PDA

View Full Version : teveel bas



thekid
10 augustus 2007, 15:44
hey ik heb op mijn marshall tsl 601 teveel bas als ik op men les paul maar rytm schakel hoe kan ik dit oplossen mss goede instellingen ik speel nu precies metal en daar hou ik niet zo van . heb liever een guns n roses acdc achtig geluid.

mss iemand wat tips

Chris Winsemius
10 augustus 2007, 15:50
Bas wat terug en vooral meer mid er in.

Pepe
10 augustus 2007, 16:11
... het leven kan zo simpel zijn...

thekid
10 augustus 2007, 16:16
ja maar bas staat al zo laag kan het aan een slechte buis liggen of ligt het echt aan slechte instellingen

Jimwoud
10 augustus 2007, 16:19
Ik vind voor metal ook je hals element ook niet zo lekker, hals element klinkt veel strakker en minder bassig.

Kim Wilson
10 augustus 2007, 16:20
Hoe laag staat ie dan? Mijn amp heeft van zichzelf ook veel bas, ik moet hem beneden de 3 draaien om het een beetje in toom te houden.

Chris Winsemius
10 augustus 2007, 16:20
Ok! (posting was absoluut niet lullig bedoelt)

Hoe oud zijn je buizen en welke merken/types?
Zijn de eindbuizen goed gebiased?
Welke speakers gebruik je?
Wat voor gitaar en elementen gebruik je en hoe hoog/laag zijn de elementen tov. je snaren afgesteld?

Joey Handsome
10 augustus 2007, 16:22
Hoe laag staat ie dan? Mijn amp heeft van zichzelf ook veel bas, ik moet hem beneden de 3 draaien om het een beetje in toom te houden.

Echt waar? Jij hebt toch een oude Fender bak Hans? Bassman?
Weet je misschien hoe die in verhouding klinkt tot een Twin of Dual Showman Reverb? Zelf heb ik daarop de bas meestal op 7 (met sc's iig). Kan ook aan je stijl liggen natuurlijk.

Kim Wilson
10 augustus 2007, 16:26
Bandmaster Reverb. Met een heeeeele grote cab (closed back) met 55 Hz Celestions. En een basswood Strat. Het helpt allemaal mee. :)

Pfff, als ik de bas op 7 ga zetten, kunnen we de bassist wel thuis laten. :D

En het is ook maar net wat je wilt. Als ik de instellingen die ik tijdens een optreden gebruik, voor thuis ga gebruiken, klinkt het weinig bassig en erg middy. En weinig gain. Maar als de hele band meespeelt klopt het gewoon. Samen met de bassist komt alles weer goed. :)

Oh ja, ik speel ook grotendeels clean, of met een BD-2. En dat pedaal staat er niet om bekend dat ie alle bas wegfiltert of strak houdt.

Rutger
10 augustus 2007, 16:27
Oh ja, jij hebt zon onmogelijke cab :p

Helpt t niet om die cab vol te proppen met steenwol?
De mijne zit helemaal vol en ik heb nog plenty bas over, die staat idd ook rond standje 6-7

Pepe
10 augustus 2007, 16:32
zelfs als alle vragen van Chris beantwoord worden kan je nog weinig zeggen over het totaal.

Ligt het aan mij of is het gitaarforum de laatste tijd ontdekt door een groep newbies die eerst schieten en dan kijken of er iets beweegt?

De old skool methode van eerst zelf gaan klooien en dan pas vragen... dat had ook wel een paar voordelen..

Kim Wilson
10 augustus 2007, 16:33
Oh ja, jij hebt zon onmogelijke cab :p

Helpt t niet om die cab vol te proppen met steenwol?
De mijne zit helemaal vol en ik heb nog plenty bas over, die staat idd ook rond standje 6-7
Waarom? Het klinkt prima zo, ik moet gewoon een beetje oppassen met de bas. :)

Chris Winsemius
10 augustus 2007, 16:33
Typische Fender amp eigenschap; of te VEEL of te WEINIG bas. Bij standaard black-/silverfaces is de bas ergens tussen de 2 en de 3 bruibaar of goed.

Oorzaak:
1) circuit-waardes
2) kast-constructie bij post '70 silverfaces
3) speakers
4) te hoge (hete) biasing eindbuizen

Rutger
10 augustus 2007, 16:35
Waarom? Het klinkt prima zo, ik moet gewoon een beetje oppassen met de bas. :)
Bij mij verbeterde het m'n sound enorm. Het hele spectrum verschoof erdoor van bassig naar middy. En dat voor E15 :)

Maar als je sound prima is, niks an doen :)

Kim Wilson
10 augustus 2007, 16:36
Ik kan het altijd eens proberen natuurlijk. :)

Rutger
10 augustus 2007, 16:38
Kan geen kwaad voor die E15 euro denk ik!


Typische Fender amp eigenschap; of te VEEL of te WEINIG bas. Bij standaard black-/silverfaces is de bas ergens tussen de 2 en de 3 bruibaar of goed.

Oorzaak:
1) circuit-waardes
2) kast-constructie bij post '70 silverfaces
3) speakers
4) te hoge (hete) biasing eindbuizen
Speakers waren idd bij mij ook een oorzaak, speakers hadden veel laagmid.
Vervangen door oude G12H's en t probleem was opgelost :)

thekid
10 augustus 2007, 16:40
ja de lampen zijn zo oud als de versterker heb er noch niets aan laten doen ik schat een klein jaartje. de versterker is helemaal origineel zoals ik hem gekocht had. men brug element staat nogal dicht tegen de snaren maar daar heb ik ook geen last van teveel bas. het is men hals element dat teveel bas geeft. kan mss iemand instellingen geven voor een algemeen rock sound bv. treble hoog mid laag en bas laag. je moet geen exacte cijfers geven hoor het is voor me opweg te helpen

chennie
10 augustus 2007, 17:04
niet op rythem spelen. Rythem is de neck pickup, die zijn gewoon bassig. Verder wat Cris zei, minder bass, meer mid en treble.

Nieuwe snaren willen ook wel eens helpen, evenals goede kabels. Serieus.

Joey Handsome
12 augustus 2007, 17:45
Typische Fender amp eigenschap; of te VEEL of te WEINIG bas. Bij standaard black-/silverfaces is de bas ergens tussen de 2 en de 3 bruibaar of goed.

Oorzaak:
1) circuit-waardes
2) kast-constructie bij post '70 silverfaces
3) speakers
4) te hoge (hete) biasing eindbuizen

Sorry, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb mijn twin altijd 4,7,7 en dat klinkt gewoon goed. Bas op 2 of 3 is echt te weinig voor mij. Het mag best een lekkere punch hebben wat mij betreft.

Kim Wilson
13 augustus 2007, 13:02
Ik speel voornamelijk clean met een randje, en nooit op het brugelement. Scheelt ook, denk ik.