupidest cost cutting exercises I can think of in the world of amp design. Especially with skinny, rigid and brittle boards like those in modern Marshalls.

Customer Support : 7
Have dealt with the company several times, in order to order new parts for broken Marshalls. Good service, prompt delivery.

Overall Rating : 4
Been playing some fifteen years now. Electric guitar for about eleven of those. Not bad for someone in his early twenties. I've owned enough gear, some real nice top quality items, that if I listed them here you'd probably say 'no way has this guy owned all that'. It suffices to say that after all I've used, I now know exactly what I like and how to get great guitar sounds that work for me.

I used to believe that Marshall were the best, and at one point they were. There are still few amps that beat a good Plexi or JCM800 (Silver Jubilee is a favourite), but times have changed. The guitar amplification sector has become much more diverse and competitive, and we're spoilt for choice now. So there's no need to settle for a company whose glory days are far behind them. Again this is completely subjective, that's just what I think having gone through so many amplifiers.

This new Marshall isn't anything I haven't heard before. It just has more knobs and switches that are really superfluous and complicate things. The guise is that you get more options which in turn gives you wider scope for tonality, but it falls at basic hurdles like having a strong, versatile clean sound. It's low to moderate gain sounds are great, but still sound better in their original one channel amp form. The high gain sounds don't cut it for me. Honestly, if you play really good thrash stuff like early Machine Head and Pantera, you may well be disappointed. I was much happier with Mesa or Laney for this application.

Throughout this whole review I've kept my bias for Laney out of the equation until now. I honestly think they are better amps, having a much fuller clean and also well-defined, crushing high gain tones. Good dynamics and headroom, ideal for pedals. And if I want a Marshall territory sound, I can drop out some of the bass and crank the mids up to full.

There are some guys out there who will worship this amp, but they might also be the same guys who figure out, later down the line, that actually they haven't got what they want at all. Just what I think

Dude
11 augustus 2007, 10:59
Als je de review goed leest dan is de conclusie eigelijk dat de JVM wel ok is, maar niet echt inspireert als een JCM 800 + pedaaltje, of de vette lead van een mesa boogie

sja mijn beleving is juist dat die dat echt ontzettend goed doet, en ja.. ik heb er een 2204 naast staan thuis.

Weet je.. het is allemaal zo relatief en ligt vaak ook zo ontzettend aan de persoon zelf. Ik heb ook vaak zat met amps zitten kutten in winkels en gedacht Jezus wat een kut ding.. daar kan je echt nooit een goed geluid uithalen. En vervolgens een band in de kroeg zien met een gitarist met die amp en een geluid horen waar je compleet ondersteboven van bent.

Ik zou hem zeker proberen, en die HC revieuws zijn net als die hier, een hoop blabla en vaak weet je niks van de gitarist die het stukje schrijft.

Gitaristen die net begonnen zijn en mooie praatjes hebben kunnen zonder veel referentiekader de grootste bullshit opschrijven, iets wat ik vind dat hier erg vaak gebeurt. En gitaristen met juist erg veel ervaring zitten vaak al helemaal vastgerot aan een merk of sound en bekijken alles vannuit dat referentiekader.

Het motto is dus weer... zelf proberen,

ciaoooo

brunodb
11 augustus 2007, 11:08
ik denk dat er wel een grond van waarheid in dat verhaal zit. het hangt er maar allemaal van af hoe sterk je een tone-purist bent.

als je van plexi geluid houdt, koop dan een plexi, als je van jcm 800 geluid houdt, koop dan een jcm800. met de jvm zal je een benadering vinden die heel goed is maar je zal altijd blijven dromen van je lieveling. tenzij je in een coverband speelt waarin multifunctionaliteit het codewoord is

ACSlater
11 augustus 2007, 11:29
De review lijkt redelijk onderbouwd met één maar; het is volgens mij een metalhead en dat kan ook de reden zijn dat de JVM te kort schiet voor hem. Ik ken de JVM alleen van het internet en heb er dus nooit op gespeeld dus geen mening over de kwaliteit. Op HC let ik ook het meest op de negatieve reviews omdat die vaak de mindere kanten van een ding laten zien.

Izegrim
11 augustus 2007, 11:38
Ik weet er allemaal bar weinig van maar wel dat ik zelden onder de indruk ben van een Marshall. Toch zag ik op Wacken Open Air een demonstratie van Michael Angelo Batio waarbij hij de JVM's gebruikte en ik vond ze zeer lekker klinken. Maar goed, hij gebruikte alleen de crunch en distortion kanalen en geen cleans.

brunodb
11 augustus 2007, 11:53
buiten een plexi, jtm 45, bluesbreaker combo en de handwireds, heb ik nog geen marshall clean goed weten klinken

jerry Hoekman
11 augustus 2007, 13:01
Hee Martin;

wanneer gaan we hem testen dan?

Helter Skelter
11 augustus 2007, 13:02
sja mijn beleving is juist dat die dat echt ontzettend goed doet, en ja.. ik heb er een 2204 naast staan thuis.

Weet je.. het is allemaal zo relatief en ligt vaak ook zo ontzettend aan de persoon zelf. Ik heb ook vaak zat met amps zitten kutten in winkels en gedacht Jezus wat een kut ding.. daar kan je echt nooit een goed geluid uithalen. En vervolgens een band in de kroeg zien met een gitarist met die amp en een geluid horen waar je compleet ondersteboven van bent.

Ik zou hem zeker proberen, en die HC revieuws zijn net als die hier, een hoop blabla en vaak weet je niks van de gitarist die het stukje schrijft.

Gitaristen die net begonnen zijn en mooie praatjes hebben kunnen zonder veel referentiekader de grootste bullshit opschrijven, iets wat ik vind dat hier erg vaak gebeurt. En gitaristen met juist erg veel ervaring zitten vaak al helemaal vastgerot aan een merk of sound en bekijken alles vannuit dat referentiekader.

Het motto is dus weer... zelf proberen,

ciaoooo

+1


de belangrijkste factor van een goed geluid ben je zelf en niet de amp

met name je spelniveau en het (on)vermogen om een amp goed af te stellen naar een specifieke situatie is erg belangrijk, ik heb vele gitaristen gehoord die met low budget gear geweldig klonken maar ook gitaristen die werkelijk VERSCHRIKKELIJK klonken met een +5000 euro setup.

svdijk
11 augustus 2007, 13:21
idd eerst zelf proberen!!
Iedereen heeft er toch z'n eigen mening over, en iedereen gebruikt z'n versterker anders.
Wat ik wel vreemd vind is het stukje over de highgain geluiden, die, bij mij in ieder geval, wel behoorlijk wat laag bevatten, en absoluut niet fizzy zijn.
Ik vind de JVM hier dus juist erg in uitblinken!!
Ook ik heb er, net als Dude een JCM800 naast, en ken de 800-reeks, en de oudere plexies goed.
Dus test hem eerst goed, en laat ff weten wat jij ervan vond!!

Jimwoud
11 augustus 2007, 13:24
Ben ik blij dat ik een LC50 ga kopen, hehe.

@svdijk: Hoe verschillen de high gain kanalen qua sound met het high gain van de 6100, en eventueel TSL60/100??

tenx

Baker
11 augustus 2007, 13:25
+1


de belangrijkste factor van een goed geluid ben je zelf en niet de amp

met name je spelniveau en het (on)vermogen om een amp goed af te stellen naar een specifieke situatie is erg belangrijk, ik heb vele gitaristen gehoord die met low budget gear geweldig klonken maar ook gitaristen die werkelijk VERSCHRIKKELIJK klonken met een +5000 euro setup.

jahaa, dat weet ik ook wel.
Vind ik zo langzamerhand een dooddoener worden hoor,
"het geluid zit in je vingers"

Het is wel waar, maar daar gaat het nou even niet om.
Ik vroeg mij af hoeveel mensen zich hier kunnen vinden en die HC review.

Helter Skelter
11 augustus 2007, 13:32
jahaa, dat weet ik ook wel.
Vind ik zo langzamerhand een dooddoener worden hoor,
"het geluid zit in je vingers"

Het is wel waar, maar daar gaat het nou even niet om.
Ik vroeg mij af hoeveel mensen zich hier kunnen vinden en die HC review.

ik reageerde eigenlijk op de post van onze 'forumhottie' Dude, een beetje offtopic inderdaad


ontopic: geen idee, ik heb de nieuwe JVM nog niet gehoord

E-J
11 augustus 2007, 13:37
Ach, alles wordt aan de ene kant gigantisch gehyped en aan de andere kant gigantisch afgekraken.

Gitaristen zijn gewoon soms gigantisch conservatief en het algemene denkbeeld is dat 'oud beter is'.

Wel heb ik het gevoel dat veel mensen niet echt nadenken. Een Marshall hoor je meestal bijvoorbeeld over z'n nek te jagen om echt goed te klinken, en dan komt er zo'n jochie aan die 5 minuten een Marshall uitprobeert op standje 1.5, vervolgens de boel weer uitzet en zo'n 'review' op internet plaats dat die versterker hard zuigt...

Piekhaar
11 augustus 2007, 13:40
Ik vind de JVM ook niet super, maar dat komt meer omdat ik er niet de sound uit kreeg die ik wilde. Ik heb er ook niet erg lang mee gespeeld in de winkel (hij mocht wel hard :)). Ik was niet op zoek naar een nieuwe amp, maar was gewoon nieuwsgierig.

Ik vond de distortion wel goed klinken, maar niet echt Marshall klinken. Maar daarom vind ik het geen slecht amp, gewoon niet mijn ding. En ook teveel knopjes voor mij.

Neals
11 augustus 2007, 13:51
Tone zit ook deel tussen je oren.

Mijn ervaring met de reviews is dat je aan de ene kant erg opbeurende verhalen hebt en 2 pagina's verder vind je bij wijze van allemaal rampscenario's.

Zelf basseer ik steeds meer aankopen op mijn oren omdat de zogenaamde 'real thing' toch zwaar overgewaardeerd + duur is en eigenlijk alle meuk wel in fabrieken wordt gemaakt, dus exclusiviteit geloof ik ook al een stuk minder in, wat een beetje de kronkel lijkt te wezen voor veel gitaristen.

O ja, zelf vind ik persoonlijk een JCM800 helemaal niks. Verklaar me maar voor gek, ik ga niet mee met die hype ;)

Mitch
11 augustus 2007, 14:53
Een topic openen over een HC review ? Dan kunnen we nog wel even vooruit :dontgeti:

Baker
11 augustus 2007, 16:40
Een topic openen over een HC review ? Dan kunnen we nog wel even vooruit :dontgeti:

het gaat erom dat ik van plan ben deze amp aan te schaffen.
Voordat ik hem ga testen was ik mij aan het inlezen.
Daarbij kwam ik deze review tegen. Ik ben gewoon erg benieuwd wat mijn mede forummers van deze review vinden. Niks mis mee toch?

Mitch
11 augustus 2007, 16:50
Nee, maar er zijn al gebrukerservaringen gepost hier, o.a. van Dude. De meerwaarde van de hele HC review hier posten ontgaat me dan een beetje. Die is wel belangrijk voor jou als potentiële koper, maar niet echt relevant als discussievoer ;)

svdijk
11 augustus 2007, 17:23
svdijk: Hoe verschillen de high gain kanalen qua sound met het high gain van de 6100, en eventueel TSL60/100??

Het leadkanaal v.d 6100 gaat meer richting een Rectifier, het is meer een dichtgesmeerd geluid, terwijl de JVM veel opener en transparanter klinkt (zoals een Marshall hoort te klinken, vind ik), ondanks de enorme bak gain die je hebt.
De TSL vind ik wel wat dunner en fizzy klinken ten opzichte v.d. JVM, maar is zeker geen slechte amp.
Wel moet je ook bij de JVM de mastervolume ook redelijk opendraaien voor een echt vet geluid, hoewel 'ie op slaapkamervolume ook redelijk klinkt.

Vampire
11 augustus 2007, 18:14
Nee, maar er zijn al gebrukerservaringen gepost hier, o.a. van Dude. De meerwaarde van de hele HC review hier posten ontgaat me dan een beetje. Die is wel belangrijk voor jou als potentiële koper, maar niet echt relevant als discussievoer ;)

Echt wel...! :sssh:


;)