PDA

View Full Version : zang en gitaar met 1 mic



JvD.
10 augustus 2007, 20:39
Je kent dat, je zit thuis met een akoestische gitaar op je schoot en je bent letterlijk ‘in the zone’. Met andere woorden elk chord en elk woord is een potentiële wereld hit.
Zingend en spelend ga je opzoek naar je telefoon om het in te zingen in je voicemail of je mp3-voice recorder. En deze kleine afleiding doet je net dat subtiele melodietje vergeten.

Nu dacht ik; ik word jarig en heb eigenlijk niets bijzonders dat ik wil hebben. Dus het wordt per definitie een overbodig luxe cadeau voor mezelf. Laat ik ergens in mijn kamer een groot membraam microfoon neerzetten en dan gewoon altijd goed mijn akoestische gitaar en zang kunnen opnemen. Beide met de zelfde mic op 1 track; klaar, idee vereeuwigt.

Probleem één is de mixer, ik heb de cheapste behringer, waar ik heel tevreden over ben. Maar deze heeft geen fantoom voeding. Dus dacht ik; ik koop gewoon deze deze: mixer (http://www.thomann.de/gb/behringer_ub802_eurorack.htm)

Nu het probleem: ik heb nul ervaring met groot membraam mic’s en ik wil echt geen ding van 200 euro. En als behringer een goede mixer heeft voor 44 euro… waarom dan nog naar dure dingen kijken?
Anyway, een onduidelijke vraag, maar ik zoek gewoon naar goede prijskwaliteit verhouding.(who doesn’t)

Alvast bedankt!

Han S
10 augustus 2007, 20:47
In een mixertje zit wat electronica dat een drol kost, het is niet erg ingewikkeld.

In een condensatormicrofoon zit een zeer dun membraan, tussen de 1 en 6 micron, mylar met opgedampt goud en dat membraantje is net als een trommel van het drumstel 'gestemd'.

Het is buitengewoon moeilijk om een goed klinkende condensatormicrofoon te maken en het mag een wonder heten dat je tegenwoordig al een goed klinkende koopt voor 100 euro.

JvD.
10 augustus 2007, 20:51
In een mixertje zit wat electronica dat een drol kost, het is niet erg ingewikkeld.

In een condensatormicrofoon zit een zeer dun membraan, tussen de 1 en 6 micron, mylar met opgedampt goud en dat membraantje is net als een trommel van het drumstel 'gestemd'.

Het is buitengewoon moeilijk om een goed klinkende condensatormicrofoon te maken en het mag een wonder heten dat je tegenwoordig al een goed klinkende koopt voor 100 euro.

mja, ik weet er niets van, daarom vraag ik om koop advies.

Han S
10 augustus 2007, 21:18
Mijn goedkoopste en goed klinkende groot membraan condensator is de Studio Projects B1 en mijn duurste is de Neumann M149 welke iets beter klinkt.

De B1 kost rond 100 euro, de M149 kost bijna 5000 euro, maar er zijn al LCD's (Large Diaphragm Condensers) van minder dan 50 euro die redelijk klinken. Merken als Samson en Superlux bijvoorbeeld.

JvD.
10 augustus 2007, 21:21
Mijn goedkoopste en goed klinkende groot membraan condensator is de Studio Projects B1 en mijn duurste is de Neumann M149 welke iets beter klinkt.

De B1 kost rond 100 euro, de M149 kost bijna 5000 euro, maar er zijn al LCD's (Large Diaphragm Condensers) van minder dan 50 euro die redelijk klinken. Merken als Samson en Superlux bijvoorbeeld.

ja, ik heb bij het forum en het internet zoekken veel B1 gelezen. maar er zijn er 2. de eene is van behringer en de andere van projects ofzo? welke bedoel je?

stevie_vp
10 augustus 2007, 21:38
studio projects b1.. staat in de post boven je... :???:
om het verhaaltje af te maken:
Koop idd dat mixertje
En koop die B1. (is opzeker de beste keuze)
klaar is keesje
succes
/
s

JvD.
10 augustus 2007, 21:41
studio projects b1.. staat in de post boven je... :???:
om het verhaaltje af te maken:
Koop idd dat mixertje
En koop die B1. (is opzeker de beste keuze)
klaar is keesje
succes
/
s

oops.. dat zal de vermoeidheid zijn. dit lijkt mij ook een leuke set, ik denk dat ik hier voor ga.

bert k
11 augustus 2007, 00:45
Vraagje: waarom wil iedereen tegenwoordig persé een grootmenbraanmic? Denkt men dat dat beter is dan een kleinmembraanmic, of een electret?

Zeker voor de situatie die je omschrijft is het pure onzin. Wat in de huiskamer met 1 microfoon het beste werkt is sowieso een rondomgevoelige mic, en geen richtmic, want je wilt alles er duidelijk opkrijgen, dan ben je met een richtmic meteen in het nadeel. En je gaat ook geen gigantische geluidsdrukken opnemen. Dat gaat met veel meer mics goed.

Ik heb zelf voor die huiskamerideetjes een Boss Micro-BR, compact multitrackrecordertje, en een enkele ingebouwde elektretmic, dat is zo'n klein pestdingetje. Dat werkt perfekt! Goeie kwaliteit, van hoog tot laag, geluidsdruk sta je nog van te kijken wat ie kan hebben.
Ik zou dus gaan zoeken naar een rondomgevoelig microfoontje, en je niet blindstaren op een groot membraan, want dat zegt dus helemaal niets. Het ziet er wel stoer uit, zo'n ding, dat dan weer wel.

Han S
11 augustus 2007, 00:56
Kijk, Bert snapt het. Een LCD staat heel stoer, maar een SDC of een goede dynamische microfoon werkt ook prima en wat dacht je van een PZM (Google er maar op). Met een omni moet je natuurlijk wel een goed klinkende ruimte hebben, maar als je dat hebt geeft hij ook veel voordeel.

Als je met twee microfoons een gitaris/zanger opneemt kun je zwaar in de problemen komen, zet je een mic op de juiste plek, ben je in een keer klaar.

Ik ga als ik tijd heb wel eens een microfoon faq maken.

JvD.
11 augustus 2007, 09:46
ik dacht juist dat eem grootmembraam rondom gevoelig was? help snap ik het dan niet meer?

ik heb zelf de e606 en de sm57 voor mijn amp, op mooie zelfgemaakte standaartjes, en ik heb nog een 25 euro samson zang mic.
maar ik wil iets dat idd de hele kamer opneemt kwa geluid..
en grootmembraam lijkt me ook heel mooi voor als ik gewoon zang opneen?

Han S
11 augustus 2007, 11:27
De afmetingen van het membraan hebben niets te maken met de mate van richtinggevoeligheid. Een grootmembraan Condensator kleurt het geluid, een kleinmembraan is rechter van karakteristiek, maar is wat minder stil als de LDC.

Een rondomgevoelige microfoon heeft niet die laagboost welke een richtinggevoelige heeft als je hem dicht bij de geluidsbron plaatst, dit effect noemt men 'proximity'.

bert k
11 augustus 2007, 11:35
ik dacht juist dat eem grootmembraam rondom gevoelig was? help snap ik het dan niet meer?

Nee, heeft echt niets met elkaar te maken. Zie mijn vorige post.
Als je nou persé een grootmenbraan wilt, kijk dan eens naar een Behringer B2pro, die kan je omschakelen tussen omni en uni (en figure 8), en hij is niet zo gek duur.
Maar zoek eerst een wat meer gegevens over microfoons uit, voor je de verkeerde koopt.

JvD.
11 augustus 2007, 11:37
Nee, heeft echt niets met elkaar te maken. Zie mijn vorige post.
Als je nou persé een grootmenbraan wilt, kijk dan eens naar een Behringer B2pro, die kan je omschakelen tussen omni en uni (en figure 8), en hij is niet zo gek duur.
Maar zoek eerst een wat meer gegevens over microfoons uit, voor je de verkeerde koopt.

maar ik weet dus niet wat ik zoek denk ik?

JvD.
11 augustus 2007, 14:47
ik ben langs geweest bij gitaar winkels en ze wilde mij de volgende mic's verkopen:

- Shure sm58. onzin aankoop; ik heb de sm57 en de sennheiser e606, en als dat niet leuk opneemt in dit scenario. dan de sm58 ook niet.
- Samson C01. gast van de winkel zecht dat ie met 2 van die mics zijn band opneemt in de oeffen ruimte. klinkt leuk.
- een of andere SE mic van 250 euro. dat ga ik dus mooi niet uitgeven.

niemand kent de B1. maar denken jullie dat ik met die B1 leuk kan opnemen?
gewoon zitten met je gitaar op schoot, beetje zingen, beetje spelen. mic ergens er voor en dan op 1 spoor opnemen?

bert k
11 augustus 2007, 14:52
Dat zijn allemaal richtmicrofoons... Zou ik niet doen.

Die B1 van Studio Projects die Han steeds aanraadt koop je niet overal, weet niet waar.

De Behringer B2 (verwarrend, lijkt op die andere.) is wel omni, die kan je overal krijgen.

bass blom
11 augustus 2007, 14:52
ik zou zowiezo met 2 mics opnemen, is mooier dan 1 en je kan eventueel nog iets meer knoeien achteraf.

bert k
11 augustus 2007, 14:57
Ja, maar het is maar om ideetjes vast te leggen, gaf hij al aan.

Ik weet niet precies wat het budget is, je zei zoiets dat je 200 teveel vond. Wat dacht je van deze (http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/450x1000_12937.jpg)?

Han S
11 augustus 2007, 18:49
De importeur van Studio Projects microfoons is Helios (http://www.helios.nl/productinfo/productinfo.htm) in Haarlem.

JvD.
11 augustus 2007, 18:52
De importeur van Studio Projects microfoons is Helios (http://www.helios.nl/productinfo/productinfo.htm)in Haarlem.
mja, ik denk dat ik gewoon de mic en het mixertje bij onze duitse vrienden bestel.

Han S
11 augustus 2007, 19:03
Ik vrees dat die CO1 ook best een aardige microfoon is, ik heb vier CO2's van Samson en die doen het prima.

JvD.
11 augustus 2007, 20:19
ik denk toch dat ik voor de B1 ga, ik denk dat ik die ook goed kan gebruiken om dingen in te zingen voor de band of andere projectjes?

JvD.
26 augustus 2007, 23:17
de drummert van mijn band heeft deze: MXL 990 (http://www.mxlmics.com/condenser_mic/900_Series/MXL990/mxl990.htm)

kan iemand mij daar iets over vertellen? bijvoorbeeld: wat is het verschil tussen deze en de B1? ook hoorde ik goede dingen over de 'Rode NT1-a'

Han S
26 augustus 2007, 23:45
http://www.homerecording.com/bbs/showthread.php?t=114955&highlight=MXL990

Er is veel te vinden over microfoons op forums als homerecording, harmony central, gearslutz, prosoundweb etc, welke allemaal een zoek mogelijkheid hebben.

Ik begrijp dat de MXL990 een beetje dun klinkende microfoon is, maar ik heb hem zelf niet dus moet ik het doen met de mening van mensen die hem wel hebben. Het is een goedkope microfoon die er uitziet als een grootmembraan, maar hetzelfde kapseltje zou hebben als de 603 en dat is een penseeltje, dus een kleinmembraan.

Veel meningen moet je overigens met een korrel zout nemen, mensen zijn altijd geneigd om datgene aan te prijzen waarvoor ze zelf hebben gekozen. Dus een Opel is een goede auto en een Stratocaster is de beste gitaar, bullshit.

Persoonlijk heb ik de mazzel dat ik microfoons kan vergelijken met een aantal microfoons waarvan vaststaat dat ze kwalitatief op een heel hoog nivo staan, zoals de Sennheiser MD421 en 441, de Beyer M88, M201 en de M260 ribbon, de AKG C451, de Neumann M149 welke tot de top van Neumann behoort.

Dat wordt het een stuk makkelijker om dingen met elkaar te vergelijken. Van MXL heb ik de V69M en de V77, beiden buizen grootmembraan condensators en die klinken erg goed, maar zijn ook niet echt goedkoop.

JvD.
27 augustus 2007, 07:30
Ik heb die MXL geleend, en het ding doet wel wat ik wil dat hij doet, maar ik heb geen referentie. Enkel en alleen dat deze 49dollar kost. Hij gaat al wat jaren mee, en een drummer houd hem 'heel' =P

Ik ga er vanmiddag wat meer me opnemen om te kijken hoe of wat.
ik merk wel dat ik condensers heel leuk vind om mee te klooien.

grappig misschien; we hebben gister een jam opgenomen met alleen die mic.
de bass hoor je bijna niet, en de 2de gitaar is helemaal weg gevallen. keyboard veels te hard, maar who cares! (je hoort dus mij, de keys, de drummer.)
klik (http://members.chello.nl/~h.westerik2/Flageolette.mp3) (mega uber l33t muziek warning)

JvD.
4 september 2007, 13:22
conclusie: ik heb de B1 gekocht en dat is precies wat ik zocht.
helaas heb ik griep en geen stem om iets te laten horen. maar ja, het topic is klaar =D

Martien
5 september 2007, 15:54
die van studio projects of die van behringer?

JvD.
5 september 2007, 15:56
die van studio projects of die van behringer?
studioprojects