PDA

View Full Version : gitaar bouwpakket merk AXL



EricSw
10 augustus 2007, 17:31
Hoi,

Ik kwam op Ebay een stratocaster bouwpakket tegen van het merk AXL.
http://cgi.ebay.nl/AXL-Bouwpakket-voor-Stratocaster_W0QQitemZ200139074529QQihZ010QQcatego ryZ21764QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ik was al een tijdje aan het kijken naar soortgelijke kits (oa van saga) maar die zijn in nederland niet te krijgen.
Met verzendkosten vanuit het buitenland vond ik het net even te duur worden.

De kit op ebay kostte 95 euro, plus een tientje verzendkosten vind ik dit een redelijke prijs.
Ik heb nog nooit een gitaar gebouwd, heb geen werkplaat of gereedschap ervoor dus dit leek mij voor de eerste keer wel een optie.
Eerst even op internet zoeken of er iets te vinden is over deze kit.
Helaas maar weinig info kunnen vinden. Over de saga kits zijn er veel uiteenlopende reviews. Van perfecte gitaren tot dingen waarbij geen gaatje op de juiste plaats zit.
Toch maar de gok genomen en de kit besteld.

Met de gedachte dat je voor die prijs niet eens een fatsoenlijke tremelo kan kopen verwachtte ik het slechtste van de kit.
Dat viel uiteindelijk wel mee.
s'middags had ik het pakket binnen en tegen de avond zat de gitaar al in elkaar. Veel bouwwerk zit er dus niet aan.
Het meeste werk gaat zitten in het spuiten van de body en afwerken van de head, dat moet ik nog doen.
Nu ga ik me eerst helemaal uitleven op het afstellen van de actie , pickup's en dergelijke. Kortom: alle dingen die ik met mijn PRS (nog) niet durf te doen.

De gitaar is alleen afgeschermd met een heel klein stukje folie op de slagplaat onder de potmeters en pickup schakelaar. Toch viel het op dat de gitaar niet veel bromt.
Ik heb hier koperfolie liggen dus ga ik toch proberen het nog stiller te krijgen

Waarschijnlijk zal ook een fretjob nodig zijn. Ik moet de snaren erg hoog houden wil ik geen last hebben van fretbuzz. Een aantal van de frets zweven zichtbaar boven de toets, de toets zelf lijkt wat omhoog te lopen vanaf de 14e fret.
Voorlopig ben ik dus nog wel even van de straat.

Roro92
10 augustus 2007, 17:53
Dan nog vind ik die prijs wel schappelijk. Een redelijke gitaar voor ongeveer 100 euro...Succes ermee, en zolang je iets te doen heb is het toch leuk?

EricSw
10 augustus 2007, 21:02
Ik zit al een tijdje te puzzelen en te tekenen met die headstock.
Ik vind een zoveelste stratocaster copy niet echt leuk.

http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/50620044.jpg

Ik hou van een beetje symmetrie maar door die grote ronding tegenover de tuners is er niks van te maken.
Alles wat ik probeer op papier is het net niet.

De krachten die op het hout komen te staan vanaf de tuners liggen toch volledig in de richting van de snaren?
Is het een probleem als ik de kop erg smal maak of komt de structurele integriteit dan in gevaar.

G.G.
10 augustus 2007, 21:08
Ik zit al een tijdje te puzzelen en te tekenen met die headstock.
Ik vind een zoveelste stratocaster copy niet echt leuk.

http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/50620044.jpg

Ik hou van een beetje symmetrie maar door die grote ronding tegenover de tuners is er niks van te maken.
Alles wat ik probeer op papier is het net niet.

De krachten die op het hout komen te staan vanaf de tuners liggen toch volledig in de richting van de snaren?
Is het een probleem als ik de kop erg smal maak of komt de structurele integriteit dan in gevaar.

Je kan de kop heel smal maken (parker) maar een deel van het geluid zit ook in de massa van de kop als ik het goed begrepen heb.

Mattia
11 augustus 2007, 09:22
Je kan de kop heel smal maken (parker) maar een deel van het geluid zit ook in de massa van de kop als ik het goed begrepen heb.

Bedenk ook even dat Parkers composite (carbon fiber) in de hals hebben zitten die de kop flink sterker maakt...

Harry
11 augustus 2007, 11:32
niet allemaal, de P38's zijn gewoon van hout, en die doen het ook.

Jimwoud
11 augustus 2007, 19:54
Jammer dat die bouwpakketen nooit met een blanke hals zijn.

oknarb180
12 augustus 2007, 01:02
Hey,

Fretjob is niet zo moeilijk. Neem een waterpas(je) van ±40cm lang, plak met dubbelzijdig tape over de hele lengte een schuurpapiertje en voorzichtig de fretten vlakken. Van te voren even alle fretten met een stift een kleurtje geven, dan kun je precies zien waar de fret nog niet gevlakt is. Wel even checken of de hals recht staat!!!

Waarom een waterpas(je)? Omdat een waterpas een vrij nauwkeurige vlakke strakke bodem heeft. Dus minimale afwijking. En je kan ze voor weinig bij de bouwmarkt aanschaffen. Misschien wel je eerste stukje gereedschap?!

vr.gr.

Branko

EricSw
12 augustus 2007, 19:52
Ik heb bij tonefactory al een fretvijl besteld.
Geen idee wat het precies is, het foto'tje is niet erg duidelijk.
Als ik iets voor de eerste keer probeer wil ik het ook meteen met het juiste gereedschap doen.
Ik heb al te vaak iets verkloot omdat ik dacht dat het ook wel met provisorische middelen zou gaan.

De gitaar ligt weer uit elkaar voor de paint en fretjob.
De eerste lagen verf zitten reeds op de body.
De achterkant van de slagplaat is voorzien van een flink stuk koperfolie.
De headstock is ook in model (zit nog te dubben over een mooi logo om het af te maken).

In de lak-faq lees ik van alles over het lakwerk van de body.
Hoe doet men dat eigenlijk bij de nek?
Ook gewoon blanke lak en dat polijsten?

oknarb180
13 augustus 2007, 00:06
Als ik iets voor de eerste keer probeer wil ik het ook meteen met het juiste gereedschap doen.
Ik heb al te vaak iets verkloot omdat ik dacht dat het ook wel met provisorische middelen zou gaan.

Dit principe is wat ik bedoel (zie de link!!!)
http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Leveling/Fret_Fingerboard_Levelers.html
Om hiervoor een waterpas te gebruiken, lijkt mij dan toch niet echt (echt niet) een provisorisch middel. Ik heb zelf m'n fretten op deze wijze geleveled, snel, netjes recht en naar tevredenheid.


Hoe doet men dat eigenlijk bij de nek?
Ook gewoon blanke lak en dat polijsten?

Als het een maple hals is, kun je die gewoon lakken en polijsten. Evt. kun je de achterzijde onbehandeld laten, zijn veel gitaristen die dat erg prettig vinden spelen en het gaat er vanzelf als een rellic uitzien.

vr.gr.

Branko

EricSw
13 augustus 2007, 12:43
Om hiervoor een waterpas te gebruiken, lijkt mij dan toch niet echt (echt niet) een provisorisch middel.

Evt. kun je de achterzijde onbehandeld laten, zijn veel gitaristen die dat erg prettig vinden spelen en het gaat er vanzelf als een rellic uitzien.



Het zal ongetwijfeld goed werken maar ik had de fretvijl al besteld voordat je met het idee van de waterpas kwam. Evengoed bedankt.

Ik snap niet wat mensen nou zo bijzonder aan dat rellic gebeuren vinden.
Ik ben zuinig op mijn spullen zodat ze zo lang mogelijk als nieuw blijven.
Als iets echt oud en veel gebruikt is mag het er ook oud en gebruikt uitzien.
Al het andere is imho waardeloze imitatie.

Harry
18 augustus 2007, 16:48
ja, dat mag hoor.

EricSw
25 augustus 2007, 21:27
Zo,
Fretjes zijn gevlakt, hals is gelakt, body gelakt en gepolijst.
Helaas was de bestelde fret contour vijl niet op voorraad dus daar moet ik nog op wachten.
Aangezien ik niet weet hoelang dat gaat duren heb ik de boel toch maar in elkaar gezet.

In eerste instantie wilde ik de body in goudkleur spuiten. Ik had hier nog een bus van staan.
Wat een drama!
Na vele lagen goud al gespoten te hebben zag ik op de bus staan dat het niet overspuitbaar is met blanke lak.
Toch geprobeerd.... het ging inderdaad niet.
Alles weer kaal gemaakt en weer opnieuw, nu metallic blauw( komt ook veel mooier uit met de witte slagplaat).

Ik ben best wel tevreden met het resultaat.
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/axl5.jpg

De tuners zijn waardeloos. Ze draaien eerst zwaar en dan opeens heel licht, net of ze krom zijn. Misschien in de toekomst een ander setje.
Ik zit alleen met de gaatjes van de bevestegingsschroefjes die er nu al inzitten. Bij ander tuners zullen die wel op een andere plaats komen.
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/50620012.jpg

Op een avondje heb ik uit verveling een halve dollar ingelegd in de headstock.
Niemand die zal kunnen zeggen dat het een waardeloze gitaar is geworden.
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/50620009-1.jpg

Oja, jullie hoeven geen kommentaar te geven over de spuuglelijke vorm van de headstock, ik vind het zelf ook niet mooi.

De snaren die erbij geleverd werden zijn al gesneuveld. Tijdens stemmen ging de hoge E kapot.
Hier treur ik niet om want de gewonden snaren waren heel erg ruw. Als ik wat slides zou maken ben ik zo door mijn vingertopjes heen.

Nou moet ik alles nog gaan afstellen, pickup hoogte, actie en intonatie.
Over de intonatie heb ik nog een vraag:
Ik kom op diverse websites verschillende methodes tegen.
De ene zegt dat ik de open snaar moet vergelijken met de 12e fret en de andere methode is de 12e fret vergelijken met de 12e fret harmonic.
Wat is de beste methode?

ernieman
25 augustus 2007, 23:27
Harmonic met 12e fret is volgens mij wel de standaard hoor.
Maakt in principe ook weer niet zo heel veel uit of je een open snaar neemt of een harmonic, maar een harmonic ligt qua toonhoogte-gevoel dichter bij de 12e fret (als je het dus niet met een stemapparaatje doet).

B_2_the_a
26 augustus 2007, 00:16
stemmen op een 12e fret harmonic (zo precies mogelijk)...
en dan netjes in het midden drukken (niet te hard, niet te zacht)... en dan zadeltje zo aanpassen dat het 12e vakje ook zo precies mogelijk is!


Verder,
nice paintjob :D


p.s. dat vlak verhaal met de waterpas ga ik ook eens testen op een oud basje van me.. mocht dat werken ga ik het op mijn dot proberen :)
Hebben jullie nog tips voor het crownen?

Noid
26 augustus 2007, 21:15
Zo, ... Aangezien ik niet weet hoelang dat gaat duren heb ik de boel toch maar in elkaar gezet.


Leuk geworden, mooie kleur blauw. Ik vind die headstock wel grappig zo, maar misschien ziet het er anders uit als je het totaal ziet. Kun je een foto posten waar de hele gitaar op staat?
Succes met het verder afstellen en ik ben benieuwd hoe hij speelt als hij helemaal goed afgesteld is. Hoe zit het trouwens met het geluid van de elementen? Voor dit geld zou ik er niet veel van verwachten, of valt dat nog wel mee?

pasqual
26 augustus 2007, 21:39
wat intoneren betreft: 12 é fret ingedrukt en 12 é fret flagiolet ( fagiolet??, fagioletteketet?? whatever... )moeten hetzelfde klinken en doe dan ook meteen de 19 é fret flagiolet en ingedrukt, dan krijg je 'm nog zuiverder. ik heb gemerkt dat bij de 12 é fret alléén niet voldoende is. wel pas intoneren als je je brug en hals en topkam optimaal hebt staan. mooie paintjob baizewee.

groeten Pasqual.

EricSw
27 augustus 2007, 14:09
Foto van het hele ding.
http://i199.photobucket.com/albums/aa253/Fxstd/50620011-2.jpg

Ik heb nog niet veel tijd gehad om echt uitgebreid te kunnen testen.
De nek moest zich schijnbaar nog effe zetten want ik ben 2 dagen alleen maar aan het stemmen geweest.
Ik hoop dat hij nu wel wat beter op stemming blijft.

Hoe de elementen klinken?
Tja, moeilijke vraag.
Ik zal mijn Fender eens opzoeken zodat ik ze naast elkaar kan vergelijken.
Maar dan nog, wat bepaald de klank?
De elementen of de gitaar?
Natuurlijk een combinatie van beide, dus voor een goede vergelijking zal ik de elementen moeten verwisselen.
Veel verder als: "ze produceren geluid" kom ik op het ogenblik niet. :D

De intonatie is nu redelijk, ik ga er niet heel veel tijd meer instoppen omdat ik de frets nog verder moet crownen.
Ik zit te wachten op het fret contour vijltje, met een gewoon klein vijltje heb ik het even geprobeerd maar dat ging niet zo lekker.
Ik wacht toch liever op het juiste gereedschap.
De frets zijn nog niet afgewerkt en erg ruw waardoor de gitaar nog niet lekker speelt.
De aktie is wel veel lager te krijgen als voor de fretjob dus, missie geslaagd!

Wiellem
27 augustus 2007, 16:39
Ik wil eigenlijk ook zelf een gitaar proberen te maken, nog nooit iets mee gedaan...

Misschien toch slimmer om zon zelfde soort bouwpakket te kopen om te beginnen? Lijkt me wel vet

EricSw
27 augustus 2007, 19:49
Om die reden heb ik het ook een beetje gedaan.
Dit is wel heel erg veel eenvoudiger als helemaal zelf bouwen maar ik heb toch het een en ander ervan geleerd.

Bijvoorbeeld het feit dat ik een werkplaats te kort kom.
De body heb ik in de schuur gespoten.
Ondanks dat ik een soort van spuitcabine had gebouwd met zeil zit alles in de
schuur toch onder een grijze laag spuitnevel.
Schuren en daarna spuiten in dezelfde ruimte leek mij niet slim ivm stofvorming maar schuren in je slaapkamer is ook geen succes. :D

rebulie
29 augustus 2007, 20:02
Hallo,
Best geinig hoor die stemkop, misschien niet helemaal strat, maar 't is inderdaad eens wat anders.
Ik heb allerlei strat-onderdelen opgescharreld waaronder een ongelakte allparts neck. Ik heb al een hele tijd op het forum zitten zoeken, maar ik kan eigenlijk niet echt vinden wat ik er e.v.t. op moet smeren/spuiten.
Waarmee heb jij je hals gelakt, en heb je ook iets op de toets gedaan?
gr. Roel

EricSw
30 augustus 2007, 22:49
Volgens het boekje wat bij het bouwpakket geleverd is zou de toets al gelakt moeten zijn. Volgens mij zat er echter niets op.
De toets heb ik in de lemon oil gezet.
De rest is gelakt met een spuitbus acryl lak van motip.
Na polijsten is het niet meer zo glad als een kale hals maar ook niet stroever als mijn andere gitaren.

Ik denk dat ik wat ga experimenteren met andere pickups.
Die dingen van GFX krijgen vaak goede recensies.
Ik moet alleen nog beslissen welk type.

Ook ben ik op zoek naar betere tuners.
Maar welke?
Bij veel dingen heb ik al gauw de neiging om gewoon de duurste te kopen, meestal heb je dan wel goede kwaliteit.
Ik vind het in dit geval toch zonde om dure onderdelen op een gitaar te zetten die toch nooit een topper zal worden.
Heeft er iemand ervaringen met diverse merken en typen tuners?
Ik sta open voor suggesties.

Wheelie
31 augustus 2007, 07:51
Bij veel dingen heb ik al gauw de neiging om gewoon de duurste te kopen, meestal heb je dan wel goede kwaliteit.


let op: dankzij moderne marketingtechnieken is dit vaak niet waar!

Gewoon even een setje locking tuners meebestellen bij GFS. Kost $26.95.