PDA

View Full Version : Line 6 Toneport vragen (ux1/2)



Justifier
11 augustus 2007, 03:03
Hallo,

Ik ben aan het onderzoeken of de Toneport UX1 of UX2 wellicht een optie voor me is nu ik thuis wil gaan opnemen. Ik heb het forum hier doorzocht (daardoor al wat wijzer geworden) en al navraag gedaan bij diverse mensen, etc. maar ik blijf maar een aantal vragen zitten. Als iemand me er een antwoord op kan geven dan zou dat super zijn.

- Zijn er verschillende versies van Gearbox? Een standaard en een uitbreiding/plugin? De info op de line6 site was niet echt transparant, ik heb ergens iets gelezen waardoor ik begon te twijfelen. Zo ja, wat is het verschil tussen Gearbox en de Gearbox uitbreiding/plugin? Hoe hard heb je die uitbreiding/plugin nodig?

- Ook schijnt Gearbox niet standaard een VST plugin te zijn voor Cubase. Wat zijn daar de gevolgend/nadelen van?

- Hoeveel amps zitten in de standaard meegeleverde Gearbox? Ik dacht eerst 72 maar las later iets anders. En hoeveel in de uitbreiding/plugin?

- Kan ik met de UX1/2 en standaard Gearbox een redelijk hardcore/metal(core) geluid maken? Ik snap dat het niet een milliondollar-studio gitaarsound zal zijn en ik ga de setup alleen gebruiken om thuis muziek te maken/schrijven (opnemen doen we in een studio), maar het moet toch wel best behoorlijk klinken naar wat ik normaal voor geluid heb zodat het wel beukt (zie www.myspace.com/strengthaboveall / www.strengthaboveall.com). En van de 'metal' samples op de line 6 site wordt ik niet echt vrolijk zeg maar.

- Kan ik de UX1/2 instellen c.q. gebruiken als geluidskaart voor de rest van mijn PC? (Ik las wat tegenstrijdige berichten hier).

- Komt al het andere geluid dat ik in andere tracks in Cubase heb zitten (drums, vocals, etc) ook weer via de UX1/2 en aangesloten versterker/speakers naar buiten? (Heeft verband met bovenstaande vraag.)

- Waarvoor dienen de 'stereo line inputs' (for line level gear) op de UX1/2 ?

- Waarvoor dient de 'stereo monitor in' op de UX1/2

- Is het mogelijk een pre-amp (Marschall JMP-1, of Rocktron Voodo Valve ofzo) op de UX1/2 aan te sluiten. Zodat je daar het geluid mee maakt en de amps in Gearbox dicht of als het ware op neutraal zet. Zo ja welke inputs? Werkt het werkt goed? etc.

- Mocht ik het ding bestellen bij de musicstore te Köln of thomann.de heb ik dan niet een duitse handleiding en wat al niet? Iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!

jw009
11 augustus 2007, 09:11
Hallo,

Ik ben aan het onderzoeken of de Toneport UX1 of UX2 wellicht een optie voor me is nu ik thuis wil gaan opnemen. Ik heb het forum hier doorzocht (daardoor al wat wijzer geworden) en al navraag gedaan bij diverse mensen, etc. maar ik blijf maar een aantal vragen zitten. Als iemand me er een antwoord op kan geven dan zou dat super zijn.

- Zijn er verschillende versies van Gearbox? Een standaard en een uitbreiding/plugin? De info op de line6 site was niet echt transparant, ik heb ergens iets gelezen waardoor ik begon te twijfelen. Zo ja, wat is het verschil tussen Gearbox en de Gearbox uitbreiding/plugin? Hoe hard heb je die uitbreiding/plugin nodig?

Ja de standaard heeft minder amps en effecten maar je kan het uitbreiden naar 74 guitaramps, 28 bass amps, etc. Ik zelf doe ook veel homerecording en heb echt die plugins niet nodig. Voor de gein schaf ik misschien ooit een keer een metalpack aan, maar met de standaard amps heb je al genoeg keuze om metal te maken.

- Ook schijnt Gearbox niet standaard een VST plugin te zijn voor Cubase. Wat zijn daar de gevolgend/nadelen van?

Is wel standaard VST plugin

- Hoeveel amps zitten in de standaard meegeleverde Gearbox? Ik dacht eerst 72 maar las later iets anders. En hoeveel in de uitbreiding/plugin?

Weet ik niet precies ben nu niet thuis dus kan het niet nakijken voor je, maar er is keus genoeg. Als ik gok iets van 10/15 gitaar amps, en 10 bassamps, 10 mic amps en wat effecten.

- Kan ik met de UX1/2 en standaard Gearbox een redelijk hardcore/metal(core) geluid maken? Ik snap dat het niet een milliondollar-studio gitaarsound zal zijn en ik ga de setup alleen gebruiken om thuis muziek te maken/schrijven (opnemen doen we in een studio), maar het moet toch wel best behoorlijk klinken naar wat ik normaal voor geluid heb zodat het wel beukt (zie www.myspace.com/strengthaboveall / www.strengthaboveall.com). En van de 'metal' samples op de line 6 site wordt ik niet echt vrolijk zeg maar.

Absoluut!! Ga maar eens naar het subforum "Sounds" en zoek iets op van Bloodline, hij maakt zwaar ruige metal met een POD. Dit komt bijna op het zelfde neer, als de gearbox software.

- Kan ik de UX1/2 instellen c.q. gebruiken als geluidskaart voor de rest van mijn PC? (Ik las wat tegenstrijdige berichten hier).

Ja dat kan en dat is ook juist de bedoeling volgens mij.

- Komt al het andere geluid dat ik in andere tracks in Cubase heb zitten (drums, vocals, etc) ook weer via de UX1/2 en aangesloten versterker/speakers naar buiten? (Heeft verband met bovenstaande vraag.)

Yesss!

- Waarvoor dienen de 'stereo line inputs' (for line level gear) op de UX1/2 ?

Zoals het er staat; voor line level gear.

- Waarvoor dient de 'stereo monitor in' op de UX1/2

Ik zou ff een handleiding raad plegen hiervoor, weet het zo 1 2 3 even niet.

- Is het mogelijk een pre-amp (Marschall JMP-1, of Rocktron Voodo Valve ofzo) op de UX1/2 aan te sluiten. Zodat je daar het geluid mee maakt en de amps in Gearbox dicht of als het ware op neutraal zet. Zo ja welke inputs? Werkt het werkt goed? etc.

Dit kan wel, maar werkt niet met gearbox. Je hebt ook andere programma waar je verschillende poweramps kan selecteren. Maar ik denk dat de tone die standaard in de gearbox zit stuk beter zal zijn dan die van die 2 pre-amps.

- Mocht ik het ding bestellen bij de musicstore te Köln of thomann.de heb ik dan niet een duitse handleiding en wat al niet? Iemand daar ervaring mee?

Geen ervaring mee, ik zou als ik jou was gewoon 2e hands kijken die dingen komen vaak genoeg voorbij.

-Alvast bedankt!

Geen dank!

M Kactus
11 augustus 2007, 09:29
Hallo,

Ik ben aan het onderzoeken of de Toneport UX1 of UX2 wellicht een optie voor me is nu ik thuis wil gaan opnemen. Ik heb het forum hier doorzocht (daardoor al wat wijzer geworden) en al navraag gedaan bij diverse mensen, etc. maar ik blijf maar een aantal vragen zitten. Als iemand me er een antwoord op kan geven dan zou dat super zijn.
Ik zal even proberen, want in de vorige post stonden toch een paar foutjes.


- Zijn er verschillende versies van Gearbox? Een standaard en een uitbreiding/plugin? De info op de line6 site was niet echt transparant, ik heb ergens iets gelezen waardoor ik begon te twijfelen. Zo ja, wat is het verschil tussen Gearbox en de Gearbox uitbreiding/plugin? Hoe hard heb je die uitbreiding/plugin nodig?

Die info is inderdaad niet transparant en ik heb er zelf nog een vraag over gesteld onlangs. Er zijn twee versies van Gearbox. Aan de ene kant heb je de Gearbox-software (gratis, bij je aankoop) en aan de andere kant heb je de Gearbox-plugin. De software werkt dus NIET als plugin. Er zit een dummyversie van de plugin bij, maar die functioneert niet.
De plugin kost 200 dollar, en werkt zoals elke VSTi. Je hebt dan een droge track opgenomen, zonder effecten of amps erop. Dan hang je de Gearbox Plugin aan die track en kan je *achteraf* effecten en amps toevoegen en weer weghalen als die je niet aanstaat. Je moet dus maar één keer opnemen en kan dan je sound kiezen. Da's het grootste voordeel.


- Ook schijnt Gearbox niet standaard een VST plugin te zijn voor Cubase. Wat zijn daar de gevolgend/nadelen van?
De software is géén VST-plugin. Voor geen enkel programma. Gevolgen, zie hierboven. Je moet dus met de juiste sound opnemen. Wil je andere effecten op je opgenomen track, moet je opnieuw opnemen.


- Hoeveel amps zitten in de standaard meegeleverde Gearbox? Ik dacht eerst 72 maar las later iets anders. En hoeveel in de uitbreiding/plugin?
In de Gearboxsoftware zitten evenveel amps als op je toneport. Ik weet even niet hoeveel dat er zijn, maar het hangt ook af van de uitbreidingspacks die je voor de toneport koopt (Metal Shop/FXJunkie/Power Pack). De Plugin is iets helemaal anders. Als ik me niet vergis moet je dan de Gold Plugin kopen, en dan heb je meer amps. Maar hier ben ik niet zeker van. Die Plugin staat compleet los van al het andere gedoe zoals de Toneport en de Gearboxsoftware. Het verwarrende is dat die hetzelfde heet.


- Kan ik met de UX1/2 en standaard Gearbox een redelijk hardcore/metal(core) geluid maken? Ik snap dat het niet een milliondollar-studio gitaarsound zal zijn en ik ga de setup alleen gebruiken om thuis muziek te maken/schrijven (opnemen doen we in een studio), maar het moet toch wel best behoorlijk klinken naar wat ik normaal voor geluid heb zodat het wel beukt (zie www.myspace.com/strengthaboveall (http://www.myspace.com/strengthaboveall) / www.strengthaboveall.com (http://www.strengthaboveall.com)). En van de 'metal' samples op de line 6 site wordt ik niet echt vrolijk zeg maar.
Het kan zeker, kijk maar hier even op het forum naar o.a. de soundclips van Bloodline (er zijn er nog vele andere, maar deze springs to mind). Je moet de patches van SyntaxSinner op het Line6-forum maar eens d/l. Daar zitten er leuke tussen.


- Kan ik de UX1/2 instellen c.q. gebruiken als geluidskaart voor de rest van mijn PC? (Ik las wat tegenstrijdige berichten hier).
Ja.


- Komt al het andere geluid dat ik in andere tracks in Cubase heb zitten (drums, vocals, etc) ook weer via de UX1/2 en aangesloten versterker/speakers naar buiten? (Heeft verband met bovenstaande vraag.)
Ja. Behalve als je instelt dat dat geluid ergens anders langs moet gaan, natuurlijk.


- Waarvoor dienen de 'stereo line inputs' (for line level gear) op de UX1/2 ?
Voor je cd-spelertje, mp3-speler en andere versterkte spullen.


- Waarvoor dient de 'stereo monitor in' op de UX1/2
Weet ik ook even niet.


- Is het mogelijk een pre-amp (Marschall JMP-1, of Rocktron Voodo Valve ofzo) op de UX1/2 aan te sluiten. Zodat je daar het geluid mee maakt en de amps in Gearbox dicht of als het ware op neutraal zet. Zo ja welke inputs? Werkt het werkt goed? etc.
werkt uitstekend. Je kan Gearbox bypassen met een simpele druk op de knop ;).


- Mocht ik het ding bestellen bij de musicstore te Köln of thomann.de heb ik dan niet een duitse handleiding en wat al niet? Iemand daar ervaring mee?
Nee, dat denk ik niet. Ik heb al eens een ander apparaat gekocht bij Thomann en kreeg gewoon de Engelse handleiding erbij. De handleiding voor de Toneport kan je nu trouwens al d/l op de website, kan je die ook eens inkijken.


@jw009: Je verwart VST-plugins met uitbreidingen.

Justifier
11 augustus 2007, 11:38
Super!

Zeer veel dank voor de uitgebreide reacties M-Cactus en jw009. Dat schept al een hoop duidelijkheid in het toneport doolhof. En op zich zijn de antwoorden geruststellend :)

Ik zal snel eens die sounds beluisteren, moet helaas nu weg.

THX!!

Bart_-
11 augustus 2007, 12:44
- Waarvoor dient de 'stereo monitor in' op de UX1/2
Hierop kan je een apparaat/mengpaneel aansluiten dat je ook via de Line Out van de Toneport wil horen, maar verder niet wil opnemen.

- Hoeveel amps zitten in de standaard meegeleverde Gearbox? Ik dacht eerst 72 maar las later iets anders.
In de standaard meegeleverde Gearbox zitten 18 gitaarversterker-modellen, 5 basgitaarversterker-modellen (leuk woord), 6 pre-amp-modellen (voor microfoon/stem) en 29 effectpedalen. Die 72 heb je pas als je $150 (of misschien wel meer) hebt uitgegeven aan model packs.

Justifier
15 augustus 2007, 23:52
Aha, dank je Bart.

Ik ben bijna om, maar ik heb nog wat vragen over het aansluiten van een pre-amp.

- op welke ingangen sluit ik dan mijn JMP-1 of andere pre-amp aan?

- hoe exact (met welke knop) bypass ik in dat geval de gearbox? Of bedoel je het geheel uitzetten met het kruisje rechtsboven? En zo ja, hoe pikt cubase dan het geluid nog op?

Ik probeer even een beeld te krijgen van hoe dat in zijn werk gaat.

Alvast bedankt!

Rob

Bart_-
16 augustus 2007, 00:32
Aha, dank je Bart.

Ik ben bijna om, maar ik heb nog wat vragen over het aansluiten van een pre-amp.

- op welke ingangen sluit ik dan mijn JMP-1 of andere pre-amp aan?
Ik ga er even van uit dat die pre-amp een signaal geeft op line-niveau, in dit geval moet je 'm aansluiten op de Line Inputs (2 mono jackingangen op de achterkant van de Toneport, samen dus stereo)

- hoe exact (met welke knop) bypass ik in dat geval de gearbox? Of bedoel je het geheel uitzetten met het kruisje rechtsboven? En zo ja, hoe pikt cubase dan het geluid nog op?
De Line Inputs werken altijd in Cubase, ook als Gearbox niet aan staat. Ze worden standaard ook niet bewerkt, dit is eventueel wel mogelijk via Gearbox (EQ, gain, compressor, reverb, eigenlijk alles wat je op het gitaargeluid ook los kan laten). De Line Inputs werken dus eigenlijk als een gewone geluidskaart (met extra mogelijkheden).

Ik probeer even een beeld te krijgen van hoe dat in zijn werk gaat.

Alvast bedankt!

Rob
Graag gedaan:p

M Kactus
16 augustus 2007, 07:32
- hoe exact (met welke knop) bypass ik in dat geval de gearbox? Of bedoel je het geheel uitzetten met het kruisje rechtsboven? En zo ja, hoe pikt cubase dan het geluid nog op?


Er staat zo'n standby-knop (bolletje met streepje) onder het kruisje om alles te sluiten. Da's de bypass. Er naast staat de stemvork, voor te stemmen (jawel), en dan gaat ie automatisch ook in bypass.

Put
16 augustus 2007, 16:33
je gaat me niet vertellen dat bloodline zn opnames met een toneport gemaakt zijn !!!!!!!!!

Justifier
16 augustus 2007, 16:46
Ik ga er even van uit dat die pre-amp een signaal geeft op line-niveau, in dit geval moet je 'm aansluiten op de Line Inputs (2 mono jackingangen op de achterkant van de Toneport, samen dus stereo)


De handleiding van mijn JMP zegt het volgende over de Emulated Outputs:

"Emulated Outputs Left and right outputs featuring Marshall speaker emulation. The volume level from these outputs is controlled by the volume level parameter key (8) not by the output level control (3).

Operational Note: Stereo Speaker Emulation.
The Marshall speaker emulation circuit is a special filter which gives a signal virtually identical in sound to a speaker cabinet. This allows you to link directly to the PA and obtain a stunning direct sound in a live situation. In the studio it will give a true guitar tone direct to tape."

Zou dat een signaal op line-niveau zijn? Of zijn de reguliere outputs wellicht ook line?

Als ik er geen signaal uit krijgt, is er dan een alternatief om toch een pre-amp aangesloten te krijgen?

Wederom, veel dank!

M Kactus
16 augustus 2007, 16:52
je gaat me niet vertellen dat bloodline zn opnames met een toneport gemaakt zijn !!!!!!!!!

Bloodline over zijn setup:

Drumkit From Hell Superior.
Podxt + Fx Pack en Metal Shop.
Waves Plugins
Nuendo 3
Stress....... heel veel proberen..en stress...frustratie. :D

En de PodXT heeft dezelfde sounds als de Toneport, als je die laatste uitbreidt met een powerpack.

Edit @TS: Volgens mij kan je ervan uitgaan dat als het om een versterkt signaal gaat, het op line-niveau is.

Bart_-
16 augustus 2007, 16:52
Operational Note: Stereo Speaker Emulation.
The Marshall speaker emulation circuit is a special filter which gives a signal virtually identical in sound to a speaker cabinet. This allows you to link directly to the PA and obtain a stunning direct sound in a live situation. In the studio it will give a true guitar tone direct to tape. Als het direct op de PA aangesloten kan worden is het line-niveau, die emulated outputs mogen dus de Line Inputs in :)

Wat bedoel je met de reguliere outputs? (Ik ken dit apparaat niet, vandaar)



je gaat me niet vertellen dat bloodline zn opnames met een toneport gemaakt zijn !!!!!!!!!
Nee, dat ga ik je inderdaad niet vertellen. Het is een Pod XT (met Metal Shop-uitbreiding als ik me niet vergis) :)

Edit: Woow, 2 mensen die precies tegelijk precies hetzelfde zeggen xD
Maar ik bedenk me opeens: als je deze maand nog een Toneport koopt, krijg je er van Line 6 gratis één Model Pack bij. Je kan dan kiezen uit FX Junkie, Metal Shop en Classics.
@Hierboven: als je de Toneport UX1 koopt en deze uitbreidt met het Power Pack zodat 'ie dezelfde versterkers enz. heeft als een Pod XT, ben je €130 + $99 kwijt. Voor €70 meer heb je dan een 'echte' Pod XT die je ook zonder computer kan gebruiken, misschien een beetje zonde dan...

M Kactus
16 augustus 2007, 17:15
Edit: Woow, 2 mensen die precies tegelijk precies hetzelfde zeggen xD
Maar ik bedenk me opeens: als je deze maand nog een Toneport koopt, krijg je er van Line 6 gratis één Model Pack bij. Je kan dan kiezen uit FX Junkie, Metal Shop en Classics.
@Hierboven: als je de Toneport UX1 koopt en deze uitbreidt met het Power Pack zodat 'ie dezelfde versterkers enz. heeft als een Pod XT, ben je €130 + $99 kwijt. Voor €70 meer heb je dan een 'echte' Pod XT die je ook zonder computer kan gebruiken, misschien een beetje zonde dan...

Great minds, zeggen ze :). Je hebt wel gelijk hoor, maar dat is natuurlijk de verkoopsstrategie van Line6. Voor 100€ meer heb je een PodXT, waar je nog eens 40€ aan moet uitgeven voor een pakket, en dan kost een PodXTLive (waar die FXJunkie bijzit) ook niet meer zoveel extra. Mijn advies is: Koop niet te veel. Overkill bestaat wel degelijk :).

Bart_-
16 augustus 2007, 17:39
Great minds, zeggen ze :). Je hebt wel gelijk hoor, maar dat is natuurlijk de verkoopsstrategie van Line6. Voor 100€ meer heb je een PodXT, waar je nog eens 40€ aan moet uitgeven voor een pakket, en dan kost een PodXTLive (waar die FXJunkie bijzit) ook niet meer zoveel extra. Mijn advies is: Koop niet te veel. Overkill bestaat wel degelijk :).Hmm zo had ik het nog niet eens bekeken :) Maar idd, heel slim van ze.
Ik heb zelf alleen een Toneport UX1, zonder uitbreidingen, en ik denk dat de gemiddelde gebruiker die niet nodig heeft. Al vind ik het wel jammer dat ik m'n Toneport vóór de huidige actie heb gekocht, anders had ik het Metal Shop-pakket erbij genomen. Maar $49 vind ik toch wel een beetje veel...