PDA

View Full Version : zang + gitaar



tommeke19
10 augustus 2007, 21:38
Hallo,

Ik heb nu al een groepje (geen naam) maar nu zijn we opzoek naar iemand die kan zingen, alleen vinden we niemand. Daarom had ik in mijn gedachten omzelf te zingen, ik probeer dit nu al enkele weken (maanden), maar het lukt me echt niet (het begint wel (kan about a girl - nirvana) maar weet iemand waar ik hier voor ergens lessen kan volgen?

Ik woon in de omgeving Lommel, ligt in limburg(BE)

Grtz Tom

Pentatonic
11 augustus 2007, 00:16
ik vrees dat les niets helpt om te leren zingen en spelen tegelijk. het is een talent: sommigen kunnen het en anderen niet. het heeft met de structuur van de hersenen te maken.
je kan met veel oefenen wel wat vorderen, maar als het niet in je zit, kom je volgens mij nooit echt ver.

Rouzy
11 augustus 2007, 00:44
ik vrees dat les niets helpt om te leren zingen en spelen tegelijk. het is een talent: sommigen kunnen het en anderen niet. het heeft met de structuur van de hersenen te maken.
je kan met veel oefenen wel wat vorderen, maar als het niet in je zit, kom je volgens mij nooit echt ver.COOL! wist ik niet weer wat geleerd :rockon:

nielsduursma
11 augustus 2007, 10:04
Je kan het opzich wel "aanleren" sommige mensen ligt het inderdaad wat meer dan de ander. Als je een van de twee dingen kan doen zonder er bij na te denken (zoals je op je fiets stapt en terwijl je fietst een heel gesprek kan hebben). Gitaarspelen is in dat geval het meest logische om te doen. Dus als jij een nummer kan spelen zonder er bij na te denken kan je je makkelijk focussen op de zang.

NickG
11 augustus 2007, 20:04
Veel bands houden het gitaarspel ook simpel als ze zingen. Dan zingen bijvoorbeeld ze over accoorden, dus geen complexe melodieen. Uiteraard is dit helemaal goed te combineren met twee gitaristen, de zingende gitarist kan dan de backing chords spelen en de andere de melodie.

JvD.
12 augustus 2007, 00:49
onzin!! iedereen kan het leren!
het begint met je text in stukjes knippen, en elke letter greep als een robot tegelijk zingen met het daarbij horende gitaar stukje. op het begin zul je alleen de toon kunnen zingen die je speelt, maar hoe meer je dit doet hoe meer je kunt varieren. speel langzaam!
het helpt heel erg als er iemand of iets een ritme aan geeft, dan kun je je gitaar daar op laten lopen terweil je zingt.
als je het tempo aan kan kun je mee spelen met de CD. en dan zal het je ook langzaam lukken om andere noten te zingen dan je speelt!

ik heb er zelf helemaal geen talent voor, maar zelfs ik heb een keer opgetreden met "the memory remains van metallica". en complimenten gekregen. in dat nummer loopt de eerste gitaar in een ander ritme en toon dan je zang. ik heb er 2 maanden op gestudeerd.

Pentatonic
12 augustus 2007, 01:09
Respect voor zoveel doorzettingsvermogen :) Iedereen zal het inderdaad wel in zekere mate kunnen leren, maar de één zal wel veel sneller vorderen en uiteindelijk een hoger niveau halen dan de andere. Het verschil in aanleg is hier minder te overbruggen door oefening dan bv. met fietsen ofzo...

JvD.
12 augustus 2007, 01:15
Respect voor zoveel doorzettingsvermogen :) Iedereen zal het inderdaad wel in zekere mate kunnen leren, maar de één zal wel veel sneller vorderen en uiteindelijk een hoger niveau halen dan de andere. Het verschil in aanleg is hier minder te overbruggen door oefening dan bv. met fietsen ofzo...

naja, het 'oefenen' leer je ook steeds beter/sneller. ik denk dat iedere amateur ver kan komen, zeker met een cover.
dat ooit een beginner eigen partijen ook ingewikkeld gaat schrijven onder de zang kan ik me niet voorstellen

tommeke19
12 augustus 2007, 11:44
iedereen alvast bedank voor de commentaar nu weet ik ook al wat meer

ben vanhoof
15 augustus 2007, 21:37
ik heb er zelf helemaal geen talent voor, maar zelfs ik heb een keer opgetreden met "the memory remains van metallica". en complimenten gekregen. in dat nummer loopt de eerste gitaar in een ander ritme en toon dan je zang. ik heb er 2 maanden op gestudeerd.

Als je 2 maanden op dat nummer zit zal master of puppets ofzo niet echt lukken denk ik...
Het heeft degelijk wel met aanleg te maken. Tijdens onze repetities zing ik, speel ik gitaar en kijk/hoor ik naar de rest van de band of z juist spelen. Geen enkele foute noot mist mijn oren. Wij spelen hardrock/ trash, met ook the four horseman van metallica als cover.

savale
6 september 2007, 09:57
Oooh man ik heb er echt veel tijd in moeten steken om het te leren. Uiteindelijk is het me gelukt om wonderwall van oasis fatsoenlijk te leren spelen en zingen tegelijk.
Als je dan eenmaal de smaak te pakken hebt dan gaat het in ene echt een stuk makkelijker met andere nummers ook!